Het is natuurlijk de goden verzoeken. Schreven wij gisteren nog over de ten aanzien van de veiligheid van het Thaise vliegverkeer, dit naar aanleiding van een audit van de ICAO (International Civil Aviation Organisation), er blijkt nu zich een ernstig incident te hebben voorgedaan bij budgetmaatschappij Orient Thai Airlines.

Afgelopen zaterdag brak er paniek uit onder de passagiers en de bemanning toen een vliegtuigmotor uitviel. Het toestel vloog van Phuket naar de Chinese stad Chengdu en had voornamelijk Chinese toeristen aan boord. Deze stonden doodsangsten uit toen het vliegtuig door het mankement erg snel daalde, de zuurstofmaskers tevoorschijn kamen en sommige passagiers door het luchtdrukverschil een bloedneus kregen of zelfs flauwvielen.

Er ontstond zelfs paniek onder de bemanning, een aantal stewardessen barsten in huilen uit. Uiteindelijk kreeg de piloot het toestel onder controle en kon een noodlanding maken op het vliegveld van Kunming in China. Na de noodlanding in Kunming werden de hevig geschrokken passagiers overgezet naar een ander toestel en werd de vlucht naar Chengdu voorgezet. Een aantal moest zich medisch laten behandelen.

sumber: www.dailymail.co.uk/Orient-Thai-Airlines-flight-plunges-engine-failure-skies

8 reacties op “Vliegtuig Orient Thai maakt noodlanding”

  1. Kornélis nyebutkeun nepi

    Volgens onderstaande professionele luchtvaartincidenten-site was er sprake van decompressie (het wegvallen van de cabinedruk) ten gevolge van een probleem met de zgn. airbleed-functie – die voor de lucht in de cabine zorgt – van één van de motoren. Nergens blijkt uit dat die motor ook is uitgevallen. Het gaat om een nooddaling om zo snel mogelijk op een hoogte te komen waar voldoende zuurstof is. Dat dat enige paniek onder de passagiers veroorzaakt is voorstelbaar. De landing in Kunming – dat op 2100 meter hoogte ligt – was verder geen noodlanding, maar gewoon een voortijdige landing omdat verder vliegen zonder dat de cabine op druk gebracht kan worden niet is toegestaan. Overigens heb je op die 2100 meter hoogte ongeveer dezelfde atmosferische druk als in het vliegtuig op b.v. 10 km hoogte.
    http://avherald.com/h?article=483fc32e&opt=0

    Walon

    • Khan Peter nyebutkeun nepi

      Het is inmiddels duidelijk dat budgetmaatschappij Orient Thai er alles aan heeft gedaan om het incident uit de pers te houden. Ik vraag mij dan ook af hoe de zogenaamde professionele luchtvaartincidenten site van Cornelis van de hoed en de rand weet? Niet van Orient Thai denk ik…..?

      • Kornélis nyebutkeun nepi

        Denk aan contacten met luchtvaartautoriteiten en andere professionele organisaties, Khun Peter.

      • Ruud NK nyebutkeun nepi

        Khun Peter, het is geen wonder dat Orient Thai dit uit de pers wil houden. Orient Thai heette vroeger 1 ,2-Go en is bekend van het vliegongeluk op Phuket van een aantal jaren geleden.
        Voor dat ongeluk heb ik 1X met 1, 2 -Go gevlogen, maar daarna nooit meer en ook iedereen afgeraden om met die maatschappij te vliegen. Ik maak 20-30 vluchten per jaar in Thailand.

  2. Eric bk nyebutkeun nepi

    Airline safety staat onder druk en niet alleen in Thailand. Door de opkomst van de vele low budget carriers wereldwijd krijgen ook de oude airlines het financieel moeilijker. Airline safety heeft ook een prijskaartje en de omvang van het beschikbare geld daarvoor staat wereldwijd onder druk dank zij de felle onderlinge concurentie. Dan is er ook nog het probleem van een dreigend groeiend tekort aan ervaren piloten wereldwijd wat ook de vlieg veiligheid niet ten goede komt.

  3. pm nyebutkeun nepi

    Omdat dit moet gemeld worden of dacht je dat men zomaar ergens kan landen. Dit is een incident dat ook bij de “betere” luchtvaartmaatschappij kan gebeuren.

    Men is veilig geland en dat is het belangrijkste.

  4. zwarte jef nyebutkeun nepi

    Het is geen wonder dat er over de veiligheid en over de professionaliteit van de Thaise vliegtuigmaatschappijen en personeel word gepraat .Bij zulk een incident word er toch van het personeel verlangt dat ze rust uitstralen en de passagiers proberen te kalmeren. Als ze dan zelf al beginnen huilen en panikeren…
    Waar trouwens de foto vandaan komt weet ik niet maar als je even goed kijkt zie je dat alle maskers in een knoop gedraaid zijn!!! Daar heb je zeker nog tijd voor bij een plotse decompressie!!
    Gelukkig is het veilig geland!

  5. Tuan Thailand nyebutkeun nepi

    Orient Thai, bestaan die zelfs nog? Ze hebben maar 2 bestemmingen meer: Phuket en Hong Kong. Ook hun vliegtuigen zijn stokoud.
    Deze maatschappij heeft relatief veel ongevallen: in 2004, 2008, 2013 waren er incidenten (1 dodelijke). Dit terwijl ze nauwelijks vluchten hebben.


Ninggalkeun koméntar

Thailandblog.nl ngagunakeun cookies

Website kami jalan pangalusna berkat cookies. Ku cara ieu urang tiasa nginget setélan anjeun, ngajantenkeun anjeun tawaran pribadi sareng anjeun ngabantosan kami ningkatkeun kualitas halaman wéb. Baca leuwih

Leres, abdi hoyong situs wéb anu saé