‘Onduidelijke en oneerlijke prijzen in de reissector’

Denk goed na voor dat je op internet een vliegticket of raese Naar Thailand boekt en controleer altijd de bijkomende kosten. Kijk ook of er niet iets automatisch aangevinkt staat terwijl je daar niet om hebt gevraagd.

Het blijkt namelijk dat je al snel opgezadeld wordt met vage extra kosten die boekingsites onbeschaamd doorvoeren. Volgens de Mokhatlo oa Bareki nemen reisaanbieders op internet -nog steeds- massaal een loopje met de regels voor eerlijke en duidelijke prijzen.

De Consumentenbond bekeek 60 websites van luchtvaartmaatschappijen, vliegticketverkopers, aanbieders van pakketreizen, bungalowparken en busreizen. Geen enkele site geeft de prijzen helemaal duidelijk en correct weer. Voor de Consumentenbond reden om te starten met de Actie Reisprijzen.

Vage extra kosten bij boekingsites

Consumenten hebben recht op transparante en duidelijke prijzen. Dat volgt onder meer uit de Reclamecode Reisaanbiedingen, Europese regels en de Wet Oneerlijke Handelspraktijken. Reisaanbieders moeten bijvoorbeeld alle vaste en onvermijdbare kosten in de advertentie- of beginprijs opnemen. Bij maar liefst 26 sites kwamen er tijdens het boekingsproces nog onvermijdbare kosten bij. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘De uitschieter is € 59 voor een zogenoemde ‘customer service charge’ van World Ticket Center. Ongehoord.’

Actie Reisprijzen

‘Aan deze praktijken moet paal en perk worden gesteld’, aldus Bart Combée. ‘We gaan de grootste overtreders op hun gedrag aanspreken. Daarbij willen we gebruik maken van meldingen die we van consumenten krijgen. Ik roep dan ook iedereen op om zijn ervaringen met oneerlijke reisprijzen te delen op onze website.’

Instinkers

In ruim de helft van de gevallen ging er iets niet goed met de reserveringskosten, die waren of niet verwerkt in de beginprijs of er werd geen melding gemaakt dat reserveringskosten van toepassing waren. Op 16 websites staan annuleringsverzekeringen bij voorbaat aangevinkt, bij 8 sites de reisverzekeringen.

Ryanair maakt het wel heel bont: de optie ‘zonder verzekering reizen’ blijkt verstopt in een keuzemenu waarin klanten kunnen aangeven in welk land ze woonachtig zijn. Bij sommige sites is het alleen mogelijk om te betalen met een credit card en bij easyJet bijvoorbeeld kost dit minimaal €6.

De resultaten van het onderzoek naar reisprijzen staan in de Consumentengids van januari.

2 reacties op “Consumentenbond: ‘Onduidelijke en oneerlijke prijzen in de reissector’”

  1. Cornelis e bua ka

    Ik boek altijd rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappijen. Gedurende de laatste 5 maanden heb ik dat gedaan bij Singapore Airlines, Thai Airways, Turkish Airlines en South African Airlines en op alle betreffende sites werden de prijzen duidelijk en correct weergegeven. De conclusie van de Consumentenbond dat dat niet het geval is slaat in ieder geval niet op die maatschappijen

  2. cor jansen e bua ka

    De ,, consumenten bond ,, praat over reisaanbieders en niet alleen over
    vliegmaatschappijen, maar ook daar kunnen ze het wel, maar over het algemeen doen de grote jongens het beter vind ik.

    litumeliso Ba-Kor


Siea maikutlo

Thailandblog.nl e sebelisa li-cookies

Webosaete ea rona e sebetsa hantle ka lebaka la li-cookies. Ka tsela ena re ka hopola litlhophiso tsa hau, ra u fa mpho ea botho le ho re thusa ho ntlafatsa boleng ba sebaka sa marang-rang. bala ho eketsehileng

Ee, ke batla webosaete e ntle