Medewerkers van KLM zijn tegen de beslissing van het kabinet om de tweede Airbus A380 van Emirates toe te staan op Schiphol. Ze roepen collega’s op een online petitie te ondertekenen, waarin ze het kabinet vragen het besluit terug te draaien, schrijft RTV Noord-Holland.

Emirates uit Dubai mag vanaf 1 februari twee keer per dag met het grootste passagierstoestel ter wereld op Schiphol vliegen. Tot nu toe vloog Emirates met één A380.

Het personeel van KLM is bang dat de uitbreiding ten koste gaat van banen op Schiphol en bij KLM. Met meer dan 1000 vliegtuigstoelen per dag, vrezen ze dat Emirates luchthaven Schiphol komt “leegzuigen”.

Volgens de actievoerders krijgt Emirates 42 miljard dollar staatssteun, zo blijkt uit een Amerikaans rapport. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie. Emirates kan door deze staatssteun vliegtuigen kopen en goedkope vliegtickets aanbieden.

Staatssecretaris Dijksma laat weten het daar niet mee eens te zijn. Volgens haar  worden KLM en andere vliegtuigmaatschappijen niet getroffen door de uitbreiding van Emirates op Schiphol.

25 reacties op “KLM-personeel niet blij met tweede Airbus A380 van Emirates op Schiphol”

  1. sì. dice su

    Nou die Dijksma kunnen ze ook wel weer bij het huisvuil zetten.
    Met 1000 vliegstoelen zullen de andere maatschappijen daar niets van merken.
    De uitleg hierover wordt niet getoond.
    Hoe krijg je de KLM naar de Klo………..?
    En dat die regering daarmee instemt,42 miljard subsidie oneerlijke concurentie of niet?

    • più forte dice su

      Goede morgen …. dat is heel simpel en intelligent van de Arabieren. Straks is de olie op of niet meer nodig, dus ze gaan een nieuwe infra-structuur opbouwen. KLM vliegt ook op de Perzische Golf, straks mogen ze dat ook nog maar alleen beperkt, alleen een vlucht per dag. ;O)

  2. marcel dice su

    heel simpel Dijksma krijgt over een paar jaar haar baan bij schiphol. als k.LM overgenomen is door EMIRATES …. gr marcel

    • Nico francese dice su

      KLM is (samen met dochter Transavia) de enige winstgenerator van Air France. Die gaat haar “Kip met de Gouden Eieren” echt niet verkopen.
      Er zijn drie internationale allianties waarin de grote luchtvaartmaatschappijen samenwerken. Dat levert de aangesloten luchtvaartmaatschappijen (maar ook passagiers) veel voordelen op. Voorts moeten de traditionele luchtvaartmaatschappijen zich aanpassen aan gewijzigde omstandigheden. Concurrentiebelemmerende maatregelen door de overheid zullen aanpassingen aan gewijzigde omstandigheden in de weg zitten. Problemen liggen niet bij succesvolle luchtvaartmaatschappijen maar bij traditionele luchtvaartmaatschappijen die niet of onvoldoende hun bedrijfsorganisatie hervormen. Of een luchtvaartmaatschappij als Emirates wel of niet wordt gesubsidieerd doet daar niets aan af. Ook zullen ongetwijfeld meer luchtvaartmaatschappijen bestaan die op de een of andere manier gesubsidieerd worden.

  3. Cornelis dice su

    Wat een wereldvreemde actie van het KLM-personeel. I.p.v. aan de overheid om ‘bescherming’ tegen concurrentie te vragen zou men de eigen directie erop moeten aanspreken dat men achter de feiten is blijven aanlopen en met een verouderde vloot is blijven vliegen. Het is een open markt; voor het bereiken daarvan heeft KLM zich in het verleden ook sterk gemaakt en daarvan volop geprofiteerd, maar nu ze sterke concurrentie ondervinden op diezelfde markt begint men te piepen. Overigens over dat ‘leegzuigen’ van Schiphol door Emirates: het gaat maar om rond de 150 stoelen per dag méér, want dat is het verschil tussen de 777 en de A380.
    Uiteindelijk is het aan de klant: die wil keuze kunnen maken uit een ruim aanbod waarbij vaak de prijs niet eens het allerbelangrijkste criterium is. Kwaliteit – in de vorm van ingezet materiaal, service, comfort e.d. – speelt natuurlijk ook een grote rol.
    Korom: de actie van het KLM-personeel bestempel ik als ‘gezeur’.

    • HansNL dice su

      Corneli,

      In de eerste plaats vliegt Emirates niet on het de klant naar de zin te maken, maar om zoveel mogelijk klanten naar zich toe te trekken.

      In de tweede plaats kan Emirates dat alleen maar op deze manier doen door de bergen met geld die door hun overheid in Emirates gepompt worden.

      Het moge duidelijk zijn dat dit concurrentievervalsing is, die wel degelijk ten koste zal gaan, uiteindelijk, van banen bij de KLM.
      Een KLM die toch al gebukt gaat onder het wanbeheer van Air France.
      En waarschijnlijk op termijn ten koste zal gaan van Schiphol.

      Je slotzin: Uiteindelijk is het aan de klant etc, is te betitelen als een volbloed verkooppraatje.
      Neem nu maar van mij aan dat het overgrote deel van de klanten deze marketingonzin inschat voor wat het is, gezwam in de ruimte.

      De actie van het personeel is bepaald niet wereldvreemd, maar getuigt van een inzicht op de lange, of wellicht, korte termijn.

      Als onze regering meent mee te moeten doen aan concurrentievervalsing door het door vreemde overheden gesteunde bedrijven gelijk te behandelen als niet door overheden gesteunde bedrijven, is reactie van personeel zeker niet wereldvreemd.

      Overigens geldt dit ook voor bijvoorbeeld het bus- en treinvervoer.
      Zogenaamd is er concurrentie, maar wel degelijk zijn de tegenspelers van bijvoorbeeld NS overheidsbedrijven van bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk.

      Wat betreft de busbedrijven gaat veel belastinggeld naar de busboeren door provinciale en stedelijke subsidies.
      En de winst die daardoor mogelijk is gaat direct in de dikke beurzen van Duitsland en Frankrijk.

      Om terug te komen op de vliegtuigmaatschappijen voortkomend uit olierijke staten, deze worden allemaal, geen een uitgezonderd, financieel gesteund door deze staten.

      En daarmee veroorzakers van oneerlijke concurrentie.

      • Cornelis dice su

        Hans,
        Natuurlijk wil Emirates zo veel mogelijk klanten naar zich toetrekken, wat is er verkeerd met dat streven? Iedere ‘speler’ op een commerciële’ markt wil dat toch?

        Wat ‘concurrentievervalsing’ betreft – ook KLM (en Airfrance, en British Airways en, en….noem maar op) hebben financiële steun van de overheid gehad. Wat de Amerikaanse maatschappijen betreft: zie de reactie van Dennis).

        Wat mijn slotzin betreft die jij als een verkooppraatje aanmerkt: de klant laat zich door wat jij als ‘marketingonzin’ betitelt wel degelijk beïnvloeden. De klant kan namelijk kiezen en laat daarbij meewegen wat voor hem/haar belangrijk is. Het is toch volstrekt duidelijk dat de uitkomst van die keuze, om wat voor reden dan ook, vaker niet dan wèl de KLM is.

      • Rori dice su

        Hm als er een verbod komt op schiphol te vliegen hebben we altijd nog Dusseldorf en Frankfurt.
        Zo wie zo beter bereikbaar uit zuid-oost Nederland en laat de KLM leiding maar eens iets doen. Eerst hhog van de toren blazen over fusie met Alitalia, daarna met Air France (was hun eigen keus) en nu klagen? Het is toch al lang bekend dat er in Europa maar ruimte is voor 3 a 4 grote luchthavens? Fiumicino bij Rome voor Zuid-Amerika, Azie en Afrika, Charles de Gaulle, Heathrow en Frankfurt. Wat moet Schiphol nog? Is toch het doel van veel linkse partijen waarvoor de nederlandse burger zelf heeft gekozen. Eerst roepen minder vliegtuigen en minder lawaai en nu krijgen ze dat straks en weer niet goed.

