Sevgili editörler,

Zomaar een nieuwsgierigheid maar misschien weten jullie het antwoord. Wij komen al een aantal jaren voor een vakantie naar Thailand en zien het land langzaam veranderen. Er komen steeds meer luxe auto’s in de straten. Als autogek ben ik daar wel blij mee.

Volgens mij heb je het als Thai helemaal gemaakt als je in een westerse auto rijdt want wij zien steeds meer dure BMW’s en Mercedessen. Maar eigenlijk zie ik zelden of nooit een Audi, in het westen ook een luxe merk.

Is daar een reden voor? Of heeft Audi hun marketing in Thailand niet voor elkaar?

Misschien weet u het?

Saygılarımızla,

Ben

22 reacties op “Lezersvraag: waarom zie ik zo weinig Audi’s in Thailand?”

  1. Cornelis yukarı diyor

    Een van de belangrijke factoren is naar mijn mening de prijs van dergelijke auto’s in Thailand. Ik heb de database van de Thaise douane er op nageslagen en zie dan bijvoorbeeld dat voor een personenauto met een 2 ltr motor, van oorsprong uit de EU, een invoerrecht geldt van 200% van de waarde. Ter vergelijking: op de invoer van bijvoorbeeld een Japanse personenauto in de EU bedraagt het invoerrecht maar 10%.
    Onlangs zag in de Porsche showroom in Siam Paragon in BKK een Porsche Boxster die bijna 8 milj. Baht kostte, rond de 200.000 euro dus. In NL is de vanaf-prijs van die auto rond de 70.000 euro, in Duitsland vanwege het ontbreken van de BPM nog een flink stuk lager………
    Het kan dus niet anders zijn dat dat de prijs inddaad een factor van belang is…………….

  2. Cornelis yukarı diyor

    Ik moet het bovenstaande nog even aanvullen met de opmerking dat door die hoge prijzen de Thaise markt relatief beperkt is voor de Europese fabrikanten. Reputatie en prestige van een merk gaat dan een grote rol spelen en in dat opzicht heeft bijvoorbeeld Mercedes in Thailand een grote voorsprong op Audi, zo is mij net door een Thaise autokenner en -enthousiast verzekerd.

    • Dennis yukarı diyor

      Ja, beperkte markt en reputatie. Audi (en bijvoorbeeld ook Volvo) zijn toch meer de “ingetogen” luxe merken. BMW en Mercedes kunnen (!) patseriger zijn, iets wat een statusgeile Thai natuurlijk erg aanspreekt.

      Maar bovenal natuurlijk de prijs. Als ik mij niet vergis worden BMW 5-series (en 3?) in Thailand als kit geïmporteerd (CDK’s) en vervolgens opnieuw gemonteerd. Daardoor is de belasting lager. Aangezien Audi dat (volgens mij) niet doet, is de prijs van een Audi hoger en per saldo moeilijker te verkopen, nog los van de status en reputatie.

      • Cornelis yukarı diyor

        Voor dezelfde auto als in mijn voorbeeld, maar dan CKD – Completely Knocked Down – geeft de database ook een tarief van 200% aan. Waarschijnlijk is dan de waarde waarover dat percentage geheven wordt lager, of gelden er vanwege de investeringen in de Thaise assemblage nog bijzondere voordelen.

    • Henk van 't Yuvası yukarı diyor

      Mercedes heeft een fabriek in Thailand waar auto’s worden gemaakt voor de Z/O Azie markt.

  3. Peter yukarı diyor

    In Bangkok staan 287 Audi occasions te koop.

    http://www.one2car.com/AUDI

  4. Michiel yukarı diyor

    BMW (Rayong) en Mercedes (Thonburi) produceren bij mijn weten bepaalde modellen in zelf Thailand.

    Bron Wikipedia:
    Mercedes Thailand – assembly of C, E and S class vehicles by the Thonburi Group

    BMW:
    http://www.bmw.co.th/th/en/general/manufacturing/content.html

    Op deze modellen zal dus wel geen (hoge) import heffing zitten.

    De Bayoke Tower dient al zolang ik in Thailand kom als reclame bord voor BMW.

  5. J, Jordan. yukarı diyor

    Je ziet hier bijvoorbeeld modellen van Mercedes rijden die in europa niet te koop zijn.
    Ook van BMW. Geeft al aan dat wat Michiel schrijft juist is. Zoals Dennis al schrijft. De Thaien zijn statusgeil en de auto’s moeten die status dus ook duidelijk aangeven.
    Herkesinki kendine.
    J. Jordan.

