Fesili a le aufaitau: Lafoa'i vaa i Taialani

E ala i le Feau Tuuina atu
Geplaatst i totonu Fesili a le aufaitau
pine: ,
Iuni 3 2014

Le au faitau pele,

I le avea ai ma se tagata fiafia i le sami, ou te manaʻo e aumai laʻu vaʻa i Taialani. E fetaui lelei lenei mea i totonu o se koneteina 40 ft (po o le 45 ft). I le taimi nei, o le tele o suʻesuʻega ua faia i luga o le initaneti, ae o nisi o fesili o loʻo tumau pea le le manino.

Ik weet dat je als buitenlander een boot mag aankopen en gebruiken voor prive doeleinden (een boot importeren naar Thailand is vrij van importtaks wel 7% VAT voor de trailer 10% importtaks +VAT ).

Wij verblijven tijdens de (Belgische) winter in een vakantie huisje dicht aan de Andaman zee maar zijn daar niet officieel ingeschreven. Wij zijn een gepensioneerd Belgisch koppel niet Belgisch- Thai.

Nu heb ik al op de blog gelezen dat er blogleden zijn die de transport van de container volledig in de handen geven van een gespecialiseerde transport firma (een dure optie) maar er zijn er ook die alles zelf georganiseerd hebben ( ik refereer aan een vorige vraag in Thailandblog “verhuizen van Belgie naar Thailand). De ervaringen van deze blogleden is zeer interessant en dit zou mij veel speurwerk (en slechte ervaringen) kunnen besparen.

Mijn E-mail : [imeli puipuia]

Voor diegene die me kunnen verder helpen Alvast bedankt.

Eric

16 reacties op “Lezersvraag: Boot importeren naar Thailand”

  1. Ad Koens fai mai i luga

    Ahoi Erik,

    Het “zeevast” versturen van goederen en zeker een boot(je) is specialistenwerk. Zeker het zeevast verstouwen van de boot in de container is geen sinecure ! Ik heb een luchtvrachtbedrijfje en weet er zijdelings iets van af. (Af en toe doen we ook zeevracht). Wat voor boot heb je overigens ? Merk ? Type ? Gewicht ? Dan kan ik eens informeren bij een vriendje van me in die branche. (Ik heb een partyschip in NL en prive een Pikmeer 1050 twin motor).

    Ik denk dat je relatief weinig bespaart en het risico loopt dat je boot t.g.v. zeegang volledig in puin aankomt. Ook het aan en van boord hijsen gaat niet zachtzinnig. En wellicht overzetten in andere havens onderweg.

    Ik zou als ik jou was verschillende vervoerders benaderen en eerst eens de prijs van het transport boven water krijgen. Dus puur de container. Hou wel goed rekening met transportcondities ! Insurance / taxes ? Incl / excl custom declaration ? Carriage to port from port ? Loading / unloading ? Harbor to harbor of door to door ? Etc etc ! Daarna zou ik navraag doen naar het verstouwen van je boot in de container. (Zoals gezegd dit NOOIT zelf doen ! Onverzekerd !).

    En waarom niet verkopen ? En ter plaatse andere aanschaffen ? Valt dat niet voordeliger uit ?
    Groetjes, Ad Koens.

    • Eric fai mai i luga

      Talofa Ad,

      het gaat over een Gozzo Mare 600 een Italiaanse boot die veel vaart op de middellandse zee. Veelvuldig gebruikt door de vissers aldaar. De Gozzo mare 600 bestaat ook in een luxe uitvoering om lekker rond te toeren ( op de grachten en het veerse meer in Nederland) maar ook tussen de eilanden in Thailand.

      Ja, ik heb al prijs laten maken in Thailand ook voor een Gozzo Gozetto http://andamanboatyard.com
      ongeveer dezelfde grote, prijs afhalen op de werf: ongeveer 1.500000 thb. Het overwegen om een boot te importeren is hiermee groter geworden.

      De tweede hands markt voor boten zoals deze is onbestaand. Je kan wel van die veel benzine verbruikende speedboten die gemaakt zijn door kleine firma’s kopen.
      mvg Eric

  2. Edith fai mai i luga

    Ik raad je aan eens je licht op te steken bij Royal Varuna Yacht Club of Ocean Marina, beiden in Pattaya. Voor zover ik weet heeft een boot zijn eigen visum nodig als de eigenaar geen resident in Thailand is. Zo was dat in de begintijd van Ocean Marina tenminste. Zo’n visum was indertijd geldig voor 3 maanden en kon dan 1x verlengd worden, daarna moest de boot even naar Maleisie varen voor een visarun. Als dit nog zo zou zijn is het dus belangrijk of je boot een dergelijk traject naar Maleisie aan kan.

