Talloze experts hebben het al tot vervelends toe gezegd: arbeidsintensieve bedrijven, zoals naaiateliers, hebben in Таиланд geen toekomst. Ze kunnen beter naar een van de buurlanden verhuizen, waar de lonen lager zijn.

Maar Kittipong Ruayfuphan (31) is helemaal niet van plan te verhuizen; sterker nog: hij is in de provincie Samut Sakhon op zoek naar een stuk grond om een tweede fabriek te bouwen.

Kittipong is directeur marketing van TTH Knitting (Thailand) Co in Bangkok. Na zijn studie business administration aan de California State University nam hij de leiding over van het bedrijf dat 20 jaar geleden door zijn vader werd gesticht. Het bedrijf telt 220 werknemers en dat is uitzonderlijk want soortgelijke bedrijven tellen 400 werknemers.

Geheim 1 en 2: automatisering en niets uitbesteden

Hoe flikt hij dat? Simpel: automatisering. Zo telde de afdeling die T-shirts bedrukt, voorheen 150 werknemers; nu bedienen 15 werknemers 3 machines. Als een werknemer in de verpakkingsafdeling weg is, kan een ander die persoon gemakkelijk vervangen want die hoeft niet meer te doen dan een paar knoppen in te drukken.

Tweede geheim: beheersing van de gehele productieketen en snelle levertijden. Werden in het oude businessmodel subcontractors ingehuurd, nu produceert TTH alles zelf. Het slaat de producten in magazijn op, waardoor de levertijd maximaal 25 dagen bedraagt en dat is snel voor een bedrijf van deze grootte. Thans heeft het bedrijf een voorraad ter waarde van 20 miljoen baht.

Geheim 3 en 4: alle textielbewerkingen en eigen merk

Derde geheim: het bedrijf is een zogeheten one-stop service company, dus doet alles: weven, naaien, digitaal printen, 3D borduurwerk, ontwerpen en verzending. Het enige wat het niet doet is het verven van textiel, omdat Bangkok strenge eisen stelt aan de afvoer van afvalwater.

Vierde geheim: het ontwikkelen van een eigen merk, want zo’n 10 jaar geleden kreeg het bedrijf, dat in opdracht shirts maakte met Doraemon, Sailor Moon en Pokemon, last van copycats. Onder het eigen merk Mixprint produceert TTH nu poloshirts, T-shirts, uniformen, onderbroeken, jasjes, hoeden, handdoeken en andere producten van textiel. Bovendien worden ook duurdere T-shirts gemaakt zoals het ventilerende Mix-Tech Футболка.

Groot verloop onder Thais personeel

Alhoewel Kittipong liever niet met buitenlands personeel werkt, is hij wel verplicht dat te doen want het verloop onder het Thais personeel is groot. Dertig procent van het huidige personeelsbestand is buitenlands. Zowel buitenlanders als Thais ontvangen hetzelfde minimumdagloon van 300 baht; vakmensen verdienen 330 à 350 baht per dag.

Verhuizen naar het buitenland ziet Kittipong niet zitten. ‘Sommige collega’s die in Laos en Cambodja hebben geïnvesteerd, zijn al weer teruggekomen vanwege de loonkosten en een gebrekkige infrastructuur. De lonen in Cambodja zijn weliswaar lager dan in Thailand maar de kopers bepalen in feite de winstmarge, zolang lage lonen fabrieken in staat stellen producten tegen lage prijzen te verkopen.’

Nieuwe fabriek verdriedubbelt productie

Nee, met de huidige situatie heeft Kittipong vrede: 20 procent van de producten wordt geëxporteerd naar Japan, Singapore en Italië, terwijl met moeite aan de binnenlandse vraag kan worden voldaan. Vandaar de plannen voor een nieuwe fabriek. Als die in bedrijf komt, verdriedubbelt TTH de huidige productie van 900.000 stuks per maand.

(Источник: Бангкок Пост)

2 reacties op “‘Naaien, borduren, printen; we doen alles zelf’”

  1. рууд говорит вверх

    Het gaat armoede worden voor de mensen in Thailand, als het ongeschoolde werk vervangen gaat worden door machines.
    Het minimumloon van 300 Baht (te weinig om een gezin te onderhouden) is blijkbaar al te hoog.

  2. Райнхард говорит вверх

    Een goed voorbeeld voor ondernemend Thailand: inventiviteit en automatisering ofwel het beter doen dan je concurrenten in of buiten Thailand geeft de economie in Thailand de gewenste en broodnodige boost!


Оставить комментарий

Thailandblog.nl использует файлы cookie

Наш сайт работает лучше всего благодаря файлам cookie. Так мы сможем запомнить ваши настройки, сделать вам персональное предложение, а вы поможете нам улучшить качество сайта. подробнее

Да, я хочу хороший сайт