
Buitenlanders die in Thailand willen rijden, kunnen binnenkort niet meer rekenen op hun internationale rijbewijs. Het Department of Land Transport (DLT) heeft namelijk voorgesteld om internationale rijbewijzen niet langer te erkennen als voldoende bewijs voor het verkrijgen van een tijdelijk Thais rijbewijs. Hierdoor zullen alle buitenlandse chauffeurs voortaan verplicht een schriftelijk rijexamen moeten afleggen.
Deze aanscherping van de regels betekent dat ook buitenlanders die al beschikken over een geldig buitenlands rijbewijs, niet meer worden vrijgesteld van een schriftelijke test. Voorheen was het voor buitenlandse chauffeurs eenvoudig om met een internationaal of buitenlands rijbewijs direct een tijdelijk Thais rijbewijs te bemachtigen. Deze route wordt nu afgesloten.
Volgens een anonieme bron binnen het Ministerie van Transport streeft het DLT met deze maatregelen naar een betere aansluiting bij internationale normen en meer veiligheid op de weg. Daarnaast moet het toezicht op chauffeurs worden verbeterd, zodat iedereen die in Thailand rijdt daadwerkelijk beschikt over voldoende kennis van de verkeersregels.
Belangrijkste wijzigingen in de nieuwe regelgeving:
Geen tijdelijke rijbewijzen op basis van IDP’s meer
Internationale rijbewijzen (IDP’s) worden niet langer erkend als bewijs om snel aan een tijdelijk Thais rijbewijs te komen. Alle buitenlandse chauffeurs zullen verplicht een schriftelijk examen moeten afleggen, ongeacht hun bestaande buitenlandse rijbewijs.
Verlenging geldigheid rijbewijs naar vijf jaar
De geldigheid van een persoonlijk Thais rijbewijs wordt verlengd van twee naar vijf jaar, maar alleen wanneer de aanvrager eerder al in bezit was van een inmiddels verlopen tijdelijk Thais rijbewijs.
Geen uitzonderingen voor internationale overeenkomsten
Zelfs buitenlandse rijbewijzen die onder internationale afspraken vallen, bieden geen vrijstelling meer voor het schriftelijke rijexamen in Thailand. Dit betekent dat iedereen dezelfde procedures zal moeten doorlopen.
Grote gevolgen voor expats en toeristen
Als het ontwerp definitief wordt, zullen de nieuwe regels een aanzienlijke impact hebben op expats, toeristen en buitenlandse werknemers die gewend waren om met minimale formaliteiten snel een Thais rijbewijs te krijgen. Vooral voor degenen die regelmatig naar Thailand komen of hier langdurig verblijven, zal de administratieve druk toenemen.
Wanneer precies de nieuwe regels ingaan, heeft het DLT nog niet bevestigd. Momenteel loopt er een publieke consultatie, waarna een officiële bekendmaking wordt verwacht.
Bron: Thaiger News
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Vliegtickets11 september 2025Nieuwe vluchten naar Chiang Mai en Hanoi versterken Etihad’s Aziatische netwerk
Economie11 september 2025Consumentenvertrouwen in Thailand op dieptepunt in bijna drie jaar
Nieuws uit Thailand11 september 2025Voorzichtig optimisme over heropening van de grens tussen Thailand en Cambodja
Politiek11 september 2025Paetongtarn Shinawatra blijft partijleider van Pheu Thai ondanks politieke turbulentie
“…met deze maatregelen naar een betere aansluiting bij internationale normen en meer veiligheid op de weg.”
Bewijst het hebben van een internationaal rijbewijs door die buitenlanders dat dan al niet?
Misschien beter de testen en rijvaardigheid voor Thai naar dat internationaal niveau te brengen. 😉
Inderdaad, Ronny, ik kan me wel (heel wat) betere maatregelen voorstellen om de veiligheid op de weg te verhogen. Zo maar een suggestie uit de losse pols: leer de Thais eens behoorlijk te rijden.
De Thaise overheid suggereert maar weer eens, zoals ook op andere terreinen, dat wat er mis gaat te wijten is aan buitenlanders…..
Precies ook mijn gedachte Ronny. De eisen voor een buitenlands/ internationaal. rijbewijs liggen volgens mij weten een stuk hoger dan die van hier. Buiten het feit dat hier ook nog eens een aantal Thai rondrijden die nog geeneens een rijbewijs hebben! Dit laatste heb ik uit eerste hand van een aantal Thaise kennissen , die op hun beurt ook weer genoeg Thai kennen die al jaren zonder rijbewijs rondtuffen.
Er zijn volgens mij dus wel genoeg betere ideeën te bedenken die daadwerkelijk de verkeersveiligheid verbeteren. Maar zo te lezen in het artikel staat dat het een voorstel is, dus lijkt het mij nog niet definitief. We zullen het afwachten.
Inderdaad Ronny, mijn vrouw heeft toevallig begin deze week haar rijbewijs gehaald….
Na twee en een halve dag lessen.
Vandaag een stukje gaan rijden met haar.
Ze wist nog niet hoe de dieselklep open moest.
Bij het wachten voor een verkeerslicht automaat in D laten staan en voet op de rem.
Goed voor de omzet van de rem fabrikant.
Stuurverstelling ook niet geleerd van haar instructeur terwijl we toch een heel gangbare auto hebben de Toyota Hilux.
Ze heeft notabene met de instructeur een halve dag in onze auto gereden..
Jos, waarschijnlijk gaat ze ervanuit dat wie de klep opent ook betaalt. Je kan dan beter de indruk wekken dat je dat niet weet 🙂
Volgens mij is dat juist goed bij een automaat. Je trapt gewoon op de rem om te stoppen en laat hem weer opkomen als je wilt rijden. Anders dan een schakelbak.
Copilot legt uit waarom dat niet zo een goed idee is.
Als je bij een automaat stopt, in D blijft staan en op de rem drukt, probeert de auto te rijden, wat kan leiden tot onnodige slijtage aan de transmissie.
Wat Gebeurt Er?
D (Drive) Stand: Wanneer je in de D-stand blijft staan met je voet op de rem, houdt de rem de auto stil terwijl de motor probeert vooruit te rijden. Dit stelt de automatische transmissie bloot aan stress, omdat de auto continu probeert te bewegen terwijl hij tegengehouden wordt door de rem
Risico op Slijtage: Dit kan onnodig slijtage aan de transmissie veroorzaken. Het constant proberen te rijden met de rem ingedrukt is vergelijkbaar met het laten opkomen van de koppeling in een handgeschakelde auto terwijl je tegelijkertijd remt. Het kan resulteren in overmatige belasting van de koppelomvormer en andere onderdelen van de transmissie
Modernere versies van automaten staan stil in D als via het rempedaal 100% stilstand is voorzien, waarna de automaat de transmissie volledig af en uit schakelt. Oudere versies dienen in de N of P stand gezet te worden, en bij gebruik van de N stand de handrem aantrekken.
