()

De Bank of Thailand heeft nieuwe beperkingen ingevoerd voor mobiele betalingen. Vooral kinderen en ouderen die een nieuwe rekening openen krijgen te maken met een dagelijkse limiet van 50.000 baht. De maatregel is bedoeld om financiële fraude tegen te gaan en maakt deel uit van een breder beleid om kwetsbare groepen beter te beschermen.

Nieuw klantprofileringssysteem

Volgens Daranee Saeju, adjunct-gouverneur voor betalingsbeleid en financiële consumentenbescherming, wordt er gewerkt met een nieuw klantprofileringssysteem. Dit systeem deelt gebruikers in drie groepen in: vermoedelijke fraudeurs, gewone gebruikers en kwetsbare klanten. Onder de laatste categorie vallen mensen jonger dan 15 jaar en ouder dan 65 jaar.

De overschrijvingslimieten zijn verdeeld in drie niveaus:

  • S: onder 50.000 baht
  • M: onder 200.000 baht
  • L: boven 200.000 baht

Welke limiet een klant krijgt, hangt af van zijn risicoprofiel en de KYC-beoordeling (Know Your Customer) van de betreffende bank.

Gefaseerde invoering

De maatregel is inmiddels van kracht voor nieuwe gebruikers van mobiel bankieren. Voor bestaande klanten geldt dat zij tegen het einde van dit jaar geleidelijk aan onder de nieuwe regeling zullen vallen. Banken bepalen zelf de risicoclassificatie van hun klanten. Daarbij wordt rekening gehouden met financiële betrouwbaarheid en eerdere transacties.

Klanten met een goede staat van dienst zullen geen beperkingen ondervinden. Nieuwe of inactieve klanten krijgen daarentegen vaak een lagere limiet. Wie meer ruimte nodig heeft, kan bij de bank een verzoek tot verhoging indienen.

Aandacht voor kwetsbare groepen

De centrale bank benadrukt dat kwetsbare groepen extra bescherming verdienen. Thailand telt momenteel zo’n 12 miljoen gebruikers van mobiel bankieren. Op dit moment geldt al een maximum van 50.000 baht per transactie (met verplichte gezichtsherkenning) en 200.000 baht per dag.

Fraude vormt echter nog steeds een groot probleem. Alleen al in juni werden 24.500 fraudegevallen met geldtransfers gemeld, samen goed voor een schade van 2,8 miljard baht. Dat komt neer op gemiddeld 114.000 baht per geval, waarbij de grootste gemelde transactie 4,9 miljoen baht bedroeg.

Fraude treft vooral ouderen en kinderen

Uit cijfers blijkt dat slachtoffers die bedragen boven 50.000 baht naar zogenoemde mule-rekeningen overmaakten, verantwoordelijk waren voor 22 procent van de gevallen maar liefst 76 procent van de totale verliezen.

Fraudeurs handelen razendsnel: gemiddeld was de helft van het gestolen bedrag al binnen drie minuten verdwenen. Slachtoffers deden er vaak 19 tot 25 uur over om melding te maken, waardoor het terughalen van het geld vrijwel onmogelijk werd.

In de eerste zes maanden van dit jaar werden 78.468 fraudegevallen geregistreerd waarbij kinderen jonger dan 15 jaar betrokken waren. Bij ouderen boven de 65 ging het zelfs om 416.453 meldingen. Deze groepen lopen volgens de centrale bank dan ook het grootste risico.

Bron: Bangkok Post Oorspronkelijk artikel

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website