Ho sa tsotellehe thibelo ea pejana, li-minibuse (tsa khale) li ntse li tsoela pele ho khanna litseleng tsa Thailand. Letona la Lipalangoang Saksayam o fane ka tumello bakeng sa sena. Leha ho le joalo, li-minivan tse fetang lilemo tse 10 li tlameha ho hlahlobjoa pele le ho hlahlojoa ka polokeho.

Voormalig hoogleraar Agachai van het King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang en de Hong Kong Polytechnic University vindt het een onverstandig besluit. Volgens hem is het risico van doden bij verkeersongelukken met voertuigen die ouder dan 10 jaar zijn, erg groot.

Agachai beroept zich op een studie aan van het Amerikaanse Department of Transportation, waaruit blijkt dat bestuurders en passagiers in auto’s die ouder dan 15 jaar zijn, een 50 procent hogere kans hebben om te komen dan degenen die in 10 jaar oude auto’s rijden. Bij voertuigen die 18 jaar oud zijn, bedraagt de kans zelfs 71 procent.

Minister Saksayam is de bestuurders tegemoet gekomen na enkele gesprekken. Eerder bepaalde het Land Transport Department dat uiterlijk 13 augustus de oude minibusjes vervangen moesten worden door de meer veilige midibusjes. Maar nu mogen de chauffeurs hun busjes afrijden tot ze rijp zijn voor de sloop.

Mohloli: Bangkok Post

8 reacties op “Gevaarlijke minibusjes blijven op de weg in Thailand”

  1. Mark e bua ka

    ” … ouder dan 10 jaar gekeurd en een veiligheidsinspectie ondergaan.”

    Daarvoor ga je ook in Thailand naar de technische controle in een Transport Office. Daarvan zijn er vele in alle provinciehoofdplaatsen en districten. Het staat eenieder vrij een keuringsstation te kiezen, waar dan ook.

    In het transportoffice van mijn provinciehoofdstad gebeurt de technische keuring behoorlijk “state of the art”. Aftandse gebrekkige voertuigen worden daar niet aangeboden voor keuring. De locals weten wel beter.

    Zo’n 25 kilometer verderop is er een district transport office en daar gaat iedereen met gammele voertuigen heen. Alles wordt daar goedgekeurd mits een kleine extra bijdrage aan de uniform van dienst. Wrak van een motosai 300 Thb in het vuistje, saleng eerst ontkoppelen a.u.b. Pick-up vol roestgaten, zonder verlichting en roetbrakkend 1000 thb in the pocket.

    Dat heeft de nieuwbakken minister van transport weer fijn geregeld. Iedereen tevreden. We bollen rustig verder tot … in de kist.

  2. pw e bua ka

    Wordt de chauffeur ook gekeurd?

    • Ruud e bua ka

      Dat keuren van de chauffeur zou moeten gebeuren, voor hij zijn rijbewijs krijgt.
      De werkgever zou moeten worden gekeurd, op het aanhouden van reële werktijden, rittentijden en rusttijden.
      Ik denk dat het grootste deel van de ongevallen ontstaat door de te hoge eisen van de werkgever.

  3. boholo bo tlase e bua ka

    Wie had nu echt wat anders verwacht?

  4. ten e bua ka

    Destijds op dit blog hele – vaak onzinnige – discussies over de busjes in kwestie. Midi-busjes was de oplossing!! Over de “chauffeurs” werd niet gesproken. Deze veelal oppeppende middelen gebruikende types veroorzaakten vaak de ongelukken.
    En dat blijft zo of ze opeens op midi-busjes gingen rijden. Het aantal slachtoffers zou (meer passagiers immers) zou alleen maar toenemen.

    Naast een goede jaarlijkse keuring van voertuigen zouden deze kamikaze chauffeurs ook jaarlijks gekeurd moeten worden. Naast een goede basis-opleiding natuurlijk. Als dat allemaal is geregeld dan vallen onveilige busjes er vanzelf tussenuit.

  5. leonthai e bua ka

    De minibusjes zijn niet gevaarlijk, wel hun DRIVERS…Doe daar maar iets aan , AUB,

    • George e bua ka

      hei,
      Ben ik volledig met je eens, die denken dat ze alles mogen zoals vlak achter een andere wagen hangen vooral op dubbel vaks banen rechts rijden, snelheid, en zoveel meer, maar ja dat is Thailand he

  6. Linotlolo e bua ka

    Het is wat met die Thais…nooit hebben ze waar dan ook haast mee, totdat ze achter het stuur gaan zitten. Het aantal mensen wat in Thailand dagelijks in het verkeer omkomt doet weinig onder voor het aantal slachtoffers in een oorlogsgebied. Dat heeft weinig tot niets met gevaarlijke busjes te maken.


Siea maikutlo

Thailandblog.nl e sebelisa li-cookies

Webosaete ea rona e sebetsa hantle ka lebaka la li-cookies. Ka tsela ena re ka hopola litlhophiso tsa hau, ra u fa mpho ea botho le ho re thusa ho ntlafatsa boleng ba sebaka sa marang-rang. bala ho eketsehileng

Ee, ke batla webosaete e ntle