“Modernere versies van automaten staan stil in D als via het rempedaal 100% stilstand is voorzien, waarna de automaat de transmissie volledig af en uit schakelt.”
Dat is natuurlijk ter bescherming van die transmissie en net om te voorkomen dat men in D blijft staan en ook op de rem.
Gelukkig denk ik dan, gebeurt dan enkel maar bij 100% stilstand……. 😉
Mijn laatste Ford met een moderne 6-versnellingsautomaat met dubbele koppeling verlaagde het stationnaire toerental wanneer je bij stilstand de rem indrukte, waardoor de aandrijving volledig ontkoppelde en er dus geen aandrijfkrachten meer werden uitgeoefend. Zodra je de rem losliet ging dat toerental iets omhoog en begon de auto – uiterst langzaam – te rollen.
Telkens van “Drive” naar “Neutral” en terug schakelen veroorzaakt op lange termijn méér slijtage aan de transmissie dan gewoon op de rem blijven staan.
En aan de versnellingspook ook vermoed ik …
En het zal hem er allemaal ook om doen hoe lang je ergens stilstaat natuurlijk
Het vermogen tot: logisch redeneren, kritisch denken, analyseren van de problematiek, het formuleren van juiste doelstellingen. Al dit soort zaken allemaal afwezig. In plaats van voor Thai mensen een fatsoenlijke rijopleiding in elkaar te steken, met theorie- en praktijklessen, voor zowel bestuurders van auto als van brommer/scooter/motoren, het handhaven van helm dragen en zonder alcohol deelnemen aan het verkeer, maar vooral het flink straffen van verkeersagressie, etc.etc.etc.etc.etc., neen, ze pakken de farang, want die is verantwoordelijk voor de 30 duizend doden in het verkeer op jaarbasis sinds decennia.
Tja “Het vermogen tot: logisch redeneren, kritisch denken, analyseren van de problematiek, het formuleren van juiste doelstellingen”
Of dat nu echte enkel een Thais probleem is?….
Vanuit Nederlands standpunt bekeken twijfel ik daar geen moment aan. 😉
Daar heb je een waar punt, beste Ronnie. Niet echt een Thais probleem, onze zuiderburen blinken wat dat betreft ook niet uit, maar in het artikel wordt totaal niet gerept over het minderen van het aantal jaarlijkse verkeersslachtoffers, enkel dat het gaat om meer aansluiting te hebben bij wat internationaal gangbaar is , en om meer toezicht te krijgen op buitenlandse TH-rijbewijshouders. Wel, het eerste is aandoenlijk omdat TH internationaal al jaren en jaren met kwalijke landen boven aan lijstjes bungelt die aangeven hoe slecht het is gesteld met het Thaise verkeersgedrag, en het tweede is twijfelachtig want bekend is dat menig Thai niet eens kan rijden, amper weet wat verkeersinzicht in houdt, en dat er minder Thai rijbewijzen bij Thai mensen in bezit zijn dan in hun registratie bekend. Vandaar mijn opmerking over afwezigheid van puntjes op de juiste ie! Snap je?
Terwijl de oplossing om problemen aan te pakken in vele gevallen voor de hand ligt.
Meestal is al voldoende wet- en regelgeving aanwezig, zonder dat er daarvoor extra maatregelen nodig zijn.
Vele van die problemen lossen zich gewoon op door wat al aanwezig is te handhaven. En niet enkel verkeersproblemen.
…… behalve in Thailand, omdat de moeite die men moet getroosten om analytisch denkend bezig te zijn te wensen over laat. Niet altijd wegens onvermogen, vaak ook wegens liever lui dan moe.
Handhaven betekent inderdaad meer dan ergens gewoon fysiek aanwezig zijn, in welke positie dat dan ook mag zijn.
Ik overweeg ernstig om stilaan mijn terugkeer naar eigen land voor te bereiden.
De aanhoudende en steeds willekeuriger lijkende maatregelen begin ik grondig beu te worden.
Het is werkelijk onbegrijpelijk wat de Thaise overheid bezielt. Buitenlanders die significant bijdragen aan de economie worden zonder aarzeling ontmoedigd of zelfs weggejaagd.
Men lijkt zich totaal niet bewust van de economische schade die dit beleid veroorzaakt of erger nog, men geeft er gewoon niet om.
Je draaft wat door, beste Louis. Laat je niet gek maken. Er zijn geen “aanhoudende en steeds willekeuriger lijkende maatregelen te bespeuren”. Noem er eens een paar. Dat wat in het artikel wordt benoemd dat wie een Thai rijbewijs wil een schriftelijk examen moet, in plaats van aan de balie er een afhalen, is niet verkeerd, maar verkeert volledig in een luchtledig kader omdat het punt van verkeersveiligheid door het bevorderen van Thais verkeersgedrag geheel ontbreekt. De meeste buitenlanders die TH binnenkomen zijn toeristen en die worden er niet door ontmoedigd of weggejaagd. Een maatregel vorig jaar was die van de Thai Tax aangifteplicht, maar die is waarschijnlijk eind van het jaar alweer van de baan.
Louis draait helemaal niet door.
Jij haalt zelf het probleem aan van de Thaise belastingaangifteplicht, een ernstig en reëel probleem voor veel expats. Gelukkig is die verplichting enigszins afgezwakt. Maar achteraf roepen is makkelijk. Wat als die maatregel niet werd teruggedraaid? Laten we eerlijk zijn: het grote aantal discussies hierover bevestigt toch duidelijk hoe groot de paniek was.
En zeg nu niet dat er geen pestmaatregelen zijn (of waren) die Farang treffen. Er zijn voorbeelden genoeg. Die betuttelende houding van de overheid ben ik ook beu. En dan hebben we het nog niet eens over de problemen met ziekteverzekeringen en aanverwante zaken…
Ja Louis, ik snap je frustraties maar al te goed.
Noch Louis noch jij, beste André, geeft voorbeelden van willekeurige of pesterige maatregelen die door Thai opgelegd aan farang. Noem ze dan! Ik vermeld naast die terzake momentele kwestie aangaande rijbewijzen, die van vorig jaar inzake Thai Tax-aangifteplicht. Meer zijn er niet. Waarbij angetekend dat de rijbewijzenkwestie nog maar het niveau voorstel bezit. Nu jij weer!
