()
Raquel Rodr / Shutterstock.com

Taxichauffeurs in Bangkok hebben zichzelf in de voet geschoten met een dreiging die hen sympathie moest opleveren, maar vooral irritatie opwekte. De Association of Public Vehicle Drivers and Taxi Professions kondigde aan de toegangswegen tot Suvarnabhumi Airport te blokkeren uit protest tegen de groeiende aanwezigheid van Grab, de populaire taxidienst via app. Die dreiging werd inmiddels ingetrokken, maar het kwaad is al geschied.

De boosheid van de chauffeurs richt zich op het nieuwe beleid van de Airports of Thailand (AoT), die Grab toestemming geeft om actief te zijn op Suvarnabhumi en andere luchthavens. Bovendien worden traditionele taxi’s beperkt tot aangewezen zones, wat hen minder zichtbaar en minder concurrerend maakt.

In plaats van begrip oogstte het protest vooral kritiek. Online stroomden de klachten binnen van passagiers die slechte ervaringen hebben met reguliere taxi’s. Ze klagen over een toeslag van 50 baht, extra kosten voor bagage, onhygiënische voertuigen en chagrijnige chauffeurs die liever buitenlandse toeristen meenemen dan Thaise klanten.

Erger nog: er bestaat nauwelijks controle op deze misstanden. Noch het Department of Land Transport (DLT), noch de vakverenigingen hebben een werkend systeem om chauffeurs aan te spreken op wangedrag of regelbreuk.

Dat gebrek aan handhaving versterkt de aantrekkingskracht van apps als Grab en Bolt, waar passagiers wel prijszekerheid en klantenservice krijgen. Uit onderzoek blijkt dat veel reizigers bereid zijn tot 20% extra te betalen voor zekerheid, beleefdheid en schone wagens. Traditionele taxi’s verliezen terrein, en terecht.

Toch is het te makkelijk om alleen met de vinger te wijzen. Veel chauffeurs werken onder zware omstandigheden. Ze betalen voor dure vergunningen, extra belastingen en speciale verzekeringen eisen waar appchauffeurs soms aan ontsnappen. Concurrentie is goed, maar dan wel op een eerlijk speelveld.

Daarom is het cruciaal dat de overheid – en vooral het DLT – snel maatregelen neemt. Denk aan strikte handhaving op weigeringen van ritten, betere klachtenafhandeling en, waarom niet, een eigen overheidsapp voor taxi’s die werkt zoals de populaire commerciële varianten.

Want ook onder de traditionele chauffeurs zijn er velen die hun werk met toewijding doen. Lokale passagiers kiezen nog vaak voor hen, vooral omdat ze uit de eigen gemeenschap komen. Maar dan moeten die chauffeurs wel meegaan met hun tijd.

Morgen buigen vertegenwoordigers van DLT, AoT en de taxibonden zich over dit groeiende probleem. Als het goed gaat, komt daar iets uit wat niet alleen de chauffeurs helpt, maar ook de reizigers, lokaal en internationaal.

Bron:
Geredigeerde en uitgebreide versie van: “Cabs can catch up”, Bangkok Post, 27 mei 2025
https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/3035300/cabs-can-catch-up

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Redactie
Redactie
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.

4 reacties op “Taxichauffeurs slaan de plank mis in protest tegen Grab op Suvarnabhumi”

  1. van loock philip zegt op

    Kan ik alleen maar beamen. Bende onbeschofteriken zijn het de taximeter chauffeurs … nooit meer !

    0
    • Rudolf zegt op

      Het hangt er maar net van af waar en wanneer in Thailand u een taxi neemt.
      Als ik naar de stad ga bel ik een taxi, die haalt mij op en die blijft bij me tot die me weer thuis heeft afgeleverd.
      En dat allemaal voor de luttele prijs die op de meter staat.
      Die meter blijft uiteraard doorlopen als ik een bezoek aan de dokter, de bank, Big C, Central… breng, maar tijdens dat wachten loopt de meter niet erg snel op.

      0
  2. Tjerk de Vries zegt op

    Wij boeken al jaren via Traveling Touch onze vakantie naar Hua Hin!!
    Nog nooit problemen gehad en altijd perfect behandeld !!!
    Zelfs niet toen wij een keer 13 uur te laat arriveerden!!

    0
  3. Sjaak S zegt op

    Ik ben blij met diensten zoals Grab. Daarmee vermijd ik toch veel hoofdpijn en voorkom ik dat ik word bedrogen. Want helaas zijn het juist bij aankomst in een land vaak de taxichauffeurs (niet allemaal) die als eersten proberen je te scammen.
    Dat was in de jaren tachtig al zo. Ik heb het meegemaakt in Thailand, Indonesië, Singapore en tal van andere landen.

    De eerste keer, in 1980 in Singapore, moest ik drie keer zoveel betalen als de gebruikelijke prijs. In Bangkok maakte de chauffeur een omweg toen we naar het treinstation wilden. Toen ik duidelijk een foto maakte van zijn licentie en hem aansprak op zijn gedrag, bracht hij ons via de kortere route alsnog naar het station. We dreigden hem te melden.

    Geen wonder… overal waar je komt, is het nemen van een gewone taxi bijna een soort Russisch roulette. Bij Grab moet je alleen oppassen dat je niemand vertrouwt die op je afkomt en zegt dat hij je Grab-chauffeur is, terwijl hij een ander kenteken heeft dan wat er op je app staat.

    Je moet ook opletten met het annuleren van een Grab-rit, want dan kun je uiteindelijk te veel betalen.

    Dat hebben wij gemerkt toen we op Don Muang Airport geen taxi konden krijgen naar Hua Hin. We hadden toen een Grab besteld om ons eerst naar de busterminal te laten brengen. Toen mijn vrouw met de chauffeur sprak, zei hij dat we waarschijnlijk pas heel laat met de bus zouden aankomen — en dat wilden we vermijden. Vervolgens bood hij aan om ons voor 3500 Baht rechtstreeks naar huis te brengen. De normale prijs zou ongeveer 2500 Baht zijn geweest.

    Maar we hebben het toch gedaan. Hij annuleerde de oorspronkelijke rit en reed ons naar huis. Niet echt een scam, maar we hebben wel meer betaald dan nodig.

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website