Thailand scherpt limieten voor mobiele bankoverschrijvingen aan

De Bank of Thailand heeft nieuwe beperkingen ingevoerd voor mobiele betalingen. Vooral kinderen en ouderen die een nieuwe rekening openen krijgen te maken met een dagelijkse limiet van 50.000 baht. De maatregel is bedoeld om financiële fraude tegen te gaan en maakt deel uit van een breder beleid om kwetsbare groepen beter te beschermen.
Nieuw klantprofileringssysteem
Volgens Daranee Saeju, adjunct-gouverneur voor betalingsbeleid en financiële consumentenbescherming, wordt er gewerkt met een nieuw klantprofileringssysteem. Dit systeem deelt gebruikers in drie groepen in: vermoedelijke fraudeurs, gewone gebruikers en kwetsbare klanten. Onder de laatste categorie vallen mensen jonger dan 15 jaar en ouder dan 65 jaar.
De overschrijvingslimieten zijn verdeeld in drie niveaus:
- S: onder 50.000 baht
- M: onder 200.000 baht
- L: boven 200.000 baht
Welke limiet een klant krijgt, hangt af van zijn risicoprofiel en de KYC-beoordeling (Know Your Customer) van de betreffende bank.
Gefaseerde invoering
De maatregel is inmiddels van kracht voor nieuwe gebruikers van mobiel bankieren. Voor bestaande klanten geldt dat zij tegen het einde van dit jaar geleidelijk aan onder de nieuwe regeling zullen vallen. Banken bepalen zelf de risicoclassificatie van hun klanten. Daarbij wordt rekening gehouden met financiële betrouwbaarheid en eerdere transacties.
Klanten met een goede staat van dienst zullen geen beperkingen ondervinden. Nieuwe of inactieve klanten krijgen daarentegen vaak een lagere limiet. Wie meer ruimte nodig heeft, kan bij de bank een verzoek tot verhoging indienen.
Aandacht voor kwetsbare groepen
De centrale bank benadrukt dat kwetsbare groepen extra bescherming verdienen. Thailand telt momenteel zo’n 12 miljoen gebruikers van mobiel bankieren. Op dit moment geldt al een maximum van 50.000 baht per transactie (met verplichte gezichtsherkenning) en 200.000 baht per dag.
Fraude vormt echter nog steeds een groot probleem. Alleen al in juni werden 24.500 fraudegevallen met geldtransfers gemeld, samen goed voor een schade van 2,8 miljard baht. Dat komt neer op gemiddeld 114.000 baht per geval, waarbij de grootste gemelde transactie 4,9 miljoen baht bedroeg.
Fraude treft vooral ouderen en kinderen
Uit cijfers blijkt dat slachtoffers die bedragen boven 50.000 baht naar zogenoemde mule-rekeningen overmaakten, verantwoordelijk waren voor 22 procent van de gevallen maar liefst 76 procent van de totale verliezen.
Fraudeurs handelen razendsnel: gemiddeld was de helft van het gestolen bedrag al binnen drie minuten verdwenen. Slachtoffers deden er vaak 19 tot 25 uur over om melding te maken, waardoor het terughalen van het geld vrijwel onmogelijk werd.
In de eerste zes maanden van dit jaar werden 78.468 fraudegevallen geregistreerd waarbij kinderen jonger dan 15 jaar betrokken waren. Bij ouderen boven de 65 ging het zelfs om 416.453 meldingen. Deze groepen lopen volgens de centrale bank dan ook het grootste risico.
