Balafirgeha Schiphol her ku diçe mezin dibe, sala borî hejmara rêwiyan ji zêdetirî 58 mîlyon rêwî zêde bû. Ev li gorî sala 6'an ji sedî 2014 zêde bûye. Ciroda balafirgehê ji sedî 1 kêm bû û bû 1,42 mîlyar euro, lê qazanca safî derket 374 mîlyon euroyî.

Passagiers en bezoekers gaven minder geld uit in de winkels en tax-free-shops, de omzet in de horeca nam wel toe. Ook de omzet uit parkeren groeide.

Volgens Jos Nijhuis, president van de Schiphol Group “Is Schiphol een van de belangrijkste knooppunten van Europa”. “Het aantal reizigers groeit fors en daarmee willen we natuurlijk doorgaan. We lopen nu snel tegen de grenzen aan van onze piekcapaciteit. Investeren in het verbeteren en vergroten van de infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid van Schiphol zijn nodig.”

Afgelopen jaar vlogen 109 maatschappijen vanaf Schiphol naar 95 landen. Het aantal directe bestemmingen bedroeg 322 (was 323 in 2014). Met de vracht ging het minder (-0,7 procent). Dat kwam vooral door de economische malaise in Rusland en Azië.

Schiphol verlaagde de havengelden per 1 april 2015 met 6,8 procent. De tarieven gaan per 1 april dit jaar verder omlaag, ditmaal met 11,6 procent. “Dat is nodig om concurrerend te blijven”, zegt Nijhuis.

Bron: Persbericht Schiphol Group

3 reacties op “Schiphol blijft groeien: 6 procent meer reizigers in 2015”

  1. dirk dibêje jor

    “Schiphol een van de belangrijkste knooppunten van Europa”, maar als ze zo doorgaan zal dat hard minder worden aangezien nu al bekend is dat lange wachttijden bij de paspoortcontrole in het verschiet liggen. Hoezo snel op de situatie inspelen aangezien ze veel te kort personeel hebben op zo’n belangrijke luchthaven. Maar daar zal men wel weer eerst ellenlang over moeten vergaderen. Zoals gewoonlijk weer gigantisch achter de feiten aanhollen.

    • BA dibêje jor

      Probleem is dat Schiphol weinig kan doen aan het gebrek aan personeel bij de marechaussee.

      Wat ik wel belachelijk vind is dat ze van die mooie elektronische poortjes hebben voor paspoortcontrole en die staan die gewoon 90% van de tijd uit. Terwijl het gebruik juist enorm zou kunnen helpen bij de problemen met personeelstekort.

      Daarnaast vind ik persoonlijk dat schiphol er niet echt prettiger op geworden is na de laatste serie verbouwingen.

  2. Jack G. dibêje jor

    Dat probleem heeft de baas van Schiphol gisteren ook aangestipt. Ik moet zeggen dat dit probleem op veel Europese luchthavens momenteel speelt vanwege het feit dat nogal wat grensbewakers richting de andere landsgrenzen zijn gestuurd vanwege de mensensmokkel. Wat je ziet dat nogal wat luchthavens over gaan op VIP voor cattle classklanten. Dus betalen voor snelle doorgaan. Ik heb een vermoeden dat zoiets een trend gaat worden in de wereld van marges scoren.


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim