Сада када ћемо ускоро поново моћи да летимо у Европу, а можда и на Тајланд, поставља се питање: колико је безбедно да се сви стрпамо у авион? Стручњак РИВМ-а Јап ван Дисел има своје мишљење о томе.

Het besmettingsgevaar in vliegtuigen is natuurlijk een factor waar we rekening mee moeten houden. Volgens Van Dissel is het daarom belangrijk dat de branche zelf criteria opstelt voor veilig vliegen. Dat zal volgens hem nooit honderd procent zijn, maar het gaat er om dat de risicovermindering zo groot mogelijk is.

Van Dissel laat weten dat er wel ervaringen zijn opgedaan door situaties waarbij mensen met infectieziektes hebben gereisd, zoals de Mexicaanse griep, gevorderde stadia van ebola en open tuberculose. In het geval dat iemand met corona in het vliegtuig heeft gezeten kan het contactonderzoek beperkt kan blijven tot de personen die rond die persoon in het vliegtuig hebben gezeten.

De kans dat een ziek persoon een heel vliegtuig kan besmetten is klein. Volgens Van Dissel heeft een dergelijke situatie zich nog nooit voorgedaan, ondanks dat doodzieke mensen met besmettelijke ziektes in toestellen hebben gezeten. “Dat heeft meestal geen enkele besmetting opgeleverd”, aldus van Dissel.

Извор: НОС.нл

10 reacties op “RIVM-expert: ‘Vliegen is relatief veilig, kans op besmetting is gering’”

  1. л.ниска величина каже горе

    Het blijft vreemd dat in een theater maar 30 personen mogen komen voor een voorstelling van misschien 2 uur.
    En in een vliegtuig met veel minder ruimte met ruim 300 mensen uren moeten doorbrengen! Gaan de toiletten ook op slot? Goede reis!

    • јеффреи каже горе

      De uitleg is tijdens een van de dagelijkse interviews op de tv gegeven. De ventilatie in een vliegtuig is voorzien van HEPA filters, de ventilatie frequentie is 10x hoger dan in een gemiddeld theater en verder is de luchtstroom van de ventilatie van boven de passagier naar beneden gericht zodat besmettings druppeltjes zich moeilijk in horizontale richting kunnen verplaatsen.

      • рууд каже горе

        Dan hebben ze het waarschijnlijk alleen over die blazertjes boven je hoofd, maar er komt veel meer lucht de cabine binnen dan dat, want de meeste blazertjes staan uit en geven maar weinig lucht.
        De rest van de lucht zal waarschijnlijk van boven de bagagebakken komen en op zijn best naar beneden zakken.

        Dat de ventilatiefrequentie in een vliegtuig hoger is dan in een theater, geloof ik wel.
        Een theater heeft meestal een hoog plafond met veel lucht. Maar het aantal mensen per cubieke meter is in een vliegtuig ook veel hoger, dan in een theater.

  2. ҺансБ каже горе

    Van Dissel is toch de man die eind maart serieus dacht over groepsimmuniteit terwijl 10 minuten rekenen kon aantonen dat het absurd was?
    Die richtlijnen uitvaardigden waardoor huisartsen zwakbegaafden in instellingenen tests ontzegden ( en ik weet een voorbeeld uit eerste hand). En dierecent in de volkskrant beweerde dat de huisarts besliste. De leugenaar??
    Die anders dan 90 % van de experts in de wereld denkt dat mondkapjes geen virussen van een besmet persoon tegenhouden. De eigenwijze??
    Die mede verantwoordelijk is voor het beleid bejaardenhuizen essentiele beschermingsmiddelen te onthouden. Met veel doden tot gevolg.
    Die met zijn beleid ten aanzien van corona er eerst ervoor gezorgd heeft dat borstkanker onderzoek drie maanden gestopt is, veel hartoperaties enz. uitgesteld en daardoor gezorgd heeft dat heel veel goede levensjaren verloren zijn gegaan.

    Ik zou nog wel een tijdje doorgaan, de man is in mijn ogen zeker niet wijs en zeker wel eigenwijs.

    En nu zijn mening over die vliegtuigen. Dat lijkt me geen specifiek Nederlandse zaak. Ik hoor liever de mening van een echte internationale expert dan van hem .

  3. Тһаиландгоер каже горе

    Een hele geruststelling van het rivm.
    Net als het persbericht van 24 januari in het parool:

    Achtergrond RIVM over verspreiding coronavirus in Europa: ‘Geen reden tot paniek’
    Voor het RIVM zijn de uitbraak in Noord-Italië en de besmette personen in andere Europese landen geen aanleiding om extra maatregelen te nemen. “We zijn goed voorbereid op een eventuele introductie van het virus in Nederland

  4. так каже горе

    Ondanks zei Jaap van Dissel nog dat hij het wel uit zn hoofd zou laten om nu te gaan vliegen.
    Is hij van mening veranderd ?

