()

Na jaren geen last te hebben van dit fraudefenomeen, gebeurde het afgelopen week weer. Iemand heeft ongeautoriseerde betalingen gedaan, terwijl mijn fysieke N26 betaalpas gewoon thuis lag. In deze lezersbijdrage vertel ik hoe ik het risico van fraude bij online betalingen met Revolut kan verlagen.

Toen ik sliep, stuurde mijn N26 bankapp mij berichtjes, dat er op eBay meerdere US-dollar betalingen zijn uitgevoerd. Sommige zijn teruggedraaid, maar niet alle. De volgende ochtend had ik direct via de app de verdachte betalingen gemeld. De app zei dat ik dat alleen kon doen als ik de pas blokkeerde en een nieuwe aanvroeg. Meteen akkoord hiermee. Aangenaam verrast kreeg ik de volgende dag bericht dat het geld is teruggestort, maar dat de bank van eBay 45 dagen de tijd kreeg om het dispuut af te ronden.

Een nieuwe pas heb ik pas na twee weken in mijn brievenbus. Gelukkig heb ik nog een pas van Revolut.

Hoe kan ik online betalingen nog veiliger maken?

Ik ben van nature voorzichtig met mijn betaalpassen. Ik zet via de bankapp allerlei opties uit, zoals betalen zonder pincode of met Google pay betalen. Ik zet in de app online transacties alleen aan, als ik een online betaling moet doen. Echter, bij een hotelboeking werkt dit niet, omdat de betaling pas wordt afgewikkeld dagen of weken na de boeking.

Ik weet dat ik voor online betalingen mijn kaartgegevens moet achterlaten. Al staat een slot op de verbinding en je vraagt om de gegevens niet op de site van de verkoper te bewaren, je weet dat de verkoper om wat voor reden de informatie moet bewaren.
Dit is zeker het geval bij het boeken van een hotel zoals bij booking.com, want de betaling wordt later gedaan dan op het moment van boeken, dus in de tussentijd worden mijn kaartgegevens in het systeem bewaard. Dus is er een kans aanwezig dat mijn pas door een frauduleuze medewerker of na een hack wordt misbruikt.

Tot nu toe heb ik Revolut nauwelijks gebruikt, omdat ze 1% extra koersopslag rekenen in de weekenden. Doch Revolut heeft unieke eigenschappen, die het geschikt maakt om online betalingen met minder risico te doen:

  • ik kan een speciale digitale pas aanmaken voor eenmalig gebruik. Hiermee is fraude door een derde partij bijna uitgesloten. Nadeel is dat ik bij elke betaling opnieuw mijn nieuwe pasgegevens moet invoeren. Revolut maakt het wel makkelijk om de digitale pas te scannen, omdat de gegevens worden getoond als op een fysieke pas. Met Wise kan dit niet.
  • ik kan een gewone digitale pas gebruiken.
  • Na een fraudemelding is een nieuwe digitale pas direct beschikbaar, in plaats van twee weken te moeten wachten op een fysieke pas.
  • ik kan mijn banktegoed zonder kosten met iDEAL opwaarderen en het geld is direct beschikbaar. Hiermee kan ik het risicobedrag bij fraude zo laag mogelijk houden, door het banksaldo pas op te waarderen bij een online betaling.

Wise biedt geen pas voor eenmalig gebruik en rekent kosten voor opwaarderen met iDEAL. Een gewone bankoverschrijving is in de regel snel, maar kan volgens Wise wel 4 uur duren.

Omdat N26 in tegenstelling tot Revolut en Wise een gewone betaalrekening is op een bank met Duits depositogarantiestelsel, duurt een overschrijving vanuit ABN AMRO of ING een oogwenk, ook in het weekend, omdat deze banken onderling gebruikmaken van SEPA Instant Payment. Helaas biedt mijn gratis N26 rekening nog geen digitale pas.

Hoe nu verder?

Voortaan zet ik online betalingen in N26 uit en gebruik ik de fysieke pas alleen voor pinbetalingen. Revolut is voor online en voor pinbetalingen als de N26 pas niet beschikbaar is, zoals nu. En Wise gebruik ik voor online als Revolut om wat voor reden niet werkt, of er moet in het weekend een groot bedrag betaald worden, want Revolut rekent extra koersopslag in het weekend.