Beste,
De toon die je aanslaat is behoorlijk provocerend. Als je echt iets van Thailand zou kennen, dan zou je zulke onzin niet verkondigen.
Elke farang die hier al een tijd woont, weet maar al te goed met welke pestmaatregelen we geconfronteerd worden.
Als jij beweert dat die er niet zijn, dan laten we je graag in je eigen wijsheid.
Maar dan vind ik ook dat het tijd wordt dat die pestmaatregelen in concreto eens genoemd worden. Alleen maar zeggen dat die er (zouden) zijn is net zo iets als zeggen dat je wat van Thailand kent.
Komaan zeg, Thailandkenner!
Moet ik er een aantal opnoemen?
– Dubbel prijzensysteem bij tal van evenementen
– Corruptie bij de agenten waar Farang altijd geviseerd worden, soms zelfs wanneer ze niets verkeerd gedaan hebben
– Het kinderachtige 90-dagen melding systeem
– Wanneer je in Thailand op hotel gaat logeren je bij je thuiskomst opnieuw moet aanmelden bij immigratie
– Je zo goed als NOOIT een rechtszaak kunt winnen tegen een Thai
– Je bij verkeersongevallen altijd in fout bent
– etc… etc …etc…
Maar goed, ik woon hier al 14 jaar en ken Thailand helemaal niet. Dus mijn bovenstaand lijstje mag je gerust negeren, is nergens op gebaseerd.
Ik ben het met je eens dat de Thaise overheid wel eens wat meer haar eigen Thaise burgers mag controleren in plaats van hun vizier te richten op de buitenlanders alhier. Hierboven zijn al genoeg bijzondere voorbeelden aangehaald, en die zou ik uit eigen ervaring ook wel kunnen herhalen. Maar tegelijkertijd is het allemaal niet zo’n probleem toch?
Want, “de Thaise belastingaangifteplicht is een ‘ernstig en reëel probleem”..? – nee dat is natuurlijk niet zo. Het is volstrekt normaal in elk land om belasting te moeten betalen. Niet leuk, wel nodig. Dat ze in Thailand de vele belastingontduikende immigranten (door sommigen hier ook wel eufemistisch aangeduid als ‘expats’) wat strenger gaan controleren is niet geheel onlogisch. En in Thailand is het toch ook vrij eenvoudig om je aangifte te doen? Even inlezen, beetje rondvragen, en klaar.
En dat buitenlanders nu niet meer wegkomen met de uitzondering dat ze geen enkel examen hoeven te doen is toch ook niet gek? Het was juist vreemd dat je zomaar zonder enige toets een Thais rijbewijs kon krijgen, terwijl iedereen toch wel weet dat de Thaise verkeersregels op sommige punten toch echt verschillen van de Westerse regels.
Tis allemaal niet zo’n drama denk ik. Beetje meer je best doen en klaar, probleem opgelost.
Nogal kort door de bocht hoor.
Het is hier al meerdere malen gezegd dat ONS rijbewijs, behaald na een veel strenger examen in eigen land, toch meer dan voldoende zou moeten zijn om dit in te ruilen voor een Thais rijbewijs.
Tot op heden was dit geen probleem. Nu is er weer ergens een Thaise slimmerik die een flinke promotie verwacht door alle expacts een verplicht examen op te leggen. En het strafste is dan nog dat men dit doet om zogezegd de verkeersveiligheid te verbeteren. Kan het nog zotter?
En het gekke is dat jij dit durft te verdedigen. Maar kakelen zonder argumentering kan iedereen,
Zeg Bernard, een andere mening afdoen als ‘kakelen zonder argumentering’ is niet zo netjes van je. Over kakelen gesproken.
Laat ik dan nog wat argumentatie toevoegen. Allereerst, natuurlijk is de rijvaardigheid van westerlingen beter dan van de gemiddelde Thai. En de verkeersveiligheid zal door dit verplichte examen natuurlijk ook niet toenemen. Tot zover eens.
Echter is de verzameling immigranten in Thailand groter dan enkel ‘de westerlingen die in hun thuisland een streng examen hebben moeten afleggen’. Uitgezonderd inwoners van ASEAN landen (die hun eigen rijbewijs mogen gebruiken) wonen hier nog vele andere nationaliteiten die momenteel ook geen examen af hoeven te leggen. Weet jij goed zij kunnen rijden? Ik niet. En ik denk ook niet dat de Thaise autoriteiten onderzoek gaan doen hoe streng de rijvaardigheidstoetsen in Nederland en alle overige landen ter wereld zijn, zodat ze eventueel zouden kunnen beslissen om sommige nationaliteiten wel, en sommige nationaliteiten niet te onderwerpen aan een verplicht examen.
En nu willen ze dus dat iedereen, zowel Thai als niet Thai, hetzelfde examen aflegt. Ja de redenen die gegeven worden zijn onnozel, dat is voor de buhne. Maar dat iedereen nu gelijk wordt behandeld vind ik een te verdedigen standpunt. Het is toch ook geen echt probleem? Als het goed is weet je (bijna) alle antwoorden al, en indien je twijfelt zijn er online cursussen om je geheugen wat op te frissen. Alles bij elkaar kost het je een uurtje extra, en niet veel later krijg je je rijbewijs al.
Overigens denk ik dat er wel meer landen wereldwijd zullen zijn die niet automatisch elke westerling/Europeaan zo makkelijk een rijbewijs in de schoot zullen werpen zoals Thailand zo lang heeft gedaan.
Voor een trip naar Japan heb ik op basis van mijn Thaise rijbewijs een Internationaal Rijbewijs gekregen. Mag er zelfs mee in Nederland rijden (mag ook op mijn Thaise rijbewijs voor bepaalde periode). Mijn Nederlandse rijbewijs is verlopen en vanuit Thailand wel te verlengen na de nodige moeite, maar Internationaal Rijbewijs op basis van mijn Nederlandse rijbewijs kan ik hier niet verkrijgen. Indien een buitenlands Internationaal Rijbewijs niet in Thailand wordt geaccepteerd en er een examen moet worden afgelegd dan gaat dat ook gelden voor Thaise Internationale rijbewijzen. Zou DLT hier aan gedacht hebben?
Ik begrijp de redenatie niet helemaal. Een Thais intertnationaal rijbewijs krijg je nooit zonder ook al een normaal Thais rijbewijs te hebben.En als Thai krijg je dat alleen maar als je ook praktijk en theorie examen doet.
