()

China blijft de grootste bron van internationale toeristen in Azië. Volgens China Trading Desk maken Chinese reizigers dit jaar naar verwachting 155 miljoen buitenlandse reizen, een volledig herstel ten opzichte van voor de pandemie. Toch is Thailand een groot deel van die markt kwijtgeraakt. Waar buurlanden zoals Japan, Zuid-Korea en Vietnam een sterke groei zien, daalt het aantal Chinese bezoekers aan Thailand fors.

Doelstellingen naar beneden bijgesteld

De Tourism Authority of Thailand (TAT) mikte aanvankelijk op 8 tot 10 miljoen Chinese toeristen in 2025. Dat aantal is inmiddels bijgesteld naar 6,7 miljoen, gelijk aan vorig jaar. In de eerste zeven maanden kwamen slechts 2,68 miljoen Chinezen naar Thailand, een daling van 35 procent ten opzichte van 2024. Daarmee blijft China wel de grootste bronmarkt, maar de trend is zorgwekkend.

Concurrentie uit de regio

Andere Aziatische landen profiteren van de hernieuwde reislust van Chinezen. Japan ontving in de eerste helft van 2025 meer dan 4,7 miljoen bezoekers uit China, een stijging van ruim 50 procent. Vietnam zag het aantal Chinese toeristen toenemen tot 2,72 miljoen, terwijl Zuid-Korea 2,53 miljoen Chinezen verwelkomde. Deze landen investeren volop in promotie, infrastructuur en nieuwe attracties, terwijl Thailand in de ogen van Chinese reizigers weinig vernieuwing biedt.

Veiligheidszorgen domineren beeldvorming

De terugval in Thailand heeft vooral te maken met zorgen om veiligheid. Incidenten zoals de ontvoering van een Chinese acteur bij de grens met Myanmar, de aardbeving in Bangkok en recente grensschermutselingen met Cambodja hebben diepe indruk gemaakt. Negatief nieuws verspreidt zich razendsnel via Chinese sociale media, waardoor veel potentiële bezoekers Thailand mijden. Uit een enquête blijkt dat 51 procent van de Chinezen Thailand als onveilig beschouwt, tegen 38 procent een jaar eerder.

Zwakke promotie en gebrek aan innovatie

Volgens Adith Chairattananon van de Association of Thai Travel Agents ontbreekt het Thailand niet alleen aan geloofwaardige veiligheidsmaatregelen, maar ook aan aantrekkelijke promoties en nieuwe trekpleisters. Waar Japan groot inzet op evenementen zoals de Wereldtentoonstelling in Osaka en Zuid-Korea zijn soft power gebruikt met bekende sterren, blijft Thailand achter met vooral bekende bestemmingen zoals Bangkok, Phuket en Chiang Mai.

Eerste tekenen van herstel

Toch gloort er hoop. Uit een onderzoek van China Trading Desk onder ruim 16.000 reizigers steeg Thailand van de zevende naar de vijfde plaats op de lijst van favoriete bestemmingen. Roadshows van Thaise reisorganisaties in Chinese steden en het evenement “Sawasdee Nihao” in Bangkok, waarbij 400 Chinese reisagenten aanwezig waren, hebben bijgedragen aan dit herstel. Grote reisplatforms zoals Trip.com melden dat Thailand nog steeds tot de drie populairste bestemmingen behoort, vooral voor individuele reizigers.

Overheidsmaatregelen om toerisme te stimuleren

De Thaise overheid probeert actief in te grijpen. Zo is er een plan om 200.000 gratis binnenlandse retourvluchten aan te bieden via zes Thaise luchtvaartmaatschappijen, bedoeld om buitenlandse toeristen te stimuleren ook minder bekende regio’s te bezoeken. Daarnaast loopt de campagne “Summer Blast China & Overseas Market” tot juli 2026, met subsidies voor chartervluchten en groepsreizen gericht op Chinese bezoekers.

Focus op veiligheid en vertrouwen

Om het vertrouwen van reizigers terug te winnen, werkt de TAT aan een “Thailand Safe Travel Stamp”, waarmee hoge veiligheidsnormen moeten worden gegarandeerd. Ook wordt extra politie ingezet en pakt de overheid illegale activiteiten harder aan. De hoop is dat dit imagoherstel samen met gerichte promoties het land opnieuw aantrekkelijk maakt voor Chinese bezoekers.

Bron: Bangkok Post, 6 september 2025 – Regaining a lucrative tourism market

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

Over deze blogger

Peter (redactie)
Peter (redactie)
Bekend als Khun Peter (63), woont afwisselend in Apeldoorn en Pattaya. Al 14 jaar een relatie met Kanchana. Nog niet gepensioneerd, heb een eigen bedrijf, iets met verzekeringen. Gek op dieren, vooral honden en een liefhebber van goede muziek.
Genoeg hobby's: schrijven voor Thailandblog, fitness, gezondheid en voeding, schietsport, kletsen met vrienden en nog wat eigenaardigheden.

1 reactie op “Thailand vecht om Chinese toeristen terug te winnen”

  1. Herbert zegt op

    Het is ook niet zo heel gek, de Chinezen komen voor de Thaise cultuur en waar ze juist veel komen of kwamen zie je alleen maar opdringerige Indiërs die zo’n beetje alles overnemen in de toeristen gebieden.
    India en China zijn geen vrienden van elkaar, dit speelt ook een rol.
    En niet alleen voor Chinezen is de lol eraf, voor toeristen uit andere landen ook.

    19

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website