
Elk jaar raken duizenden toeristen gewond door scooterongelukken in Thailand en er overlijden er ook een flink aantal. Wat begint als een avontuurlijke rit eindigt vaak in een ziekenhuisbed, zonder verzekering en met torenhoge kosten. Toch blijven reizigers massaal scooters huren, zonder zich bewust te zijn van de enorme risico’s. Denk je dat het jou niet zal overkomen? Lees dan verder en ontdek waarom je beter een andere manier van vervoer kunt kiezen.
Hoge kans op ongelukken
Het verkeer in Thailand is chaotisch en onvoorspelbaar. Verkeersregels worden genegeerd. Automobilisten rijden agressief. Wegen zitten vol kuilen, zand en losse stenen. De kans op een ongeluk is enorm.
De statistieken zijn schokkend. Jaarlijks sterven er in Thailand ruim 20.000 mensen in het verkeer ook toeristen en duizenden toeristen belanden in het ziekenhuis door scooterongelukken. Veel van hen hebben nauwelijks rijervaring of zijn zich niet bewust van de gevaren. Links rijden, plotseling overstekende voetgangers, en grote snelheidsverschillen tussen voertuigen maken het extra gevaarlijk.
Op eilanden zoals Koh Samui en Phuket zijn de wegen bovendien bochtig en glad, vooral na regenval. Zelfs ervaren rijders verliezen hier de controle. Je ziet regelmatig toeristen met verband, schaafwonden en zelfs gebroken ledematen. Vraag jezelf af: is het dat waard?
Verzekering dekt vaak niets
Denk je dat je reisverzekering je dekt bij een ongeluk? Grote kans van niet. Allereerst valt schade aan voertuigen nooit onder je reisverzekering. Veel verzekeraars eisen daarnaast, bij medische kosten door een ongeval, dat je een geldig Thais of Nederlands motorrijbewijs hebt. De scooter in Thailand zijn namelijk motorfietsen van 125cc en geen brommers. Een internationaal autorijbewijs is vaak niet voldoende. Heb je dit niet en krijg je een ongeluk? Dan draai je zelf op voor alle medische kosten.
En die kosten kunnen enorm zijn. Een nacht in een privéziekenhuis kost al snel duizenden euro’s. Moet je gerepatrieerd worden naar Nederland? Dan kunnen de kosten oplopen tot tientallen duizenden euro’s. Zelfs als je verzekering wél uitkeert, kan er moeilijk worden gedaan als je geen helm droeg of alcohol had gedronken, zelfs al was het maar één biertje.
Oplichting en verborgen kosten
Veel scooterverhuurbedrijven in Thailand hanteren dubieuze praktijken. Vaak eisen ze dat je je paspoort als borg afgeeft. Een enorme gok, want er zijn talloze verhalen van toeristen die hun paspoort niet terugkregen zonder een flinke ‘reparatierekening’ te betalen.
Andere veelvoorkomende scams:
- Beschadigde scooter – Je levert de scooter in, en ineens ‘ontdekt’ de verhuurder krassen of schade. Jij moet honderden euro’s betalen.
- Pech onderweg – De scooter stopt ermee, maar het is jouw probleem. De verhuurder stuurt je geen hulp en eist een vergoeding.
- Politieboetes – Ook corrupte agenten weten dat toeristen vaak zonder geldig rijbewijs rijden. Ze laten je kiezen: ter plekke betalen of meegaan naar het bureau.
Voor je het weet, ben je meer kwijt dan je ooit had verwacht.
Strenge Thaise wetgeving
Veel toeristen denken dat iedereen zomaar een scooter kan huren, maar de Thaise wet is strenger dan je zou denken. Officieel heb je een Thais rijbewijs of een internationaal rijbewijs met motorrijbewijs A nodig. Heb je dat niet en word je aangehouden? Dan riskeer je een hoge boete en kan de scooter zelfs in beslag worden genomen.