Ik interpreteerde info verkeerd. Ik heb 18 jaar geleden mijn Nederlandse International rijbewijs inderdaad zonder examen af te leggen kunnen omwisselen voor Thais rijbewijs. Dan zou dus nu niet meer mogelijk zijn. Volgens info op RDW website kan een Thaise IDP en Thais rijbewijs niet worden omgewisseld voor een Nederlands rijbewijs. In Nederland zullen Thaien ook examen dienen af te leggen.
Ronduit belachelijk.
Thais kunnen als de beste parkeren — dat zie ik dagelijks. Waar wij buitenlanders (ik in elk geval) nog wel eens worstelen met achteruit inparkeren, draaien zij moeiteloos hun auto achteruit een krap plekje in. Dus ja, dat Thaise rijexamen is dan juist nodig… voor óns. Want achteruit inparkeren is een onderdeel van dat examen. En dat zou de verkeersveiligheid dan moeten verhogen? Omdat wíj dat zogenaamd niet goed kunnen?
Maar dan dit:
Tegen het verkeer inrijden? Geen probleem.
Wegmarkeringen totaal — maar dan ook écht totaal — negeren? De standaard.
Nooit een fatsoenlijke U-turn kunnen maken, wel inhalen en dan abrupt vóór je afremmen en afslaan? Dagelijkse kost.
130 km/u rijden in de stromende regen, in stadsgebieden waar je maar 50 mag? Geen haan die ernaar kraait.
De lijst is eindeloos.
Maar wie moet er een Thais rijbewijs halen? Juist — de buitenlander.
Het meest idiote rijbewijs dat ik ooit op deze planeet ben tegengekomen. Een vodje dat de naam ‘rijbewijs’ niet eens verdient.
Jeetje… ik tolereer veel, maar die ingenomenheid, dat dedain, dat hun rijbewijs beter zou zijn dan een internationaal rijbewijs — en dat dát de verkeersveiligheid zou verhogen — daar krijg ik serieus koppijn van. Zo absurd is het.
Beter kunnen ze het niet maken; wel gekker.
Even samenvatten: Geldt dus alleen voor buitenlanders die voor het EERST een Thais rijbewijs aanvragen. Dus niet als je je Thaise rijbewijzen die je al hebt qua periode wilt verlengen.
Blijven toch vragen over:
1. Bij verlies van je Thaise rijbewijs, moet je dan ook de nieuwe procedure doorlopen of krijg je gewoon een nieuw (kopie) exemplaar?
2. Is de theorie plus examen in het Engels of uitsluitend in het Thais?
3. Moet je naast theorie ook voor alle type voertuigen praktijk examen doen?
4. Stel je slaagt voor een schriftelijk auto rijexamen, moet je bij aanvraag van een motor rijbewijs dan weer theorie examen doen?
5. Blijft het bekijken van die bloeddorstige filmpjes na de test bestaan? Voor buitenlanders zinloos zonder vertaling….
Ik heb 18 jaar meerdere Thaise rijbewijzen, maar verleng elke 5 jaar toch nog mijn NL rijbewijs. Het is een heel gedoe (daar zou de RDW iets aan kunnen doen), maar mijn ervaring is dat bij autohuur in Europa een NL rijbewijs deuren opent, waar voor een Thais rijbewijs altijd uitleg nodig is.
Tot slot; net zoals bij Immigration zullen de nieuwe regels wel per kantoor anders geinterpreteerd worden en kans tot corruptie of ambtelijke tegenwerking verhogen. Heb zelf gemerkt hoe per provincie de eisen en kwaliteit enorm verschillen. Ja,…en dan kies je het kantoor waar je zelfs bij het zakken op de testen, het kantoor weer met een verlenging van het kaartje verlaat…Hoe dan? Gewoon, …dit is Thailand, daar kan alles als je maar meebuigt.
Och kom nou, Rebel. Je stelt echt idiote vragen.
Verlies van je Thaise rijbewijs? Dan krijg je gewoon een vervanging. Ze kennen je rijbewijs in hun systeem. Waarom zou je in godsnaam opnieuw examen moeten doen?
En ja hoor, alle schriftelijke examens zijn in het Thais. Veel succes ermee, je gaat ze zéker niet in het Engels krijgen, dus bereid je maar voor.
De rest van je opmerkingen zijn even belachelijk. Die “bloeddorstige” filmpjes? Overdrijf niet zo. Er staat véél ergere rommel online. En als je het nog niet doorhad: die filmpjes zijn keurig ondertiteld in het Engels.
Als je echt geïnteresseerd bent, kan ik je een link geven naar een overzicht van waar je je examens het best aflegt. En ja, zelfs als je zakt, loop je vaak gewoon naar buiten met je rijbewijs mits wat tea money, uiteraard.
Ik moest toch even slikken toen ik dit las. Hoe kan je dit toch verzinnen.
Volgens mij voldoe je toch al aan de internationale normen als je een internationaal rijbewijs hebt, ok het is even wennen aan het links rijden, de u-turn en nog van die zaken maar voor de rest gelden toch ook gewoon de verkeersregels zoals overal. Dat ze vooral maar eerst zorgen dat iedere thais die een rijbewijs heeft zich aan de verkeersregels houden deze regelgeving ook handhaaft zodat de thaise standaard opschroeft naar internationale normen. Zoals Rijck het reeds aanhaalde, als een farang eerst nog een schriftelijke test moet doen voor een voorlopig rijbewijs te krijgen veel zal verbeteren aan de aantal verkeersdoden lijkt me toch een utopie.
Ik heb mijn Nederlandse rijbewijs voor de auto kunnen laten omzetten naar een Thais rijbewijs, zonder examen te hebben gedaan. Ik hoefde enkel een korte video te bekijken, een ogentest en dat was alles.
Ik heb echter later mijn motorrijbewijs gehaald in Thailand. Hiervoor moest ik de schriftelijke test doen die nu ook verplicht wordt voor het omzetten van je internationale rijbewijs.
“maar voor de rest gelden toch ook gewoon de verkeersregels zoals overal.”
Dat is zeker niet zo. Achteraf was ik heel blij dat ik werd gedwongen om een paar uur de Thaise verkeersregels te bestuderen om het examen te behalen. En ja, de eerste keer zakte ik als een baksteen. Het is zeker niet zo dat de Thaise verkeersregels hetzelfde zijn zoals in NL. Er zijn heel veel verschillen, er zijn heel veel verkeersborden die je in NL niet hebt. Het is echt op een aantal punten waaronder voorangsregels helemaal anders.
