Waarom is het openen van een Belgische bankrekening vanuit Thailand zo goed als onmogelijk?
Beste lezers,
Sinds januari vorig jaar heeft BNP Paribas de Bank van de Post overgenomen. Bij die laatste was ik sinds 1973 klant. Nu heeft BNP mij, na één jaar, de rekening opgezegd. Op 23 juli sluiten ze mijn rekening definitief af.
Via internet een nieuwe rekening openen in België is zo goed als onmogelijk. Hoewel banken op hun websites laten uitschijnen dat het openen van een rekening slechts enkele minuten duurt en zelfs vanuit het buitenland mogelijk is, blijkt de werkelijkheid toch anders.
Mijn eerste poging was bij Keytrade. De aanvraag kon via de website worden afgerond, maar er werden extra documenten gevraagd, waaronder een bewijs van woonst, afgeleverd door de ambassade. Alle extra documenten heb ik ingediend, maar daarna bleef het stil. In de daaropvolgende twee weken heb ik zelf twee keer gebeld voor een update en moest ik alles opnieuw doormailen. Uiteindelijk kreeg ik een afwijzing.
Daarna heb ik KBC en KBC Brussels geprobeerd. Ook daar liep het systeem vast bij het uploaden van mijn gegevens. Telefonisch contact leverde niets op; niemand kon me helpen.
Ook bij ING en Argenta is het me niet gelukt.
Als laatste redmiddel heb ik op de website van MyPension mijn Wise-rekening ingevoerd. Ook dat werd geweigerd, omdat mijn bank (Wise dus) geen overeenkomst heeft getekend met de Federale Pensioendienst.
Rest enkel nog een poging bij N26?
Even naar België vliegen om een rekening te openen is momenteel ook geen optie.
Dus wat kan ik verder nog doen? Mijn pensioen rechtstreeks naar een Thaise bank laten overschrijven? Of zijn er andere mogelijkheden?
Graag jullie meningen en ervaringen…
Groetjes,
Walter
Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.
———————————————
Dit artikel is [jp_post_view]
———————————————
probeer eens Revolut.com
Ter informatie.
Argenta, BNP en ING zijn inderdaad onbetrouwbaar. Wij hebben ons, vanaf het begon, daartegen verzet.
Als resultaat is uiteindelijk de Belgische wetgeving betreffende banking , als per ingesloten link, gewijzigd sinds April 2025 en Belgen kunnen nu een bankrekening behouden in België.
Eddy
https://mailchi.mp/viw/mei-2025?e=fa7e6ccb43
De OECD regels schrijven voor onder de noemer “ken je klant” dat je tenminste een keer per jaar te gezicht moet vertonen in het bankkantoor (je kan dan plechtig verklaren niet aan money-laundering te doen). Voor de meesten is dat eenvoudig want ze hebben maar enkele honderduizenden euros en het sop is de kolen niet waard.
De Krungsri Bank, Pattaya Klang kantoor, kan je pensioen in een euro rekening ontvangen maar zonder interest erop. Daar kan je veilig je belastingen mee betalen –vergeet dit vooral niet nu de kredietrating van Belgie verlaagd is. De wisselkoers vertelt je dan wanneer je kan omzetten naar een spaarrekening in Thai Baht met lage interest. Hier geldt natuurlijk hetzelfde: een jaar-visum in je paspoort en je af en toe tonen en plechtig verklaren…
Eerste paragraaf is onjuist: de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) schrijft in het kader van de Common Reporting Standard (CRS) niet voor dat iemand die buiten Europa woont en een Belgische bankrekening heeft, zich elk jaar persoonlijk moet melden. Er ligt bij de bank de verplichting om informatie uit te wisselen, en bij de rekeninghouder om correcte informatie over zijn/haar fiscale woonplaats te verstrekken. Wellicht is hier eea fout gegaan tussen bank en klant,
Een jaarlijkse persoonlijke melding is geen vereiste volgens de OESO CRS.
