Faireachas: A’ nochdadh sgeulachd mu phishing ann an Thailand (Iarrtas an Leughadair)

Le Teachdaireachd a chaidh a chuir a-steach
Geplaatst a-steach Tagradh Leughadair
Tags:
Am Màrt 31 2024

Het onderwerp phishing is al vaker besproken, maar ik wil er toch een vraag over stellen. Laten we niet te snel denken dat het ons niet kan overkomen; dat hoop ik ook voor anderen. Ik woon in Thailand en bezocht onlangs een 79-jarige Belgische kennis die zorg nodig heeft. Ze vertelde me dat ze 400k bahtop haar betaalrekening en 400k Baht op een andere rekening voor haar non-o visum heeft staan, en vroeg me te onderzoeken waarom er geld van haar rekening verdwijnt.

Mijn eerste vraag was wat ze allemaal online koopt en hoeveel ze maandelijks uitgeeft aan huishoudelijke hulp, die ze 24 uur per dag heeft. Ze vertelde dat haar pensioen al een paar maanden niet was gestort, mogelijk omdat het levensbewijs niet in Thailand is aangekomen of omdat ze het was vergeten. Toen ik haar bankafschriften bekeek, zag ik dat haar pensioen het afgelopen jaar om de twee of drie maanden werd gestort en dat dezelfde dag 90% van het bedrag werd overgemaakt naar een onbekende bestemming.

De laatste drie opnames waren op 17 november 2023 (141k), januari 2024 (162k), en 13 maart (170k), plus enkele andere onverklaarbare bedragen. Haar rekening was met 500k gedaald omdat ze voorheen regelmatig haar pensioen ontving. Samen met een kennis concludeerden we dat dit phishing was.

Verder onderzoek wees uit dat er een verzoek om geld was voor iemands studie, terwijl ze die persoon helemaal niet kende. Er was zelfs een e-mail naar de bank gestuurd met de vraag waarom er maar 20k was overgemaakt in plaats van 25k. Het antwoord van de bank was dat er niet meer geld beschikbaar was. Deze dame is dementerend, moet een beenoperatie ondergaan en heeft nu geldtekort. De Kasikorn bank onderneemt geen actie.

We hebben haar rekening met de bijbehorende debet- en creditkaarten opgezegd, zodat daar geen misbruik meer van kan worden gemaakt. We openen een nieuwe rekening bij een andere bank, waar haar pensioen naartoe gestuurd kan worden, in de hoop dat phishing daar niet voorkomt. Dit verhaal benadrukt het belang van voorzichtigheid met elektronische betalingen. We overwegen naar de politie te gaan en aangifte te doen tegen de bank, hoewel we beseffen dat dit in Thailand wellicht weinig uithaalt. Als iemand anders nog suggesties heeft, horen we dat graag. We wachten alleen op constructieve reacties, alstublieft.

Ingezonden door Driekes

9 reacties op “Waakzaamheid geboden: een onthullend verhaal over phishing in Thailand (lezersinzending)”

  1. Rudolf ag ràdh air

    De Kasikorn bank zou moeten kunnen vertellen waar dat geld naar toe is gegaan, en naar wie.
    Ik zou contact opnemen met een hoofdkantoor van de bank.

    En die aangifte zou ik zeker doen, maar dan tegen de eigenaar van de rekening waar dat geld naar toe is gegaan.
    Ik heb niet de indruk, dat de Kasikorn bank iets fout heeft gedaan.

    Aangenomen dat iemand niet per ongeluk geld van een verkeerde rekening ontvangt, heeft de eigenaar van de rekening waar het geld naar toe is gegaan iets uit te leggen.

  2. e thai ag ràdh air

    https://www.thethaidetective.com/en/ voor al u onderzoeken hebben verstand van ict
    spreken Nederlands

  3. Ceit 2 ag ràdh air

    “Overwegen om aamgifte te doen”?

    Niet overwegen maar doen! De bedragen zijn naar een ander rekeningnummer overgemaakt, dus
    daar is (of was, als die rekening opgeheven is) een naam aan gekoppeld.
    Je noemt al een naam van “iemand die studeert, die zij niet kent”, dus er is al een naam bekend.

    Je zegt “dat er een verzoek om geld was voor iemands studie”: daar is een rekeningnummer aan gekoppeld, dat snel opgezocht kan worden door de bank. En waar vond je dat verzoek? Stond dat bij een overboeking?

    Als iemand bij een ATM geld opgenomen heeft van dat rekeningnummer, dan moeten daar videobeelden van zijn (die worden zeker een jaar bewaard).

    Als het phishing is, dan zit er dus malware op de computer en gaat het stelen gewoon door, ook als je een andere bank hebt!

    Je moet aangifte doen van diefstal door een onbekende bij de polititie en het melden bij het filiaal en het hoofdkantoor van Kasikorn in BKK.

  4. Eric Doncaew ag ràdh air

    Ik zou zeker aangifte doen. Het is toch een misdrijf?
    Vermoedelijk heeft de dame iets fout gedaan, bijv. ergens per ongeluk toestemming voor gegeven. Of slordig geweest met codes. Criminelen die aan phishing doen, kiezen in de regel hun slachtoffers bewust uit.
    Maar het blijft een misdrijf. De bank is overigens niet de misdadiger, maar heeft het linksom of rechtsom laten gebeuren.
    Noem hier gerust man en paard. Om welke bank gaat het?
    Mijn stiefdochter is gehackt op Facebook en de politie is nog steeds bezig met de (Thaise) verdachten. De politie heeft zelfs haar bankaccount laten blokkeren.
    Er wordt dus wel werk van gemaakt.