    • Johan dice su

      Niet alleen de vloot is verouderd op reizen naar Azië lijkt het wel of er ook alleen maar belegen stewardessen ingezet worden, is op zich niet erg maar de service van pak m beet 25 jaar geleden is ook niet meer wat ie geweest is. In plaats van dat onze nationale trots van weleer zelf de hand in eigen boezem steekt en met verbetering van service en concurerende prijzen komt proberen ze op deze manier hun eigen belang veilig te stellen. Ik ben al jaren geleden afgehaakt en vlieg voor minder dan de helft naar verre bestemmingen bij andere maatschappijen.

  4. Giorgio dice su

    Met 150.000 passagiers (gemiddeld) per dag maken 70 passagiers extra op een Emirates vlucht niets uit (70 is het verschil tussen een volle Emirates 777-300ER en een A380).

    Het KLM-personeel zou zich zeer grote zorgen moeten maken over de kwaliteit en kunde van haar management, want daar is waar KLM de slag verliest. De komst van low-cost carriers als EasyJet en Ryanair hebben de traditionele airlines niet goed ingeschat en ze hebben er ook niet goed op gereageerd, zelfs niet na 20 jaar. De enige reden waarom KLM nog bestaat, is dat hun merk ijzersterk is in Nederland. Qua kwaliteit en service is KLM middelmaat. Om over de prijs maar te zwijgen.

    Staatssteun? Er is geen officieel rapport (in Nederland, in de VS of waar dan ook) die dat aantoont. Het is een bewering die wordt gedaan en elders wordt aangehaald om dat punt te maken. Tegenstanders van de Gulf-carriers gebruiken dat argument en verwijzen naar elkaars statements, maar een leugen herhalen maakt het nog geen waarheid. Apropos staatssteun…. KLM partners in de VS hebben dankzij chapter 11 hun crediteuren kunnen afschudden en maken nu miljarden winst. Meer dan ooit te voren, dankzij de steun die de wetgever (de overheid) hun biedt.

    KLM is groot geworden door in andere landen passagiers op te pikken en die via Schiphol naar elders te vervoeren. De “hub-functie”. Dat hebben Emirates, Etihad en Qatar goed afgekeken. Maar kun je dan als KLM het argument gebruiken dat Emirates “landen leegzuigt” als dat zelf zo ongeveer je core business is?

    KLM zal z’n route-netwerk moeten optimaliseren (en routes moeten cancellen), z’n vloot moderniseren en zeer waarschijnlijk z’n long-haul vloot moeten inkrimpen en daardoor ook een deel van z’n personeel moeten afstoten. Bovendien zal er minder betaald moeten gaan worden. Ik gun iedereen een topsalaris, maar bij moeder AirFrance verdienen piloten tot 30% meer dan piloten bij Emirates. Bij KLM zal dat bij piloten die al een tijdlang in dienst zijn ook zo zijn.

    KLM ontkomt niet aan onprettige maatregelen en het personeel vertaalt dat in beschuldigingen aan het adres van met name Emirates. Ze vrezen (terecht) voor hun baan, maar richten hun woede aan het verkeerde adres. Who is next? Turkish Airlines? Die hebben dezelfde plannen en hebben ook veel nieuwe vliegtuigen besteld en de Turken bouwen een nieuw megavliegveld in Istanbul.

  5. Fransamsterdam dice su

    Het klinkt toch een beetje alsof het personeel van Arriva boos wordt als het kabinet aan Prorail toestaat om de NS een vergunning te geven om op een druk traject een extra rijtuig aan te koppelen.

  6. IVO JANSEN dice su

    Ik kan Dennis in deze enkel maar bijtreden.Helaas is KLM blijven hangen in de jaren stilletjes, zitten ze met overbetaald personeel ( wel leuk voor die mensen natuurlijk …) , en vliegen ze nog met een grotendeels verouderde en dus heel dure vloot. En de tijd dat je KLM vloog voor de goede service en catering ligt ondertussen ook al lichtjaren achter ons . Dit is duidelijk een schoolvoorbeeld van mismanagment en de boot missen, en dat is niet de schuld van Emirates ……

  7. Ronald45 dice su

    Beter voor de concurrentie, KLM blijft “duur ” tov, laat maar komen

  8. Joop dice su

    Er is hier maar 1 reactie op van toepassing KLM kijk naar jezelf en niet naar een ander

  9. nico dice su

    Een goed idee……

    Als de KLM nu eens zelf een Airbus A380 gaan aanschaffen en het personeel daarop hetzelfde betaald als Air Asia (dus ook minimaal), dan kunnen ze voor 50% van de prijs naar Bangkok vliegen.