  5. руудје каже горе

    De RIVM in het algemeen en die van Dissel in het bijzonder zijn voor gene ene meter te vertrouwen!
    Ze hebben geen kennis van zaken, dat is nu al zo vaak gebleken, en praten zoals de overheid het wil. Als er geen mondkapjes zijn dan helpen ze niet en als er weer gevlogen moet worden, voor de economie, dan kan in een vliegtuig zitten geen kwaad….
    Denk gewoon nuchter na en ga daar op af en luisteren niet naar die toko!

    • јеффреи каже горе

      In volgorde van voorkoming van besmettings gevaar is dit punt dagelijks op nederlandse tv besproken

      1) thuis blijven
      indien niet mogelijk
      2) extra handen wassen en social distance van minimaal 1,5 , meter.
      indien ook dit niet mogelijk is
      3) mondkapjes gebruiken.

      niet medische Mondkapjes geven een zeer beperkte bescheming voor virussen van buiten af en een matige bescherming voor het voorkomen dat de drager iemand infecteeerd.

  6. Пљачкати каже горе

    Meneer Van Dissel is heel goed…..in het leggen van rookgordijnen met heeel veeel informatie in grafieken en cijfers, maar zit er steeds net naast.

    Snap niet dat niemand deze man eens echt een kritische vraag stelt zoals de eerdere bewering dat het zo vaart niet zou lopen hier, en de onzin over de mondkapjes die geen 100% bescherming bieden maar zeker wel helpen het virus in te dammen.
    Dus onbegrijpelijk dat deze man nog steeds op zijn post zit.

  7. Марц каже горе

    Какав ваздух удишете у авиону?
    „Напољу је ваздух смртно танак и хладан, унутра можете удобно пијуцкати чашу вина док сањате о својој дестинацији за путовање. На пример, пилот би могао да вас увери на висини од десет километара. Спољна температура на трансатлантском лету је око педесет степени испод нуле; ваздушни притисак је само једна петина оног на нивоу мора.

    tekst van Bennie Mols31 maart 2008, 0:55
    На срећу, ваздушни притисак у авиону се вештачки одржава на нивоу од 2400 метара – скијашке висине, да тако кажем – а садржај кисеоника на 21 одсто, као на нивоу мора. Само на висини лета удишете мање кисеоника по даху него испод, због нижег притиска. Међутим, тело се прилагођава бржем дисању и откуцају срца. Одакле долази ваздух који удишете у лету? На крају крајева, спољашњи ваздух на нивоу лета је веома хладан и садржи много више озона него што је здраво за човека. Уређај вам стога служи ваздух пола-пола. Једна половина се састоји од свежег ваздуха изван авиона, а друга половина је рециклирани ваздух из саме кабине.

    Део који долази споља узима се из компресорског дела мотора, чак и пре укључивања керозина. У компресору се ваздух компресује за погон авиона. Усисавање ваздуха из мотора је мање чудно него што се чини. Овде је притисак порастао на педесет пута већи од притиска околине и температуре од 450 степени Целзијуса. Пре него што овај ваздух уђе у кабину, мора се поново охладити на собну температуру. Хлађење топлог ваздуха је ефикасније од загревања ледено хладног ваздуха. Специјални филтери уклањају озон. Коришћење свежег ваздуха споља такође има предност у томе што је чистији и стерилнији од онога што је доступно у зградама у приземљу, на пример. Загађење ваздуха је мало на висини лета.

    De andere helft is gebruikte lucht uit de cabine zelf, adem teugen van al je medepassagiers. Deze hergebruikte lucht wordt goed gefilterd. Het koolstofdioxide dat de reizigers uitademen, wordt er weer uitgehaald, evenals eventuele micro-organismen zoals bacteriën. Het zijn dezelfde typen filters die in ziekenhuizen worden gebruikt. Ze houden 94 tot 99,9 procent van de microscopisch kleine deeltjes gevangen. De lucht in het vliegtuig is daarmee in het algemeen schoner dan in het gemiddelde kantoorgebouw. Voordeel van de hergebruikte lucht is dat de luchtvochtigheid gegenereerd door de passagiers zelf in ieder geval nog voor enige vochtigheid zorgt. Desondanks daalt de relatieve luchtvochtigheid al snel tot beneden de vijftien procent.

    Ваздух улази изнад глава путника, циркулише и излази из кабине кроз отворе у поду. Свака два до три минута ваздух се потпуно замењује. Ово спречава прекомерно накупљање угљен-диоксида и брзо разблажује мирисе. Тако да нећете имати много проблема са кобасицом од белог лука коју сте вукли од комшија.


Оставите коментар

Тһаиландблог.нл користи колачиће

Наша веб страница најбоље функционише заһваљујући колачићима. На тај начин можемо да запамтимо ваша подешавања, да вам направимо личну понуду и да нам помогнете да побољшамо квалитет веб странице. Опширније

Да, желим добру веб страницу