    Dramatisch voor deze vrouw. Misschien beter terug naar haar vaderland, gezien haar medische situatie? Maar goed, nu bemoei ik me met dingen…

  5. Frans ag ràdh air

    Wat vervelend voor deze vrouw en ook voor vele slachtoffers van fishing mail. Ik werk voor een ict bedrijf en krijg hier jaarlijks training over en soms moet ik nog goed kijken, of iets fishing is of niet.

    Dit toont ook aan dat het wijs is bij het ouder worden om een betrouwbaar persoon te vinden om maandelijks de rekening na te kijken als dit even te veel is. Vroeger of later hebben we hierbij meestal hulp bij nodig.

    Fishing ontwikkeld zich namelijk ook snel mails worden beter en professioneler. Check altijd het E mail adres, nooit in een link iets activeren. Iets wat te mooi klinkt, bv iets winnen, mooie aanbiedingen, of nu actie ondernemen, is fishing. Vernieuw te simpele of oude wachtwoorden, gebruik een kluis om deze op te slaan en gebruik verschillende wachtwoorden voor elke app die je gebruikt.

    Het virus zit hoogst waarschijnlijk nog op de pc, mogelijk zit daar oude beveilingssoftware op. Zorg voor betrouwbare beveiliging op de pc zou ik aanbevelen.

    En mooi dat jullie helpen bij deze mevrouw.

    Frans

  6. Atlas van Puffelen saor an asgaidh ag ràdh air

    Ik denk dat je vooral het antwoord al zelf geeft en dat eens goed na moet nalaten trekken. [citaat]
    Er moet iemand zeer goed op de hoogte zijn die toch een ietsje minder te vertrouwen is als dat men geeft.
    De hoogte van de maximale overboekingsbedragen zijn trouwens in te stellen bij banken met ook een alert e mail.
    Voor de rest een niet beledigende vraag is deze dame goed bij de ’tijd’.
    Kortom, eerst eens haar dagelijkse leefpatroon met contacten over de vloer eens doorlichten.

    Ceist
    Mijn eerste vraag was wat ze allemaal online koopt en hoeveel ze maandelijks uitgeeft aan huishoudelijke hulp, die ze 24 uur per dag heeft.

  7. bean-pheadair ag ràdh air

    Een vrij recente oplichting, vlgs in AN, was het leveren van een valse elektriciteit rekening.
    DE bonnetjes worden in PEA box gedaan, echter met een QR code welke er voor zorgt dat het geld NIET naar PEA gaat, maar op een ander rekening komt.
    Het schijnt te heersen in BK, echter hoeft niet een wet te zijn dat het ergens anders niet ook gebeurt.

    Nog steeds zal je voorzichtig moeten zijn met geld opnemen bij een ATM. Er kunnen fake scanners op zitten en een camera. Hiermee worden je kaart gegevens geskimmed en de camera registreert het paswoord.

    Ook je pas beschermen door in metalen etui te doen. Skimmen kan namelijk ook bij een contact met een persoon. De persoon vraagt je om iets lulligs, echter in dezelfde tijd haalt de persoon een skimming device over je handtas en hoopt je kaart (credit card) te kunnen skimmen op deze manier.
    Of het een echte manier is weet ik niet, daar je , denk ik toch dicht bij de kaart moet komen.
    Maar ik hou er wel rekening mee.

    Bedenk ook bij een mail, wat is dat en ga er niet zomaar op klikken. Had er pas weer een, terwijl ik niet had besteld en mijn bank is anders. Ze verwachten dat je achteloos gaat klikken. Dat doe ik dus niet.
    Er komen wel meer van dat soort berichten in mijn boxes. In sommige gevallen zijn de mails verraderlijk echt. Dus bezin eer ge begint!

    Dan heb je ook nog, dat je gebeld kan worden. De bank belt omdat je problemen hebt en ze helpen je verder, van de wal naar de sloot. Verassend, want ze weten je telefoon nummer, bellen met bank bekend nummer, je rekening nummer en zelfs gegevens OP je bankrekening!

    Met downloaden van apps moet je ook op passen en zeker wanneer iemand er om gaat vragen.

    Ben je gescheiden en had je en/of rekening, sluit deze af. Uit eigen ervaring mee gemaakt dat X ineens de rekening ging gebruiken voor een lening. Rekening stond al JAREN idle met 0 euro erop.
    Je had toen destijds ook partner handtekening nodig ter beëindiging.
    Echter bleek, dat was veranderd, nooit iets over gehoord, en je kon ZELF eigenhandig de rekening op heffen.
    Contact gehad met bank, welke aanvraag stopte. Antwoord, zal wel een foutje zijn geweest.
    Natuurlijk, ik kwam het te weten, doordat ik een bericht in bank box kreeg over de lening. Immers en/of.
    Ik heb toen bepaalde gedachten gehad , maar het maar laten rusten verder.
    Bank, vrij makkelijke oops instelling omtrent dit. OK laat maar, uiteindelijk zelf opgelost, einde scam.

  8. Joost Roelens ag ràdh air

    Best is aangifte doen en de persoon waar het geld naartoe gegaan opsporen

  9. iost m ag ràdh air

    OOk bankpersoneel is niet te vertrouwen. zelf meegemaakt.. Bankfiliaal maakte er geen werk van. wel kon ik zelf alles terug draaien.


Fàg beachd

Bidh Thailandblog.nl a’ cleachdadh briosgaidean

Bidh an làrach-lìn againn ag obair as fheàrr le taing do chriomagan. San dòigh seo is urrainn dhuinn na roghainnean agad a chuimhneachadh, tairgse pearsanta a dhèanamh dhut agus ar cuideachadh le bhith a’ leasachadh càileachd na làraich-lìn. Leugh tuilleadh

Tha, tha mi ag iarraidh làrach-lìn math