    Ik blij, de KLM een vol vliegtuig en Emirates maar piepen……dat kan toch niet, oneerlijke concurentie……enz.

    Un saluto Nico

  10. Jack g. dice su

    Eens met het stukje van Dennis. Emirates wordt als bliksemafleider gebruikt. Heel gevaarlijk omdat je dan minder gaat kijken naar je eigen toko. Wat ik opvallend vindt is dat Lufthansa en Britisch Airways wel weten geld naar hun hoofdkantoor te vliegen. Dochter Transavia is nu volgens de spotjes op de TV veranderd in een soort Thai Smile. Die doen nu alles met een glimlach als ik de reclame mag geloven.

  11. gerardo dice su

    Heb in verleden eenmaal KLM gevlogen ,toen enkele malen met Evaair, en ooit eens met Emirates, ondanks de tussenstop ben ik voor altijd met Emirates blijven vliegen , als je de service en vriendelijkheid meet met dan mag er bij de KLM nog veel veranderen.

  12. Anno Zijlstra dice su

    KLM is geen fijne firma, ik vlieg er nooit meer mee, op Schiphol moest ik eens alles ompakken omdat het 3 koffers of tassen moesten zijn, totaal gewicht was in orde , gewoon om te pesten,ik moest razend snel ergens die extra tas kopen op Schiphol , mijn Thaise echtgenote ’14 jaar gehuwd ‘ was in eens bij een stuwardes ‘uw vriendin’ , waar ons zoontje van toen 7 bij was. Daarna kregen alle NL kids een speelset maar ons zoontje niet, was toch maar een half THai half NL kind. De gezagvoeder kwam wel later zijn excuses aanbieden ik had tegen dat ‘uw vriendin protest aangetekent’, de stuwardes moest ineens ergens anders bedienen. We vliegen met EVA air nu, 100% tevreden, betaalbaar, prima . Bay bay te dure KLM , en niet zeuren dat Emiraten slim bezig zijn.

  13. Rene dice su

    De KLM is blijven hangen in de succesverhalen na de oorlog, lange buitenlandse vluchten, wapperende sjaaltjes en pratende bobo`s, heeeel veeeel pratende bobo`s. De KLM had zo ongeveer de luchtvaart wel uitgevonden, dat straalde er vanaf. En als je de lampen nu alleen maar naar jezelf laat schijnen dan zie je niet wat er buiten die lichtcirkel gebeurt, daar ging men namelijk gewoon door met het “uitvinden” van de luchtvaart, daar bood men wel zaken waar de KLM zich niet mee kon verenigen. Maar ach, de KLM, onze nationale trots kon immers niet kapot zo vertelden de bobo`s elkaar, en zij dronken elkaar nog maar eens toe.

  14. BA dice su

    Mensen praten hier wel over de prijs van een vlucht naar Bangkok en dat KLM zo duur is, maar het valt mij in de praktijk mee.

    KLM is wel duur, maar voornamelijk als je vanuit Amsterdam zelf vertrekt. Of eigenlijk, je hebt meerdere directe alternatieven en ook goedkopere als je bereid bent om een tussenstop te maken.

    Wanneer KLM juist sterk is, is als je ergens anders vandaan vertrekt. Ik vlieg bijvoorbeeld zelf altijd vanuit Stavanger (Noorwegen) en dan zit je sowieso aan een overstap vast. Dan komt KLM toch steevast als gunstigste uit de bus. Als ik dan met Emirates zou gaan dan zit je met nog een extra overstap en het geeft weer gedoe dat je met 2 verschillende airlines zou moeten vliegen.

    Eigenlijk zie ik de bedreiging van die A380 dus niet zo, zolang Emirates maar weinig infrastructuur binnen Europa heeft.

  15. Ruud dice su

    KLM is jaren geleden begonnen met het afbouwen van de service en kwalitet.
    En ze hebben ook lopen rommelen met hun reward-programma, hoewel ik niet meer precies weet wat ze hebben uitgespookt.

