Vragen over het kopen van een E-bike

Door Ingezonden Bericht
Geplaatst in Lezersvraag
Tags:
3 september 2025
()

Beste lezers,

Ik wil een e-bike kopen.

Gezien mijn leeftijd rijd ik inmiddels al wat minder snel op mijn zestien jaar oude Honda Click. Het brommertje kan in principe nog vele jaren mee, omdat ik het regelmatig laat onderhouden en geen enorme afstanden afleg. Toch lijkt het me verstandiger om over te stappen, zeker nu ik een zonnepaneleninstallatie op het dak heb. Beter een elektrische aandrijving dan nog een verbrandingsmotor. Bovendien kan de jeugd in mijn omgeving wellicht plezier hebben van mijn oude brommer. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het officieel hun voertuig is, zodat niemand naar mij wijst als die per ongeluk in de flank van een auto eindigt.

Mijn oog is gevallen op een Hugdee 250W 36V-12A HB. Bij de lokale bouwmarkt willen ze er blijkbaar van af, dus als ik het goed begrijp is er korting. Er zijn losse opladers in drie prijsklassen, afhankelijk van de laadsnelheid. Een oplaadtijd van zes uur lijkt mij prima. Volgens de specificaties kan de e-bike maximaal 35 kilometer afleggen, wat ook overeenkomt met de afstand die ik er normaal gesproken mee zou rijden.

https://ap.lc/HnGFp

De technische gegevens zijn goed te vinden online. De grote vraag blijft echter: hoe zit het met helm- en rijbewijsplicht? Ook de levensduur van de batterij vind ik belangrijk, zodat het vermogen op termijn redelijk blijft. E-bikes die ik hier op straat zie rijden hebben allemaal geen kentekenplaat, dus ik neem aan dat ze gelijkgesteld worden aan gewone fietsen.

Heeft iemand hier praktische ervaring mee? Vooral juridische duidelijkheid is welkom, zodat je in geval van een ongeluk of bij een controle zeker weet dat je goed gedekt bent.

Groet,

Willem

Redactie: Heb je zelf een vraag aan de lezers van Thailandblog? Gebruik het contactformulier.

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

5 reacties op “Vragen over het kopen van een E-bike”

  1. Sjaak S zegt op

    Hallo Willem,

    Ik heb zo’n elektrische “fiets”. Ik heb gegoogeld naar het model waar jij interesse in hebt, en dat lijkt inderdaad veel op die van mij.

    Mijn ervaring is als volgt: ik had het apparaat tweedehands (zelfs derdehands) gekocht. Binnen een maand waren de accu’s kapot. Dit kwam doordat de meegeleverde oplader bleef doorladen, ook toen de accu’s al vol waren. Daar kunnen accu’s niet tegen.

    Dus ben ik online op zoek gegaan naar nieuwe accu’s en heb ik sterkere gekocht dan de originele. De motor kan die extra capaciteit goed aan en je kunt er ook sneller en verder mee rijden dan met de oorspronkelijke accu’s. De oplader heb ik vervangen door een exemplaar dat zichzelf uitschakelt zodra de accu’s vol zijn (ook online gekocht voor rond de 300 Baht).
    We hebben deze fiets nu ruim anderhalf jaar en hij rijdt nog steeds prima. We gebruiken hem vooral voor kleine boodschappen in de buurt.

    Wat betreft helmplicht en verzekering: dit zijn officieel elektrische fietsen. De kleine pedalen die erop gemonteerd zijn wijzen daarop. Je kunt er echt niet mee fietsen – eigenlijk zijn ze totaal waardeloos – maar zonder pedalen valt het apparaat, neem ik aan, onder de categorie brommer.

    Ook de categorie van 250 watt valt in Thailand nog onder de noemer elektrische fietsen. Bij 500 watt ligt dat anders. Mocht je onderweg een politiecontrole tegenkomen: zet gewoon je voeten op de pedalen en begin te trappen. Dan is het een fiets!

    2
  2. hans zegt op

    Ik heb een maand geleden een E-scooter gekocht een Lion SKS Z5 44.000 Bh ik ben er zeer tevreden over ook al kan ik maar 70km rijden op een acculading waar ze 80km voorschrijven, maar dat zal wel liggen omdat ik altijd snel optrek. Ze hadden me eerst een goedkope verzie geleverd maar daar kon ik geen kenteken op krijgen, dat geeft niks zei de verkoper, als je naar de winkel of de mark rijd houd de politie je nooit aan! Dus dat was niks voor mij dan maar 15.000Baht meer voor verzekerd en met kenteken te rijden je hebt toch altijd een rijbewijs en een helm nodig. Maar inderdaad ze willen van die dingen zonder kenteken af.

    2
  3. william-Korat zegt op

    Bedankt heren, voor het inzicht.
    Ze bieden bij die bouwmarkt een acculader erbij als extra kosten.
    Zie de foto’s met prijzen waar je kan kiezen met de accuoplader.
    Wil uiteraard een bike zonder verzekering, hoewel ik wel een stuk minder betaal als hans met de Honda click.
    Dacht iets van 5000 Baht blikschade en soortgelijk bedrag voor fysieke schade ook zonder bike.
    Denk dat hans een e-bike heeft die er echt als een motor uitziet heb ik ook wel eens gezien bij een Thaise kennis.
    Wil ik niet, gewoon een e-bike met een maximum van 25 km per uur om even in de stad dingen te doen, het moet in een lading dan wel echt minimaal 35 km kunnen rijden niet dat je kantje boord ben met die bike.
    En ja, de ‘verkoper of de vrouw’ heeft gezegd is leuk, maar koop je niets voor NA het ongeluk.
    Ik ben benieuwd of die 500 watt ook onder de ‘fiets’ valt?
    Ga volgende week stap twee doen eens praten bij die bouwmarkt en inmiddels een ‘echte’ e-bike zaak gezien met een gewenst model in de kleur zwart.

    https://i.postimg.cc/8P59xcWz/20250825-110426.jpg

    https://i.postimg.cc/vmL04w9K/20250825-110422.jpg

    1
    • Sjaak S zegt op

      Willem, veel plezier met je aankoop.
      Maar jij hebt mij nu zonder dat je er erg in had een groot plezier gedaan door de foto’s te posten en die link neer te zetten. Ik heb me daar aangemeld. Vind ik leuk, kun je tenminste eens foto’s posten, vooral hier op Thailandblog… tenminste als men zich de moeite doet de links aan te klikken…

      1
      • william-Korat zegt op

        Dag Sjaak, het is een handige link.
        Ik gebruik ‘directe link’ voor een blog als dit als die site het bewerkt heeft.
        Het is geen extra belasting voor TB, voor zover ik weet en slaat de redactie hem ook wel op als blog?
        Succes.

        1

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website