Ang pagkapukan sa Trentinian

Ni Eric Kuijpers
Gi-post sa background, kasaysayan
Tags: , , ,
Hulyo 22 2021

Ang pagkapukan sa Trentinian

Het telegram naar Parijs

Niadtong Pebrero 4, 1928, usa ka emerhensiyang telegrama ang miabot sa Paris kang Mrs. Bartholoni uban ang pahibalo nga usa ka pagbuto ang nahitabo sa Trentinian sa daplin sa Nakhon Phanom sa Siam resp. Mga dapit nga gitawag Thakhek sa Laos. Adunay labing menos 40 ang patay ug daghan ang nasamdan; ang iyang bana wala pa makit-an hangtod sa punto. Usa siya sa mga tripulante nga sakay.

Stoomschepen op de Mekong

Er was een geregelde lijndienst op de Mekong onder leiding van een Frans-Laotiaans-Siamees bedrijf en dat verzorgde een lijndienst per stoomschip van Vientiane naar Nongkhai, Nakhon Phanom en Savannaket en dat laatste ligt in Laos tegenover het Thaise Mukdahan. Maar vanwege rotspartijen en ondieptes konden die boten niet voorbij het zuiden van Laos komen zonder te worden versleept over land. Daar werd een zogenaamde ’portage railway’ voor aangelegd in de regio Champasak (Laos) nabij de Don Deth en Don Khon eilanden in de Mekong. Dat was een smalspoor van ongeveer 10 km lengte.

Stoomschepen en kanonneerboten van Franse makelij werden zo vervoerd. Kanonneerboten? Frankrijk hanteerde een ‘gun boat’ politiek om argumenten kracht bij te zetten. Op de Mekong waren ze nadrukkelijk aanwezig. De bewapende Franse sloepen Lagrandière, Ham Luong en Massie werden op deze wijze naar de Laotiaanse gebieden gebracht.

De Trentinian

Op 4 februari 1928 explodeerde het stoomschip Trentinian op de rede voor Thakhek en Nakhon Phanom. De boot was net vertrokken uit Laos en zou stroomopwaarts gaan richting Vientiane. Er was veel te veel gevaarlijke lading aan boord. Later is gebleken dat 5.000 liter benzine was meegenomen als vracht terwijl de regels slechts 3.000 liter toelieten. Daarnaast was aan boord een ton alcohol van 90% en acetyleen. Dat zat samen in een gesloten niet geventileerde ruimte en er ontstond een hoog-explosief mengsel.

Bij de ontploffing verdween het hele voorschip en in de brand kwamen meer dan 40 mensen om waaronder de bemanning van de boot. De passagiers lagen op dat moment nog rustig te slapen….. Kapitein Quilichine Ange verloor een voet en bezweek in het ziekenhuis na de amputatie. Van bemanningslid meneer Bartholoni werden pas stoffelijke resten teruggevonden op 26 mei.

De boot was verloren.

Mga Tinubdan:

In het Frans maar zeer de moeite waard: http://fer-air.over-blog.com/article-15986302.html

Het passeren van de Khon watervallen en rotspartijen; link over het vervoer van schepen via een spoorlijn: http://www.historicvietnam.com/the-mysterious-khon-island-portage-railway/

1 reactie op “De ondergang van de Trentinian”

  1. Rob V. nag-ingon sa

    In het “Travels in Laos” (dag)boek waar ik onlangs enkele passages hier op TB heb geplaatst staat ook beschreven hoe lastig het is om ver the Mekong op te stomen. Lefèvre noemt twee kanonneerboten, de La Grandière en de Massie. (Bron: zijn dagboek, 28 april 1895).


Pagbiya sa usa ka komento

Ang Thailandblog.nl naggamit ug cookies

Ang among website labing epektibo salamat sa cookies. Niining paagiha mahinumduman namo ang imong mga setting, himoon ka nga usa ka personal nga tanyag ug tabangan mo kami nga mapausbaw ang kalidad sa website. lalug Meer

Oo, gusto ko usa ka maayong website