Bron: Bangkok Post Oorspronkelijk artikel
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Weer en klimaat5 oktober 2025Tyfoon Matmo zorgt voor zware regenval in Thailand ondanks koers richting China
Geld en financiën5 oktober 2025Nieuwe ATM-licenties moeten financiële toegang in Thailand vergroten
Bangkok5 oktober 2025Bangkok blijft verbazen als de meest onderschatte wereldstad
Goedemorgen, had een verzoek gekregen van de Bangkok bang om langs te komen daar moest ik mijn pensioen papieren laten zien , dat gaat niet krijg alles online binnen dus werd mijn bankpas geblokkeerd. Echt ongelofelijk terwijl er meer dan een miljoen op de bank staat . Heel vervelend ook bezit ik een condo wat een behoorlijk bedrag is. Vandaag op nieuw naar de bank eerst even copy laten maken en dan maar weer naar de Bank. Ben er niet er blij mee hoe het hier in Thailand gaat. Zijn er meer mensen die deze problemen hebben.
Diependaal, vreemd verzoek maar in Thailand gaan dingen anders dan in NL of BE. Vraag me af of je met een bankmanager hebt gesproken of met een baliemedewerker. Een betaalpas blokkeren is een ernstige zaak; die beslissing kan naar mijn mening niet door een baliemedewerker worden genomen.
Ik lees dat je geen bewijsstukken hebt van jouw pensioenrechten; wellicht heb je wel nog de jaaropgave van het pensioenfonds en van jouw staatsuitkering zoals in NL de AOW? Mogelijk kun je jouw pensioenrechten via internet opvragen in de Engelse taal. Heb je geen bewijs van inkomen van de ambassade, of een kopie van jouw nationale belastingaangifte of jouw Thaise belastingaangifte?
“Een betaalpas blokkeren is een ernstige zaak”
Het hele internet staat inmiddels vol van klachten van mensen waarvan de rekening/betaalpas is geblokkeerd door Bangkok Bank.
Mijn advies per direkt al je geld van de lokale BKK bank halen en naar een andere bank in Thailand gaan.
Om daar een nieuwe rekening te openen.
Met een miljoen plus die je daar hebt staan bij de BKK, gaan ze waarschijnlijk wel snel anders praten.
Janneman.
Zoals ik op een eerdere post al reageerde… Het zal wel meevallen. Niet druk in maken.
Bank of Thailand Clarifies 50,000 Baht Transfer Limit Applies Only to Vulnerable Groups
The Bank of Thailand (BOT) has issued urgent clarification that proposed 50,000 baht daily transfer limits will not apply to all customers, following widespread public concern over initial reports suggesting universal restrictions.
Central bank moves to calm public concerns after reports of universal daily transfer restrictions sparked widespread panic
“There is no need to worry. Not everyone will be subject to the 50,000 baht transfer limit,” the BOT statement emphasized.
https://www.nationthailand.com/business/banking-finance/40054282
Helemaal prima dit soort besluiten. “Vooral kinderen en ouderen die een nieuwe rekening openen krijgen te maken met een dagelijkse limiet van 50.000 baht. De maatregel is bedoeld om financiële fraude tegen te gaan en maakt deel uit van een breder beleid om kwetsbare groepen beter te beschermen.” In Thailand barsten de huishouden van de schulden. In Thailand barst het van de scam-bedrijven via fake-accounts, sms-oplichting, hele horden oplichters vol in condo-gebouwen, niet enkel Chinezen, ook Thai. Zelfs vanuit Cambodja.
“Nieuwe of inactieve klanten krijgen daarentegen vaak een lagere limiet.”
Ik ben nu weer bijna een jaar in Nederland voor ik weer naar Thailand ga.
Wel maak ik regelmatig een beetje over. Ca 1x/maand en ook houd ik mijn Sim kaart aktief middels een automatische overschrijving van maandelijks 50 Baht.
Maar ben ik nu voor de bank een inaktieve klant?
Bangkok Bank heeft ook voor buitenlanders een limiet van 50.000 thb dat je dagelijks kunt overmaken. Heb je deze limiet bereikt dan kun je geen geld online met de app meer overmaken.
Maar je bankpas kun je dan nog steeds gebruiken die wordt NIET geblokkeerd!