  6. louis yukarı diyor

    Als de C-reeks van Mercedes zogezegd in Thailand gemaakt wordt, hoe komen ze dan aan een prijskaartje van 3,9 miljoen bath in Thailand. In Belgie kost dezelfde wagen 46.000 euro. Ik geloof er niets van dat die in Thailand gemaakt worden.

    Bangkok Post van 1 februari meldt:
    – Mercedes-Benz (Tayland), Samut Prakan fabrikasındaki üretim kapasitesini 2.000 adetten 3.000 adete çıkaracak. Şu anda montaj hattından çıkan 16.000 araba var. Beş bayi ve servis merkezi de eklenecek. Bu yatırımların maliyeti sırasıyla 200 milyon baht ve 1 milyar baht oldu. Şirket, ekonominin bu yıl yüzde 5 büyümesiyle orta ve yüksek gelirli segmentlerdeki premium [?] otomobillere olan talebin artmasını bekliyor.

    Mercedes heeft thans 29 dealers en servicecentra. Eind april komt er een bij in Nakhon Ratchasima, daarna volgt Hua Hin en vervolgens Greater Bangkok. Vorig jaar nam de verkoop met 34 procent toe naar 6.274 auto’s. Het bedrijf schrijft de toename toe aan de introductie van nieuwe modellen die goed in de markt liggen, zoals de nieuwe M-klasse, B-klasse, SL-klasse, CLS Shooting Brake, CLS en A-klasse.

    P.S. Ik heb uw reactie gefatsoeneerd, anders zou die geweigerd zijn. Graag de volgende keer zelf hoofdletters plaatsen. Kleine moeite.

    • Cornelis yukarı diyor

      Louis, wat er in Thailand plaats vindt door de europese fabrikanten is voornamelijk assemblage van in onderdelen ingevoerde auto’s. Zoals ik hierboven aangaf wordt er ook in dat geval een zeer hoog invoerrecht – bij voorbeeld 200% – geheven en dat is een belangrijke oorzaak van de hoge prijs van de auto.
      Overigens zal Thailand met de EU gaan onderhandelen over een zgn. vrijhandelsovereenkomst; wanneer die tot stand komt zal Thailand na een overgangsperiode geen invoerrechten meer heffen op goederen van oorsprong uit de EU.

      • Sir Charles yukarı diyor

        Ben regelmatig in Samut Prakan even buiten Bangkok. Daar in die grauwe sfeerloze fabriekswijken wordt de vervaardiging van koplampenunits door verschillende automerken uitbesteed.
        Zo zag ik een afdeling Toyota en er een voor Ford vanwaar de units verder getransporteerd worden om elders in Thailand bij het gerelateerde automerk te worden geassembleerd zo heb ik me laten vertellen.

    • HansNL yukarı diyor

      Beste Louis

      Zoals een paar keer vermeld zijn de Thais overmatig statusgevoelig.

      Welnu, daarin schuilt hem dan de hoge prijs die ze voor statusgeile voertuigen neertellen.

      Kort gezegd, het is net wat een gek er voor geeft………

  7. burkulma yukarı diyor

    Nou ik denk van oudsher zij er 2 grote dure Duitse merken Mercedes en Bmw.
    Audi is daar eigenlijk als klasse bak een stuk later bij gekomen.
    In land als Thailand waar het allemaal om status draait zijn Bmw/Mercedes nog altijd bij de meeste mensen bekend als de status auto.
    Dus daar wil de geslaagde thai liever in gezien worden als in de Audi maja zo een R8 is ook niet misselijk 🙂

  8. kriko yukarı diyor

    Een kameraad van mij heeft een Hotel in BKK.20jaar Mercedes gereden diverse modellen nooit pech gehad.Ruim 2 jaar geleden kocht hij een Audi 8 Cyl.,hij heeft meer in de werkplaats gestaan dan dat hij er mee gereden heeft,warm lopen(files) olie verbruik (meer dan 1L per week) en veel technische storingen,bedrading,airco,remcilinders enz.Ik denk dat de Audi niet voldoet aan het drukke verkeer in BKK. De eigenaar v.h.Hotel heeft contact gezocht met meerdere Audi rijders en ze hadden allemaal het zelfde probleem.Nu rijd hij weer in een nieuwe Mercedes zonder problemen.PS. 2 weken geleden stond in het blad Autoweek,de 10 beste en slechtste motoren van Auto,s. No 1 van de slechtste stond Audi, 1-2en3 van de beste Honda-Toyota-Mercedes.

