Белгија: поравнање моје пореске пријаве за 2022. (поднесак читалаца)

По послатој поруци
Геплаатст ин Реадер Субмиссион
Ознаке: ,
КСНУМКС августа КСНУМКС

У јесен прошле године, као „нерезидент“, завршио сам своју пореску пријаву онлајн. Све ово је уредно прихваћено и потврда ми је послата мејлом.

Toen ik in juni van dit jaar nog altijd geen definitieve afrekening ontvangen had, heb ik de belastingdienst in Brussel gemaild ([емаил заштићен]) met de vraag als er al effectief een afrekening opgemaakt was.

Twee dagen later kreeg ik een kopie van de afrekening. Die was gedateerd op 6 maart 2023. Ik had 2 weken de tijd om het openstaand saldo te vereffenen.

Een brief gedateerd op 6 maart zou halverwege juni toch al lang met de post moeten toegekomen zijn. Gelukkig heb ik de reactie gehad om zelf om een afrekening te vragen, wat als ik dit niet gedaan had?

De voorgaande jaren heb ik altijd netjes de post vanuit België ontvangen, dit jaar wacht ik dus nog altijd op de desbetreffende brief.

Dus beste mensen, hebt u uw eindafrekening nog altijd niet gekregen dan geef ik jullie de goede raad om het best zelf initiatief te nemen om problemen te vermijden.

Субмиттед би Вим

27 reacties op “België: afrekening van mijn belastingaangifte van 2022 (lezersinzending)”

  1. Ханс каже горе

    Beste Wim, heel attent om de lezers te verwittigen. Maar je bent er wel heel heel laat bij, me dunkt. Als je in juni de belastingsdienst vraagt waar je aanslag blijft en je dan nog 2 weken de tijd om te betalen en nu zijn we midden augustus??? Iedereen die je nu verwittigd zal zeker te laat zijn om te reageren. Fijn dat je het ons mededeelt, maar kan dit volgende keer iets vlugger. Dank u.

  2. Лунг аддие каже горе

    Драги Вим,
    om deze problemen te vermijden:
    Je hebt enkel nodig:
    – een emailadres
    – jouw E-ID met kaartlezen OF
    – een ITSME code
    – een eenmalige identificatie code welke je, telkens je aanlogd, per mail ontvangt
    PS: een TOKEN is niet meer bruikbaar.
    schrijf je doodeenvoudig in bij:

    http://www.myminfin.be

    Je kan dan alles netjes opvolgen online. zowel je aangifte als jouw afrekening.
    Je krijgt zelfs een email melding indien er iets nieuw voor jou aanwezig is.
    Je kan hetzelfde doen betreffende uw pensioen:

    http://www.mypension.be

    Je zal dan ook het jaarlijks levensbewijs op deze manier ontvangen en kunnen insturen
    De middelen zijn er, waarom er geen gebruik van maken? Iedereen weet toch dat de post niet altijd perfect werkt.

    • Стевенс Гисбертус каже горе

      Најбољи.
      Dit is waar wat hier geschreven is men kan beter de belastingen online in vullen , dit zullen ze zeker ontvangen maar ook nog eens op papier en versturen per post (aangetekend)
      Ik , verstuur ze 2x. dan en zal er misschien een van de twee aankomen .
      Na een week van het versturen telefooneer ik nog naar daar
      maar dit is misschien niet nodigd maar je weet nooit ?
      Mij hebben ze hier in belgie gezegt want ik was daar op afspraak in juli 2023
      dat ik mij belasting aangiften online zal ontvangen en in de maand september dan hebt u tijd tot november voor hem in te vullen ,als hangt ook af hoe u het wil men kan dit aanvinken hoe je de aangiften wil invullen ontvangen,
      zowel in uw thuishaven of in het buitenland.

      Bert. (Belgie)

    • Маурице каже горе

      Драга Аддие,

      U zult wel begrijpen dat veel mensen geen kaas gegeten hebben van al die technische vooruitgang. Sommigen onder ons verlangen dan ook nog alles op papier, wat uiteraard hun volste recht is.

      Het is niet de eerste keer dat iemand hier om hulp komt vragen omdat hij bepaalde procedures niet begrijpt. De middelen zijn er inderdaad, dit wil niet zeggen dat iedereen ze kan gebruiken. Misschien moeten we daar toch wat begrip voor opbrengen.