Met verbazing lees ik dat BNP uw rekening sluit. Hebben ze daarvoor een reden opgegeven? Ik ben trouwens ook klant bij BNP, woon reeds vele jaren in Thailand, en werd niet uitgesloten door BNP.
De mogelijkheid van uw uitsluiting KAN als oorzaak hebben dat zij geen correct postadres van jou hebben bij BNP. Ze hebbem trouwens een schrijven, en dit was per post, naar hun klanten gestuurd waarin ze aangaven dat ze verplicht zijn uw banksaldo’s bij de Belgische Belastindienst kenbaar te maken. Indien je de toestemmning niet gaf, vanwege het niet hebben van een correct postadres, dan werd je uitgesloten.
Wise wordt idd door de Belgische Pensioendienst niet aanvaard. Een bankreneing openen, zonder fysiek aanwezig te zijn is idd niet evident, praktisch niet mogelijk.
Je kan wel jouw pensioen op uw Thaise rekening laten storten. Hiervoor zal je aan de pensioendienst het bankbewijs moeten leveren dat die rekening wel degelijk van jou en van jou alleen is. Dat zal dan wel iets meer kosten dan eigen overschrijving te doen maar je zal tenminste jouw pensioen wel kunnen ontvangen.
Wat Revolut betreft: informeer eerst of de pensioendienst deze wel aanvaardt.
Beste,
Neen, er stond geen reden in de aangetekende brief van BNP.
Volgens hun artikel 14 is dat ook niet nodig.
En ze hebben wel degelijk mijn correcte postadres anders zou die aangetekende brief nooit aangekomen zijn, toch?
Rechtstreeks naar Thailand laten storten, is inderdaad nog de enige optie maar zoals je al aangeeft duurder dan met Wise. Alvast bedankt voor je reactie en ik hoop voor jou dat BNP je met rust laat. Groeten
Beste Lung Addie,
Neen er is geen reden opgegeven. Ik vermoed dat mijn postadres wel correct is anders was die aangetekende brief nooit aangekomen, toch? Mijn enige mogelijkheid is om, zoals je reeds aangeeft, mijn pensioen rechtstreeks te laten storten op mijn Thaise rekening. Ik wacht op een schrijven van de Federale Pensioendienst i.v.m. mijn vraag welke internet bank zij dan wel aanvaarden. Bedankt voor je reactie en ik hoop dat BNP je met rust laat. Groeten
Beste Walter,
daar je in uw melding nergens aangeeft dat jij een aangetekend achrijven, van BNP ontvangen hebt,,is het voor mij maar gissen wat de oorzaak van de uitsluiting kan zijn. Er zal alleszins een reden zijn waarom daar, tot heden, ik nog geen enkele malding ontvangen heb dat BNP niet OESO landen zou uitsluiten.
Dus probeer eerst achter de reden van deze uitsluiting te komen.
steeds herhalen dat er geen belgisch account kan geopend worden heeft geen enkele waarde.Het ‘waarom’ is
het vermelden waard.Velen hebben een rekening waarop hun pensioen gestort wordt en dat dan vlug geheel of gedeeltelijk wordt overgeschreven naar Thailand.Verder geen enkele bewerking die de bank opbrengst geeft.Zulke rekeningen zijn voor en bank verlieslatend en dus….
En je pensioen rechtstreeks laten storten op je Thaise rekening is in veel gevallen ook niet meer haalbaar omdat de bedragen voor overboeking gelimiteerd zijn.
Ik zit met hetzelfde probleem en vlieg binnen een 2-tal weken wel naar huis om een nieuwe rekening te openen. Kost me een bom geld en ben niet eens zeker bij welke bank ik terecht kan.
We worden als Belg in het buitenland steeds meer gepest. Het is echt driest geworden.