    • Eric fai mai i luga

      Hallo Edith, Wij hebben een jaarvisum maar nog geen vast adres in Thailand en verblijven op minder dan 1 uurtje van Langkawi. De piste di jij voorstelt is te overwegen.
      Faafetai muamua

  3. l.maualalo tele fai mai i luga

    Deze regels gelden ook voor boten heb ik mij laten vertellen.
    - Tusifolau poo le pepa fa'ailoa a lē e ona le ta'avale.
    - Fa'aulufaleina pepa ta'utinoga, fa'aopoopo 5 kopi.
    -O ta'avale tusi resitala mai fafo.
    - Pili o le tulaueleele
    - Oka tiliva (pepa fa'aleaganu'u 100/1)
    - Fa'amaoniga o le fa'atau (pepa fa'atau)
    - Inisiua tau inisiua (fa'amaoniga o inisiua)
    -Pemita fa'aulufale mai le Matagaluega o Fefa'atauaiga i Fafo a le Matagaluega o Fefa'atauaiga.
    -Pemita fa'aulufale mai le Industrial Standard Institute
    - Tusi fa'amaumau fale po'o le tusi nofomau.
    - Pepa Fefa'ataua'iga i Fafo 2
    - Malosiaga o le loia (e mafai foi e isi ona aveina le taavale)
    fa'afeiloa'i,
    Louis

  4. fouvale fai mai i luga

    Neem in Belgie kontakt op met een internationale transport-speditie firma bv. Maas. Of een internationale verhuis firma die world wide zaken doet. Dat kun jij gemakkelijk van thuis uit doen per telefoon. Een 40 feet kontainer Hamburg (Antwerpen) naar Bangkok kost ca. 3800 Euro, zuiver alleen transport.
    Voor verdere informatie kijk je op de site van de Thaise import duane. Daar staat alle kosten netjes op een rij met de erbij behorende kosten en charges. Gewoon googlen. Of ga in de Thaise zeehaven langs als je er bent en vraag direkt bij de dienst doende na.

  5. TLB-IK fai mai i luga

    Verkoop jouw boot in Europa (Belgie) en koop je een andere (nieuwe) in Thailand. Veel goedkoper, minder rommel en vragen= problemen

  6. Eric fai mai i luga

    Aan diegene die zich afvragen waarom wij geen (zogezegd goedkopere) boot kopen in Thailand:

    Ik kom niet graag op de voorgrond met mijn persoonlijke inzet na een gebeurtenis in Thailand die ons leven een beetje veranderd heeft. Maar dit wil ik jullie wel vertellen:

    O ja, ik ben met dit al een tijdje bezig (meer dan 6maanden) Phuket al platgelopen om de juiste boot te vinden.

    Hier zit een heel verhaal aan vast. Ik zal je eerst vertellen waarom ik graag dit type boot zou willen hebben.
    Ik en mijn vrouw hebben de tsunami van 2004 ter plaatse meegemaakt ( mijn vrouw wandelde in zee toen het water wegtrok) maar voor dit kort te maken : wij zijn er goed vanaf gekomen maar het heeft ons wel erg emotioneel beroerd en eigelijk praten we hier niet graag over.
    Wij zijn beide duikers en direct daarna zijn wij de riffen gaan fotograferen en te monitoren om te kijken wat er onderwater allemaal kapot gegaan was. Voor dit doel ben ik in 2005 een Longtailboot gaan kopen in Krabi zie: Making or boat ready for diving
    faʻatusa
    Making or boat ready for diving
    Vaʻai i luga http://www.youtube.com
    Preview by Yahoo
    Ik was toen 50 Jaar en ik heb toen in het kader van tijdskrediet in Belgie een part job gevraagd voor dit werk voort te kunnen zetten zijnde 4 maanden in de winter naar Koh lipe om samen met de marinebiologen ( zij hadden toen geen onderwater cameras en geen boot) van het Nat.Marine Park Tarutao het onderwaterleven te monitoren . Nu word ik 60 en ben op vervroegd pension gegaan en nu wil ik me volledig hierin verdiepen.

    Er zijn 2 projecten waar we ons voor inzetten:

    1) het fotograferen en monitoren van de riffen ( hiervoor gebruik ik mijn eigen centjes en ik ben niet rijk)

    2) Het opkuisen van de verschillende stranden van de afval van de tsunami en de afval die nu in zee gedumpt word.
    Dit zijn we tezamen begonnen in oktober 2013 men een aantal jonge en ook oudere toeristen. Dit is ondertussen al een groot succes, je moet maar eens kijken naar deze link.
    Trash Hero Koh Adang
    faʻatusa
    Trash Hero Koh Adang
    we clean the islands around koh lipe. every monday 10am – 4pm. started 8.12.2013. no cost. no…
    Vaʻai i luga http://www.facebook.com
    Preview by Yahoo

    Nu terug naar de boot : Ik heb geschreven “mijn boot importeren” dit is maar een halve waarheid, Ik ben hier de ganse 2 de hands markt aan het afschuimen om de juiste boot te vinden. Mijn eigen budget daarvoor is max. 25.000 euro voor aankoop en vervoer+ kosten.
    Niet heel veel…. maar dit moet wel lukken denk ik.
    Ik heb een offerte laten maken in Thailand bij Andamanboatyard:Boat builder in Thailand
    faʻatusa
    Andamanboatyard:Boat builder in Thailand
    ANDAMAN BOATYARD We are a professional boat building company based in Thailand with extensive experience in the production of custom, semi custom/producti…
    Vaʻai i luga http://www.andamanboatyar...
    Preview by Yahoo