      • Лунг аддие каже горе

        Zoals ik in het dossier ‘Uitschrijven voor Belgen’ heel duidelijk aangeef:
        bij uitschrijven verwittig je best ZELF, zowel de pensioendienst als de dienst belastingen hiervan.
        Je geeft dan, indien je geen gebruik wil/kan maken van de digitale mogelijkheid en alles op papier per post wil ontvangen, een CORRECT en leesbaar postadres op.
        Daar je bij uitschrijven geen nieuw adres dient op te geven weten ze niet waar ze de documenten moeten heen sturen. Bij inschrijven in de Belgische ambassade wordt wel het woonadres gevraagd maar enkel het RIJKSREGISTER wordt in Belgie aangepast. De overheidsdiensten hoeven niet zelf op zoek te gaan waar je nu woont. Dus VERWITTIG HEN ZELF.

  3. францоис каже горе

    Ik kijk regelmatig op “myminfin”, site van de Belgische overheid.
    Eenvoudig snel en steeds acuraat.

  4. Лоувада каже горе

    Beste Wim, maak u geen zorgen, U kon eerstens vragen waarom u die afrekening niet per mail gekregen hebt? Als je niet betaald op tijd sturen ze u wel een mail als je dan nog niet antwoord en je bent gepensioneerd dat krijg je wel een verwittiging van de pensioendienst die je een inhouding op je pensioen voorstellen. Ze hebben alle troeven in handen wees gerust.

    • Францоис каже горе

      Natuurlijk hebben “ze” alles in handen.
      Als je je zaken deftig wil volgen, en ik begrijp echt niet dat mensen dat niet weten, schrijf je dan in op “my eBox”. Je krijgt dan de informatie dat er post voor je is van een FOD dienst. Bv myminfin, mypension.
      Eens je daar op ingeschreven bent krijg je geen papieren post meer maar volg je zelf alles op via het net bij de bevoegde diensten. Simpel en efficiënt.

      • петер каже горе

        Фрањо,

        Ik heb ooit eens de opmerking gekregen van mijn leidinggevende: “Als je iets niet weet dan moet je het vragen …” Een aantal collega’s waren verwonderd over die opmerking.

        Dat is net het grote probleem. Een mens kan niet alles weten. Ik ben redelijk goed onderlegd in alles wat computers aangaat. Maar geloof het of niet, het is de eerste maal dat ik dit verneem over die “eBox”!

        Ik vul mijn belastingen in via het portaal van FOD maar wist totaal niet dat je, als er nieuwe documenten in je dossier verschijnen, je hiervan op de hoogte gebracht wordt via email. Dit is nieuw voor mij … misschien had ik dat maar moeten vragen … ?!?

        Moeten we nu echt elke week controleren als de belastingafrekening gepubliceerd werd? Ik woon hier nu al 7 jaar en krijg elk jaar netjes de afrekening per post toegestuurd. De vraagsteller heeft hier zeker wel een punt. Men kan vanuit de overheid allerlei nieuwe initiatieven lanceren om het de gebruikers makkelijk te maken, wat ik toejuich, MAAR DAAROM WETEN WE DIT NOG NIET 🙁

        Dus een beetje begrip a.u.b.!

        PS: Even terzijde … Ik heb van onze dossierbeheerder Addie hier ooit eens de opmerking gehad: Waarom heb je bij het vertrek uit België “mijn” dossier daaromtrent niet geraadpleegd, dan was je misschien goed voorbereid. Wel dit dossier kende ik niet omdat ik dit blog pas heb ontdekt toen ik hier al ruime tijd woonde. Dit is net hetzelfde probleem als hierboven.

        • РонниЛатИа каже горе

          Al uw vragen over ebox beantwoord via deze link

          https://myebox.be/nl
          https://mycitizenebox.belgium.be/myebox/
          https://myebox.be/nl/news
          https://myebox.be/nl/faq
          https://myebox.be/nl/webform/contact

      • Лунг аддие каже горе

        Je schrijft je best in bij:
        http://www.myminfin.be en bij mypension.be.
        Telkens een nieuw bericht voor jou beschikbaar is krijg je hiervan een melding per email.

  5. Роџер каже горе

    Ik heb mijn afrekening ook nog niet ontvangen. Goede tip Wim, ik zal de belastingen best eens contacteren.

  6. Леон ВРЕБОСЦХ каже горе

    Er loopt iets mank met minfin ik had hetzelfde probleem….gewoon niets gekregen. het adres was niet juist, maar wel een aangetekend schrijven via email van mijn openstaande rekening + natuurlijk verwijlintresten…

    • Лунг аддие каже горе

      Er loopt niets mis bij myminfin.
      Ben je wel zeker dat jij het juiste emailadres opgegeven hebt?
      Ze kennen blijkbaar wel uw postadres daar je een aangetekend schrijven ontvangen hebt nadat ze geen gevolg kregen kregen via myminfin. Dus controleer de juistheid van uw enailadres.
      De fout moet je niet altijd elders gaan zoeken maar in de eerste plaats bij jezelf.

