Tajski durian postaja vse bolj priljubljen na Kitajskem, zlasti med premožnim srednjim razredom. Durian se zdaj uporablja kot preliv za pico poleg sladic in tort.

Dit bijzondere gerecht is het belangrijkste product van Blue & Brown, een café in het centrum van Shanghai. Sinds de opening in september 2012, verkopen ze gemiddeld 70 doerianpizza’s per dag, aldus de eigenaar Dai Ge.

Door het gebruik van geïmporteerd, bevroren doerian fruit uit Thailand, kaas en een geheime saus, is de pizza een hit bij onder anderen Chinese studenten. Klanten reageren met: “De combinatie van doerian en pizza is geweldig” en “De dikke kaaslaag maskeert de sterke smaak van de doerian”.

De vraag voor de stekelige vrucht is aan het stijgen in China. De stijgende welvaart onder de middenklasse heeft de Chinese vraag naar het exotische fruit aangedreven. China’s import van de doerians nam met ongeveer 20% toe tussen 2009 en 2010 tot $150 miljoen.

Thailand had het monopolie over de doerianmarkt tot aan 2011, toen China ook de Maleisische import toeliet. Sindsdien is de voorraad gegroeid. China importeert nu elk jaar bevroren doerians ter waarde van $5 miljoen uit Maleisië. Maar Chinese fruitretailers zeggen dat de ‘Golden Pillow’ -een type doerian dat vanuit Thailand wordt verscheept- nog steeds de bestseller van de markt is.

Bron: www.channelnewsasia.com

Komentarji niso možni.


Pustite komentar

Thailandblog.nl uporablja piškotke

Naša spletna stran najbolje deluje zahvaljujoč piškotkom. Tako si lahko zapomnimo vaše nastavitve, vam izdelamo osebno ponudbo in nam pomagate izboljšati kakovost spletne strani. Preberi več

Da, želim dobro spletno stran