De wereld ontdekken en nieuwe plekken zien staan hoog op het lijstje van goede voornemens. Want bijna één op de vijf Nederlanders kiest dit jaar voor een vakantiebestemming waar hij of zij nog niet eerder is geweest. En als geld geen rol zou spelen, wil meer dan één op de vijf een sabbatical nemen voor een mooie, lange тур.

Ин аз тадқиқоти аз ҷониби ANWB in samenwerking met Multiscope naar de vakantietrends en –behoeften van 2015.

Zeker 91 procent gaat inpakken

Hoewel het nieuwe jaar nog maar net is begonnen, weet negen op de tien al dat ze er dit jaar tussenuit gaan en driekwart van de Nederlanders heeft zelfs al concrete vakantieplannen. Doorslaggevend bij de keuze van een bestemming is:

  • nieuwe plekken ontdekken (18 procent);
  • rijke cultuur proeven (15 procent);
  • rond kunnen trekken (13 procent);
  • een mooi strand (12 procent);
  • altijd naar dezelfde vertrouwde bestemming gaan (8 procent);
  • in of dichtbij een grote stad zijn (7 procent);
  • dicht bij huis verblijven, om snel thuis te kunnen zijn (7 procent).

Wat verder opvalt is dat vrouwen vaker bepalen waar de reis heen zal gaan. Eén op de tien mannen geeft aan dat de vrouw de doorslaggevende factor is bij de keuze van de vakantiebestemming. Terwijl minder dan één op de twintig vrouwen antwoordt dat de man hier een rol speelt.

Als geld en tijd geen rol spelen

Hoewel het merendeel van de Nederlanders dit jaar een aantal dagen of langer op vakantie gaat, hebben Nederlanders ook nog vakantiedromen. Maar waarvan eigenlijk? Als geld en tijd geen rol zouden spelen, dan wil:

  • 22 procent alles achterlaten voor een mooie rondreis;
  • 19 procent een memorabele groepsreis maken met alle geliefden en dierbaren;
  • 17 procent een aantal mooie wereldsteden bezoeken zoals bijvoorbeeld: Tokio, New York, Sidney of Kaapstad;
  • 12 procent een ticket kopen naar een willekeurig tropisch eiland;
  • 10 procent een aantal beroemde toeristische attracties zien zoals bijvoorbeeld: de Chinese Muur, Taj Mahal, Borobudur of Tafelberg;
  • 6 procent ‘thuiskomen’ op de vertrouwde vakantieplek;
  • 3 procent naar een land om een taal (of iets anders) te leren;
  • 2 procent op wintersport.

1 reactie op “Nederlandse vakantieganger wil nieuwe plekken ontdekken in 2015”

  1. Франциямстердам мегуяд боло

    Ach ja, de ANWB heeft zeker te veel nieuwe bestemmingen ingekocht, en dan kom je met zo’n bericht.
    En als ze volgende week met bestaande bestemmingen in hun maag blijven zitten melden ze op grond van dezelfde cijfers dat de Nederlandse vakantieganger bijzonder honkvast is, omdat meer dan 80% voor een bestemming kiest waar ze al eerder geweest zijn.


Назари худро бинависед

Thailandblog.nl кукиҳоро истифода мебарад

Вебсайти мо ба шарофати кукиҳо беҳтарин кор мекунад. Бо ин роҳ мо метавонем танзимоти шуморо дар ёд дошта бошем, ба шумо пешниҳоди шахсӣ пешниҳод кунем ва шумо ба мо барои беҳтар кардани сифати вебсайт кумак кунед. Давомаш

Бале, ман вебсайти хуб мехоҳам