
In een eerder artikel deelde ik mee hoe mijn boeking met een korte transfertijd mij zorgen baarde. Ziehier het verslag. Mijn boeking voorzag een transfertijd van slechts 01:20 uur in BKK (Suvarnabhumi) naar een volgende vlucht naar Udon Thani.
Bij het inchecken in Brussel maakte ik de baliebediende erop attent dat de overstaptijd erg kort was. Ik vroeg ook of mijn bagage alvast doorgelabeld kon worden tot Udon Thani. De vriendelijke medewerker bleek zich bewust van het probleem en gaf aan dat dit zich al eerder had voorgedaan bij meerdere reizigers. Hij zou zijn meerdere hierover raadplegen.
Die meerdere bleek een Thaise dame te zijn die het gesprek in het Frans voerde. Vrij direct vroeg ze me of ik bekend was met de luchthaven in Bangkok. Ik antwoordde dat ik daar al meer dan veertig keer had ingecheckt en uitgecheckt, en dat ik de situatie dus goed kende. Ze liet me weten dat ik mijn bagage in BKK van de band moest halen en opnieuw moest inchecken bij Thai Airways Domestic. Dat doe je dus niet even op een drafje, zeker niet als je ook nog door immigratie moet.
Volgens haar zou ik eventueel met een latere vlucht mee kunnen, wat weinig aantrekkelijk klonk.
Maar goed, het is wat het is. Bij aankomst in Bangkok heb ik, voor zover mijn leeftijd het toeliet, een sprint ingezet en stond ik als vijfde in de rij bij immigratie. Dat ging vlot. Daarna snel naar de bagageband, mijn koffer opgehaald en als de bliksem naar de afdeling ‘domestic flights’. Mijn vlucht naar Bangkok had ik thuis al elektronisch ingecheckt, maar voor de aansluitende vlucht was dat niet mogelijk. Dus eerst naar de automatische kiosk om de koffer te labelen en vervolgens naar de bagage drop. Het was hectisch, maar ik heb het gehaald.
In het vervolg vlieg ik, zoals vroeger, gewoon tot in Bangkok, en zoek ik vooraf een aansluitende vlucht die me in staat stelt om op een rustige manier verder te reizen, zonder haast of stress.
Tot slot nog even iets over de TDAC: als je de raad van Ronny L. opvolgt en het formulier invult vanaf drie dagen voor vertrek (en niet eerder), dan verloopt dit vlot. Bedankt, Ronny.
Ingezonden door Yan
Over deze blogger
Lees hier de laatste artikelen
Visumvraag6 oktober 2025Thailand Immigration vraag Nr 161/25: Wonen in Thailand op basis van Thai Marriage
Lezersvraag6 oktober 2025Thailand lezersvraag: Vogel excursie Khao Sok
Lezersvraag6 oktober 2025Thailand lezersvraag: Bevriezen bankrekeningen
Visumvraag5 oktober 2025Thailand Immigration vraag Nr 160/25: 5 maanden verblijf in Thailand
Komende vanuit Brussel met Thai Airways is het inderdaad haasten geblazen of juist lang wachten.
Een andere vliegmaatschappij die ook vanaf Suvarnabhumi naar Udon Thani vliegt kan zowel het één als het ander voorkomen.
Inderdaad Rick, ik had eerder reeds meermaals gevlogen met Vietjet en Lion AIr, waarbij de laatste mijn voorkeur geniet qua stiptheid.
Slechte service van Thai Airways om operationeel het overstappen niet beter te managen.
Aansluitende vluchten en dat niet doorlabelen bagage. Idioot.
Wordt weer eens niet over nagedacht.
Thai Airways management weet toch, zelfs die thaise dame in Brussel, dat je op Suvarnabhumi veel extra tijd nodig hebt voor Immigratie en dat idiote niet doorlabelen van bagage, waar veel tijd in gaat zitten.
O.a van aankomst verdieping naar vertrekverdieping moeten.
Heeft niks met de service van de luchtvaartmaatschappij te maken. Zoals ik al eerder schreef in reactie op Yari’s oorspronkelijke vraag, is het een kwestie van beschikbaar zijn van douane-faciliteiten op het vliegveld van Udon Thani. Zijn die aanwezig, dan ga je op Suvarnabhumi door Immigration, en op Udon Thani met je bagage door de douane. Als er geen douane-faciliteiten zijn, kan er niet worden doorgelabeld – zo simpel is dat. In ‘mijn’ vaste bestemming – Chiang Rai – is dat laatste sinds corona en het verdwijnen van rechtstreekse internationale verbindingen ook het geval en kan er dus niet worden doorgelabeld.
Een goede kennis van me had een doorgaand ticket, zijn bagage werd ook doorgelabeld maar bij de overstap op Suvarnabhumi werd hem alsnog medegedeeld dat zijn bagage niet doorging naar Chiang Rai, en dat hij die zelf moest ophalen en opnieuw inchecken…….
Udon Thani airport is een International Airport.
Daar hoort gewoon volgens internationale regels een permanente Immigration/Customs service te zijn.
Het lijkt me sterk of op Brussel airport tijdens inchecken kennis is of er de volgende dag Internationale aankomst services ja/nee zullen zijn.
Ze kunnen zich dan wel een International Airport noemen, maar dat zal dan enkel op het Militaire gedeelte slaan denk ik. Niks lijkt te wijzen op ook het afhandelen van burgerpassagiers
Voor zover ik kan zien zijn het enkele binnelandse vluchten voor burgerpassagiers
https://en.wikipedia.org/wiki/Udon_Thani_International_Airport
https://www.udonthaniairport.com/
https://en.wikipedia.org/wiki/Udorn_Royal_Thai_Air_Force_Base
‘What’s in a name’, zei Shakespeare al, vele eeuwen geleden. De benaming zegt niks, ook Chiang Rai heeft een International Airport, maar er is geen enkele regel die zegt dat er permanent Immigratie en Douane-diensten moeten worden aangeboden.