Deze aanpassing van de regeltjes lijkt me heel nuttig voor die Nederlanders zoals jij die denken dat het toch allemaal hetzelfde is.
En die Thai… Ik heb met mijn vriendin die een Thais rijbewijs heeft gesproken over verkeersregels. Het blijkt dat zij ze ook niet kent. En daarnaast kan ze ook nog eens niet normaal rijden, ik ben doodsbang als ik naast haar zit of als ze alleen met onze dochter ergens in de auto naartoe gaat. Ze is een gevaar op de weg.
Maar dat Thai de regels niet kennen en niet kunnen rijden maakt het niet minder wenselijk om als buitenlander de regels wel te begrijpen.
.
Is eigenlijk wat onzin wat je hier vertelt.
Andere verkeersregels en borden in Thailand? Precies alsof dat belangrijk is … zelfs de Thai kennen ze niet. Maar de Farang, die zijn de oorzaak van de vele dodelijke ongevallen hier.
Sorry, als simpele Belg heb ik niet goed verwoord wat ik dacht, je hebt gelijk, het had “maar voor de rest gelden toch ook de gewoon de verkeersregels zoals overal op een aantal extra regels na”
Toen ik in 2008 besloten had dat het praktischer was om mezelf ook in het thaise verkeer te begeven, heb ik de niet mijn internationaal rijbewijs laten omzetten. Ben toen ook naar de rijschool gegaan om zowel theorie als praktisch, voor zowel de auto als motor.
Voor diegene die graag eens de verkeerregels wil doornemen; (is wel een engelse vertaling)
https://www.royalthaipolice.go.th/downloads/laws/laws_03_05-07.pdf
Geldt dit ook voor het besturen van een motorbike of is dit enkel van toepassing voor 4-wielers (auto’s dus) ?
Indien affirmatief, dus ook geldig voor tweewielers met een motor, even rekenen:
Gemiddeld 20.000.000 toeristen per jaar in Thailand – Gemiddelde prijs per scooter per dag 350 thb.
Indien elke toerist gemiddeld 10 dagen in Thailand verblijft en 25% hiervan een scooter huur dan spreken we van een omzet van 17.500.000.000 thb of een slordige 460 miljoen euro.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat die 5 miljoen toeristen een examen gaan afleggen …
Conclusie:
– méér en veel méér dan 5 miljoen scooters zullen “wenend werkloos” naar de toeristen kijken
– duizenden bedrijven zullen de boeken moeten neerleggen
– duizenden cafés/restaurants zullen hun omzet zien dalen …
– veel toeristen zullen wegblijven door gebrek een openbaar vervoer / taxi’s .. om het ei/land te bezoeken (exploreren).
Kortom, de regering zou zo even door deze maatregel een kleine miljard euro aan omzet schrappen …
Ik ben niet mee met hun denkwijze .. tenzij scooters buiten de voorziene regeling valt ..
” voorgesteld om internationale rijbewijzen niet langer te erkennen als voldoende bewijs voor het verkrijgen van een tijdelijk Thais rijbewijs”
Je kunt nog steeds je internationale rijbewijs gebruiken om auto of motorbike te rijden in Thailand. Maar alleen voor toeristen die hier tijdelijk zijn. Ik geloof korter dan 3 maanden? Daarna moet je je rijbewijs omzetten naar een Thais rijbewijs en pas dan moet je dat theorie examen behalen.
Je maakt je dus onnodig ongerust over het mislopen van omzet.
Denk je trouwens echt dat 25% van de toeristen een motorbike huurt voor 10 dagen?
Neen het gaat over het omzetten van een Internationaal/nationaal rijbewijs naar een Thais rijbewijs en dat dit niet meer kan zonder een schriftelijk examanen.
Iemand die minder dan 90 dagen in Thailand verblijft kan gewoon zijn internationaal rijbewijs, in combinatie met zijn nattionaal rijbewijs, blijven gebruiken.
Je had je gans je verhaal dus kunnen besparen na de eerste zin. 😉
Dat betekent dus dat je na 90 dagen een borderrun moet doen om met je internationale rijbewis te blijven rijden.
Volgens mij gaat de maatregel niets bijdragen aan verkeersveligheid.
Ja dat zou je kunnen doen als je geen Thais rijbewijs hebt. En hoef je meteen ook geen 90 dagen melding meer te maken als je dat elke 90 dagen doet….. 🙂
Maar dat men zoiets eist als in dit geval 90 dagen is eigenlijk niet zo uitzonderlijk en zal wel bij meerdere landen zo zijn.
Ik weet het niet van buiten hoelang, maar dat zal in Nederland/Belgie ook wel zijn beperking in tijd hebben voor een niet-Europees rijbewijs en dat je daarmee dan mag rondrijden.. Die maatregel zal ook in Nederland/Belgie dan niets bijdragen aan de verkeersveligheid volgens mij.
Het gaat alleen om de omzetting naar een Thais rijbewijs. Heb je een buitenlands rijbewijs plus internationale, dan mag je tot 3 maanden na binnenkomst in Thailand volgens mij daarmee rijden, immers je vraagt geen Thais rijbewijs aan. Voor kortverblijvers/ toeristen is er dan geen verandering, voor degene welke langer blijven dan wel als je dan nog geen Thais rijbewijs hebt gehaald in het verleden.
Avond even voor de duidelijkheid : ik ben Toerist en ga Thailand 6 weken bezoeken, heb een international rijbewijs ( en wil ook geen tijdelijk Thais rijbewijs ) Dan kan ik toch gewoon rijden legaal in Thailand ?
Gr John
Natuurlijk.
Je mag nog nog steeds daarmee rondrijden zoals voorheen. Tot 90 dagen geen probleem.
Een politie officier vertelde me ooit dat 50% van de Thai rondrijden zonder geldig rijbewijs…Voor de politie was dit niet erg, want telkens wanneer de Thai zonder rijbewijs werd aangehouden was dit een extra bron van inkomsten, variërend van 200 tot 400 Thb.
Wanneer ik mijn rijbewijs haalde waren er Thai die voor de 7de maal een poging deden maar telkens niet slaagden. Zij kwamen met hun pickup naar het examen en reden er ook na de niet geslaagde poging weer mee weg. This is Thailand…toch?
Ik had die opmerking eigenlijk al verwacht.
Allemaal mooi totdat je een dodelijk ongeval veroorzaakt. De verzekeringen hebben niet liever dat je geen geldig rijbewijs bezit. Dan wordt je dossier onmiddellijk afgesloten.
