Jan אויף זיין וועג צו טיילאַנד (לייענער פּאָזיציע)

דורך דערלאנגט אָנזאָג
אַרייַנגעשיקט אין לייענער סאַבמישאַן
טאַגס: ,
קסנומקס דעצעמבער קסנומקס

לעסאָף די צייַט האט קומען, הויז פארקויפט און אַ ביסל טעג אין אַ האָלענדיש האָטעל צו ענדיקן עטלעכע געשעפט. לאַנג געחלומט פון גיין צו לעבן אין טיילאַנד מיט מיין כאַווערטע אין די עלטער פון 65 אין אַ קליין דאָרף 25 קילאמעטער אונטער Udon Thani.

Vluchten geboekt enkele reis Udon Thani. Met een weggooi ticket Bangkok – Cambodja, want ik ga mijn Non immigrant O-visum in Thailand regelen, dat gaat wat gemakkelijker. Amsterdam – Frankfurt met Lufthansa, Frankfurt – Bangkok met THAI Airways, Bangkok – Udon met VietJet Air. Wat kan er nu misgaan zou je denken? Binnen een dag ben je in Thailand.

Nou op Schiphol begint het avontuur, de koffer inchecken en doorlabelen lukte niet dus op naar de incheckbalie. De dame daar lukte het ook niet, dus dat betekende dat ik in Frankfurt opnieuw moest inchecken en met een overstaptijd van een uur en 15 minuten zou dat wel krap worden. Kort voor vertrek bleek het vliegtuig bijna een uur vertraging te hebben. In Frankfurt duurde het wachten op de koffer een half uur, dus je raad het al, incheckbalie gesloten en vliegtuig gemist. Wat nu? Het was daar een chaos met duizenden gestrande reizigers ivm met het weer en veel WK reizigers. Lange rijen voor de balies want mensen moesten omboeken en een hotelovernachting regelen.

Na een uur in de rij gestaan moest ik naar een andere rij met honderden mensen. Halverwege de rij werden de vele balies om 23:00 uur gesloten de lichten gingen uit en de medewerkers naar huis. Morgenvroeg om 6 uur weer open. De politie moest de woedende menigte tot bedaren brengen. Na wat rondlopen vond ik een balie met last-minute tickets. In de verre omtrek was geen hotelbed meer vrij. Maar het was inmiddels al na middernacht. Ik had daar nog maar twee keuzes voor een ticket voor de volgende dag. Een met Turkish Airlines business class voor 6.000 euro en een economy class met Etihad voor 3.000 euro. Die laatste dus maar gekocht en ik moest om 8 uur aanwezig zijn.

Alle eet en drinkgelegenheden waren gesloten. En om de 5 meter in de gangen zat of lag wel iemand op de grond. Stoelen, banken en tot zelfs luchthaventreintjes waren bezet. Ik vond een vrije plaats op de koude tegelvloer voor een gesloten winkel. Die marmervloer was hard en zeer koud maar ik moest nog 6 uur overbruggen.

Die ochtend ingecheckt bij Etihad met een tussenstop in Abu Dhabi. In Abu Dhabi zou mijn vervolgvlucht die avond vertrekken en de instapkaart zou bij de gate verstrekt worden. Iedereen was al aan boord maar mijn instapkaart kon niet geprint worden want de vlucht was overboekt en iedereen was komen opdagen. Maar ik werd begeleid naar een balie waar ik vriendelijk werd geholpen. Ik kreeg een nieuw ticket voor de volgende avond en een taxi bracht me naar een 5 sterren hotel inclusief alle maaltijden, alles op kosten van Etihad.

Die Arabieren hebben het goed voor elkaar want 5 sterren is ook echt 5 sterren. Wat een luxe en pracht en praal, onbetaalbaar voor een simpele ziel zoals ik. De kamer was voor mij tot de avond. Met de gratis taxi terug naar het vliegveld en daar de vlucht genomen naar Bangkok met een tussenstop in Phuket. Vanaf Phuket met een Boeing met 3 passagiers en 10 stewardessen naar Bangkok.

