
Op een privéschool in Uthai Thani is een leerling uit Matthayom 5 van school gestuurd nadat hij een vrouwelijke leraar had aangevallen. De aanleiding zou zijn onvrede over zijn examencijfers zijn geweest. Het incident heeft geleid tot een officieel onderzoek, aangespoord door het Ministerie van Onderwijs, dat wil voorkomen dat dergelijke gevallen zich herhalen.
Reactie van de minister van Onderwijs
Minister van Onderwijs Narumon Pinyosinwat gaf het Bureau van de Commissie voor Particulier Onderwijs (OPEC) opdracht om de zaak grondig te onderzoeken. Hoewel het om een particuliere instelling gaat, vindt Narumon dat de autoriteiten het incident van nabij moeten volgen. Het provinciale onderwijskantoor is al ingeschakeld om samen te werken met de school.
De minister benadrukte dat er geen conclusies mogen worden getrokken op basis van berichten op sociale media. Eerst moeten alle feiten worden vastgesteld. Ze vindt dat ook het Office of the Basic Education Commission (Obec) lessen moet trekken uit deze zaak en maatregelen moet ontwikkelen om toekomstige incidenten te voorkomen.
Maatregelen tegen de leerling
Na de aanval werd de leerling eerst geschorst en vervolgens definitief verwijderd van school. De betrokken leraar heeft aangifte gedaan bij de politie van Nong Chang. Daarmee is het incident formeel onderdeel geworden van een juridisch traject.
Visie van de plaatsvervangend minister
Plaatsvervangend minister van Onderwijs Rinthipond Varinvatchararoj veroordeelde het geweld en benadrukte dat aanvallen op leraren nooit geaccepteerd mogen worden. Ze wees erop dat de kwestie niet als een simpele ruzie moet worden afgedaan. Er moet juist worden gekeken naar onderliggende oorzaken zoals stress, hoge studiedruk of gezondheidsproblemen.
Structurele verbeteringen
Rinthipond pleitte voor een herziening van het examen- en beoordelingssysteem en voor meer aandacht voor mentale gezondheid op scholen. Een betere ondersteuning kan volgens haar de druk op leerlingen en docenten verminderen en een veiligere, positievere leeromgeving creëren.
Ze stelde ook voor om psychologen in te zetten om zowel de leraar als de leerling en diens ouders bij te staan. Daarbij riep ze de media en het publiek op om de privacy van de betrokkenen te respecteren.
Vervolgstappen
OPEC-secretaris-generaal Monthon Phaksuwan zal de coördinatie op zich nemen en concrete oplossingen formuleren. Het ministerie wil de bevindingen gebruiken om beleid aan te scherpen en incidenten zoals in Uthai Thani in de toekomst te voorkomen.
Bron
Bangkok Post, Probe sought into pupil attack on teacher, 13 augustus 2025.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3085681/probe-sought-into-pupil-attack-on-teacher
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Boeddhisme28 september 2025Opinie: Tempels in Thailand in crisis door schandalen en gebrek aan steun
Economie28 september 2025Structurele hervormingen cruciaal voor economische toekomst van Thailand
Evenementen en festivals28 september 2025Festivals en evenementen in Thailand in oktober 2025
Onderzoek28 september 2025Peiling: Volkspartij wint terrein in Thailand ondanks onbesliste keuze voor premier
Het onderwijs in Thailand is toch een puinhoop…Vele “leerkrachten” kochten hun “postje” omdat ze niet voldeden aan de vereisten. Als ze dan toch aan een postje geraken gaan ze mee in het corrupte systeem waarbij ouders van leerlingen worden aangespoord om buiten de schooluren extra onderwijs te betalen met als garantie het juiste diploma. Dat geld wordt dan gebruikt om de directeur te spijzen zodat die zich met gemak een “Toyota Fortuner” kan aanschaffen en ook om luxueuse uitstapjes te maken, “teachers only”. De leerlingen, vooral jongens dan, trekken zich van het onderwijs niets aan, ze gaan toch elk jaar over…En uiteindelijk komt er dan van hen weinig of niets terecht. Er zullen wel uitzonderingen zijn, maar dat zijn dan ook ècht “uitzonderingen”.
Dit is een te grote generalisatie waar niets mee is te beginnen. Uiteraard is alle geweld af te wijzen. En geweld jegens leerlingen en onderwijzend personeel zonder meer. Wat hier gebeurd is deugt niet.
Een van de grootste problemen is de grote kloof tussen scholen in stedelijke en landelijke gebieden. Scholen op het platteland hebben vaak te maken met een tekort aan financiering, lesmateriaal en gekwalificeerde docenten. Hierdoor hebben studenten uit deze gebieden minder kansen en presteren ze vaak slechter dan hun stedelijke leeftijdsgenoten. Ondanks de aanzienlijke investeringen presteren Thaise studenten onder het internationale gemiddelde in vakken als wiskunde, wetenschap en Engels.
Het onderwijssysteem legt vaak de nadruk op feitenkennis en memorisatie in plaats van op kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Dit resulteert in een arbeidsmarkt waar afgestudeerden niet altijd over de benodigde vaardigheden beschikken.
