Thailand en Maleisië hebben gezamenlijk besloten om de rechtstreekse treinverbinding tussen Bangkok en Butterworth nieuw leven in te blazen. Dit plan omvat een proefrit van de dienst, die naar verwachting de reiservaring voor reizigers aanzienlijk zal verbeteren.
De State Railway of Thailand (SRT) en de Maleisische spoorwegmaatschappij KTMB hebben onlangs een principeakkoord bereikt om deze dienst gedurende een proefperiode van zes maanden te testen. Oorspronkelijk was deze dienst in 2016 geannuleerd, waardoor passagiers die vanuit Bangkok naar Butterworth wilden reizen, moesten overstappen bij Padang Besar, de grensovergang tussen Thailand en Maleisië.
Naast de plannen voor de herstart van de rechtstreekse treinverbinding, hebben de twee spoorwegmaatschappijen ook de intentie om de route van de Maleisische vakantietrein “My Sawasdee” uit te breiden. Deze dienst, die momenteel rijdt tussen Kuala Lumpur en Hat Yai, zal in de toekomst worden verlengd naar Surat Thani. Surat Thani is een provincie in het zuiden van Thailand, die beroemd is om zijn prachtige resorteilanden zoals Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao. De exacte startdatum voor deze verlenging moet nog worden vastgesteld.
Dit initiatief, dat tijdens een bijeenkomst in Kota Kinabalu, Maleisië, werd overeengekomen, heeft tot doel het toerisme en de connectiviteit tussen Thailand en Maleisië te verbeteren. Butterworth, gelegen in de Maleisische deelstaat Penang, speelt een cruciale rol als toegangspoort tot het populaire toeristische eiland Penang. De herstart van deze rechtstreekse treinverbinding zal de aantrekkingskracht voor reizigers die deze bestemming willen bezoeken, verder vergroten.
Door deze samenwerking hopen beide landen het reizen per trein aantrekkelijker te maken, niet alleen voor toeristen, maar ook voor de lokale bevolking die regelmatig tussen Thailand en Maleisië reist. Dit biedt een duurzaam alternatief voor andere vervoersmiddelen en versterkt de economische banden tussen de twee landen.
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Reizen6 oktober 2025Is Vietnam het nieuwe Thailand? (met poll)
Vliegtickets6 oktober 2025Nieuwe binnenlandse vliegroute van Thai AirAsia verbindt Chiang Mai met Udon Thani
Maatschappij5 oktober 2025Opinie: Psychische nood in Thailand vraagt om dringende en structurele aanpak
Weer en klimaat5 oktober 2025Tyfoon Matmo zorgt voor zware regenval in Thailand ondanks koers richting China
Ben benieuwd wanneer deze 6-maandse proefperiode gaat starten. En ook of het zo succesvol is, dat ik ’n “blijvertje” gaat worden.
Ik ben me ’n beetje aan het oriënteren op ’n verblijf op Penang in Maleisië en daarna door te reizen naar Bangkok, met eventueel ’n tussenstop van enkele dagen ergens op deze route.
Heb de reis al eens in omgekeerde richting gemaakt in het begin van de 90-er jaren. Toen ook met één treinverbinding, dus zonder overtappen bij de grens. Kan me nog wel herinneren dat er ’n stop aan de grens was van zeker ’n uur, om alle paspoorten te controleren. Je hoefde (of mocht) de trein niet uit totdat alle paspoorten Thailand uit- en Maleisië in waren gestempeld.
Na vertrek van de trein was je korte tijd later in Butterworth, om van daaruit de ferry naar Penang te nemen.
Het zou mooi zijn wanneer ik deze keer met de trein vanuit Maleisië richting Bangkok kan, zonder overstappen aan de grens.
Ben benieuwd of het op dezelfde manier er aan toegaat als toen mijn gezin en ik deze oversteek deden. We moesten allemaal met onze bagage de trein uit en via twee kantoortje (1 voor paspoortcontrole en 1 voor bagage controle) weer de trein in. Erg koddig.