In Bangkok een ticket gekocht en die avond met Thai-Smile naar Udon Thani waar ik opgewacht werd door een blije familie. Al met al een reis van 4 hele dagen met hindernissen. Dit was een dure reis en van de bijgekochte claimverzekering kan ik zo te zien 600 euro terugvorderen. Dit was mijn verhaal van hoe een simpel reisje naar Thailand kan verlopen. Ik ben een ervaren reiziger en dit had ik niet van tevoren kunnen bedenken.

P.s. mijn spieren doen nog pijn van het slapen op de koude tegels.

דערלאנגט דורך Jan

14 reacties op “Jan op weg naar Thailand (lezersinzending)”

  1. Ruud זאגט זיך

    It is the journey Jan,not the destination !

    • עדווין זאגט זיך

      Goedkoop is niet altijd goed.
      Boek eva-air, nu rond 900 euro , (in september 650 euro)
      Non-stop, 46 kilo bagage en geen gedoe.

  2. עריק דאָנקיי זאגט זיך

    Uiteindelijk komt de ellende toch door de veel te korte overstaptijd. Dat was van tevoren toch wel te voorzien?
    Ik ga zelf uit van minimaal 2,5 uur overstaptijd, maar 3-4 uur vind ik geen probleem en zelfs nog wat relaxter.
    Ik ben ook altijd 3,5 uur van te voren op het vliegveld voor een internationale vlucht en 2,5 uur voor een binnenlandse. Er kan zo veel misgaan: vastzittend verkeer, taxichauffeur die de weg kwijtraakt.

    Liever een uurtje ijsberen op het vliegveld dan thuis of in het hotel. Want ijsberen doe je toch voor de reis die komen gaat.

  3. דזשאַק זאגט זיך

    In eerste instantie dacht ik die man is het niet vergund om af te reizen naar Thailand. Als dat geen voorteken is, wat is het dan wel. Maar bij nader inzien bent u niet voor een kleintje vervaard. Dan zal het in Thailand ook wel gaan lukken. Veel geluk en gezondheid en maak er wat moois van.

  4. פעטרוס זאגט זיך

    Wow, en dan dacht ik, dat ik het dit jaar al slecht had getroffen
    Uur vertraging KLM, omdat er een muts de weg niet op tijd kon vinden naar vliegtuig.
    Gevolg overstaptijd dus ingekort voor verdere reis met Thaivietair.
    Haalde ik dus ook niet, echter geen probleem bij TVA, ging gewoon op de volgende vlucht wat later.
    Jammer deze was met 2 uur vertraagd.
    Bij controle in Thailand werd ook nog eens mijn flesje Baileys voor de vrouw in beslag genomen. Zat niet in plastic tas.
    Schijnen ze niet meer te doen op Schiphol? Had het op dat moment niet in de gaten en derhalve foetsie cadootje in Thailand. Let er dus op dat je dat tasje krijg ! 2 jaar gelee was dat nog een automatisch gebeuren, echter nu?
    Hierover nog contact gehad met Schiphol of protocol was gewijzigd. Konden ze niet vertellen, moest maar aan de winkel vragen? Contact op bonnetje, welke ik dus niet meer had. Op de site van de winkel, geven ze aan Schiphol en dan beginnen we weer van voren? OK, laat maar.
    Net een paar dagen in Thailand, lees ik mail dat mijn terugvlucht aangepast was en dat was pas over 6 maanden. Wisten ze nu al te wijzigen (begin november).
    Sorry voor het ongemak en uw begrip, als troost. U kunt claimen.

    Maar toe gegeven Jan, jouw situatie was nog beroerder, dan voel ik me nog een geluksvogel.
    Have a nice life in Thailand met het vrouwtje, Jan!