Is in Nederland niet anders hoor. Alles vanuit Brussel geregeld dat wie buiten Europa woont heeft geen rechten meer. Ook de bestaande rekeningen worden beperkt.
Dat zou nog weleens fors mee kunnen vallen. Het verschil met België is dat Nederlandse meer bereidwilligheid tonen om een rekening open te houden voor iemand die buiten Europa woont.
De halsstarrige houding van Belgische banken heeft in België uiteindelijk geleid tot wetgeving.
Nederlandse banken committeren zich veel meer aan EU-regelgeving die EU-burgers basisbankdiensten toekent. Belgische banken probeerden haar klanten daarvan uit te sluiten vanwege te maken kosten.
Omdat Nederlandse pensioenuitvoerders (zoals de SVB voor AOW en diverse pensioenfondsen) veel meer bereid bleken pensioenen uit te betalen naar bankrekeningen buiten Nederland en zelfs buiten Europa, zelfs als een standaardoptie aan, konden banken hun medewerking niet altijd weigeren.
Kortom: hoewel er geen wettelijke plicht is voor Nederlandse banken om een rekening open te houden voor niet-ingezetenen buiten de EU/EER, lijken sommige Nederlandse banken in de praktijk flexibeler te zijn dan hun Belgische tegenhangers. Je ziet bij Nederlandse banken vaak een beleid waarbij bestaande rekeningen (met name betaal- en spaarrekeningen, en hypotheken op Nederlands vastgoed) mogen worden aangehouden, zij het soms met een “buitenlandtoeslag”.
“Sommige banken in Thailand hanteren een overschrijvingslimiet van 50.000 Baht, terwijl anderen hogere limieten toestaan.
– Bangkok Bank, Kasikorn Bank en Siam Commercial Bank staan hogere overschrijvingen toe, tot 2 miljoen Baht per transactie.
– Andere banken, zoals Krung Thai Bank, CIMB Thai Bank en Bank of Ayudhya (Krungsri Bank), hebben een limiet van 500.000 Baht per transactie.
– Wise, een internationale geldtransferdienst, heeft een limiet van 50.000 Baht voor bepaalde banken, maar Kasikorn Bank, Siam Commercial Bank en Bangkok Bank zijn hiervan niet getroffen.”
Is het niet eenvoudiger om in Thailand dan van bank te veranderen?…. of niet?
Beste Ronny,
Ik heb nog andere financiële verplichtingen in België waardoor ik absoluut een Belgische bank nodig heb.
Het is betreurenswaardig dat een bank ‘zomaar’ zijn klantenrelatie kant stopzetten zonder ook maar een geldige reden te moeten opgeven. Ze beroepen zich enkel maar op hun ‘algemene voorwaarden’.
Ik ben nu verplicht om persoonlijk naar België te reizen. Ik heb daar geen persoonlijke contacten meer waar ik kan verblijven. Mijn vliegreis en bijkomende hotelkosten lopen hoog op. Ik heb 2 volle weken uitgetrokken in de hoop dat ik in die periode een bank kan vinden die me wel als klant wil. Hopleijk is dit voldoende.
Ik heb al overwogen om definitief terug te keren naar mijn thuisland om al die miserie achter mij te kunnen laten. Maar een betaalbaar huurhuis of appartement is bijna niet meer te vinden. Er zijn overal veel meer kandidaat huurders dan vrije panden. Dus ook hier een hoop miserie. Ik heb me al meerdere malen dik beklaagd dat ik alles heb opgegeven in België. Mijn definitieve verhuis naar Thailand is achteraf gezien een grote fout geweest. Maar nu is het te laat. Spijtig.