Is een wetsvoorstel, nog geen wet!
Ik ben er van overtuigd dat als de overgrote meerderheid van de Thai die een rijbewijs bezit (of gekocht heeft) in Nederland zijn of haar rijbewijs zou moeten behalen deze overgrote meerderheid met “vlag en wimpel” zou zakken.
Dat zegt alles over onze rijkwaliteiten en theoriekennis van degene met een Nederlands rijbewijs dan wel een internationaal rijbewijs.
En dan zouden wij een speciale cursus moeten volgen??? Verder commentaar overbodig lijkt me.
Jan zie mijn verhaal bijna bovenaan.
Mijn Thaise vrouw lest twee en een halve dag.. geslaagd.
in NL heb je minimaal 40 lesuren nodig !
Sorry maar laten ze eerst eens beginnen met controles van iedereen die op weg rijdt of deze een rijbewijs hebben!!
Geschat wordt dat meer 75% van de Thaise weggebruikers GEEN Rijbewijs, verzekering hebben en geen wegenbelasting betaald wat ook gelijk een soort van apk is.
Laten ze nou daarmee beginnen.
Van de motor/scooters zijn vele jongetjes dan 16 jaar deze kunnen volgens de Thaise wet GEEN rijbewijs hebben.
Nu gaan ze de buitenlanders aanpakken die hier permanent wonen.
Begin daar eens in de grote steden waar de toerisme groot inwaarts de scooter/motor/auto verhuurders zitten die er lak aan hebben dat die buitenlanders geen geldig rijbewijs hebben.
Misschien denkt U jij bent negatief over de Thaise bestuurders Ja daar heeft U gelijk in.
Maar dat komt omdat de rij opleiding hier totaal niks voorstelt sorry 8 uren rijden mijn vrouw werkt na 4 uren gezegd je kunt het wel.
Dan de 4 uren theoretisch waar ze er maar 2 van heeft hoeven te doe.
De vragen theoretisch die waren wel moeilijk voor haar.
Maar kan ze rijden is dan nu de vraag zolang het binnenwegen zijn ja maar de grote wegnemen zo bang.
Dat is mijn indruk van de Thaise bestuurders welke wordt ingegeven met wat ik dagelijks hier meemaak op de we inhalen wanneer het niet mogelijk is en dan met de lampen knipperen alsof de ander kan oplossen.
De farang is weer het slachtoffer van de uitbuiting van de Thaise regering. We investeren iedere maand veel geld in de Thaise economie terwijl de Thaise bestuurders alle regels aan hun laars lappen in het verkeer. Bewijs liever eens hoeveel buitenlanders bij ongevallen zijn betrokken en hoeveel Thaise inwoners betrokken zijn bij een ongeval. Dan pas kunnen we eens praten
Amazing Thailand….. Denk dat het hier elke dag 1 april is.
Een idioot, ergens in een muf kantoortje, is op het idee gekomen dat buitenlanders die hier niet als toerist zijn, hun int.rijbewijs geen voldoende bewijs is van kennis van verkeersregels en dus zodoende dienen bijgeschoold te worden én een herexamen dienen af te leggen om hun rijvaardigheid op de Thaise ( hel ) wegen te bevestigen.
Kan men het hier nòg gekker maken ?
Heb al menige thai zien rijden en kan met 100% zekerheid zeggen dat een thai, rijdend met dezelfde ingesteldheid zoals die hier rijd, geen 10 minuten op de Belgische wegen rijd en gegarandeerd een ongeval heeft.
Een thai kán niet rijden.
Heb meerdere malen meegereden en ik kan je verzekeren dat ik een grote zucht van opluchting liet toen ik ter bestemming was.
Die idioot, van dat muffig kantoortje, wil ik gerust eens uitdagen om eens met mij mee te rijden, dan kan hij/zij eens zien hoe idioot de thai’s rijden, met de bedoeling dat we voor élk idiote maneuver eens stoppen en aan de bestuurder van het andere voertuig uitleg vragen naar het wáárom van zijn domme maneuver.
Ik wéét waar de klepel hangt ; money, money, money….. ni méér of ni min.
Voor men in België een rijbewijs krijgt dient men aan strenge regels te voldoen. Een int.rijbewijs is gewoon een verlengde van het behaalde nationale rijbewijs in land van herkomst.
Méér dan 50 jaar, auto, vrachtwagen én rupsvoertuigen ( leopardtank) en méér dan 1mlj. kilometertjes, gereden te hebben, zónder ongeval mag een thai naast me komen staan. Denk dat het er niet veel zullen zijn én al zéker niet die idioot in dat muffe kantoortje.
Dat ze eerst een waardig rijexamen afnemen van een thai. 99% is gegarandeerd gebuisd.
Sorry voor de soms harde woorden, maar het is de realiteit en wie dát niet inziet….. die blijft dan maar met het roze zonnebrilletje op rondlopen totdat ……..
Prettige dag nog.
Dre
Men zou er beter aan doen de regels en testen voor het behalen van een Thais rijbewijs aan te scherpen en te laten voldoen aan de internationale normen.
Dit is weer typisch een geval om weer geld te incasseren van de buitenlander. Ik denk dat wij als buitenlander een betere rijvaardigheids opleiding hebben genoten dan de Thai hier in Thailand. Ondanks dat men hier een rijbewijs heeft gehaald kan de meerderheid nog steeds niet rijden en daar zijn voorbeelden genoeg van om op te noemen en die menigeen ook wel reeds ondervonden heeft. Hoop dat degene die dit bedacht heeft snel onder zijn steen vandaan komt en zich realiseerd dat men in Europa niet zomaar zijn rijbewijs krijgt.
Tja, en dat er hierboven nog een lezer is dit dit examen goed praat, ik snap het niet.
Je bent volkomen juist, dit draait enkel om geld en niets anders …
Van de week reed ik op de rotonde met mijn bike om rechts af te slaan….van links komt een auto die gewoon de rotonde op rijdt en mij bijna onderste boven rijdt terwijl verkeer op de rotonde voorrang heeft, maar ga er niet vanuit want ze geven er niets om…ook ik heb examen gedaan voor de bike…we waren met 20 kandidaten waarvan ik als enige buitenlander…19 thaien lagen te maffen of zaten op hun telefoon….m.a.w. wie interesseert dit?….hier is niets normaal in het verkeer.
Kan je mij eens aantonen waar er in het Thais verkeersreglement staat dat het verkeer op een rotonde voorrang heeft?