Vreemd is dan ook dat het ministerie een breed onderzoek heeft aangekondigd naar aanleiding van dit afkeurenswaardig voorval. Dat onderzoek gaat blootleggen wat men al weet, en waaraan lange tijd niets gedaan wordt. Aldus: na de plas, blijft het zoals het was.
https://www.bangkokpost.com/thailand/general/3085681/probe-sought-into-pupil-attack-on-teacher
Wat nog mee speelt is: “ik heb voor het schooljaar betaald dus ik ga over, ongeacht de cijfers.”.
En na het 14de (?) jaar vervalt de leerplicht. Ouders zijn vaak zelf niet naar school geweest of tot 14 jaar. En laten uit onkunde of armoede de keuze aan de kinderen of ze door willen leren.
Die kinderen die keus geven gaat fout. Ze gaan liever gamen of ergens een nepbaan accepteren als inpakker in de supermarkt, dan doorleren, want dan kom je toch met een klein inkomen thuis.
En waarom zou een arm gezin geld besteden aan een opleiding indien het papiertje wardeloos is?
Sinds 1993 zakelijk met Thailand te maken gehad. Heel wat zoontjes van schatrijke pa’s zien opgroeien, allemaal een Master degree, doch IK zou sommigen nog geen MAVO-diploma geven.
Ook bij menig docent heb ik me e.e.a. afgevraagd.
Opvallend: nog nooit heb ik bij welk seminar dan ook iemand een vraag horen stellen: dat is NOT DONE in Thailand.
Ik merk dat veel reacties hier vooral focussen op de negatieve kanten van Thailand. Uiteraard zijn er uitdagingen maar het steeds herhalen en uitvergroten van wat er misgaat, draagt weinig bij aan een evenwichtig beeld of een constructieve discussie.
Veel lezers van dit blog wonen hier al jaren, sommigen permanent, en velen hebben een Thaise partner. Dan verbaast het me telkens weer hoe snel sommigen de gelegenheid aangrijpen om te wijzen op wat er volgens hen mis is, terwijl er tegelijkertijd zoveel moois en positiefs te vinden is.
Thailand is geen kopie van het Westen, en dat hoeft het ook niet te zijn. Het land heeft een eigen cultuur, tradities en manier van doen. Wie ervoor kiest hier te wonen of langdurig te verblijven, doet er goed aan dat te accepteren en te waarderen in plaats van voortdurend te vergelijken met het land van herkomst. Dat voortdurende vergelijken leidt vaak tot een gevoel van vermeende superioriteit bij sommige Farang, iets wat ik hier regelmatig teruglees.
Wat het onderwerp van dit topic betreft, het klopt dat het onderwijs in Thailand niet op alle vlakken even sterk is. Maar ik zie ook een duidelijke, positieve ontwikkeling, vooral onder de jongere generatie. Er is meer openheid, meer nieuwsgierigheid, en stap voor stap worden er verbeteringen doorgevoerd. Het is geen snelle ommekeer, en dat verwacht ook niemand, maar wel een beweging in de goede richting.
In plaats van enkel te wijzen op wat er nog ontbreekt, zouden we ook oog mogen hebben voor de vooruitgang en de unieke kwaliteiten van dit land. Persoonlijk omarm ik Thailand zoals het is, met al zijn sterke en zwakke punten, en ik kies ervoor om te genieten van wat het te bieden heeft. Negatieve en haatdragende commentaren zijn naar mijn mening overbodig en doen weinig recht aan de realiteit van dit prachtige land.
Het gaat niet altijd over de negatieve en haatdragende commentaren, maar om de onwil van vooral de publieke scholensector om te ontkennen dat men in een wereld leeft waarbij het buitenland er toe doet.
Alles voor de koning en het land terwijl men vergeet dat ze een grijze bevolking zijn die in de toekomst de kosten niet kan betalen om een beetje normaal te kunnen leven.
Kop in het zand mentaliteit en ondertussen gaat het land verder naar de richting van het perfecte plaatje van de elite en overheid.
Werken zal je en wij romen het af dankzij de conglomeraten die een dikke vinger hebben in het reilen en zeilen van het land.
En wat gebeurt er op de scholen? Die bewegen actief niet mee met het verspreiden van logisch denken maar hameren nog steeds op de Thaise trots.
Wat er dan gebeurt is dat een hele generatie niet voorbereid wordt op de mondiale handel. En dat speelt al meerdere generaties.
Als je slaafjes wilt hebben dan snap ik de opmerking van dat het zo’n prachtig land is, maar als kinderen tot op de dag van vandaag nog steeds zeggen dat het leren van een buitenlandse taal onzin is dan ben ik blij dat mijn wieg in West Nederland heeft gestaan.
Slechte leermeesters maken mensen niet beter en in Nederland is er een spreekwoord voor.
Het heeft niets met superioteit te maken maar de pijn dat generaties klein worden gehouden en daar mag je best kritisch op zijn.
Dan zijn de hoerenpraktijken namelijk ook niet meer nodig. Dat kost de overheid toeristen inkomsten en zie daar de zieke praktijk van exploitatie door de overheid want die wil altijd meer toeristen.