Giấy phép lái xe có điểm sẽ trở thành vũ khí mới trong cuộc chiến giảm số lượng thương vong trên đường ở Thái Lan. Cảnh sát hoan nghênh ý tưởng này vì nó có thể cải thiện hành vi lái xe của người tham gia giao thông và giảm số vụ tai nạn giao thông.

De nationale commissie voor de preventie van verkeersongelukken is gisteren met dit idee gekomen. De wegen- en verkeerswet dient daarvoor te worden gewijzigd, maar dat lijkt geen probleem. Het kabinet moet nog wel akkoord gaan.

Alle verkeersdeelnemers krijgen dan twaalf punten op hun rijbewijs. Voor een overtreding worden er punten afgetrokken. De hoeveelheid punten die in mindering wordt gebracht is afhankelijk van de ernst van de overtreding. Wanneer men alle 12 punten kwijt is geraakt, wordt het rijbewijs voor een bepaalde periode ingetrokken. In het ergste geval wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Voor het niet dragen van een veiligheidsgordel of helm en overtreding van de maximum-snelheid geldt een aftrek van 1 punt, voor het doorrijden bij een rood verkeerslicht 2 punten, voor rijden onder invloed van alcohol of drugs en het doorrijden na een ongeluk 3 punten. Na twaalf maanden vervallen de strafpunten en begint met weer met een schone lei.

Nguồn: Bưu điện Bangkok

14 reacties op “Thailand wil puntenrijbewijs invoeren om veiligheid op de weg te vergroten”

  1. Khan Peter nói lên

    De Thaise overheid is kampioen in het bedenken van regeltjes en maatregelen. Die zijn natuurlijk alleen effectief als er daadwerkelijk gehandhaaft wordt. Met een corrupt politie-apparaat kan je dat vergeten. De wortel van het probleem is de ineffectiviteit van de politie.

    • Klaasje123 nói lên

      Tuurlijk zal er gehandhaafd worden door de politie. En als je boekje met punten bijna vol is kun je voor 1000baht bij de politie alles laten wissen.

      • Jatpe nói lên

        Of je rijdt gewoon zonder, en koopt de boete af als je wordt aangehouden. Politie staat meestal op dezelfde vast punten ergens in de schaduw, dus is niet zo moeilijk om dat te vermijden.
        Mijn taxichauffeur (!!) die ik had ingehuurd om mij naar mijn woonplaats te vervoeren vanuit Bangkok (300 km) werd vlak voor mijn provincie gestopt, en bleek helemaal geen rijbewijs te hebben. Na betaling van 500 baht mochten we gewoon verder rijden. En dit was een officieel checkpoint, met hogere militairen etc. erbij.

  2. Cor nói lên

    Geweldig dan zien we binnenkort nog maar heel weinig politieagenten op de motor rijden want 90% van die klaplopers dragen zelf geen helm.
    En geweldig met die punten bij de voetgangers oversteekplaatsen met stoplichten kijk voor de lol eens op de beach road in Pattaya, je mag blij zijn als je heelhuids over komt, als het licht voor de voetgangers op groen staat.
    En dat vooral door Taxi voertuigen auto’s en motoren. En dan staat de politie er nota bene nog bij te kijken ook. Gewoonweg schandalig!

  3. l. kích thước thấp nói lên

    Eerst eens goede rijlessen tenminste 20
    Tijdens de theorie lessen, hameren op een mentaliteits verandering in het verkeer!

  4. Marinus nói lên

    De politie controleert veel op rijbewijzen is mijn indruk. Verder schijn je van je pickup een soort torenflat te kunnen maken. Ik weet het niet, maar eigenlijk denk ik dat er weinig echte regels zijn. Een politieagent uit ons dorpje groette mij vriendelijk terwijl hij ongeveer met 70 km per uur voorbij kwam. Nou valt dat nog mee, want de rest rijdt hier vaak nog veel harder. dat bord van 50 staat hier dus ter decoratie. Radar waarbij de mensen echt beboet worden zou m.i. wel kunnen helpen. De weg hier in de buurt van Mancha Khiri (Khon Kaen) wordt verbreed in de nabije toekomst. Het zou helpen als daar op de viersprong sorteerstroken komen. Hoewel ik nog wel twijfel, of de mensen daar een juist gebruik van gaan maken! Verkeerseducatie hebben ze dat hier? Het programma weg misbruikers zou hier mogelijk ook kunnen helpen.