    Verder hebben ze ook systeem van toeslagen ingevoerd, waardoor de reis altijd duurder uitpakt, dan aangegeven.
    Toeslagen voor het gangpad, voor de voorste rij, voor het raam, voor een iets grotere beenruimte en waarschijnlijk binnenkort voor het recht om tussen twee andere passagiers ingeklemd te zitten.
    Dat werkt nog voor korte vluchten, maar mensen die op die manier hun vakantie moeten beginnen, maak je daar niet blij mee.
    Zeker niet als er alternatieven zijn, die beter en/ of goedkoper zijn.
    Er is (bijna) geen mens die via Dubai vliegt, als je direct kunt vliegen voor een goede prijs en service.

  16. Fornisce dice su

    Wat betreft de zin : Emirates kan door deze staatssteun vliegtuigen kopen en goedkope vliegtickets aanbieden”, waarom wordt de brandstoftoeslag die in de KLM ticket prijzen verwerkt zijn niet afgeschaft nu de olieprijzen zo laag staan ? Hiermee zouden de KLM hun vliegticketprijzen ook kunnen verlagen. Maar neen deze inkomstenbron laten de KLM niet meer gaan ondanks de reden waarom deze is ingevoerd al achterhaald is.

  17. Jacques dice su

    Ik vind dat als het KLM personeel dit aangeeft, wij als land achter hun moeten gaan staan en niet weer gelijk van alles en iedereen van het nodige betichten. Natuurlijk gaan er zaken niet goed en het management zal met hulp van andere partijen moeten zorgen voor een goede luchtvaartmaatschappij, waarbij zeker niet weer moet worden ingezet op het ontslaan van personeel, want we hebben al zoveel werklozen. Dus de mens voorop en dan maar minder winst. Wel wat doen aan die absurde salarissen van sommigen want die staan niet in verhouding en getuigen niet van enige realiteitszin.

  18. Luitzen dice su

    We zagen het ook bij V&D: kapot gemaakt door het management door verkeerde beslissingen en het uitmelken van het bedrijf. KLM is de volgende V&D: oubollig en helaas overbodig.

    Laat KLM maar eerst eens grootschalig investeren om de verouderde en aftandse vloot te vernieuwen.
    Emirates is geen top-maatschappij maar hun Airbus 380 is een eerste klas-beleving voor economy-class prijs.

    Dat Emirates ongeoorloofde steun heeft is minder waar dan dat KLM altijd “bescherming” op Schiphol heeft gehad.

    Het KLM-personeel kan ook gewoon overstappen naar Emirates. Daar werken ook al veel Nederlanders.

  19. patrick dice su

    Een mooi verhaal weer, maar ik ben bang dat het KLM personeel, zelf het probleem niet snapt.

    tot 3 jaar geleden vloog KLM 9 x per week naar dubai, Emirates 7 x.
    Alle vluchten zaten vol, KLM is gestopt met 2 vluchten dus nu maar 7 keer, omdat ze de stoelen niet konden vullen.
    Emirates is in dit gat gestapt, omdat 90% van de reizigers niet naar dubai gaat, maar elders vliegt.
    Ik vlieg regelmatig voor werk tussen amsterdam, dubai, bangkok.

    als ik AMS-DXB vlieg ik altijd KLM, dit scheelt al snel 150-400 euro.
    als ik DXB-BKK vlieg ik altijd Thai, waarom, omdat Thai me 400 kost en Emirates 600-1000.

    AMS naar BKK met Emirates kost misschien in actie <500. maar directe vluchten zijn altijd duurder.
    Emirates is nooit de goedkoopste vlucht aanbieder.
    Maaar heeft wel de nieuwste vliegtuigen, fatsoenlijke stoelen en een goed entertainment systeem.
    Misschien zou de KLM daar eens iets aan moeten doen.


Lascia un Commento

Thailandblog.nl utilizza i cookie

Il nostro sito web funziona al meglio grazie ai cookie. In questo modo possiamo ricordare le tue impostazioni, farti un'offerta personalizzata e ci aiuti a migliorare la qualità del sito web. Leggi piu

Sì, voglio un buon sito web