door TheoThai

Ik heb in een artikel van 10 juli 2010 ( Zborul spre Thailanda a fost anulat. Ce acum?) gewezen op de mogelijkheden van het indienen van een claim ingeval de vliegmaatschappij een reeds geboekte en betaalde vlucht annuleert.

In de afgelopen periode is dat vele malen voorgekomen. Met name China Airlines en EvaAir hebben met regelmaat vluchten geannuleerd en daardoor vele passagiers gedupeerd.

Op 15 juli 2010 heeft de rechtbank vonnis gewezen in een zaak tegen China Southern. De vordering is toegewezen. Het vonnis plaats ik hier integeraal op het blog. Ik zou zeggen doe uw voordeel er mee.


Datum uitspraak:15-07-2010

Datum publicatie:22-07-2010

Rechtsgebied: Civiel overig

Soort procedure: Eerste aanleg – enkelvoudig

Inhoudsindicatie: Annulering van een vlucht naar Beijing. Vordering tot betaling van de compensatie als genoemd in artikel 7 lid 1 van de Verordening (EG) nr. 261/2004 van 11 februari 2004. Vertraging of annulering? Buitengewone omstandigheden? De luchtvaartmaatschappij voert (primair) aan dat geen sprake is van annulering maar van vertraging en beroept zich (subsidiair) op de in artikel 5 lid 3 van de verordening genoemde buitengewone omstandigheden. Geen onderscheid tussen annulering en vertraging, in die zin dat passagiers van vertraagde vluchten naast passagiers van geannuleerde vluchten, ingeval zij hun eindbestemming drie of meer uren na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken, eveneens aanspraak kunnen maken op de compensatieregeling van art. 7 van de Verordering. (Sturgeon arrest). Geen buitengewone omstandigheden in de zin van artikel 5 lid 3 van de verordening. Geen strijd met het IATA arrest (HVJ EG 10 januari 2006, zaaknummer C-344/04). Geen strijd met het Verdrag van Montreal. Geen aanleiding nieuwe c.q. aanvullende prejudiciële vragen aan het Hof van Justitie voor te leggen.

Pronunție

RECHTBANK HAARLEM

Sector kanton

Locatie Haarlem

zaak/rolnr.: 395168 / CV EXPL 08-10281

datum uitspraak: 15 juli 2010

VONNIS VAN DE KANTONRECHTER

(Mai mult…)

4 reacties op “Claim van passagier toegewezen na annulering vlucht”

  1. Steve spune sus

    Bij deze roep ik iedereen op om vooral te gaan procederen. Bij Euroclaim kan dat geloof ik op no cure – no pay. Dat zal ze leren. Ze laten vluchten uitvallen omdat ze die op een andere route inzetten waar ze meer kunnen vangen. De reizigers kunnen doodvallen interesseert ze niets. Aanpakken die vliegmaatschappijen

  2. Robert spune sus

    Laat ook even weten als de Chinezen inderdaad betaald hebben! 😉

    • birou editorial spune sus

      Dan laat je toch even beslag leggen op zo’n vliegtuig. Leuk voor de kinderen om mee te spelen in de tuin 😉

      • Robert spune sus

        En nog meer annuleringen als direct gevolg? 😉


Lasa un comentariu

Thailandblog.nl folosește cookie-uri

Site-ul nostru funcționează cel mai bine datorită cookie-urilor. Astfel, putem să vă amintim setările, să vă facem o ofertă personală și să ne ajutați să îmbunătățim calitatea site-ului. citeşte mai mult

Da, vreau un site bun