  5. עריק דאָנקיי זאגט זיך

    Toch twee prangende vragen.

    1. “Nou op Schiphol begint het avontuur, de koffer inchecken en doorlabelen lukte niet dus op naar de incheckbalie. De dame daar lukte het ook niet, (…)”
    Wat was de reden dat het inchecken van de koffer tot twee keer toe niet lukte? Kan belangrijk zijn voor reizigers met koffers, en dat zijn de meesten.

    2. Was het niet verstandiger geweest om die koffer in Frankfurt maar te laten zitten? Nu ben je 3000 euro extra kwijt. Zat er voor zo veel in die koffer? Meestal toch wat kleren en zo. Misschien had die koffer tegen betaling nagestuurd kunnen worden.

    • יאַן זאגט זיך

      Als je alles van tevoren weet wordt het leven wel heel gemakkelijk. Ik had verwacht dat de koffer doorgelabeld zou worden zoals voorheen, en dat ik niet opnieuw hoefde in te checken. Voor mij was deze inzending niet om te klagen maar gewoon om mijn bevindingen hier te posten. Je zou maar hoogbejaard of invalide zijn of met kleine kinderen reizen en dan zoiets meemaken. Ik verwijt mezelf niets en ik ben weer een ervaring rijker. De planning van een uur en 15 minuten overstappen was zo gepland door het reisburo en zou voldoende moeten zijn als je koffer doorgelabeld kan worden.

      • Hallo Jan, waarom heb je niet voor rechtstreekse vlucht gekozen met EVA of KLM? Dat voorkomt toch veel gedoe?

        • יאַן זאגט זיך

          Ik kon pas laat boeken en dit was toen de enige reis beschikbaar. Ik boek altijd zoveel mogelijk rechtstreets maar een overstapje in Franfurt vond ik toen geen probleem. Maar achteraf zijn er altijd mensen die zeggen, ” Ik doe het altijd zus of zo, of je hat dit of dat moeten doen.” Het had ook goed kunnen gaan dat weet je niet vooraf.

  6. ראָרי זאגט זיך

    Jan Mooi verhaal.
    Maar kan nog erger hoor echt waar.
    geplanned dinsdag 19:15 uur vertrek van schiphol naar heathrow (BA)
    vertrek van huis 13.00. aankomst schiphol om 15.00.
    Daar ingechecked om 15:15 meteen door naar de gate (priority)
    Om 18:30 werd aangekondigd vlucht gecancelled. Vlucht volgende morgen om 07:20.
    Balie personeel bij de gate zegt mij te wachten men komt mij halen??
    Om 19:30 nog niemand gezien dus terug naar de balie bij de gate. sorry er is iets fouts gegaan maar het is geregeld.
    Weer wachten. Om 20:00 uur zie ik al het personeel van de gate vertrekken. Ik meld dat nog wacht. Ja men is onderweg (BA).
    Een paar keer proberen te bellen met BA in Amsterdam en of London maar geen gehoor vanwege teveel drukte op de lijn.
    Om 21:00 een medewerker van intern vervoer ziet mijn zitten en vraagt waar wacht U op. Ik leg het ui. Zij bellen. Heeft me naar de schiphol info balie gebracht om daar mijn verhaal te doen.

    Proberen vanalles maar niks lukt. Dus hotel geregeld op schiphol.
    Volgende morgen om 5:30 uur aan de balie.

    Sorry maar de vlucht is gecancelled. Alles is al voor U omgeboekt naar vanavond (woensdag)

    Je raadt het niet maar inderdaad de avond bijna een copie van dinsdag echter met dit verschil. Ik kon donderdag ochtend vanaf rotterdam vertrekken om 7:20

    Met de taxi op kosten BA naar Rotterdam. daar hotel met dier en ontbijt om 5:00 uur direct naast het vliegveld.
    Om 7:00 uur ingestapt bleek het vliegtuig niet naar heathrow te gaan maar naa city.

