Propast Trentinijana

Autor Eric Kuijpers
Objavljeno u pozadina, istorija
Tagovi: , , ,
Juli 22 2021

Propast Trentinijana

Het telegram naar Parijs

Dana 4. februara 1928. u Pariz stiže hitni telegram gospođi Bartholoni sa najavom da se dogodila eksplozija na Trentinianu kod obala Nakhon Phanoma u Sijamu, tj. Thakhek u Laosu. Ima najmanje 40 mrtvih i mnogo povrijeđenih; njen muž do tada nije pronađen. Bio je jedan od članova posade na brodu.

Stoomschepen op de Mekong

Er was een geregelde lijndienst op de Mekong onder leiding van een Frans-Laotiaans-Siamees bedrijf en dat verzorgde een lijndienst per stoomschip van Vientiane naar Nongkhai, Nakhon Phanom en Savannaket en dat laatste ligt in Laos tegenover het Thaise Mukdahan. Maar vanwege rotspartijen en ondieptes konden die boten niet voorbij het zuiden van Laos komen zonder te worden versleept over land. Daar werd een zogenaamde ’portage railway’ voor aangelegd in de regio Champasak (Laos) nabij de Don Deth en Don Khon eilanden in de Mekong. Dat was een smalspoor van ongeveer 10 km lengte.

Stoomschepen en kanonneerboten van Franse makelij werden zo vervoerd. Kanonneerboten? Frankrijk hanteerde een ‘gun boat’ politiek om argumenten kracht bij te zetten. Op de Mekong waren ze nadrukkelijk aanwezig. De bewapende Franse sloepen Lagrandière, Ham Luong en Massie werden op deze wijze naar de Laotiaanse gebieden gebracht.

De Trentinian

Op 4 februari 1928 explodeerde het stoomschip Trentinian op de rede voor Thakhek en Nakhon Phanom. De boot was net vertrokken uit Laos en zou stroomopwaarts gaan richting Vientiane. Er was veel te veel gevaarlijke lading aan boord. Later is gebleken dat 5.000 liter benzine was meegenomen als vracht terwijl de regels slechts 3.000 liter toelieten. Daarnaast was aan boord een ton alcohol van 90% en acetyleen. Dat zat samen in een gesloten niet geventileerde ruimte en er ontstond een hoog-explosief mengsel.

Bij de ontploffing verdween het hele voorschip en in de brand kwamen meer dan 40 mensen om waaronder de bemanning van de boot. De passagiers lagen op dat moment nog rustig te slapen….. Kapitein Quilichine Ange verloor een voet en bezweek in het ziekenhuis na de amputatie. Van bemanningslid meneer Bartholoni werden pas stoffelijke resten teruggevonden op 26 mei.

De boot was verloren.

Izvori:

In het Frans maar zeer de moeite waard: http://fer-air.over-blog.com/article-15986302.html

Het passeren van de Khon watervallen en rotspartijen; link over het vervoer van schepen via een spoorlijn: http://www.historicvietnam.com/the-mysterious-khon-island-portage-railway/

1 reactie op “De ondergang van de Trentinian”

  1. Rob V. kaže gore

    In het “Travels in Laos” (dag)boek waar ik onlangs enkele passages hier op TB heb geplaatst staat ook beschreven hoe lastig het is om ver the Mekong op te stomen. Lefèvre noemt twee kanonneerboten, de La Grandière en de Massie. (Bron: zijn dagboek, 28 april 1895).


Ostavite komentar

Thailandblog.nl koristi kolačiće

Naša web stranica najbolje funkcionira zahvaljujući kolačićima. Na taj način možemo zapamtiti vaša podešavanja, napraviti vam ličnu ponudu i pomoći nam da poboljšamo kvalitetu web stranice. Pročitajte više

Da, želim dobru web stranicu