Daarnaast is rijden onder invloed een groot probleem. De politie controleert hier streng op. Zelfs na één biertje kun je in de problemen komen. Word je gepakt? Dan kun je rekenen op een forse boete, of erger: een nacht in een Thaise cel. En geloof me, dat is geen plek waar je wilt zijn.
Beter veilige alternatieven kiezen
Gelukkig zijn er genoeg manieren om je veilig en comfortabel door Thailand te verplaatsen. Denk aan:
- Grab of Bolt (de Thaise Uber) – Betaalbaar, betrouwbaar en zonder risico’s.
- Songthaews (gedeelde taxi’s) – Goedkoop en overal beschikbaar.
- Taxi’s – In steden als Bangkok en Chiang Mai een prima optie.
- Een auto huren – Veel veiliger dan een scooter, mits je een internationaal rijbewijs hebt.
Waarom risico’s nemen als er genoeg alternatieven zijn?
Conclusie
Een scooter huren in Thailand lijkt misschien een leuke en goedkope optie, maar de risico’s zijn enorm. De kans op een ongeluk is groot, verzekeringen keren vaak niet uit, en je loopt het risico opgelicht te worden. De Thaise wet is strenger dan je denkt en een kleine fout kan grote gevolgen hebben.
Wil je zonder zorgen genieten van je vakantie? Laat die scooter staan. Kies voor een taxi, Grab/Bolt of een songthaew (Bahtbus). Je gezondheid, veiligheid en portemonnee zullen je dankbaar zijn.
Ik heb er gewoond en een ‘brommer’ van 110 cc gekocht. De Honda Airblade. Ik had een Thais rbw voor motor, de wegenbelasting betaald, de standaard dekking EN een extra polis met onder meer bailbond. Plus een integraalhelm en niet van het goedkoopste soort; kostte moeite want ik heb een groot hoofd.
Eén aanrijding al die jaren; kreeg geen voorrang op een kruising in Udon Thani van een BMW-7 die meende ingebouwde voorrang te hebben. 1.500 Thb schade die keurig werd betaald. Ging heel apart; ik belde ‘mijn’ verzekeringsmeneer, ook de agent van de BMW kwam en een politieagent en die drie samen bepaalden de schuld.
Hard gereden, ja; in de nacht gereden, ja. Afstanden gemaakt, ja. Bijna in een kuil, ja. Maar het is gevaarlijk in Thailand! Geen fiets- en brommerpaden, de fietsstroken langs de autobaan zijn tevens bushalte, daar kun je gewoon jouw groentekraam neerzetten en je kinderen laten spelen. Passeert een bus je, hou er rekening mee dat ie plots naar links komt, uit de voordeur komt een arm en die zwaait wat en dan moet jij spontaan remmen en stoppen…
Ik heb het er heelhuids vanaf gebracht al die jaren maar je moet ook ogen in je rug hebben….
Ik stap altijd op de Motosai of Bolt.
Maar op sommige locaties moet je wel een scooter huren. Koh Larn voor de kust van Pattaya bijvoorbeeld. Of toen ik op familiebezoek was in Nang Rong. Dan moet je wel ‘eigen vervoer’ hebben want lopend kom je nergens en Bolt had maar 4 voertuigen beschikbaar. Allemaal bezet!
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik een motorrijbewijs heb en in Nederland/België/Duitsland ca. 4000 km per jaar ermee rijd.
Dan ga ik van 100pk naar krap 8pk met zo’n Honda Wave. En dat is helemaal prima want ik heb geen haast. Wel vermijd ik rijden in het donker, omwille van de kuilen en onvoorspelbare zwerfhonden.
Mvg,
Heel goed artikel, ik heb twee jongen mannen van 30 die hier op vakantie komen en per se brommer willen rijden. Ik lees dagelijks in Asean news over de vele ongelukken met dodelijke afloop. Ik laat ze dit artikel lezen en hoop dat ze ervanaf zien!
En dan gaan ook nog vele toeristen/expats in de fout, ze dragen geen helm noch bril, ik kan dat begrijpen daar heel veel Thai het ook niet doen.
Hier in Hua Hin zijn er plaatsen waar de politie op helmloze farang jaagt en beboet.