  9. John Thiel yukarı diyor

    Ik woon nu 5 jaar in Thailand, en heb een keer een R8 gezien.
    Ze zullen wel duur zijn, 120% invoerrechten geloof ik.
    Of misschien nog wel méér!

    • Cornelis yukarı diyor

      Even voor je gecheckt: voor die R8 geldt een invoerrecht van 200% dus dat tikt aardig aan……..

    • Henk van 't Yuvası yukarı diyor

      Licht er aan waar je woont in Thailand Jan.
      In het weekend zie je hier in Pattaya auto’s voorbij komen van welgestelde Thaien uit Bangkok,die je ergens anders niet vaak zal zien.
      Bij mij in de Soi zit Nova Amari met die -5 graden tent,wat daar in het weeken voor de deur staat.ongelooflijk,lijkt de showroom van Hessing wel.
      Wat ik wel leuk vindt is dat de gewone Thai geen idee heeft wat zo,n auto nu wel kost.
      Jaren geleden woonde ik in een groot huurhuis,met naast mij een huis dat 5 keer zo groot was,de eigenaar was een Duitser en die reed in een Ferrari cabrio,mijn vrindin dacht dat het een goedkope auto was,want er zat geen dak op,ik heb haar verteld wat die wagen ongeveer koste,toen begreep ze het helemaal niet meer.

    • Lars Bauwens yukarı diyor

      Dag Jan Thiel,

      Sorry dat ik je zo ‘lastig’ val.
      Maar ben jij de Jan Thiel van Jamathi?
      Ik ben namelijk momenteel in Thailand met een brommer aan het rondrijden en zou graag eens een pintje met je drinken als dat zou gaan!

      Stuur me een e-mail als je kan, ik weet niet hoe ik je anders kan bereiken!
      [e-posta korumalı]

      MVG
      Lars uit Belgie!

  10. HansNL yukarı diyor

    Wat ben ik weer traag…..

    Voor auto’s die hier in Thailand bij een Thaise fabriek uit CKD-pakketten in elkaar gezet wordt, geldt in principe dezelfde rato invoerheffingen als voor de complete ingevoerde versie.

    Echter……

    Het is aan de importeur gelegen om de douane er van te overtuigen dat het in elkaar zetten van de auto’s aanmerkelijk voordeel oplevert voor Thailand.
    Met andere woorden, het totaal van de belastingopbrengsten van de montage in Thailand moet gelijk zijn aan de belastingopbrengsten bij complete import.

    Natuurlijk is er altijd aan de voorwaarden te sleutelen…………

    • Cornelis yukarı diyor

      Bij dit soort vraagstukken m.b.t. buitenlandse investeringen speelt het BOI – Bureau of Investments – van het Ministry of Commerce een belangrijke rol. Daarmee worden tevoren afspraken gemaakt over voorwaarden, investeringen en het toe te passen belastingregime. Zo wordt bijvoorbeeld uiteindelijk helemaal geen invoerrechten betaald over auto’s die na de assemblage worden uitgevoerd naar een ander land. Thailand is natuurlijk vooral geinteresseerd in het daar laten plaatsvinden van de economische activiteiten, maar als de producten uiteindelijk ook in dat land aan de man worden gebracht moeten er gewoon invoerrechten e.d. worden betaald.

    • Peter yukarı diyor

      HansNL heeft het over ckd pakketten, ter verduidelijking ckd betekent “completely knocked down”.

      • Cornelis yukarı diyor

        Peter, dat snap ik ook – zie wat ik daar hierboven eerder over schreef – maar dat maakt verder geen enkel verschil.


Yorum bırak

Thailandblog.nl tanımlama bilgilerini kullanır

Web sitemiz çerezler sayesinde en iyi şekilde çalışmaktadır. Bu şekilde ayarlarınızı hatırlayabilir, size kişisel bir teklif sunabiliriz ve siz de web sitesinin kalitesini iyileştirmemize yardımcı olursunuz. Devamını oku

Evet, iyi bir web sitesi istiyorum