Sevgili Rob,

Bugün 07 tarihinde Hollanda'ya Schengen vizesi almak üzere bir arkadaşımızla birlikte VFS Global'e geri döndük, güzel ve sakin bir şekilde, bugün sorunsuz geçti. Maalesef 12 dakika sonra pasaportumun bir kopyasına ihtiyacı olduğunu söyleyerek dışarı çıkıyor, yeni kural mı? Karşıdaki masada yapılabilir, telefonumda bir kopyası var. Önce Line hesaplarıyla kayıt olun, fotoğraf gönderildi, tamam, 45 thb.

Terug naar binnen, na twintig minuten was ze buiten, pasfoto’s gemaakt volgens Nederlandse norm waren niet goed, foto gemaakt via dashcam. Ook werden er nieuwe vingerafdrukken gemaakt terwijl deze, inclusief pasfoto’s volgens de IND 5 jaar geldig zijn, ook bij VFS Global!

Ook werd er gevraagd naar het adres van mijn broer en andere zaken die niets met een visum aanvraag te maken hebben, ze moeten gewoon de documenten nakijken of alles correct is en doorgeven. De vorige keer had ze een ander persoon, schijnt dat er geen vaste regels zijn en elke baliemedewerker zijn eigen regels maakt.

Saygılarımızla,

Tucker Ocak


Sevgili Ocak

Voor een aanvraag van een visum kort verblijf met het doel “bezoek aan familie/vrienden” is het altijd al zo geweest dat er kopie ID van de referent gevraagd werd. Dus dat men dat vroeg is niet vreemd of niet nieuw.

Vingerafdrukken (biometrische data) nemen ze standaard af, tenzij je de afgelopen 59 maanden ofwel 5 jaar reeds een visumaanvraag hebt gedaan. De IND is een andere organisatie dan Buitenlandse Zaken (VFS/ambassade). Als ze de afgelopen 5 jaar al eens bij VFS Global haar vingerafdrukken heeft gegeven zal dat een foutje van de medewerker zijn. Maar ach, nu ben je er weer 5 jaar vanaf als men daar hun taken goed doen…

Ik begrijp niet wat je broer met dit alles te maken heeft? Of hij is degene die onderdak (logies) gaat geven of die financieel garant staat? Maar dan zullen zijn kopie paspoort en dergelijke wel al in jullie aanvraag zitten.

Medewerkers controleren de stukken niet op correctheid, dat is hun taak niet. Ze zijn slechts een tussenschakel die de stukken inneemt en doorgestuurd aan de visumafdeling van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Daarvoor hanteren ze een checklist, maar die dekt mogelijk niet alle combinaties van situaties. Zie bijvoorbeeld de opmerkingen die ik maak in de bijlage onderaan het Dossier Schengenvisum, bijvoorbeeld dat de checklist visiting family/friends geen check geeft voor “aanvrager levert kopie bankboekje aan” , ze gaan ervan uit dat je dan wel een logies/garantstelling hebt, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Dat medewerkers met een vrij basale training van deze commerciële dienstverlener dan zelf maar wat doen, tja, dat verbaasd mij niet.

Knullig optreden van VFS kun je melden aan de ambassade in Bangkok. Laat wel duidelijk weten wat voor aanvraag het was (visiting friends/family? Wie was de referent? Wie doet de logiesverstrekking? Wanneer was de laatste visumaanvraag? Dan kan BuZa ook duidelijk zien of VFS steken heeft laten vallen, of dat de checklist van BuZa tekortschiet. Als meerdere mensen BuZa wijzen op dat de gang van zaken niet logisch of soepel verliep, kunnen ze daar wat aan doen.

Met vriendelijke groet,

Rob V.

Yorum yapılamaz.


Yorum bırak

Thailandblog.nl tanımlama bilgilerini kullanır

Web sitemiz çerezler sayesinde en iyi şekilde çalışmaktadır. Bu şekilde ayarlarınızı hatırlayabilir, size kişisel bir teklif sunabiliriz ve siz de web sitesinin kalitesini iyileştirmemize yardımcı olursunuz. Devamını oku

Evet, iyi bir web sitesi istiyorum