Ik had het eigenlijk meer over dat maximum bedrag dat sommige banken in Thailand aanvaarden bij overschrijven…
Maar voor een oplossingen voor zij die uitgeschreven zijn, zou men toch kunnen kijken naar de Belfius Bank die volledig eigendom is van de Belgische overheid.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belfius
De overheid zou toch kunnen beslissen dat elke Belg die zich uitschrijft het recht heeft daar een rekening te openen en die men ten alle tijden kan behouden als men uitgeschreven wordt. Net om financiele handelingen te kunnen blijven uitvoeren in Belgie of vanuit het buitenland..
Dan hoeft niemand zich nog zorgen te maken dat men op een dag uitgesloten wordt door zijn bank omdat men uitgeschreven is.
Zelf zijn we nooit uitgeschreven in Belgie. Wel melden we een tijdelijk afwezig en we verblijven dan ong 6 maand Thailand/6 maand Belgie. Dat is een perfect legale afwezigheid uit Belgie met behoud van alle rechten en we hebben bovenop ook een reisverzekering die 6 maand afwezigheid uit Belgie toelaat.
Bovendien is mijn vrouw ook graag in Belgie, al is dat liefst niet in de koudere perioden. Maar dan verhuizen we voor die maanden naar Thailand. Voor mij maakt het eigenlijk niet uit. Permanent in Thailand gaan wonen was eigenlijk ook nooit een doel op zich… liever genieten van de 2 werelden he 😉
Beste,
Is het mogelijk voor de naam van de reisverzekering voor 6 maanden door te sturen, Aub.
Ik zoek een betaalbare reisverzekering voor tijdens mijn verblijf van +-180 dagen in Thailand omdat Mutas niet meer mogelijk is als ik langer dan 90 dagen verblijf in Thailand.
Met dank bij voorbaat. win.louis@hotmail.com
Ja hoor. Geen probleem.
Is de AXA PREMIUM Jaarlijks – Voor al je verblijven gedurende een jaar
(max. 180 dagen per reis)
“Bij ziekte of ongeval in het buitenland bent u gedekt tot € 1.250.000 (met een eigen risico van 80 euros, behalve voor dringende tandverzorging). etc”
https://www.axa.be/nl/particulieren/gezin/reisverzekering
(de rechtste van de drie)
Ik betaal momenteel voor 2 personen op jaarbasis 299, 84 Euro en dan ben je gedurende 180 dagen per reis gedekt buiten Belgie.
Loopt gewoon elk jaar aaneensluitend door en gaat bij mij via domiciliering. Indien je wil opzeggen moet je dat wel doen 3 maand voor einddatum.
Heb ze gelukkig nog nooit nodig gehad.
Beste Hendrik,
Ik hoop dat je in je missie slaagt! Laat je iets weten als je een rekening kunt openen?
Echt waar? Mijn Duitse pensioen wordt rechtstreeks op mijn Thaise rekening gestort. Mijn Duitse bedrijfspensioenen en mijn kleine AOW laat ik naar Wise overmaken. Ik ben bij geen enkele instantie op problemen gestuit. Misschien is dat in België anders?
Beste hendrik.
dat er een limiet is op overschrijvingen heb ik laatst ook ervaren. Ik gebruik BNP om eerst een overschrijving naar WISE te doen. Dat is normaal 9000Eu welke dan door WISE naar mijn SCB rekening in Thailabd gedaan wordt en geen enkel probleem opleverde. Nu, bij mijn laatste overschrijving, kreen ik melding van BNP dat deze transactie niet uitgevoer kon worden wegens een overschrijvingslimieet van 5000Eu. Ik heb dan 2 oeverschrijbingen gedaan, met 1 dag verschil, van 4500Eu en dat lukte gewoon wel.
Bij sommige Thaise banken is er ook een limiet in het aanvaarden van storingen op uw rekening, maar niet bij SCB bank. Dus uw probleem komt waarschijnlijk niet uit Belgie maar van de Thaise bank welke u gebruikt.
Beste Walter, je geeft niet aan waarom BNP jouw rekening sluit. Dat maakt het beoordelen van de situatie en het formuleren van een advies, en daar vraag je om, moeilijker. Is er iets verwijtbaars gebeurd van jouw kant?