  7. јани царени каже горе

    Dat moet normaal in je ebox komen, jij moet een mail krijgen dat je een bericht hebt gekregen.

  8. јос каже горе

    Здраво Вим,

    Ik vraag mij af waarom moeten ze dat altijd met de post opsturen, het kan verloren gaan,als ze het toesturen via email kan je direct actie ondernemen.
    Ik heb zo een zelfde probleem gehad maar dan met mijn invaliditeits uikering, mijn maandelijkse uitkering werd niet uitbetaald omdat het levensbewijs dat ik ieder jaar moet laten invullen door de overheids dienst niet tijdig werd terug gestuurd. doch ik had het document nog niet ontvangen, heb toen via email contact gezocht met de bevoegde dienst die de uitbetaling beheren en die zeiden mij dat het formulier was opgestuurd via de post in maart en we waren toen al juni,op het dokument staat vermeld dat het ingevulde dokument niet via email mag verstuurd worden,het moet per post, zo als ik het doorstuur via post kan het ook verloren gaan of te laat aankomen
    Uiteindelijk mailde ze mij dat het toch via mail mocht terug gestuurd worden.

    Гроет

  9. Нико каже горе

    Драги,

    Via de website kan je alle je documenten van FOD Financiën raadplegen, ook je afrekening.

  10. Нико каже горе

    Ter aanvulling van mijn vorig bericht:

    “MyMinfin is het platform van de FOD Financiën waarop u uw fiscaal dossier kunt beheren, uw persoonlijke documenten kunt raadplegen en onze online diensten zoals Tax-on-web kunt gebruiken.”

  11. матта каже горе

    Wim ,

    Het probleem betreffende het niet ontvangen van de afrekening situeert zich bij de post, niet bij de Fod Financiën.

    Op de website van MyMinFin ( copy/paste )

    ” Aanslagbiljet in de belasting niet-inwoners (belastingberekening)
    Wanneer zal ik mijn aanslagbiljet (inzake de belasting niet-inwoners) ontvangen?

    U ontvangt uw aanslagbiljet per post enkele maanden na het indienen van uw aangifte, tussen februari en begin juli (als u uw aangifte tijdig hebt ingediend).

    We kunnen u echter geen exacte datum geven. Het is dus nutteloos om ons vóór juli te contacteren om ons te melden dat u uw aanslagbiljet niet hebt ontvangen.”

    U heb dan zoals U schrijft enkele weken tijd om te betalen. Hieruit blijk toch duidelijk dat men als niet-rijks-inwoner het verstandig is om in het bezit te zijn van een geactiveerde en geldige identiteitskaart zij het nu om een aangifte te doen ( tax on web ) of om met de Belgische overheidsdiensten in contact te treden
    ( pensioen , indienen levensbewijs etc)

    Indien U uw dossier online had kunnen raadplegen begin maart had U het aanslagbiljet al zien staan in de rubriek mijn documenten en indien u e-box had geactiveerd had u daarvan zelfs een mail gekregen dat dit
    document beschikbaar was

  12. Луц Муисһондт каже горе

    Ik wil toch graag iets kwijt in verband met de belastingaangifte. Ik ben sinds 2015 officieel op pensioen en kreeg elk jaar een voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte. Ik woon nu sinds oktober 2022 officieel in Thailand, uitgeschreven in België en geregistreerd op de Belgische Ambassade in Bangkok. Ik moet nu zelf terug een aangifte invullen want voor Belgen die in het buitenland wonen wordt geen voorstel meer gedaan. Als ik dan lees wat Wim overkomt, stel ik mij de vraag waarom kan dat voorstel niet meer? Wat is er eenvoudiger dan via mail of E-box je aanrekening te ontvangen en al of niet te reageren als het niet correct is? Maar ja, als je tegenwoordig in Belgi(ë)stan een Belg bent, heb je geen rechten meer alleen maar plichten.

    • Рогер_БКК каже горе

      Ik begrijp ook niet waarom de gepensioneerden die in het buitenland wonen geen vereenvoudigde aangifte krijgen.

      Op mijn aangifte moet ik 2 lijntjes invullen die elk jaar wijzigen:
      – mijn pensioenbedrag
      – bedrijfsvoorheffing

      Al de andere gegevens zijn ELK jaar dezelfde.

      Ik stel me de vraag welke problemen er zich zullen stellen als ik ooit kom te overlijden en mijn Thaise echtgenote hier mijn pensioen ontvangt en zelf alle paperassen moet in orde brengen.

