
De Bank of Thailand (BoT) heeft aangekondigd dat meer bankrekeningen kunnen worden bevroren, nu de autoriteiten hun onderzoek naar zogenoemde muilezelrekeningen uitbreiden. Via deze rekeningen sluizen criminelen geld van slachtoffers door, vaak met tussenpersonen die zich niet bewust zijn van hun rol in de fraude.
Volgens Daranee Saeju, adjunct-gouverneur van de BoT en verantwoordelijk voor consumentenbescherming, is het blokkeren van verdachte rekeningen noodzakelijk om gestolen geld op te sporen en terug te geven aan slachtoffers.
Grootschalige samenwerking tussen instanties
Het Anti-Online Scam Operation Centre (AOC) werkt daarbij nauw samen met commerciële banken. Gezamenlijk onderzoeken zij transacties en zetten ze bevriezingen in om frauduleuze geldstromen te onderbreken. Daranee benadrukt dat uitsluitend rekeningen die geld van muilezelrekeningen ontvingen, worden geblokkeerd. Toch erkent zij dat ook onschuldige rekeninghouders ongemak kunnen ervaren zolang de onderzoeken lopen.
Problemen door technische fouten en politieverzoeken
De BoT onderzoekt de recente problemen die klanten ondervonden met hun rekeningen. Op 1 september ontstond er een technische fout waarbij sommige banken hun dagafsluiting niet goed verwerkten. Hierdoor vertoonden rekeningen onjuiste saldi, wat de dag erna is gecorrigeerd. Banken moesten klanten compenseren en extra controles invoeren om herhaling te voorkomen.
Daarnaast ontstonden complicaties toen de politie, banken verzocht om rekeningen te blokkeren van verdachten. In enkele gevallen overschreed het bevroren bedrag het werkelijke saldo, wat leidde tot negatieve balansen in het systeem. Banken kregen opdracht deze situaties direct met de betrokken klanten te verhelderen.
Nieuwe maatregelen in voorbereiding
De BoT bespreekt samen met banken en het AOC manieren om de procedures voor bevriezen en deblokkeren van rekeningen te verbeteren. Het doel is om slachtoffers sneller te compenseren en onschuldige klanten te ontzien. Daranee kondigde aan dat de gesprekken dit weekend worden voortgezet en dat nieuwe maatregelen mogelijk direct daarna worden ingevoerd.
Advies aan klanten
Daranee riep rekeninghouders op om alert te blijven en bij problemen direct hun bank te benaderen. Als een kwestie niet wordt opgelost, kunnen klanten de speciale hulplijn 1213 bellen voor onmiddellijke ondersteuning. De centrale bank belooft dat onterecht geblokkeerde tegoeden sneller zullen worden vrijgegeven en dat procedures strenger zullen worden afgestemd om fraudeurs effectief aan te pakken zonder gewone klanten te duperen.
Bron: Bangkok Post– Meer bankrekeningen mogelijk bevroren: Bank of Thailand
Over deze blogger

-
Dit artikel is geschreven en gecontroleerd door de redactie. De inhoud is gebaseerd op persoonlijke ervaringen, meningen en eigen onderzoek van de auteur. Waar relevant is er gebruikgemaakt van ChatGPT als hulpmiddel bij het schrijven en structureren van teksten. Hoewel er zorgvuldig wordt omgegaan met de inhoud, kan niet worden gegarandeerd dat alle informatie volledig, actueel of foutloos is.
De lezer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de informatie op deze website. De auteur aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele schade of gevolgen die voortvloeien uit het gebruik van de geboden informatie.
Lees hier de laatste artikelen
Nieuws uit Thailand14 september 2025Onschuldige onlineverkopers in Thailand dupe van nieuwe witwasmethode
Geld en financiën14 september 2025Mogelijk meer bankrekeningen bevroren in Thailand door aanpak online fraude
Nieuws uit Thailand14 september 2025Bank of Thailand belooft betere aanpak bij onterecht bevroren rekeningen
Evenementen en festivals13 september 2025Vuurwerkfestival in Pattaya krijgt miljoeneninjectie en belooft spektakel