Vandaar enkel een algemene uitleg, en de rest moet je zelf doen: omdat in België willekeur plaatsvond inzake bankrekeningen buiten de EU/EER en na vele klachten hieromtrent en politieke druk van belanghebbenden, is pas [!] begin 2024 (Wet van 3 mei 2024 houdende diverse bepalingen inzake economie) van kracht dat aan Belgen waar ook ter wereld een ‘basisbankdienst’ geboden dient te worden.
Hetgeen betekent dat geen enkele bank in België aan ‘bankuitsluiting’ kan doen.
De FOD Economie speelt hierin een belangrijke rol. Als een bank een aanvraag voor een basisbankdienst weigert (of een bestaande rekening wil afsluiten), moeten ze dit motiveren en kan de FOD Economie de ingeroepen redenen beoordelen. Je dient dus per omgaande zowel per mail als per aangetekende brief de BNP te verwittigen het niet eens te zijn met hun besluit, en te vorderen de rekening open te houden. In die brief kondig je aan dat bij een negatief besluit jij de sluiting aan de FOD Economie ter beoordeling voorlegt.
Bij onvoldoende motivering zal de FOD de bank verplicht worden de rekening te openen of aan te houden.
Laat weten of het je is gelukt!
https://economie.fgov.be/nl/themas/financiele-diensten/betalingsdiensten/basisbankdienst/basisbankdienst-voor-0
Hierbij toch een serieuze opmerking.
Wie heeft recht op de basisbankdienst?
– u hebt minder dan 10.000 euro op uw rekeningen staan, met inbegrip van het geld dat op rekeningen bij andere banken staat.
Dus als je een beetje spaargeld hebt val je al buiten de boot. Een absurde maatregel dus.
Ik stel me trouwens de vraag wat je zal doen als de bank de samenwerking stopzet. Ga je hen een proces aanspannen? Die instellingen liggen daar niet wakker van.
Bij mij heeft Argenta ook eenzijdig de samenwerking stopgezet. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan. Einde verhaal dus.
Dat doet niet ter zake. In de informatie van de door jou opgegeven link valt te lezen dat relevant is dat wetgeving stelt dat indien de bank een basisbankdienst weigert, de bank haar beslissing motiveert en rechtvaardigt. In geval van Walter heeft de bank niet gemeld dat Walter meer dan 10K euro op een BNP rekening heeft staan, en dat daarom de rekening wordt opgeheven.
Ook staat uitdrukkelijk vermeld dat de bank behalve een motivering tevens de klachten- en buitengerechtelijke beroepsprocedures dient aan te geven, met vermelding van de volledige naam, het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van het bevoegde orgaan.
Als in België wettelijk is vastgesteld dat iemand bij emigratie buiten de EU/EER en meer dan 10K euro op de bank de kans loopt dat op den duur de bankrekening wordt gestopt, dan doet die iemand er zeer wijs aan te handelen naar wat in België regelgevend is.
Als BNP of Argenta of andersoortige instelling zonder motivering eenzijdig de samenwerking stopt, dien je niet slachtofferig te doen, maar in het geweer te komen. Algemene voorwaarden staan niet boven de wet. Als die voorwaarden verwijzen naar wettelijke bepalingen en je hebt inderdaad meer dan 10K euro op die bankrekening staan, handel dan in ieder geval zelf ook naar die bepalingen.
Bij Argenta kan men wel degelijk de basisbankdienst aanvragen.
Hieronder kunt u de link hiervoor terug vinden:
https://www.argenta.be/content/dam/argenta/documenten/bankieren/basisbankdienst/aanvraagformulier-basisbankdienst.pdf
Zoals ik hierboven lees zal de aanvraag voor die basisdienst geweigerd worden indien je meer dan 10000 euro op je rekening(en) hebt. Dus iemand met een klein beetje spaargeld valt buiten de boot. Eigenlijk een zeer absurde situatie.