Voor zowel Revolut als Wise hou ik 25 euro aan als banksaldo. Op N26 hou ik grotere bedragen aan. Ik kan zelfs 1% rente op een spaarrekening krijgen. Een frauduleuze pasbetaling kan niet aan deze spaarrekening komen. Voor overboekingen van grotere bedragen van mijn Nederlandse rekening via Wise naar Thailand doe ik met iDEAL. Hierdoor is het niet nodig grote bedragen met kans op pasfraude tijdelijk op mijn Wise rekening te stallen.

Ervaring met fraudemelding Revolut?

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een fraudemelding met Revolut en hoe dit was afgewikkeld. Ik lees dat je moet werken met terugboekformulieren. Met N26 kon ik via de app heel gemakkelijk de verdachte betalingen aanvinken en melden.

Zie hier uitleg van perplexity.ai hoe Revolut omgaat met fraudemeldingen:

“Revolut heeft een gestructureerde aanpak voor het omgaan met fraudemeldingen met betrekking tot hun debetkaarten. Hier zijn de belangrijkste stappen en procedures:

Directe Actie: Als je vermoedt dat je kaart is gehackt of dat er frauduleuze activiteiten plaatsvinden, word je aangeraden om je kaart onmiddellijk te blokkeren. Dit kan eenvoudig gedaan worden via de Revolut-app.

Terugboekingsformulier: Voor gevallen van frauduleuze transacties moet je een terugboekingsformulier invullen. Revolut zal vervolgens het probleem onderzoeken en proberen de ongeautoriseerde transacties terug te vorderen.

Communicatie en Onderzoek: Na een fraudemelding onderzoekt Revolut de situatie. Dit omvat het opvragen van transactieoverzichten en het communiceren met de betrokken partijen, zoals banken of betalingsverwerkers.

Fraude Recall: In sommige gevallen kan Revolut een ‘fraude recall’ indienen bij de ontvangende bank om te proberen de verloren gelden terug te krijgen. Dit proces kan enige tijd duren en is afhankelijk van de medewerking van andere financiële instellingen.”

Ingezonden door Eddy

Hoe leuk of nuttig was deze posting?

Klik op een ster om deze te beoordelen!

Gemiddelde waardering / 5. Stemtelling:

Tot nu toe geen stemmen! Wees de eerste die dit bericht waardeert.

Omdat je dit bericht nuttig vond...

Volg ons op sociale media!

Het spijt ons dat dit bericht niet nuttig voor je was!

Laten we dit bericht verbeteren!

Vertel ons hoe we dit bericht kunnen verbeteren?

1 reactie op “Creditcard fraude en het voordeel van digitale passen van Revolut (lezersinzending)”

  1. Wut zegt op

    Met veel interesse je verhaal gelezen. Ook ik gebruik zowel Wise als N26. Overboekingen via Wise zijn in de regel binnen no time gerealiseerd maar zo af en toe kan het enkele uren duren. Voor overboekingen vanaf de N26 bankrekening moest tot voor kort €0,99 betaald worden om die direct te laten uitvoeren en waren gratis wanneer er een dag tussen zat, maar sinds kort geheel gratis. Autohuur en borg voor hotels in Thailand heb ik altijd met mijn creditcard voldaan. Daar is wel eens misbruik van gemaakt, werd er plotsklaps geld afgeschreven voor aankopen in de Appstore. Daarvoor werd ik dan schadeloos gesteld door de betreffende creditcard maatschappij. Overigens ook meegemaakt dat ik in Thailand geld pinde (10.000 thb) bij een ATM met mijn Kasikorn debetcard en de ATM in storing ging zodat ik niets ontving maar het geld wel van mijn rekening bij Kasikorn werd afgeschreven. Na ongeveer een week werd het geld weer teruggestort op mijn rekening. Uit alles blijkt dat jij je zaken goed geregeld hebt zodat de kans op fraude minimaal is. Maar daar moet je natuurlijk wel digitaal goed voor onderlegd zijn en dat gaat helaas niet voor iedereen op. In ieder geval bedankt voor het mededelen van jouw voorzorgsmaatregelen.

    0

Laat een reactie achter

Thailandblog.nl gebruikt cookies

Dankzij cookies werkt onze website het beste. Zo kunnen we je instellingen onthouden, jou een persoonlijk aanbod doen en help je ons de kwaliteit van de website te verbeteren. Lees meer

Ja, ik wil een goede website