    Om 7;20 in City werd gezegd dat ik op eigen kosten naar heatrhrow moest omdat ik nu met BA local was gevlogen en niet met BA international?

    Dus na op zijn nederlands een keer gevloekt en gedreigd te hebben toch een taxi naar heathrow.

    Je raadt het niet daat de lucht om 11.30 naar Bkk gecancelled.
    Ik heb daar een ticket via Bamboo air naar Hanoi geregeld. voor 900 euro enkel en een ticket viet air hanoi Bkk.

    Ankomst Bkk Vrijdag locale tijd 14;00 uur

    Dus mensen voor mijn nooit meet BA

  7. לוי זאגט זיך

    יאן,

    Ik ben ervan overtuigd dat de ellende vlug zal vergeten zijn nu je een nieuwe toekomst tegemoet gaat in het o zo mooie Thailand.

    Ik zou zeggen, welkom en geniet ervan met volle teugen!

  8. רודאָלף זאגט זיך

    טייערער יאן,

    Jeetje wat een verhaal man, gelukkig ben je hier aangekomen.

    In elk geval, van harte welkom hier en ga genieten.

    רודאָלף

  9. באַגאַזלענען זאגט זיך

    Moderator: Visumvragen gaan altijd via de redactie, dus plaatsen wij niet in een reactie.

  10. aad van vliet זאגט זיך

    Jan het is nu overal zo. En vriend van ons heeft hetzelfde meegemaakt met EVA Air laatst.
    Ik ontving een waarschuwing van Opodo dat vluchten niet meer worden vergoed maar in het beste geval een credit voucher krijgen en dat verzekeringen niks meer betalen vanwege Force Majeure, een methode om gewoon niks meer uit te keren.
    En dan de prijzen zoals Jan heeft meegemaakt! Gemiddeld ca 250% hoger en hoge extra kosten voor seating en pas op, vooral bagage.
    Dan zijn er goedkopere vluchten met bijv Indigo, Air India , Turkish Airlines, Cathay Pacific enz en daar moet u dan maar eens de reviews van passagiers bekijken bij Skytrax!
    De ‘goeie’ airlines zoals Qatar zijn dan ook sterk verhoogd maar daar heb je dan geen last van de delays en annuleringen. Laatst was er een bericht over Thai Airways in TB die niet mocht vertrekken uit Brussel met het commentaar van iemand die wist dat ze de kerosine faktuur niet hadden betaald. Een vlucht met TA kost nu slechts 2335 euro pp.
    Ik heb geprobeerd om een vlucht naar Bangkok te boeken en op het laatste moment werd mijn boeking onderbroken op het moment dat de betaling werd gemaakt en kreeg ik een melding van extra kosten van 22 euro per stoel , dus tussengeschoven. want ‘de boeking kan niet worden voltooid’ begint u maar opnieuw! Toen ik dat checkte bleek dat de mij de vlucht met 200 euro had verhoogd op dat moment! Ze moeten in paniek zijn geraakt bij Opodo want dat had verlies opgeleverd! Ondertussen is me gebleken dat Edreams de markt in handen heeft want op welke site van een agent u ook zoekt, het is allemaal hetzelfde en afkomstig van hen. Dat heet Marktbeheersing! Overigens vliegen de meesten nu leeg rond ook dat is me gebleken!
    Mi is het slechts een kwestie van tijd dat er nogal wat failliet gaan.
    Air travel is een verschrikking geworden.


לאָזן אַ באַמערקונג

Thailandblog.nl ניצט קיכלעך

אונדזער וועבזייטל אַרבעט בעסטער דאַנק צו קיכלעך. דעם וועג מיר קענען געדענקען דיין סעטטינגס, מאַכן איר אַ פערזענלעכע פאָרשלאָג און איר העלפֿן אונדז פֿאַרבעסערן די קוואַליטעט פון די וועבזייטל. לייענען מער

יאָ, איך ווילן אַ גוט וועבזייטל