Ik weiger om mijn spaarcenten over te brengen naar Thailand omdat de garantie daar beperkt is tot 1.000.000 THB. Laat je je geld in Belgie staan, dan heb je ook geen recht op een basisrekening waar je je pensioen kan laten storten.
Dus moraal van het verhaal: we worden volledig aan ons lot over gelaten.
__________________________________________________________
PS: Ik heb betreft dit onderwerp (basisbankdienst voor particulieren) een mail gestuurd naar:
“info eco”
Dit is het antwoord dat ik daarnet ontvangen heb:
“Geachte,
Indien u als consument de basisbankdienst aanvraagt bij een bank, dan mag die uw aanvraag normaal niet afwijzen. De bank mag evenmin een basisbankdienst weigeren of opzeggen wanneer u wordt toegelaten tot een procedure van collectieve schuldenregeling.
De bank mag evenwel uw aanvraag weigeren:
– wanneer u reeds over de basisbankdienst beschikt of wanneer u reeds een andere zichtrekening hebt, zelfs bij een andere bank;
– wanneer u reeds rekeningen hebt voor minstens 6.000 euro; hierbij komt ook het geld dat u op rekeningen hebt bij andere banken in aanmerking;
– wanneer u reeds kredietovereenkomsten hebt voor minstens 6.000 euro;
– wanneer u oplichting, misbruik van vertrouwen, frauduleus faillissement, valsheid in geschrifte, of het witwassen van kapitalen gepleegd hebt.
De kredietinstelling opent de basisbankdienst of weigert die te openen, onverwijld en uiterlijk binnen tien werkdagen na ontvangst van een volledig aanvraagformulier.
Als de kredietinstelling de basisbankdienst weigert, moet ze u hiervan onmiddellijk na haar beslissing op de hoogte brengen. De bank moet bovendien haar beslissing motiveren en rechtvaardigen, behalve indien uw aanvraag strijdig zou zijn met de wetgeving over de bestrijding van terrorisme en het witwassen van geld. De beslissing tot weigering gebeurt schriftelijk en kosteloos.
U kunt beroep doen op Ombudsfin.
Een beroep doen op Ombudsfin is gratis.
U kunt uw klacht indienen per brief, e-mail of fax of u kunt, bij voorkeur, het onlineformulier gebruiken.
U kunt uw klacht ook ter plaatse afgeven.
Hierbij kan u de contact gegevens terugvinden:
Ombudsfin
North Gate II
Koning Albert II-laan 8 bus 2
1000 Brussel
E-mail: ombudsman@ombudsfin.be
Website: https://www.ombudsfin.be/
Tel.: 02 545 77 70
Wij raden u aan uw klacht voldoende te motiveren en de nodige bijlagen toe te voegen.
Bekwam u via Ombudsfin geen bevredigend resultaat, dan dient u zich te wenden tot de rechtbanken:
voor een schade tot 5.000 euro is de vrederechter bevoegd;
voor een schade boven 5.000 euro is de rechtbank van eerste aanleg bevoegd.
Voor verdere vragen kan je iedere werkdag tussen 9u en 17u terecht op ons contactcenter op het nummer 0800/120.33.
Met vriendelijke groeten,
Anne
Contact Center
Directie Communicatie”
Beste,
Neen, BNP heeft geen reden opgegeven. Waarschijnlijk omdat ze aan mij niets verdienen?
Walter, is het niet mogelijk om Wise te gebruiken als bank?
Ik heb daar een euro rekening met een Belgische Iban en kan dus ook overmakingen doen naar andere banken .
Beste,
Nee, Wise wordt niet door de Federale Pensioendienst aanvaard.
Kan je van een Thaise Eurorekening dan overzetten naar een Wiserekening om voordelig te kunnen wisselen?