  5. Jacques nói lên

    De wortel van het probleem, daar heeft khun Peter een goed punt, is volgens mij de mentaliteit van vele Thaise bestuurders. Ook treedt de politie vaak weinig doortastend, of ook in het geheel, niet op. Het niet kunnen tonen van een rijbewijs kan je mogelijk 400 bath kosten en je mag gewoon doorrijden. Het hufter gedrag in het verkeer ontstaat al op jonge leeftijd, waarbij de bestuurders zichzelf rijlessen geven en verkeersopvoeding te kort komen. Alles dienaangaande wordt, met gedoogsteun van de grote massa die in Thailand woonachtig is en de mantel der liefde, bedekt.

    • Johnny B.G. nói lên

      Met de mantel der liefde bedekken is heel wat anders dan goed intergreren en daardoor de gebruiken en gewoonten van een land willen snappen.

      Aan een ieder vervolgens de eigen keuze hierin om erin mee te gaan of niet.

  6. Kevin nói lên

    Ik wist niet eens dat ze een rijbewijs hadden dus wat je niet hebt kunnen ze ook niet innemen cq afpakken. Goed plan dat dan weer wel maar dan de uitvoerder ofwel de politie waar zijn ze dan als ze moeten controleren ?

  7. Willy nói lên

    Hoezo een rijbewijs!! De meeste chauffeurs hebben niet eens een rijbewijs.

  8. Tom nói lên

    lol, ik kan dus dronken door rood rijden, iemand half dood rijden, ervandoor racen, gepakt worden, en dan rustig later dat jaar nog dronken rond blijven rijden zonder dat ik bang hoef te zijn m’n rijbewijs kwijt te raken.
    Strak plan dit

    • TH.NL nói lên

      Inderdaad Tom. De meeste lezer zullen waarschijnlijk de strafpunten en het feit dat alles na een jaar weer op nul staat zijn ontgaan. Op die manier kan je dus rustig drie keer per jaar dronken rondrijden zonder dat je rijbewijs in beslag word genomen. In Nederland ben je volkomen terecht gelijk de eerste keer al je rijbewijs kwijt. Een waardeloos plan dus zoals je al cynisch omschrijft.

  9. henk nói lên

    De familie lachte mij uit dat ik eerst een half jaar rijlessen had gevolgd om mijn rijbewijs te halen.

  10. ủng hộ nói lên

    De wortel van het probleem zit in:
    * geen controle op naleven geldende verkeersregels (want die zijn er nl. wel) en

    * geen/verwaarloosbare consekwenties bij constateren van niet naleven regels.

    Boetes zouden moeten starten bij TBH 1.000 voor simpele overtreding (bijv. geen/onvoldoende verlichting voeren, rijden zonder helm op “brommer”) en voor overige overtredingen direct boetes boven de TBH 5.000 (bijv. bij te hard rijden) en nog hoger nl. > TBH 15.000 bij rijden door rood, rijden onder invloed etc.).

    En rijden zonder rijbewijs zou bestraft moeten worden met bijvoorbeeld half jaar cel.

    Gezanik met punten-rijbewijs, midi-busjes ipv minibusjes en total gebrek aan controle, dat zet geen zoden aan de dijk.

    De meeste Thais zijn op 1 plaats gevoelig t.w. in hun portemonnee!


Để lại bình luận

Thaiblog.nl sử dụng cookie

Trang web của chúng tôi hoạt động tốt nhất nhờ cookie. Bằng cách này, chúng tôi có thể ghi nhớ cài đặt của bạn, cung cấp cho bạn một ưu đãi cá nhân và bạn giúp chúng tôi cải thiện chất lượng của trang web. đọc thêm

Vâng, tôi muốn có một trang web tốt