Motlatsi oa Tonakholo Prawit o kene ka har'a mollo o matla ka lebaka la ho nyatsa ha hae basebetsi ba bahahlauli ba Machaena kamora koluoa ​​​​ea Phuket e bolaileng batho ba fetang 44 ba Machaena. O ile a kopa tšoarelo ka Labobeli ka lebaka la ho nyatsa ha hae ka matla bahahlauli ba China. Prawit o ile a ba beha molato bakeng sa koluoa.

Maandag liet Prawit weten dat volgens hem sommige Chinese bedrijven, die Thais personeel in dienst hebben, geen aandacht hebben geschonken aan de waarschuwingen voor het slechte weer en zij daarom schuldig zijn aan de ramp. Zijn opmerkingen zorgde voor woede op sociale media in China. Volgens Prawit komt de kritiek op zijn uitspraken niet van de Chinese overheid, maar alleen van social media gebruikers.

De Phoenix-boot kapseisde afgelopen donderdag even buiten Phuket met 101 mensen aan boord (89 toeristen, op twee na allemaal uit China en 12 bemanningsleden).

Inmiddels is het onderzoek naar de achtergrond van de ramp begonnen. Een politiemacht heeft op diverse locaties in Phuket invallen gedaan bij verdachte touroperators die worden gerund of banden hebben met buitenlanders. Het zou hierbij gaan om TC Blue Dream Ltd en Lazy Cat Travel Ltd. TC Blue Dream Ltd is gekoppeld aan de Phoenix-rondvaartboot, terwijl Lazy Cat Travel wordt geassocieerd met het Sereniga-jacht dat ook zonk. Alle bemanningsleden en passagiers werden gered.

Politiewoordvoerder Surachate zei dat een groot aantal documenten in beslag zijn genomen en het lijkt er op dat de bedrijven ook betrokken zijn bij de zogenoemde zero-dollar tour scams.

Mohloli: Bangkok Post

7 reacties op “Chinezen op social media woedend op Prawit over opmerking schuld bootramp”

  1. Jasper e bua ka

    En weer wordt er door de Thaise regering naar een buitenlandse hond gezocht om met de stok te slaan.
    De fundamentele vraag is en blijft natuurlijk of deze boot zeewaardig was, hoe het met de reddingsmiddelen was gesteld etc. Zolang de Thaise regering geen harde eisen stelt aan de zeewaardigheid, gekoppeld aan inspecties en certificaten, is zij zelf primair hoofdschuldig aan dit soort rampen.
    Als voormalig zeeman kan ik u na 10 jaar Thailand vertellen dat het bar en boos gesteld is met de gemiddelde zeewaardigheid van de schepen. Ik heb dan ook enkele keren trips op het laatste moment afgelast omdat ik de boot niet voldoende vertrouwde. Zelfs de ferry naar Koh Chang is bij hardere wind (vanaf windkracht 6) volstrekt onbetrouwbaar, en dat is een ondiep water van 8 km breed.
    Speedboten waar de multiplex bodem van stukslaat met te weinig reddingsvesten aan boord, kleinere houten vrachtscheepjes die passagiers meenemen die bij ruw weer zodanig werken dat ondanks voluit pompen het schip halfgezonken aankomt… De lijst is eindeloos.

    • Wim P e bua ka

      De waterlijn van de veerboten liggen in Azië meestal 10 tot 15 cm hoger dan bij Europese veerboten, als er gebruikte Europese boten worden gekocht wordt word de water lijn hoger gelegd. van daar veel ongelukken
      in Azië.

  2. Laksi e bua ka

    hantle,

    De boot Phoenix is niet gekapseisd, maar door een hoge golf van achteren volgelopen.
    De boot had een lage achterzijde om duiken te vergemakkelijken, maar de ontwerpers waren “vergeten” dat golven ook van achteren kunnen komen. Met andere woorden, het schip was totaal niet zeewaardig.

    Hantle, ena ke Thailand

    • Linotlolo e bua ka

      Moet een Chinese, Cambodjaanse of Myanmarese bootbouwer geweest zijn dan, kan niet anders! :-0

  3. Jesse e bua ka

    Nihau to TIT zou ik zeggen! Waarom verantwoordelijkheid nemen als een ander t net zo makkelijk in z’n schoenen geschoven kan worden … Doet denken aan een Poetinkje aangaande MH17 … “waarom vliegt een vliegtuig boven een land dat ik wil annexeren?!?”
    En primair natuurlijk verschrikkelijk voor de Chinese slachtoffers en nabestaanden!

  4. janbeute e bua ka

    Laat de Thaise overheid eerst de schuld maar eens bij hun zelf gaan zoeken .
    Waarom gaan nu pas na het ongeluk een politiemacht invallen doen en niet daarvoor .
    Kom nou ,of wisten ze dat niet .
    Ik zie het toch elke dag , oogstseizoen van de Logans is weer aangebroken hier in mijn omgeving .
    En wat zie ik weer dagelijks hier op de weg, pickuptrucks met twee verdiepingen gemaakt van bamboo en aan elkaar geknoopt steiger touw.
    En tweelagen vol met Birmese plukkers , je zou er een volledige touringcar mee kunnen vullen . En op de top ook nog eens een paar 8 a 10 meter lange van bamboo gemaakte ladders gemonteerd .
    En dacht je dat de bestuurder van de pickup langzaam rijdt , nee hoor overhellend met het hele zooitje door de bocht jagen .
    En vraag me niet hoeveel van die slapende politieboxen langs de weg ze inmiddels al gepasserd hebben .
    De volgende grote ramp is inmiddels al weer in de maak .
    Maar denk in dit geval daar het om Birmezen en geen buitenlandse toeristen handelt het wel weer met een zeer korte nieuwflits zal worden voldaan .

    Jan Beute.

    Jan Beute.

  5. ten e bua ka

    Regels zijn er wel voldoende. Nou nog het handhaven ervan.
    Ook politiek handig formuleren/acteren is een vak. En dat krijg je niet mee in je opleiding tot militair…….


Siea maikutlo

Thailandblog.nl e sebelisa li-cookies

Webosaete ea rona e sebetsa hantle ka lebaka la li-cookies. Ka tsela ena re ka hopola litlhophiso tsa hau, ra u fa mpho ea botho le ho re thusa ho ntlafatsa boleng ba sebaka sa marang-rang. bala ho eketsehileng

Ee, ke batla webosaete e ntle