Wezîrê Veguhestinê Suriya Jungrungreangkit roja Yekşemê, 25ê Sibatê, ragihand ku gavên nû têne avêtin ji bo çareserkirina pirsgirêka dirêj a ajokarên taksiyan li Bangkok ku red dikin ku rêwiyan bigirin, nemaze di demjimêrên lûtkeyê de an di rewşên trafîkê yên giran de.

Ev destpêşxerî bi mebestên Serokwezîr Srettha Thavisin re ji bo baştirkirina kalîteya karûbarên taksiyê di warê ewlehî, rehetî û rêziknameya birê de ye.

Daîreya Veguhastina Bejahiyê hate rêve kirin ku li dijî pirsgirêkê, ku tevî hewildanên berê yên ji bo bicihanîna Qanûna Veguhestina Zevî, 1979, ku pejirandina bijartî ya siwaran ji hêla ajokaran ve qedexe dike, berdewam dike.

Di sala 2018-an de, Buroya Polîsê Bajarê Mezin ji bo ajokarên ku rêgezan naşopînin polîtîkayek cezayên rasterast danî û li deverên ku di nav geştyaran de populer in çalakiyên taybetî pêk anîn. Tevî van tedbîran, redkirina rêwiyan yek ji gazincên herî sereke di derbarê karûbarên taksiyê yên li Bangkok de dimîne, wekî ku daneyên modela Gemini AI ya Google destnîşan dike. Rapor destnîşan dikin ku ji% 40-ê giliyên têkildarî taksiyê şofêran red dikin ku siwaran red dikin, bi gelemperî ji ber ku ew bihayên sabît li ser bihayên metre tercîh dikin.

Wezîr Suriya di heman demê de Enstîtuya Lêkolînê ya Pêşkeftinê ya Taylandê (TDRI) jî ji bo nirxandinek berbiçav a pergala taksiyê û strukturê bilêtê, bi girtina lêçûnên jiyanê yên heyî ve mijûl kir. Lêkolîna TDRI dê bi rêxistinên parastina xerîdar, komeleyên ajokarên taksiyê û nûnerên saziyên hukûmetê re danûstendinên gelemperî pêk bîne da ku perspektîfek berfireh berhev bike. Suriya tekezî li ser armanca bilindkirina karûbarên taksiyê li Taylandê li gorî standardên navneteweyî dike bi pêkanîna tedbîrên cihêreng.

10 reacties op “Aanpak weigerende taxichauffeurs in Bangkok krijgt nieuwe impuls”

  1. T dibêje jor

    De reguliere taxi’s die trouwens heel vaak ook weigeren de meter aan te zetten boycotten, en waar mogelijk gebruik maken van Uber of Grab.

    • thomasje dibêje jor

      Buiten het toeristencentrum heb ik nooit een probleem als ik op straat een taxi stop. De meter gaat dan altijd aan. Ik ben hier weer op overgestapt omdat Grab doorgaans een stuk boven de meterprijs rekent.

    • Johannes dibêje jor

      Het beste is natuurlijk een meter taxi, maar Grab is vaak even duur als de gevraagde (ongemeterde) prijs van taxi chauffeurs heb ik ondervonden. Als ik een informele prijs echt heel hoog vind vergelijk ik het even met de Grab prijs van dat moment en houd dat als maximum tarief aan voor reguliere taxis die de meter niet willen aanzetten.

    • Roger dibêje jor

      Vandaag 4 taxis genomen om en rond Lat Krabang BKK. ALLE 4 hun meter opgezet startend op 35tb en dit zonder dat ik het moest vragen. Telkens tip gegeven. Grab is een stuk duurder en de meeste grabbers tonen geen foto als je heb bestelt. Taxis zijn sterk verbeterd.

    • Erick dibêje jor

      Wij doen de laatste jaren sws alles met Grab.
      Wij zijn helemaal klaar met de taxi chauffeurs en met name in Bangkok

    • Ronny dibêje jor

      Mijn ervaring met de gewone reguliere taxi’s is toch ook positief. Altijd de meter aan, zelden dat ik ze erop moet wijzen om de meter aan te zetten. Mijn ervaring met Uber of Grab is niet zo positief, meestal is het zelfs duurder. Het maakt geen verschil of ik alleen of als ik samen met mijn thaise echtgenote ben. De laatse keer dat ik terug naar ons thuis in Ubon ging had ik een vlucht van Don Muang naar Ubon. Met de taxi van mijn hotel in de omgeving van het Victory Monument over de Don Muang Tollway naar de luchthaven van Don Muang, incl. toll was 550 bath, was druk en de rit duurde n dik half uur. afgerond op 600bath.
      De tuk tuk neem ik zelden of nooit. Ik begrijp wel de frustratie van sommige die zich in de luren laten draaien. Maarja, daar ben je zelf bij en bezie het als leergeld. Daarbij is soms ook wel het probleem van de taal en zijn sommige chaufeurs ook met het gebrekkig Engels een probleem. Zelf kan ik n mondje thais (en Isan) en kan ik me wel behelpen.

  2. Arno dibêje jor

    Helaas proberen diverse taxi of tuk tuk chauffeurs de tourist een poot uit te draaien, een jaar of 6 geleden met een taxi van ons hotel naar Wat Phra Kaew en met een tuk tuk terug naar ons hotel, de tuk tuk chauffeur vertelde dat wanneer ik als farang alleen had geweest had hij ฿2000 gerekend, maar nu met mijn Thaise echtgenote er bij kostte het ฿200 niet voor het eerst en niet voor het laatst dat ze de tourist pootje lichten, het leukste in sommige gevallen is dat mijn vrouw welke toch rasechte Thaise is, maar niet direct als dusdanig er uitziet sommigen welke wat proberen uit te halen laat schrikken als ze in het Thais even ze van repliek dient.

    Gr. Arno

    • Fransî dibêje jor

      Een tuk-tuk chauffeur die je openlijk in je gezicht zegt dat hij een farang 2000THB zou aanrekenen terwijl de gangbare prijs 200THB is? Dat geloof je toch zelf niet.

      Ik heb in de vele jaren dat ik hier woon nog NOOIT een tuk-tuk rit geweten van 2000THB, zelfs niet bij onwetende toeristen. Je verbeelding slaat op hol als je het mij vraagt.

    • Dominique dibêje jor

      Een tuk-tuk rit van 2000 Baht, tja we zullen het maar geloven zeker 🙁

      Was dat een ‘gouden tuk-tuk’ met airco misschien?

  3. Sander dibêje jor

    Heel goed dat er een poging wordt gedaan om dit aan te pakken! In het verleden ergens soms lang staan te wachten eer we een taxi hadden gevonden die wel naar onze beoogde bestemming wilde rijden. Pantip Plaza is/was zo’n plek waar je soms behoorlijk lang moest wachten. Soms namen we uiteindelijk een motortaxi..


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim