Apakah harga kebahagiaan sejati? Hyls Hiddema (37) dari Weidum memasuki Pusat Ariya Buddha di Thailand setahun yang lalu, selepas pencarian rohani yang panjang. Dengan tujuan: untuk hidup dalam keadaan bahagia yang kekal, atau untuk mencapai Nirvana. Untuk berbuat demikian, dia, seperti Buddha sendiri, terpaksa meninggalkan isteri Thainya Waw dan anak lelaki Aran yang berusia tujuh tahun.

Hyls bestudeert, volgens zijn verlichte leraar Luang Por Pichai, de puurste vorm van het boeddhisme. En hij is er van overtuigd dat hij in Luang Por de goede leraar heeft gevonden. “Zonder leraar kom je niet ver. Te moeilijk en te theoretisch. Dan zie je nooit je eigen blinde vlekken.” Het doel is om Nirwana, het uiteindelijke thuiskomen, nog in dit leven te bereiken. “Als je alle vragen weet en je kunt ze ook beantwoorden, als je een helder inzicht krijgt in het hoe en waarom, dan kun je verlicht raken.”

Vriend en filmmaker Halbe Piter Claus zocht Hyls op en kreeg unieke toegang tot het Ariya Centrum. Voor het eerst in twintig jaar komt met deze film bewegend beeld van die onbekende gemeenschap naar buiten. In ‘HYLS – fan Fries nei Ariya’ zien we wat de winst én wat de consequenties zijn van Hyls’ fundamentele keuze. En waar blijft de kleine Aran als Waw ook de tempel ingaat?

De documentaire ‘HYLS – fan Fries nei Ariya’ is ontstaan uit een coproductie met BodhiTV (KRO-NCRV).

Fryslân DOK: HYLS – Fan Fries nei Ariya (HYLS – Van Fries naar Ariya). Zondag 12 juni vanaf 17.00 uur iedere twee uur in twee delen op Omrop Fryslân Televisie. Ook te zien op zaterdag 11 juni om 15.30 uur en zondag 12 mei om 13.10 uur op NPO 2.

15 reacties op “Een Fries op zoek naar geluk in Thailand (docu)”

  1. Gringo berkata pada

    Wat zielig, he? Bij die man zit in zijn bovenkamer gewoon een steekje los.
    Zich laten opnemen in een psychiatrische inrichting zou beter zijn dan die intrede in een
    boeddhistisch centrum dan

    • Khan Peter berkata pada

      Ja, als je op zoek bent naar iets, dan mis je dus wat. Hersencellen misschien?

    • theos berkata pada

      Als een Thai een psychiater nodig heeft of gedeprimeerd is gaat zij/hij, meestal een zij, naar de tempel en moet zich dan omkleden in het wit en in de tempel verblijven, meestal een week. Krijgen een boek en dan is het de hele dag mediteren geblazen. Eten moeten hun zelf voor zorgen en wordt door familie of bekenden gebracht. Maakte dit mee met mijn vrouw. Maar wat die vreemde snuiter nou wil begrijp ik niet. Heeft hulp nodig.

  2. harry berkata pada

    Ik ben het volledig met voorgaande reacties eens.Zou mijnheer ook een werkvergunning hebben? Ik zie namelijk een stuk tuingereedschap op de grond naast hem liggen.Lijkt me sterk dat je in Thailand een werkvergunning voor hovenier krijgt als buitenlander zijnde .Hij wil uiteindelijk thuiskomen lees ik, misschien teruggaan naar vrouw en kind een optie? Dan ben je weer thuis.En als je verlicht wil raken zou je eventueel aan af en toe aan Bachhus kunnen offeren…
    …Nadeel van dit laatste is dat je je wel verlicht voelt maar de blijk nogal troebel kan zijn .

  3. Khan Peter berkata pada

    Wel, ik vertel mij vriendin regelmatig dat een deel van die monniken in hun oranje overall criminelen zijn. Er zit van alles tussen, pedofielen, moordenaars, verkrachters, dierenbeulen, drugs- en alcohol verslaafden etc. Misschien gewoon Bangkok Post eens lezen of het Thaise nieuws kijken? Overigens, niets anders dan bij andere religiën of overtuigingen. Islam, Christendom, Boeddhisme, Jodendom, etc., allemaal goed bedoelt maar met achterlijke volgelingen.