Maar ondanks dat gegeven blijven ze zonder rijden , puur de wet van Murphy tarten noem ik dat!
De politie zou meer op rijbewijzen moeten controleren. Ook zou een verhuurder verplicht moeten worden te controleren of de huurder een geldig motorrijbewijs heeft. Maar dan stort de verhuurmarkt in want hoeveel west Europeanen hebben een geldig motorrijbewijs?
eigenlijk een vreemde opmerking, want dat staat in de Thaise wet, een verhuurder moet controleren of een potentiële klant een geldig rijbewijs heeft, en die verhuurders mogen ook wel eens aangepakt worden door de lokale politie
Als het klopt wat u zegt, en ik neem graag van u aan dat het klopt wordt het inderdaad tijd dat de wet ook toegepast wordt.
Toepassen van wetten is in Thailand een verhaal apart, dat gebeurd alleen als het zo uitkomt.
Vorige week zijn daar inderdaad mee begonnen in Phuket, 35 scooters afgenomen van toeristen die zonder rijbewijs reden en de verhuurders konden de scooters ophalen na betaling van een boete, gezien het aantal scooters die ze verhuren denk ik niet dat ze daar erg veel moeite mee hadden.
Curieus overigens dat landgenoten die thuis nooit zonder rijbewijs en dus onverzekerd op een motor zouden stappen en dit ook streng veroordelen daar in Thailand plots geen probleem in zien. Is de Nederlandse landsgrens ook de grens waar onze normen en waarden ophouden? Ook dat rijden zonder helm bijvoorbeeld.
Ik woon in Thailand en heb een Thais motorrijbewijs, in Nederland mijn hele leven motor gereden.
Ik voel me op een motor ondanks dat je kwetsbaar bent, mijzelf zekerder dan in een auto, je rijd veel sneller van een situatie af, dan met een auto.
Moderator: Onleesbaar door onjuist gebruik of het ontbreken van leestekens.
Als je met een verkeerde attitude op de motor stapt, kan het snel fout gaan.
Je hebt geen ervaring en dan jolig rond rijden, no go.
Zoals Erik zegt ogen in je rug hebben, verwachten wat je nooit verwacht.
Thailand echt super anticiperend rijden vereist, OOK met auto.
Kijk echt geregeld naar achteren wat daar gebeurt.
Ooit in vakantie Honda PCX 300 gereden en dat is me goed afgegaan.
Maar reed dan ook motor in Nederland. Moet je jezelf in de gaten houden met een 300 tje.
Degene welke thuis stond was een 1300 cc, 180 pk motor.
In AN deed een brit verslag van zijn ongeluk en dat was dus een man welke in UK zijn ervaring had en dus ook later in Thailand. Hij heeft geheel in de kreukels gelegen en is nog steeds aan herstel.
En dat is nu , pak weg 2 jaar geleden. Was nu ook gerechtelijk bezig.
Het regelmatig in de spiegel kijken is van belang. Daar je op links rijdt.
“Sneller” verkeer zit op rechts, echter soms langzaam en dan wordt er LINKS ingehaald, waar dus het langzame scooter verkeer zit. Jij dus. Tevens gebeurt er nog wel meer op die linker rijstrook, zoals parkeren omdat er een markt is.
Als de school uitgaat zie ik hier de jongens voorbij scheuren, zonder helm, bril of wat dan ook.
Laat ze lekker gaan en ga niet mee doen. Je bent op vakantie, slow, maar ANTICIPEREND.
Veel ligt aan jezelf !! Ik heb altijd met zware motors gereden , en als ik er daar enen huur dan heb ik al met een 125 cc genoeg omdat ik er toch niet hard rijd vanwege de risico´s. En veel farangs die daar zitten te racen in t-shirt en korte broek op strantpantoffels , die zoeken er zelf wat om dergelijk ongeluk te krijgen. Ik ben van mening dat er veel toeristen zijn die rijden zonder rijbewijs , als je ziet hoe jong ze soms zijn en je ziet zelfs dat ze niet goed weten hoe ze moeten vertrekken.
