
Thailand maakt een opvallende koerswijziging in zijn toeristische strategie. Waar het land jarenlang bekendstond als goedkope vakantiebestemming, ligt de nadruk nu op kwaliteit in plaats van kwantiteit. De Tourism Authority of Thailand (TAT) richt zich nadrukkelijk op luxe, wellness en duurzaamheid, in lijn met de groeiende internationale vraag naar verantwoorde en hoogwaardige reiservaringen. Op ITB Asia in Singapore presenteerde Thailand zichzelf als een land dat klaar is voor een nieuw type reiziger: de bewuste wereldburger die zoekt naar ontspanning, gezondheid en authenticiteit zonder concessies aan comfort of natuur.
Van goedkoop paradijs naar hoogwaardige bestemming
De TAT wil af van het imago van Thailand als budgetbestemming. In plaats daarvan wordt ingezet op ‘waardevolle bezoekers’ die niet alleen meer besteden, maar ook meer respect tonen voor natuur en cultuur. De verschuiving was duidelijk zichtbaar op de internationale toerismebeurs ITB Asia, waar 22 Thaise touroperators een vernieuwd, duurzaam en luxueus aanbod presenteerden.
Onder de deelnemers bevonden zich gerenommeerde hotels als Carlton Hotel Bangkok Sukhumvit, Cross Hotels and Resorts, Melati Beach Resort & Spa en Red Mountain Golf Club. Ook duurzame accommodaties uit het CF-Hotels-initiatief, waaronder Dara Samui Beach Resort en Panan Krabi Resort, lieten zien hoe luxe en milieubewustheid kunnen samengaan.
Luxe en welzijn als speerpunten
Een belangrijk deel van de nieuwe strategie richt zich op wellness en gezondheidstoerisme. Thailand beschikt over een sterke medische infrastructuur met 61 internationaal geaccrediteerde ziekenhuizen en meer dan 500 klinieken voor buitenlandse patiënten. Deze sector genereert jaarlijks zo’n 124 miljard baht, een bedrag dat volgens de TAT binnen enkele jaren kan oplopen tot 150 miljard baht.
Gezondheidstoeristen besteden gemiddeld meer dan 107.000 baht per bezoek en blijven vaak langer dan gewone reizigers, gemiddeld dertien nachten. Thailand blijft aantrekkelijk door zijn relatief lage zorgkosten, die 30 tot 70 procent lager liggen dan in westerse landen en 30 tot 50 procent lager dan in Singapore.
Uitbreiding van het ultraluxe segment
Naast wellness investeert Thailand in exclusieve reiservaringen. Een voorbeeld is de luxueuze oldtimertour door Bangkok, ontwikkeld samen met het TAT-kantoor in Praag. Deelnemers betalen tussen de 100.000 en 150.000 baht voor een unieke ervaring, populair bij Chinese en Europese toeristen.
Ook sporttoerisme krijgt meer aandacht. Evenementen zoals de Amazing Thailand Marathon trekken internationale hardlopers en trailrunners aan die vaak twee weken of langer in het land verblijven. Met zijn gevarieerde landschappen en moderne faciliteiten wil Thailand zich profileren als Aziatisch centrum voor sportieve en actieve reizigers.
Duurzaamheid als fundament
Hoewel de richting duidelijk is, vormt de implementatie van duurzame praktijken nog een uitdaging. Ongeveer 80 procent van de toeristische bedrijven aarzelt vanwege de kosten die gepaard gaan met verduurzaming. Toch streeft TAT naar aansluiting bij de normen van de Global Sustainable Tourism Council. Het doel is een evenwicht tussen economische groei en het behoud van natuur, cultuur en leefbaarheid.
Door hotels en resorts te stimuleren om milieuvriendelijke technologieën te gebruiken en lokale gemeenschappen te betrekken, wil Thailand toerisme opbouwen dat niet alleen winstgevend, maar ook toekomstbestendig is.
