Bangkok Airways past vlootplannen aan door zwakke vraag uit Cambodja

Bangkok Airways, genoteerd aan de SET, kondigde aan dat de toevoeging van twee nieuwe narrowbody-jets voorlopig is geannuleerd. Volgens president Puttipong Prasarttong-Osoth hangt dit direct samen met de dalende vraag naar vluchten op Cambodjaanse routes. Dit betekent dat de maatschappij dit jaar met 23 vliegtuigen actief blijft. Desondanks ligt de ambitie er om de vloot in de komende vijf jaar weer uit te breiden naar veertig toestellen, net als in 2019.
Focus op Trat Airport
Een belangrijk speerpunt voor de luchtvaartmaatschappij is de modernisering van Trat Airport. Met een budget van 400 miljoen baht moet de eerste fase in 2026 afgerond zijn. De luchthaven verwerkt nu nog zo’n 80.000 tot 90.000 passagiers per jaar, maar de capaciteit wordt uitgebreid naar minimaal 250.000 passagiers.
De landingsbaan wordt verlengd van 1.800 naar 2.000 meter en de passagiersterminal groeit van 2.100 naar 3.400 vierkante meter. Daarmee kan de luchthaven straks ook grotere toestellen, zoals de Airbus A320 en Boeing 737, ontvangen.
Belangrijke rol voor eilanden
Trat Airport is een cruciale toegangspoort tot de populaire eilanden Koh Chang en Koh Kood. Dankzij de ligging op slechts 17 kilometer van de veerbootterminal wordt de luchthaven steeds belangrijker voor zowel binnenlands als internationaal toerisme. Momenteel voert Bangkok Airways twee dagelijkse vluchten uit met ATR72-600 turboprops. Vanaf oktober 2025 wordt dit verhoogd naar drie retourvluchten per dag om in te spelen op de seizoensdrukte.
Passagiersaantallen en winstverwachting
De luchtvaartmaatschappij mikt dit jaar op 4,3 miljoen passagiers, met een stoelcapaciteit van 5,7 miljoen. De eerste helft van 2025 leverde al 2 miljoen reizigers op. Toch verwacht het bedrijf dat de winst lager zal uitvallen dan in 2024, vooral door zwakkere bestedingen van toeristen en lagere inkomsten op sommige internationale routes.
Herziening U-Tapao-project
Naast Trat Airport speelt ook U-Tapao International Airport een belangrijke rol in de toekomstplannen. Bangkok Airways is partner in het Eastern Economic Corridor (EEC)-project. Oorspronkelijk was de bedoeling de capaciteit in de eerste fase uit te breiden naar 12 miljoen passagiers per jaar. Nu is dat bijgesteld naar 3 miljoen, met een gefaseerde groei naar 60 miljoen passagiers in vijftig jaar. De regeringswisseling kan echter invloed hebben op de snelheid waarmee deze plannen worden voorgelegd aan het nieuwe kabinet.
Vooruitblik
Ondanks de tijdelijke terugschakeling in de vlootstrategie zet Bangkok Airways nadrukkelijk in op infrastructuur en regionale verbindingen. De modernisering van Trat Airport en de betrokkenheid bij U-Tapao zijn bedoeld om de positie van de maatschappij als toonaangevende boutique airline in Thailand te versterken. Of de vloot in 2030 daadwerkelijk weer veertig toestellen zal tellen, hangt af van herstel in de vraag op internationale routes, met name vanuit Cambodja en China.
Bron: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
Nieuws uit Thailand9 september 2025Hooggerechtshof in Thailand veroordeelt Thaksin tot een jaar cel, ziekenhuisverblijf niet erkend