()

Vanaf 2027 wordt vliegen vanuit Nederland naar verre bestemmingen, waaronder Thailand, aanzienlijk duurder door een nieuwe belastingmaatregel van het kabinet. De zogenaamde ‘verre vliegtaks’ moet honderden miljoenen euro’s extra opleveren, maar zorgt volgens luchtvaartmaatschappijen voor een ongelijk speelveld en kan reizigers juist in de armen drijven van buitenlandse concurrenten.

Nieuwe tarieven voor vliegbelasting

De vliegbelasting wordt vanaf 2027 verdeeld in drie categorieën, afhankelijk van de afstand tot de bestemming. Voor vluchten korter dan 2000 kilometer gaat de belasting omhoog van 29,40 euro naar 30,25 euro per ticket. Voor middellange afstanden tussen 2000 en 5000 kilometer geldt een tarief van 47,24 euro. Voor verre bestemmingen, verder dan 5000 kilometer, waaronder Bangkok en andere Thaise steden, gaat de belasting fors omhoog naar 70,46 euro.

Ongelijk speelveld voor KLM

De belasting treft vooral KLM, maar ook EVA Air, die beiden vanaf Schiphol rechtstreekse vluchten naar langeafstandsbestemmingen, zoals Bangkok, uitvoert. Reizigers die rechtstreeks vliegen worden zwaarder belast dan passagiers die kiezen voor een overstap in het buitenland. Wie bijvoorbeeld via Istanbul (Turkish Airlines) of Doha (Qatar Airways) naar Thailand vliegt, betaalt slechts het middentarief van 47,24 euro, terwijl een directe vlucht vanaf Schiphol 70,46 euro extra kost. Voor een gezin met twee kinderen kan dit al snel meer dan honderd euro schelen.

Reizigers wijken uit naar buitenlandse luchthavens

Uit cijfers blijkt dat Nederlanders nu al vaker uitwijken naar luchthavens net over de grens. Duitse en Belgische luchthavens zijn aantrekkelijker vanwege lagere tarieven. In België bedraagt de vliegbelasting slechts vijf euro en in Duitsland ligt het basistarief met 12,73 euro lager dan in Nederland. Volgens luchtvaartdeskundigen zal de nieuwe vliegtaks dit effect verder versterken, waardoor Schiphol en KLM nog meer reizigers verliezen.

Extra inkomsten voor de schatkist

Het kabinet rekent erop dat de nieuwe belasting vanaf 2027 jaarlijks 275 miljoen euro oplevert. In de jaren daarna, zal de vliegtaks verder stijgen zodat dit bedrag kan oplopen tot bijna 1 miljard euro. Officieel is de belasting niet bedoeld om vliegen te ontmoedigen, maar puur om extra geld binnen te halen. Critici stellen dat dit averechts kan werken: de opbrengsten vloeien deels weg naar buitenlandse luchthavens die profiteren van de overstappers.

Gevolgen voor Thailand-gangers

Voor reizigers die naar Thailand willen, betekent dit concreet dat een directe vlucht naar Bangkok duurder wordt. Hoewel de meeste reizigers de voorkeur geven aan een rechtstreekse vlucht vanwege comfort en reistijd, kan de hogere belasting sommigen toch verleiden tot een overstap via het Midden-Oosten of Turkije. Voor KLM is dit een bedreiging, want de maatschappij moet concurreren met luchtvaartmaatschappijen die hun tickets goedkoper kunnen aanbieden dankzij de lagere belastingtarieven.

Conclusie

De verre vliegtaks is bedoeld om de Nederlandse schatkist te spekken, maar kan grote gevolgen hebben voor de luchtvaart en voor reizigers die naar verre bestemmingen zoals Thailand vliegen. Het risico is reëel dat Nederlanders massaal kiezen voor overstapluchthavens, waarmee KLM verder onder druk komt te staan en Schiphol zijn concurrentiepositie ziet afnemen.

Bron: De Telegraaf

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

1 reactie op “‘Nieuwe vliegtaks maakt reizen van Nederland naar Thailand fors duurder’”

  1. Cornelis zegt op

    Volledigheidshalve zou erbij moeten vermeld dat het bovenstaande voorstellen betreft en dat de besluitvorming hierover nog moet plaatsvinden.

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website