In ons eigen land is dit zo maar in Thailand is daar geen sprake van. Dit toont duidelijk aan dat het afnemen van een theoretisch examen voor de buitenlanders geen abnormale zaak is.
Volstaat dit?
“Section 73.
In the case where any roundabout has installed traffic signals or traffic signs, the driver must follow such traffic signals or traffic signs.
If there is no traffic signal or traffic sign under paragraph one, when a driver arrives at the roundabout, he or she must give way to the driver driving on his or her right side in the roundabout to pass first. ”
“Artikel 73.
Indien op een rotonde verkeerslichten of verkeersborden zijn geplaatst, moet de bestuurder deze verkeerslichten of verkeersborden volgen.
Indien er geen verkeerslichten of verkeersborden zijn zoals bedoeld in lid 1, moet een bestuurder, wanneer hij of zij de rotonde bereikt, voorrang verlenen aan de bestuurder die rechts van hem of haar op de rotonde rijdt.”
https://royalthaipolice.go.th/downloads/laws/laws_03_05-07.pdf
Een terechte vraag, ik heb dit ook nog niet gezien in het Thais verkeersreglement. Misschien moeten we met zijn allen dan toch ons theoretisch examen gaan afleggen.
Wat een paniek om niets.
Mijn eerste thai rijbewijzen heb ik ook gewoon kunnen omwisselen met IRB, echter tijdens corona verlopen omdat ik lange tijd in NL ben gebleven.
Voor verlengen moest ik het theorie examen afleggen, en inderdaad 2x voor auto en voor motor.
Gewoon online geleerd en dan stelt het niets voor.
Denk dat veel buitenlanders raar op zouden kijken wat voor ons vreemd is en in Thailand gewoon mag bv links inhalen op wegen met 2 of meer rijbanen in dezelfde richting.
Omdat ik best wel goed geleerd had voor de theorie had ik beide examens binnen 20 minuten afgelegd met 2x 1 fout terwijl de rest nog zat te zweten en te puffen.
Veel Thais weten niet eens wat een rood-witte trottoirband betekent.
Zag vorige week bij Tukcom in Pattaya bij zo’n trottoirband als extra verduidelijking pilonnen staan en
naast die trottoirband – dwars OP de rijbaan – OOK nog borden met de tekst “niet parkeren”. En dat waren niet gangbare verkeersborden, maar grote , rechthoekige ‘pamflet-achtige’ borden van ongeveer 50cm breed en 1 meter hoog, in een frame, staand op het asfalt.
Het volgende is terzijde, maar passend in de Thaise verkeers-wetteloosheid: ik stond voor een rood licht te wachten op mijn scooter. Naast mij een jonge Westerse buitenlander, zonder helm. Ik maakte een grapje dat hij zeker graag 2000 baht wilde ‘doneren’ aan de politie. Zijn antwoord was schokkend: hij zei (en ik heb het goed gehoord) dat hij de chef (hij noemde ‘captain’) vd politie geld betaald had zodat hij geen bekeuring hoeft te betalen als hij aangehouden wordt. (Het licht stond helaas niet lang genoeg op rood om hem nog te vragen of hij hiervoor een document gekregen had…)
Het is totaal krankzinnig:
1. Een helm is voor je veiligheid (maar goed, te veel mensen denken “een ongeluk overkomt een ander en mij niet”).
2. Die ‘captain’ zal toch minimaal een (eenmalig?) bedrag van 5000-10.000 baht hebben willen zien. Een goedkope helm heb je voor 500 baht of minder). Blijkbaar vond deze knaap de frisse wind door zijn haren 5000-10.000 baht waard…
Einstein zei: Er zijn 2 zaken oneindig: het heelal en de domheid van (een groot deel) van de mensheid. Over het eerste twijfel ik.
Jammer dat Thai de reacties niet kunnen lezen. Dit is een geschikt onderwerp om ze te laten ervaren hoe we over ze denken qua gebrek aan logica.
Ik denk dat ze geen idee hebben en geschokt zullen zijn. Logisch, analytisch en rationeel denken zit niet in hun gereedschapskist..
Nee Rebel, dit toont aan dat we langs beide zijden het nodige respect mogen opbrengen voor de anderen.
Ik ben het een beetje beu te moeten lezen dat wij, de Farang, het altijd beter weten, en steeds maar willen herhalen hoe achterlijk en dom de doorsnee Thai wel is. Als je de wereld wil verbeteren zou je dan niet beter eerst naar jezelf kijken …
Rebel heeft in elk geval zijn ‘nickname’ niet gestolen 😉
Ik vind zijn superioriteitsgevoel ook ongepast. Een beetje respect voor de Thais bevolking is toch niet teveel gevraagd.
Zijn denken zegt veel over hem zelf. Ik ken zijn familiale toestand niet maar als hij zou samen zijn met een Thaise dame, dan heb ik alvast medelijden met haar …
Ik ben ook geschokt en wel door de vele reacties die impliceren dat men als Nederlander of Belg qua niveau standaard denken beter te zijn dan een Thai of veelal wie dan ook.
Een Thais rijbewijs kan ook in Nederland niet gewoon omgezet worden want daar gelden ook de koloniale praktijken dat alles wat niet EU is bij voorbaat slechter is.
Nu zegt Thailand dezelfde wens te hebben i.v.m. internationale harmonisering en er wordt weer op lange witte teentjes getrapt met vele tunnelvisie reacties.
De wereld is groter dan Nederland en België. Thailand heeft ook te maken met landen waar je ook met een pakje boter een rijbewijs kan kopen dus wat is er mis om dit anders te gaan reguleren?
Als je als westerling zo’n slimpie bent qua auto rijden dan is het praktijk examen toch geen probleem?
En tja, dan wordt de theorie een uitdaging in het Thais, maar het is wel het land waar je woont en dan hebben ze niet eens een inburgeringscursus met een taalniveau, en dan blijkt dat eigenlijk het pijnpuntje te zijn.
Breng dan maar in de praktijk wat er qua omkoping vaak beweerd wordt en dan kan men snel een Thais rijbewijs krijgen toch?
De nieuwe regels zijn niet eens bekend en al om paniek.
Op de stang jagen is een Thaise overheidshobby en iedere keer trapt de witneus er weer in.
Schokkend maar begrijpelijk als de angst regeert om vrijheid te verliezen, maar toch.
Een uitstekende reactie! Mijn complimenten, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Er lijken ook op dit forum behoorlijk wat westerse immigranten te zijn die menen dat ze – ook aan de andere kant van de wereld – op van alles recht hebben, zonder al te veel verplichtingen. En als een land dan de regels aanscherpt, hoe logisch ook, raken ze stelselmatig van de leg.