      • фоофие каже горе

        Драги Роџер,
        Een terechte vraag die je stelt over de toekomst.
        Ik ben daar ook mee bezig.

        Ten eerste aanvraag overlevingspensioen.
        Want dat moet de gerechtigde zelf doen ,gaat niet automatisch !
        Levensbewijs,bankrekening ?

        Ten tweede belastingen ,hoe ,wat ,waar ?

        Niet eenvoudig allemaal.
        Ikzelf heb het geluk dat mijn familie nu al op de hoogte is,
        van al de procedures ,en zij hun stiefmoeder daarin kunnen bijstaan.
        De raad die ik je kan geven indien je geen familie hebt,of je vrouw zelf niet bij
        machte is,neem een advocaat of boekhouder,…. die haar in de toekomst helpt.
        Tip 1,
        Lees het dossier uitschrijven voor belgen van Lung Addy,goed door !!
        Hij verwijst je daar door naar de vlaamse vereniging pattaya (wat te doen bij overlijden)
        Kan je ook alles uitprinten in het thais .
        Савет КСНУМКС.
        Laat je vrouw een account openen bij WISE dan heeft ze alvast een belgisch
        bankrekening nr.met IBAN nr, dat aanvaard word door de pensioendienst.
        Савет КСНУМКС
        Doe dit beter gisteren dan vandaag !!!
        Желим вам пријатан дан.
        Срдачан поздрав Фофие.

        • францоис каже горе

          Tip 2 klopt niet
          De Belgische pensioendienst stort niet op een Wise rekening.

      • Лунг аддие каже горе

        Драги Роџер,
        de vraag welke U zich stelt: ‘ik stel me de vraag welke problemen er zich zullen stellen als ik ooit kom te overlijden en mijn Thaise echtgenote hier mijn pensioen ontvangt en zelf alle paperassen moet in orde brengen.’
        Indien U TB met regelmaat leest dan zou U dat antwoord moeten kennen.
        Lung addie behartigt, volkomen belangen- en kostenloos deze administratie voor weduwen van Belgische mannen. Dus zorg er gewoon voor dat zij mijn emailadres heeft. Je kan dit vinden in eerdere reacties, hier op TB, een paar dagen geleden.
        Er zijn er die een andere vraag stellen: ‘wat gaan wij doen als jij er niet meer bent?. Mijn antwoord is dan: er zal wel ergens een andere goede ziel zijn die het zal doen.

    • Лунг аддие каже горе

      Het is heel eenvoudig waarom er geen vereenvoudigde aangifte voor niet in Belgie wonende belastingplichtigen gemaakt wordt.
      De fiscus heeft wel totaal inzicht over uw inkomen uit Belgie. Zij hebben echter totaal geen inzicht over eventuele inkomsten in het buitenland en zeker niet indien je gehuwd bent en uw echtgenote inkomsten heeft in uw nieuw woonland. Indien dat zo zou zijn, dan heb je, indien haar inkomsten een bepaald bedrag overschrijden, geen recht op belastingvermindering als gehuwde met een echtgenote zonder inkomen.
      Dat is trouwens de reden waarom, in geval van twijfel, een attest van het niet hebben van inkomsten gevraagd wordt.

      • јос каже горе

        Хеј Тамо,

        iIn verband met de eventuele verdiensten van je Thaise echtgenote moet er een officieel bewijs van haar inkomsten mede opgestuurd worden naar de belasting dienst.

  13. Лунг аддие каже горе

    Zoals ik in het dossier ‘Uitschrijven voor Belgen’ heel duidelijk aangeef:
    bij uitschrijven verwittig je best ZELF, zowel de pensioendienst als de dienst belastingen hiervan.
    Je geeft dan, indien je geen gebruik wil/kan maken van de digitale mogelijkheid en alles op papier per post wil ontvangen, een CORRECT en leesbaar postadres op.
    Daar je bij uitschrijven geen nieuw adres dient op te geven weten ze niet waar ze de documenten moeten heen sturen. Bij inschrijven in de Belgische ambassade wordt wel het woonadres gevraagd maar enkel het RIJKSREGISTER wordt in Belgie aangepast. De overheidsdiensten hoeven niet zelf op zoek te gaan waar je nu woont. Dus VERWITTIG HEN ZELF.


Оставите коментар

Тһаиландблог.нл користи колачиће

Наша веб страница најбоље функционише заһваљујући колачићима. На тај начин можемо да запамтимо ваша подешавања, да вам направимо личну понуду и да нам помогнете да побољшамо квалитет веб странице. Опширније

Да, желим добру веб страницу