Fíneálacha níos déine in ionad táillí tacsaí níos airde

De réir Eagarthóireachta
Geplaatst isteach Trácht agus iompar
Tags: ,
Márta 10 2016

In ionad méadú ar tháillí tacsaí, tiocfaidh méadú géar ar na fíneálacha do thiománaithe tacsaí toisc nach gcomhlíonann siad na rialacha go fóill.

Taxichauffeurs zeggen dat ze te weinig verdienen om rond te komen. Om deze situatie enigszins te verbeteren werd in 2014 afgesproken dat de taxitarieven stapsgewijs omhoog zouden gaan. Een verhoging van de taxitarieven met nog eens 5 procent die voor dit jaar gepland staat is is opnieuw uitgesteld. Dit omdat de klachten over chauffeurs die de meter niet willen aanzetten of passagiers weigeren, blijven aanhouden. Onderdeel van de afspraak was dat taxichauffeurs zich volgens de regels zouden gaan gedragen.

Het ministerie van transport kiest nu voor een andere aanpak. De boetes voor taxichauffeurs die de regels overtreden gaan fors omhoog van 1.000 baht naar 10.000 baht. De boetes gelden ook voor de bedrijven die taxi’s leasen. Zij kunnen tot 50.000 baht beboet worden, als de bestuurders in de fout gaan.

Het ministerie wil ook een einde maken aan niet geregistreerde taxi’s met een zwarte kentekenplaat. De bestuurders riskeren een boete en een gevangenisstraf van twee jaar. Daarnaast wil de overheid dat taxi’s niet meer op naam staan van de chauffeur, maar van een bedrijf of coöperatie.

Het startbedrag bij de luchthaven van 50 baht zal waarschijnlijk niet worden verhoogd naar 100 baht. Het ministerie vindt de verhoging, naast de 5 procent tariefstijging, te fors. Een verhoging kan wel, maar dan minder hoog.

Foinse: Bancác Post

8 reacties op “Strengere boetes in plaats van hoger taxitarief”

  1. Kees a deir suas

    Ben blij te lezen dat de regering dit nu gaat aanpakken.
    Het is ronduit ergerlijk dat je 5 taxi’s moet aanhouden vooraleer er een bereid is je mee te nemen en de meter aan te zetten.

  2. Fransamsterdam a deir suas

    Als ik het goed begrepen heb gaat de verhoging van 5% medio april, na Song Kran, alsnog in.
    Het daarnaast verhogen van de boetes lijkt mij meer een poging om de goeden niet onder de kwaden te laten lijden, hetgeen een lovenswaardig streven is.
    En voor degenen die 13% in twee jaar wel een erg fikse prijsverhoging vinden is het misschien nuttig om nog even te vermelden dat de taxitarieven in de twintig (!) jaar hieraan voorafgaand nooit zijn verhoogd.

  3. Nico a deir suas

    Het weigeren is weer helemaal terug.

    Vorige week om 20.00 uur bij Robinson (Taksin brug) naar Lak-Si, veel (vrije) taxi’s maar geen enkele wilde ons meenemen. Uiteindelijk de BTS genomen naar Mo Chit en vandaar een taxi naar Lak-Si, dit was geen enkel probleem.

    Toevallig wachtte in gisteren op de bus bij Bic-C, Chiang Watthana Road (Soi 14) ook hier waren veel taxi’s die de mensen weigerden.

    Ze weigeren mensen en gaan dan 100 meter verder staan (en het verkeer ophouden) en wachten ze op een vrachtje die hun wel aanstaat.

    Ben het eens of forse boetes of gewoon een paar maanden niet meer rijden,
    Ha. Ha. Ha. niet rijden in Thailand, dat werkt dus niet.

  4. Bert Sionnach a deir suas

    Ja, vooral dat gedoe met die meter. Je kunt zo nooit onbekommerd een taxi induiken en hopla wegrijden, tis altijd oppassen geblazen. Maar vond het de vorige keer wel beter gaan wat dat betreft. Gaat de goede kant op. Daarbij, de taxiprijs mag van mij best wel iets omhoog, het is geen vetpot voor die chauffeurs.

  5. Wil a deir suas

    Gaan ze er op Samui ook op letten, het zal mij benieuwen. Op Samui is geen enkele taxi te vinden die
    zijn meter aan zet en dit ondanks een starttarief van 100 Bath. Op het vliegveld van Samui staan borden
    met Taxi tarieven o.a. naar Lamai 800, B en Lamai zuid 900,- B respectievelijk 12 en 13 km dit zijn bijna
    Nederlandse prijzen. Als je dit vergelijkt met Bangkok b.v. Sukhomvit naar Suvarnabhumi 32km voor
    320,- B + 70,-B voor de snelweg maar dat laatste mag je natuurlijk niet meerekenen.

  6. cearc a deir suas

    Het was een tijdje goed gegaan. Maar we ijn nu terug bij af.
    Het aanhouden van een taxi is niet alleen voor de buitenlander een Thai maar ook voor de thai.Ook al scherm je met het nummer om door te geven, ze trekken zich er niets van aan.
    in een aantal gevallen weigeren ze de meter, Uitstappen en een andere nemen.
    Maar het komt ook voor dat de meter niet correct werkt. (denk dat ze dit kunnen maniluleren. voor het zelfde trajekt soms een verschil van 100 baht.
    Dit zit niet in de drukte.,
    Ook het aanpakken van de tuktuks is een noodzakelijk iets.
    Hier zitten wederom goede en minder goede chauffeurs tussen. De bedragen kunnen varieren met enorme verschillen.
    De motor bike chauffeurs hebben op de meeste plaatsten borden hangen die de prijzen aangeven. Hier kun je dus gemakkelijk opstappen zonder discussie.
    Een taxi vrije dag? als alle buitenlanders eens de taxi een dag laten staan of 2 dagen en dit kenbaar maken dan is het gauw gebeurd met de problematiek.
    Immers in bangkok zijn ze afhankelijk van de toeristen.

  7. Jack G. a deir suas

    Ik ben benieuwd. Net nadat de huidige regering begon las ik soortgelijken verhalen op Thailandblog. Zelfs de Tuktuk’s mochten niet teveel vragen enz enz. Als ik zo de verhalen hier lees de afgelopen tijd houdt niet elke taxichauffeur zich aan deze instructies. In Bangkok gaat het meestal prima om ze op de meter te krijgen. Vanaf de luchthaven is het moeilijker. Dan maar de Skytrain of met een luchtvaartmaatschappij die een taxi naar je hotel in Bangkok erbij levert.

  8. reéin23 a deir suas

    In Bangkok is er GRABTAXI net zoiets als UBER, prima service!
    Op “mijn” eiland alleen motor met zijspan, 50 Baht p. p. anywhere.


Fág trácht

Úsáideann Thailandblog.nl fianáin

Is fearr a oibríonn ár suíomh Gréasáin a bhuíochas le fianáin. Ar an mbealach seo is féidir linn cuimhneamh ar do shocruithe, tairiscint phearsanta a dhéanamh duit agus cabhrú linn cáilíocht an tsuímh Ghréasáin a fheabhsú. Léigh níos mó

Sea, ba mhaith liom láithreán gréasáin maith