Bijzonder.
Helemaal eens. Ed zegt het goed. Er zijn er ook die roepen dat wij westerlingen geconfronteerd worden met pestmaatregelen. Als gevraagd wordt welke, krijgt de vraagsteller het antwoord dat hij Thailand niet kent. Maar tot op nu geen lijstjes.
Wat een kinderachtig gedoe lezen we hier allemaal.
Verdiep u misschien wat in de werkelijke kennis van het wonen in Thailand. Dan zal je misschien ontdekken met welke pestmaatregelen we hier te maken hebben o.a. vanuit de Thaise administratie.
Als je dit effectief op een lijstje wil dan is het meer dan duidelijk dat je, ofwel hier niet woont, ofwel je Thailand helemaal niet kent.
De echte Thailandkenner zal wel mijn mening wel bevestigen.
Voel je je nu eindelijk gesterkt in je mening?
Dit hele circus draait om één ding: geld. Dat jij dat nog niet doorhebt, zegt genoeg.
Ik ben absoluut niet bang voor dat belachelijke examen. Het is kinderspel. Elke weldenkende Farang slaagt met twee vingers in de neus.
Wat me mateloos stoort, is de doorzichtige hypocrisie. Iedereen weet hoe erbarmelijk het gemiddelde rijgedrag hier is. En dan nu zogezegd Farang regels “voor de veiligheid”? Komaan. Dit gaat niet over veiligheid. Dit gaat over de portemonnee.
Goh het zit je wel dwars he :-))
Ik heb de prima reactie van Eric waar ik op reageerde niet nodig om mijn mening bevestigt te zien. Ik ken in mijn omgeving genoeg buitenlanders die er min of meer hetzelfde over denken.
Nog één ding: denk je nou werkelijk dat dit een geldkwestie is? Denk je dat een land met een BNP van ruim €450 miljard dit rijvaardigheidsexamen in wil voeren voor slechts een klein deel van de bevolking, met als enige reden om nog wat extra bahtjes te verdienen? Kom op nou toch, dat is je reinste flauwekul. Om met jou eigen woorden te spreken: Dat jij dit niet doorhebt, zegt genoeg.
In het artikel staat ook dat men regelgeving internationaal wil volgen.
The DLT stated that the aim of the new rules is to “align with international standards” and make the process more relevant to modern road safety needs.
Voor een motor heb je een rijbewijs nodig, dus geldt idem dito de regel.
Zelf heb ik het idee, dat men wil ontmoedigen, gezien, regelmatig in AN, de verhalen over wheelies en wangedrag ed, uitgevoerd door buitenlanders.
Een witte snoet is gemakkelijk te herkennen, dus te controleren.
Wanneer ik bij mijn vrouw in de wagen mee rij, dan krullen mijn tenen zich regelmatig.
Toch heeft ze met haar Viosje in 22 jaar, 320000 km afgelegd en geen ongelukken beleefd. Afkloppen.
Ja, heeft Thai rijbewijs.
Zwager heeft geen rijbewijs, maar rijdt in geval van nood met de auto.
Thailand snapt nog steeds niet dat handhaven een must is.
bv in een auto dient, wettelijk, een ieder ingesnoerd te zitten. Hoeveel pick ups ik niet heb gezien met een lading mensen achterin compleet los, talloos.
Ik ga niet verder met opnoemen, want wets overtredingen van verkeer zijn schering en inslag.
Ik verbaas me steeds minder, want TIT.
Wellicht moet DLT wat filmpjes bekijken zoals “webcam disasters” of “idioten op de weg”
Vooral webcam disasters toont de Thai in disasters.
Deze maatregel zal verder niets verhelpen.
Het feit dat internationaal afgeleverde documenten niet langer door de Thaise overheid worden aanvaard, wijst op een structurele tekortkoming.
Indien er vermoedens bestaan van fraude met certificaten of documenten in specifieke landen, dan dient dit geval per geval onderzocht en aangepakt te worden, in plaats van een algemene verwerping toe te passen.
Mijn universitair diploma werd destijds zonder problemen gehomologeerd, waardoor ik hier professioneel aan de slag kon. Dat mijn internationaal rijbewijs nu plots niet langer geldig zou zijn, roept vragen op. Waar ligt dan nog de grens?
Het lijkt mij dan ook dat deze maatregel weinig met verkeersveiligheid te maken heeft, maar eerder ingegeven is door financiële motieven.
Ik heb op zich geen enkel probleem om testen af te leggen. Of die nu theoretisch, praktisch of medisch zijn.
Het is wat het is.
Wat ik wel vreemd vind is dat men eerst iemand toelaat om 3 maand rond te rijden op basis van zijn nationaal/internationaal verkregen rijbewijs.
Dan zegt men dat wanneer je dat langer wil doen dan 3 maand, je een nationaal (in dit geval Thais) rijbewijs gaat nodig hebben. Ok, prima.
Maar om dat te bekomen gaan we nu eerst via een schriftelijke test eens controleren of je daadwerkelijk wel beschikt over voldoende kennis van de verkeersregels.
Thailand heeft toch ook het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer ondertekend en eigenlijk zou dit dan moeten volstaan om je nationaal om te wisselen naar een Thais. Wat trouwens ook nu nog steeds toegepast wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_van_Wenen_inzake_het_wegverkeer
Dat geldt dan ook voor Thai die in o.a. België gaan rondrijden natuurlijk. Daar mag je eerst 6 maand rondrijden met je Thais rijbewijs.
In ieder geval als ik dit lees staat er nergens dat er bijkomende testen worden gevraagd om dat Thais naar een Belgisch om te zetten. Enkel wordt nagegaan of het Thais rijbewijs echt is.
https://www.antwerpen.be/product/niet-europees-rijbewijs-omwisselen
Misschien zijn er lezers waarvan de partner dit al gedaan heeft.
Dat men die testen dan gaat invoeren voor landen die dit verdrag niet ondertekend hebben wil ik best begrijpen. Maar laat die dan ook eerst geen 90 dagen rondrijden en willen ze in Thailand rijden laat die online een test oid afleggen voor ze in Thailand toekomen.
Trouwens ik ken wel wat Thai in België en Thailand die prima rijden hoor.
Ik ga zeker niet beweren dat elke Thai met een stuur in zijn hand een gevaar op de weg is.
Maar jammer genoeg zie ik er ook een groot deel waar dat wel het geval is.