
Wie in Bangkok of een andere Thaise stad een taxi neemt, weet hoe onvoorspelbaar ritprijzen kunnen zijn. Het ministerie van Transport wil daar nu verandering in brengen. Binnen enkele maanden wordt een digitaal taximetersysteem ingevoerd dat via GPS de ritprijs berekent op basis van afstand, verkeer en tijdstip. Deze stap moet niet alleen zorgen voor eerlijkere tarieven, maar ook het aantal weigeringen van passagiers terugdringen. Na jaren van stilstand krijgt het beroep van taxichauffeur eindelijk een broodnodige technologische modernisering die beter aansluit bij de huidige kosten en de verwachtingen van reizigers.
Digitale meter moet eerlijkheid herstellen
Volgens plaatsvervangend minister van Transport Mallika Jiraphanwanich is het tijd om het evenwicht tussen passagiers en chauffeurs te herstellen. Het vorige beleid richtte zich vooral op consumentenbescherming, maar de realiteit is dat chauffeurs al jaren nauwelijks winst maken. Door stijgende brandstofprijzen, hogere onderhoudskosten en dalende vraag zijn hun inkomsten flink gedaald. De nieuwe digitale meter moet de verdiensten eerlijker verdelen, zodat zowel chauffeur als klant profiteert van een transparant systeem.
Realtime berekening van tarieven
Het nieuwe systeem zal gebruikmaken van GPS en actuele verkeersinformatie. Daardoor kunnen ritprijzen dynamisch worden aangepast aan omstandigheden zoals spitsverkeer, avondritten of files. De basistarieven blijven hetzelfde, maar bij zware verkeersdrukte of na 21.00 uur komt er een toeslag bij. Zo wordt voorkomen dat chauffeurs verlies lijden tijdens drukke periodes of lange wachttijden. De berekening van de ritprijs zal in realtime op het scherm zichtbaar zijn, zodat passagiers precies weten waar ze voor betalen.
Minder passagiersweigeringen
Een van de grootste ergernissen in de Thaise taxiwereld is dat chauffeurs ritten weigeren die volgens hen te kort of onrendabel zijn. Dat gedrag heeft niet alleen het vertrouwen van reizigers ondermijnd, maar ook geleid tot spanningen tussen taxi’s en platforms zoals Grab. Met het nieuwe systeem krijgen chauffeurs een eerlijke vergoeding, ook bij korte ritten. De verwachting is dat dit de motivatie vergroot om passagiers overal naartoe te brengen, zonder selectief gedrag.
Daling van het aantal taxi’s
Voor de pandemie reden er in Thailand ruim 100.000 geregistreerde taxi’s, maar dat aantal is inmiddels gedaald tot zo’n 60.000 à 65.000. Veel chauffeurs hebben het beroep opgegeven vanwege lage inkomsten en stijgende kosten. Het ministerie hoopt dat de invoering van de digitale meter het beroep weer aantrekkelijker maakt. Betere inkomsten en een eerlijker systeem zouden nieuwe chauffeurs kunnen aantrekken en het aantal taxi’s in de grote steden helpen herstellen.
Gefaseerde invoering vanaf december
Volgens het Department of Land Transport wordt het kader voor het nieuwe systeem in december afgerond. In eerste instantie komen alleen taxi’s jonger dan vier jaar in aanmerking voor installatie van de digitale meter. Chauffeurs betalen zelf de installatiekosten. Oudere voertuigen mogen meedoen als ze voldoen aan strikte onderhouds- en hygiëne-eisen en geen passagiers weigeren. De overheid bekijkt later of ook oudere taxi’s kunnen worden opgenomen in het programma, afhankelijk van de resultaten van de eerste fase.
Met de introductie van digitale taximeters zet Thailand een belangrijke stap richting modernisering van zijn stedelijk vervoer. De maatregel kan leiden tot meer vertrouwen, eerlijke verdiensten en een beter imago voor de taxibranche. Toch zal het succes afhangen van de uitvoering: technische betrouwbaarheid, naleving van regels en bereidheid van chauffeurs om te investeren in de toekomst. Als het plan slaagt, verdwijnt een oud symbool van frustratie en krijgt Thailand een transparanter vervoerssysteem.
Bronnen: Bangkok Post
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Expats en pensionado18 oktober 2025Ruim 700.000 Nederlanders in het buitenland stemmen niet, ook niet in Thailand
Politiek18 oktober 2025Populisme op het spel in Thailand: Anutin gokt op snelle winst, Abhisit op een tweede kans
Verkeer en vervoer18 oktober 2025Titel: Thailand introduceert digitale taximeter met GPS voor eerlijkere tarieven
Nieuws uit Thailand18 oktober 2025Britse tiener overleeft twee weken in Thaise jungle door mieren en boomschors te eten