Maobane e ne e le letsatsi la ho qetela la matsatsi a supileng a kotsi tseleng. Likotsi tsa likoloi tse fetang 3.380 li etsahetse nakong ea matsatsi a phomolo a Selemo se Secha. 

Kritsada Boonrat, plaatsvervangend voorzitter van het Thaise verkeersveiligheidscentrum, maakte de balans op:  380 doden en 3.505 anderen gewond in een periode van zeven dagen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar toen er 341 verkeersdoden te betreuren waren.

Rijden onder invloed was de belangrijkste oorzaak van verkeersongevallen (24%), gevolgd door te hard rijden (17%). De meeste ongevallen hebben betrekking op motorfietsen (83,5%), gevolgd door de pick-up trucks (7,5%).

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO komen in Thailand jaarlijks 24.237 mensen om het leven op de weg.

Mohloli: Bangkok Post - http://goo.gl/YMnyHZ

8 reacties op “Balans ‘seven dangerous days’: 380 doden en 3505 gewonden”

  1. Tom van Deventer e bua ka

    Als deze cijfers kloppen, dan valt het aantal doden tijdens de “zeven gevaarlijke dagen” mee t.o.v.
    het jaarlijkse gemiddelde per dag.
    Ga maar na: 380 : 7 = 54 doden per dag gemiddeld..
    24.237 : 365 = 66 doden per dag gemiddeld
    De “zeven gevaarlijke dagen” lijken dus iets minder gevaarlijk dan de rest van het jaar.

    Maar het blijven natuurlijk afschuwelijk hoge aantallen.

    Tom Corat

    • Critic Kiss e bua ka

      Voor de goede orde: Van die 24.237 die 380 er wel af halen, dan gemiddeld (meer dan) 65 … Nog huiveringswekkend … op 1 na het gevaarlijkste land ter wereld brrrrrrrrrr

  2. Simon e bua ka

    24237 doden per jaar is gemiddeld 466 per week.
    Als er dan in die 7 ‘gevaarlijke’ dagen 380 doden vallen, valt dat in vergelijking nog mee.
    Het is maar een rekensom, maar het is natuurlijk te erg voor woorden.
    Alleen zullen de Thai het waarschijnlijk nooit leren, zeker de motorbikers niet.

  3. Pi Jo e bua ka

    24000 / 52 = 461 per week.
    Dan helpen de maatregelen rond oud en nieuw dus wel.
    Dus de andere 51 weken zijn GEVAARLIJKER.

    Advies, koop een personen auto.

  4. Japane Banphai e bua ka

    Ach zolang het rijbewijs hier een wassen neus is en er niets aan gedaan wordt , wegennet ,U-turns
    scooters op snelweg zal het nooit minder worden. Ik ben zelf ook 600km plus gereden van Isaan naar de kust , je moet de hele weg rekening houden met die clowns, alles wat je denk nee dat kan toch niet gebeurt gewoon. Bijvoorbeeld invoegen met 20km per uur , parkeren in een bocht etc etc. Laat me thaisevrouw ook wijselijk niet rijden . Klinkt bevooroordeelt maar is de werkelijke situatie hier.

    • TheoB e bua ka

      Met “scooters op de snelweg” neem ik aan dat je het langzame verkeer bedoeld.
      Ikzelf rij hier op ’n Honda Click. Dat ding heeft ’n cylinderinhoud van 125cc en ’n topsnelheid van ongeveer 100km/uur.
      Dan rij ik, met motorkleding natuurlijk, niet langs de kant van de weg, maar rechts van het midden van de rijstrook. Zo heb ik meer ruimte en dus ook meer tijd om te reageren.
      Kennelijk is de economische schade niet groot genoeg om het langzaam- en snelverkeer te scheiden.

  5. Bennie e bua ka

    Kwestie van de optimistische reacties qua doden/dag wat te relativeren: er wordt vast en zeker geen rekening gehouden met het aantal mensen die levensgevaarlijk zijn gewond en dus degenen die de komende weken nog overlijden t.g.v. vnl. hersenletsels door de gebrekkige valhelmen bij de “motorrijders”.
    Binnenkort zal ik mij tijdens mijn jaarlijkse escape toch maar op de motor begeven om mijn reisje van ong. 4000km. doorheen Phayo, Nan, Phrae en de Mekongroute tot Sa Kaeo te maken…..op hoop van overleven.
    2 jaar geleden liet één van mijn rijgenoten het leven bij de retour naar Chiang Mai en dit blijft op het netvlies gebrand en in mijn geheugen gegrift!

    Ka litumeliso tse mofuthu
    Bennie

  6. thallay e bua ka

    weet iemand ook hoeveel doden en gewonden er gedurende deze gevaarlijke dagen zijn gevallen als gevolg van geweld al dan niet onder invloed ?


Siea maikutlo

Thailandblog.nl e sebelisa li-cookies

Webosaete ea rona e sebetsa hantle ka lebaka la li-cookies. Ka tsela ena re ka hopola litlhophiso tsa hau, ra u fa mpho ea botho le ho re thusa ho ntlafatsa boleng ba sebaka sa marang-rang. bala ho eketsehileng

Ee, ke batla webosaete e ntle