Đường sắt quốc gia Thái Lan (SRT) đang cạnh tranh với các hãng hàng không giá rẻ vốn hấp dẫn du khách vì vé rẻ và thời gian di chuyển ngắn hơn. Đó là lý do tại sao các đoàn tàu diesel cũ kỹ trên các tuyến đến các điểm du lịch nổi tiếng đang được thay thế bằng các đoàn tàu điện mới có máy lạnh và chỗ ngồi thoải mái.

De SRT begint met een vervanging van verouderd treinmateriaal op routes tot 300 km van Bangkok. De oude dieseltreinen worden dan ingezet op de lange-afstandsroutes. De eerste drie routes die aan de beurt komen, zijn Bangkok – Nakhon Sawan, Bangkok – Nakhon Ratchasima en Bangkok – Hua Hin. Volgens het ontwikkelingsplan van de SRT zijn dat ‘strategische bestemmingen’.

In de volgende fase worden de elektrische xe lửa ingezet op drie routes buiten de 300-km straal: Nakhon Sawan – Phitsanulok, Nakhon Ratchasima – Khon Kaen en Hua Hin – Surat Thani.

SRT gouverneur Worawut, die de plannen gisteren bekend maakte, heeft geen tijdspad bekend gemaakt.

Nguồn: Bưu điện Bangkok

8 reacties op “Thaise spoorwegen gaat de strijd aan met budget vliegmaatschappijen”

  1. Ruud nói lên

    Blijkbaar is de SRT uit zijn slaap opgeschrokken.
    Dat heeft een tijd geduurd.
    De vraag is vervolgens, of het spoor wel geschikt is voor snellere treinen.

    Een tweede vraag is, of die treinen dan nog betaalbaar zijn voor de armere Thai.

    Maar voor de sporen aangepast en van stroomleidingen zijn voorzien en de treinen zijn geleverd, zullen er nog wel een hoop dieseltreinen heen en weer rijden.
    Daarna hebben ze natuurlijk ook gekwalificeerde technici nodig, om die nieuwe treinen te onderhouden…

    Maar het lijkt me voor het milieu een hele vooruitgang.

  2. HansNL nói lên

    Electrische treinen?
    Het is hier niet helemaal duidelijk hoe dat mogelijk is zonder bovenleiding, die er helemaal nog niet is.
    Zo’n project zou 2-3 jaar duren voordat de aangegeven routes onder de draad zijn gebracht.

    • janbeute nói lên

      Beste Hans , ik denk dat deze elektrische treinen op batterijen gaan lopen net als de Teslaas en op de treinstations komen ook laad stations de machinist plugt even de laad kabel er in en hupla daar gaan we weer, Of misschien worden de treinen wel rondom voorzien van zonnepanelen.
      Kan ook zijn dat ze de stroom van de plus pool op de ene rail zetten en op de andere rail de min pool.
      Ze zijn hier vindingrijk als het moet, en met een beetje knutselwerk en fantasie moet het uiteraard toch gaan lukken .

      Jan Beute.

      • PEER nói lên

        Jan thân mến,
        Je bent,volgens mij, géén electricien maar eerder ‘n ‘Willie Wortel’!
        Plus op de ene rail en Min op de andere! Zwakstroom zeker? Als er toevallig ‘n motorcycle op die 2 rails valt, verbrandt die stante pede!! En kortsluiting: dus de trein valt stil.
        En die zonnepanelen! Je hebt voor ‘n trein-elektromotor plm 500 m2 panelen nodig. Dan rijdt die enkel overdag!
        Ik ben benieuwd hoe jij dit oplost.

        • Khan Campuchia nói lên

          Lê thân mến,

          Wat Jan Beute zegt, die stroomrail is al oud,zeker nog nooit in een metrostation geweest o.a. Parijs,daar ligt een derde rail die voor de energie zorgt.dat de trein de strijd over langere afstand wat passagiersvervoer betreft allang geleden verloren is,is wel duidelijk .ik zie het een als het krampachtig openhouden van de provinciale kanalen in Nederland,een vervoerstechniek van eeuwen her,dat miljoenen kost en een doodgeboren kindje is. Dit is de 21e eeuw.

        • janbeute nói lên

          Beste Peer, was bedoelt als een humoristische opmerking.
          De elektrische spanning op de bovenleiding is in Nederland 1200 volt gelijkstroom.
          Maar zoals Khun Kampaen schrijft bij metros loopt de spanning wel via de rails.
          En wat denk je van de bots autoos op de kermis, vroeger vaak ingezeten.
          De spanning plus pool via het kippengaas boven in de tent en de stroom gaat via de buis met sleep kontakt naar de elektro motor van de bots auto en de min via de wielen naar de stalenrij platen.
          En wat te denken van bovengrondse monorail systemen.
          Jan Beute.

  3. l. kích thước thấp nói lên

    Duidelijk bij de SRT een 2 sporen beleid!

    Of SRT gouverneur Worawut heeft een afslag gemist of heeft zitten slapen tijdens de voorbereidende
    besprekingen met o.a. Jicas over een HSl op verschillende trajecten. (2017, 2018)

    Eureka! Er komen elektrische treinen. Even de spoorbreedte aanpassen, hier en daar een elektrische
    leiding ophangen, misschien een aangepast stationnetje en Thailand doet mee in de vaart der volkeren!

  4. chris nói lên

    ” budget luchtvaartmaatschappijen, die aantrekkelijk zijn voor reizigers vanwege goedkope tickets en kortere reistijden”(citaat)
    Ik denk dat er nog wel een paar meer factoren zijn die budget luchtvaartmaatschappijen aantrekkelijk maken. In vergelijking met de trein is het vliegtuig nog altijd duurder maar het verschil kon wel een skleiner worden door investeringen in de spoorwegen. Wat te denken van het gemak van online boeken en betalen, het reserveren van een stoelnummer, minder vertragingen, info bij vertragingen of andere belangrijke zaken, service aan boord (wel tegen extra kosten), cabine personeel………


Để lại bình luận

Thaiblog.nl sử dụng cookie

Trang web của chúng tôi hoạt động tốt nhất nhờ cookie. Bằng cách này, chúng tôi có thể ghi nhớ cài đặt của bạn, cung cấp cho bạn một ưu đãi cá nhân và bạn giúp chúng tôi cải thiện chất lượng của trang web. đọc thêm

Vâng, tôi muốn có một trang web tốt