Thailand in een nieuw toeristisch tijdperk
De verschuiving van massatoerisme naar kwaliteitsbeleving is meer dan een economische strategie. Ze weerspiegelt een bredere maatschappelijke trend waarin reizigers zoeken naar betekenisvolle ervaringen. Door luxe, wellness en duurzaamheid te combineren, positioneert Thailand zich als bestemming voor wie ontspanning wil combineren met verantwoordelijkheid.
Met deze heroriëntatie zet Thailand een grote stap richting duurzaam succes. Het land investeert in zijn imago als moderne, hoogwaardige en milieubewuste bestemming die zowel de reiziger als het erfgoed respecteert. Daarmee wil Thailand niet alleen zijn inkomsten vergroten, maar ook zijn natuurlijke en culturele rijkdom bewaren voor toekomstige generaties.
Bronnen: Tourism Authority of Thailand (TAT), ITB Asia Singapore 2025, Thaise Ministerie van Toerisme en Sport.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Cultuur20 oktober 2025Thai en Nederlanders/Belgen lijken verrassend veel op elkaar!
Vliegtickets20 oktober 2025Stijgende vliegtarieven kunnen Thais toerisme afremmen
Economie20 oktober 2025Overheid breidt co-payregeling in Thailand uit naar openbaar vervoer
Nieuws uit Thailand20 oktober 2025Politie grijpt in bij nachtelijke straatrace in Pattaya
Aan plannen nooit een gebrek in Thailand. Zo moest Pattaya een gezinsbestemming worden. Nou, dat is wel gelukt met al die Indiase mannen die daar rondlopen….
Ach ja we kennen ze wel ondertussen de ballonnetjes die Thailand met de regelmaat oplaat. Nu weer roepen dat ze in een handomdraai van Thailand een tweede Monaco of Zwitserland gaan maken alsof het allemaal niets is . Dit getuigt nog maar eens hoe wereldvreemd ze wel zijn. Ik denk ze zich in Vietnam nog maar eens een bult zullen lachen
En als ze het dan hebben over medisch toerisme denk ik dat de echt welstellende wel zullen blijven opteren voor een vertrouwd ziekenhuis in Parijs New York of Berlijn als ze gaan voor die schoonheidsoperatie. En duurzaamheid is nog mijlenver weg wanneer bij iedere stortbui (en er zijn er veel) alle straten een halve meter onder water staan. Voetpaden…zijn omzeggens onbestaande net als enig verkeersreglement.
Paar jaren geleden gingen ze het plastic probleem ook aanpakken……ondertussen weten we wel hoever het hier mee staat. Over het openbaar vervoer zullen we het nog maar even niet hebben net als over het ophalen van huisvuil.
Welkom in je ultraluxe Thaise hotel, waar je, als je niet oplet, buiten voor de deur ten val komt door losliggende tegels, struikelt over gaten in het voetpad en je omtrekkende bewegingen moet maken voor alles wat op dat pad rijdt of is neergezet en voor loshangende electriciteitskabels. Één troost: je kunt dan wèl naar een ziekenhuis in dat beoogde ‘ultraluxe segment’……
Goed, Omar is in dit perspectief dan wellicht geen waardevolle maar een waardeloze bezoeker. Waardeloos in Nederland, eveneens waardeloos in Thailand.
De macht ligt nu in een kleine elitegroep die de invloed en kracht heeft op om het huidig massa toerisme te hervormen.
De focus van het verschuiven van massatoerisme naar het bevorderen van pro-beschermde natuur voor rijke toeristen en het transformeren van overontwikkelde steden zoals Pattaya naar een ‘paradijs’ zal volgens mij
leiden tot economische en sociale slachtoffers. Er is een ambitieus, elitair plan om toerisme groener te maken, maar de vraag is wie de menselijke kosten van deze verandering zal dragen en verantwoorden.