Wanneer de politie hier in Nakhon Sawan mij op de brommer zien aankomen, dan weten ze niet hoe snel ze aan de kant moeten en gebaren dat ik door moet rijden. Bang om Engels te moeten praten.
Is het gevaarlijk ? Ja.
Maar je kan het zelf een groot stuk beheersbaar maken. Nooit veronderstellen dat je voorrang hebt, snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie, extra vooruitziend kijken, links en rechts in de gaten houden en ook zien in je spiegels wat er achterop op je afkomt. Defensief rijden zoals ik (professioneel en recreatief) in Europa ook doe. Dit is geen 100% garantie op schadevrij rijden. Maar voldoende om te kunnen genieten van het rijden op een scooter in Thailand. Veiligheid begint bij jezelf.
Als je schrik hebt en het onveilig vind, dan beter niet op een scooter.
Ik rijd een Honda Forza 300 met ’n topsnelheid van 130km/u. Destijds aangeschaft om, afgezien van de snelheidsmaniakken, goed mee te kunnen met het autoverkeer. De meeste ongelukken gebeuren nml. door snelheidsverschil tussen de verkeersdeelnemers.
Waar ik nog het meest bevreesd voor ben zijn tegenliggers (pick-ups, sedans) die vinden dat ze op een tweebaans doorgaande weg nog wel even een vrachtwagen kunnen inhalen terwijl ik er aan kom. Is me al ettelijke keren overkomen.
Ook ik heb veel motor gereden alhier door de jaren heen dat ik hier woon van enkele soorten merken en cc klassen.
Waaronder zelfs een 1690 cc bijna 400kg wegende HD Road King Classic.
Aan gezien mijn leeftijd en ook het steeds drukker en gevaarlijker wordende verkeer gedrag, en zeker niet te vergeten het steeds warmer worden van de omgeving temperatuur overdag, ben ik er 2 jaar geleden mee gestopt.
Afgezien van zo nu en dan nog eens een kort lokaal ritje op een oude Yamaha Spark in de directe omgeving.
Ogen open houden zelfs in je rug en vaak spiegelen wat er zoal achter je gebeurt is van levens belang.
Wat het vooral gevaarlijker maakt dan vroeger is na mijn mening de toename van die mobieltjes kijkers onder het rijden.
Heb nog een Honda 200cc Phantom TA 200 met alles der op en der aan in de schuur staan ter nagedachtenis aan voorbije tijden.
Maar dat het brommen in Thailand levens gevaarlijk is dat mag zeker gezegd worden.
Janneman.
Rijd al meer dan 40 jaar met een moto , meestal in Thailand waar we het meest verblijven, maar ook in andere Landen in Zo Azie ,heb in al die jaren geen noemenswaardig ongeluk gehad. Maar dat je in Thailand niet met de moto moet gaan rondrijden zonder rijbewijs en moto ervaring spreekt voor zich.Het is hier al tot in den treuren aangehaald maar het blijft een probleem .Zelf heb ik al jaren een Thais moto en auto rijbewijs en reed ik al van mijn 16 in Belgie op een honda camino die vrolijk opgepept werdt tot 80 km/h. Wat mij opvalt de laatste jaren is dat er duidelijk minder gecontroleerd wordt na Corona.Voor Corona had je alle dagen wel een checkpoint op de moat in Chiang mai, nu zie ik er nog weinig. Controle op alcohol nog nooit gezien hier in Thailand in al die jaren, maar dat is natuurlijk geen excuus om toch maar dronken rond te rijden.Wat betreft verkeersregels is het heel simpel , de grootste heeft altijd voorrang , dat denken de meeste Thai toch.Maar als je een beetje rijervaring hebt met een moto ,en een beetje defensief rijdt is het zalig om hier met de moto rond te rijden.En wat die cijfers betreft over ongevallen, moet je er ook rekening mee houden dat bijna 80 % van de Thai met de moto rijdt, zeker buiten de grote steden.dat dus in de statistieken de moto ongvallen de meerderheid uitmaken is logisch.