    • leon berkata pada

      Beste Khun Peter, dat vertel ik mijn thaise partner ook altijd maar ik vroeg niet om jou persoonlijke reactie. Ik ben benieuwd naar de reactie van de Thaise wederhelft is in het geval die Buddhistisch zijn. Wat vinden zij van het in de tempel gaan, gezin verlaten en dergelijke. De reacties die ik nu lees zijn door westerlingen en vanuit hun cultuur veruit negatief. Het zijn ver uiteenlopende meningen tussen Buddhisten en westerlingen die toch tot conflicten in de relatie zouden kunnen leiden. Of gaan de relaties niet zo diep?

    • duangchai berkata pada

      Wat een kortzichtigheid toch weer. Ga nou eerst eens de documentaire bekijken voordat je een oordeel velt.

  4. willem berkata pada

    zit het op npo2 te bekijken maar het komt mij vrij egoistisch over.

  5. Kedai daging Kampen berkata pada

    Lijkt wel op het script van de schitterende film Samsara. De uitgetreden monnik keert gedesillusioneerd terug naar zijn klooster en laat zijn vrouw en kind hem verwensend achter. Ook mogelijk is natuurlijk is dat hij de wanhoop nabij was na het zoveelste verzoek om geld uit Thailand. Mijn Thaise zwager is ook al eens een tijdje in retraite gegaan nadat door hem aan familie “geleend” geld in rook was opgegaan. Als het zo door gaat neem ik ook mijn intrek in een of ander klooster.

  6. prometheus berkata pada

    Jammer, erg jammer dat sommige reacties blijk geven van een zeer bedenkelijk niveau.
    Hoe iemand zijn of haar leven wil invullen, dat is een zeer persoonlijke keuze, mits weloverwogen.
    Als de hier zogenaamde Thailandkenners een beetje op de hoogte zijn van het Boedhisme in Thailand, dan kunnen ze weten dat het regelmatig voorkomt, dat Thai het klooster in gaan voor be of onbepaalde tijd. Velen zijn dan nog getrouwd en hebben kids.

  7. willem berkata pada

    zat toevallig een reportage te kijken vanmiddag dat de joodse gemeenschap aan het uitsterven is in Amsterdam.
    Dit komt omdat jood met jood wil trouwen.
    Doet me toch denken aan het monnikenverhaal van bovenstaand.
    In hoeverre kan je gaan zonder mensen te kwetsen?

  8. Brian berkata pada

    Wat een stelletje Hollanders hier weer zeg zijn vrouw zal waarschijnlijk heel erg blij zijn
    Het is namelijk een grote eer om de tempel in te gaan

  9. Kedai daging Kampen berkata pada

    Volgens mijn vrouw zijn de Pha farangs juist betere monniken dan de Thaise. In Thailand treden monniken vaak in om te ontsnappen aan de harde Thaise werkelijkheid voor hen die geen geld hebben. Een andere werkelijkheid dan de wollige van de retired farangs. Werkelijk gemotiveerd zijn ze amper. Bovendien schijnt er in Thailand, hoe vreemd dit mij ook in de oren klinkt, een tekort aan monniken te ontstaan. Dit las ik in het vliegtuig in de Telegraaf! Zou dit komen door de economische vooruitgang? 15 jaar geleden zag ik eigenlijk nauwelijks dikke mensen in de Isaan. Nu zie zie je de fatty’s overal waar je maar kijkt.
    Wellicht mondialisering en entertainment. De digitale speeltjes. De monniken kunnen er ook al niet zonder zo viel mij al op. De grote wereld die zich ook in Thailand aandient! Dat meent de Telegraaf ook. Bovendien, zo stelt de krant, hebben de monniken veel van hun vroegere functie’s verloren. Vroeger hadden ze bij voorbeeld een rol in het onderwijs en andere praktische functies in de dorpsgemeenschap. Maar hoofdzaak zijn volgens de krant de vele schandalen die er in de pers verschijnen.

  10. Sieds berkata pada

    Reaksi pelik.
    Zegt alleen maar iets over die mensen zelf.
    Hyls woont al 12 jaar in Thailand en had een goed leven met een Thaise lerares in de Izaan.
    Ze wonen nu met z’n drieën in de tempel en Aran is helemaal blij.
    Bovendien hebben ze hier niet de officiële monniken status.
    Niet zo oordelen over een ander.

    • Kedai daging Kampen berkata pada

      Komt misschien door de tekst? Het begint al met het “achterlaten” van vrouw en kind. Maar ja: Eind goed al goed dus als ik uw bijdrage tenminste juist interpreteer.


Tinggalkan komen

Thailandblog.nl menggunakan kuki

Laman web kami berfungsi dengan baik terima kasih kepada kuki. Dengan cara ini kami boleh mengingati tetapan anda, menjadikan anda tawaran peribadi dan anda membantu kami meningkatkan kualiti tapak web. Baca lebih lanjut

Ya, saya mahukan laman web yang bagus