()

Het lijkt slecht nieuws: toeristen keren Thailand de rug toe, hotels blijven leeg en Vietnam krijgt alle aandacht. In de eerste helft van 2025 daalde het aantal internationale bezoekers aan Thailand met bijna 5 procent. Het toerisme uit China, ooit een van de belangrijkste markten, kelderde zelfs met maar liefst 30 procent. Internationale media spreken van een ramp voor het Thaise toerisme.

Maar is dat wel terecht?

Thailand was jarenlang dé bestemming voor goedkope zonvakanties en avontuurlijke backpackreizen. Alles was betaalbaar: van bungalows aan het strand tot een kom noedelsoep op straat. Maar die tijden veranderen. De kosten van levensonderhoud stijgen, een eenvoudige maaltijd kost geen dollar meer en de visumregels zijn streng. Reizigers kiezen daarom steeds vaker voor alternatieven zoals Vietnam, Maleisië of zelfs Japan, waar de prijs-kwaliteitverhouding aantrekkelijker lijkt.

Toch gaat er in die vergelijking iets verloren.

Wat critici ‘een terugval’ noemen, zou ook gezien kunnen worden als een noodzakelijke correctie. De ongecontroleerde groei van het Thaise massatoerisme bracht lange tijd vooral overlast: overvolle stranden, infrastructuur die het niet aankon, afvalproblemen en stijgende huurprijzen voor de lokale bevolking. Minder bezoekers betekent minder druk. En dat schept ruimte voor iets beters.

Thailand krijgt nu de kans om zich opnieuw uit te vinden. In plaats van zich te richten op goedkope kwantiteitstoeristen, kan het land investeren in kwaliteit: reizigers die bewuster kiezen, langer blijven, meer uitgeven en respectvoller omgaan met cultuur en natuur. Het is een kans om infrastructuur te verbeteren, regels te herzien en beleid te voeren dat niet alleen toeristen, maar ook de lokale bevolking ten goede komt.

Ook voor expats opent dit perspectieven. Minder drukte betekent een aangenamere leefomgeving. Meer focus op duurzaamheid en lange termijn kan leiden tot stabielere voorwaarden om in Thailand te wonen, te werken of te ondernemen.

Thailand is niet aan het sterven als toeristische bestemming. Het is aan het veranderen. De gloriedagen van het snelle, goedkope reizen liggen misschien achter ons. Maar daarvoor in de plaats komt een bestemming die volwassen wordt. Niet langer alleen een plek voor een kort avontuur, maar een land waar je een leven kunt opbouwen.

En dat zou weleens de slimste stap kunnen zijn die Thailand ooit heeft gezet.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

2 reacties op “Thailand ondergaat een stille transformatie: minder massatoerisme, meer kwaliteit”

  1. Ruud zegt op

    Dit is wel een erg ”wishfull thinking” verhaal !
    Visionaire gedachtes en lange termijn denken is niet het sterkste punt van de Thai…

    13
  2. John zegt op

    Het klopt wel : Vorig jaar 6 weken geweest zonder visum of wat dan ook in te vullen

    Nu weer via internet gegevens invullen kan ook pas 3 dagen voordat je gaat : ppfff

    Vooral ouderen zoals ik vinden dat niks

    Gr John

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website