    De boot is een Gozzo Gozetto van 6.40 met een dieselmotor ( waarom een diesel : wij verblijven 80 km uit de kust en de bezine word aanvoert in oude flessen van whisky van 0.75 L. aan 1 euro stuk. Diesel is vrij gemakkelijk te krijgen en zuinig). Deze boot kost me 40.000 euro zonder trailer af te halen op de werf in de buurt van Bangkok ( Mijn vrouw zei : doen KOPEN, maar ik wil toch nog andere pistes verkennen) .
    De tweede hands markt voor boten zoals deze is onbestaand in Thailand. Je kan wel van die veel verbruikende benzine outboards speedboten kopen maar ook zij zijn niet goedkoop wegens de import van outboard motoren.

    De boot die ik voor ogen heb is de Gozzo Mare met een diesel motor een Italiaanse boot die ook op de middellandse vaart en zeker ook kan gebruikt worden voor die dingen die ik wil doen. ( op marktplaats.nl staan er enkele te koop)

    Wij zijn geen milieuactivisten maar willen wel ons steentje bijdragen in een onderwaterwereld die wij mensen onbewust aan het kapot maken zijn.
    Ook zijn wij niet opzoek naar fondsen en geld om ons te helpen maar wel naar mensen die ons kunnen helpen met de juiste info zodat wij dit zonder kleerscheuren en budget vriendelijk te kunnen waarmaken.

    Ik hoop dat dit een goed antwoord is op jullie vragen en mailen

    Eric ma Farie

    • TLB-IK fai mai i luga

      Een beetje jammer, dat deze info eerts veel later komt. De insteek was-hoe krijg ik mijn 6.40Mt boot goedkoop in een kontainer van 44-44 feet naar Thailand. Had jij jouw verhaal van te voren zo verteld, waren de reakties ook anders geweest.

      • Eric fai mai i luga

        Beste TLB-IK,

        Je hebt gelijk met deze stelling. Er zijn genoeg organisaties die hun projecten graag in de kijker stellen. Wij zijn maar gewone mensen met gewone wensen en blijven liever een beetje op de achtergrond wat niet wegneemt dat wij ons ten volle inzetten in wat we geloven en doen.
        Wij zijn van mening als iedereen een beetje meehelpt op zijn manier om deze grote zeeramp die nu aan het gebeuren is in te dijken, zal de wereld van onze kinderen er stuk beter uitzien.

        De insteek “hoe krijg ik mijn 6.40 mt goedkoop naar Thailand” vloeit dan ook voort uit onze ingesteldheid.

        Zo mijn vraag is nog steeds :”hoe krijg ik mijn 6.40 mt in een 40 ft container goedkoop naar Thailand”.
        En als er mensen zijn op dit forum die weten hoe dit kan of hoe ik dat moet doen ben ik al een heel stuk verder in mijn opzoeking.
        Alvast bedankt aan de forumleden die ons hiermee kunnen helpen.
        Eric ma Farie

  7. tlb-i fai mai i luga

    Jouw vraag werd al beantwoordt. Ik verwijs naar een blog zie boven :
    Citat: Neem in Belgie kontakt op met een internationale transport-speditie firma bv. Maas. Of een internationale verhuis firma die world wide zaken doet. etc etc

    Mijn personelijke bijdraag is: ik ga niet duiken, omdat er op sommige plekken al meer duikers zijn als vissen.

    • Eric fai mai i luga

      Moderator: uw reactie moet over de lezersvraag gaan.

      .

  8. Gerard fai mai i luga

    Afgelopen januari heb ik mijn nieuwe zeilbootje (type Laser) van Almere naar Pattaya verstuurd per gecombineerde zeevracht. Dat had heel wat voeten in de aarde, zie de opsomming:
    – betrouwbare transporteur vinden voor de combinatie vracht (ook Nederlandse transporteurs proberen je een oor aan te naaien);
    – bootje goed inpakken, geen losse delen meesturen want die raak je kwijt;
    – bootje naar Rotterdam brengen om met de rest in de container van de goederen in een container te plaatsen;
    – in Thailand betrouwbare agent zoeken die de import regelt;
    – met die agent heb ik me in Bangkok laten registreren bij de douane;
    – direct de 7% VAT betalen;
    – daarna wachten op aankomst schip (ongeveer 30 dagen vanaf Rotterdam)
    – geen importheffingen op bootje maar wel op lorry (strandkarretje) maar had lorry niet op op papieren vermeld
    – dus probleem en heb de zaak moeten afkopen;
    – een paar uur later werd het bootje keurig in Pattaya bezorgd.

    Al met al was het nog een koopje omdat een nieuwe Laser in Thailand een stuk duurder is dan in NL. Maar je bent er wel wat tijd mee kwijt.

    • Eric fai mai i luga

      Pele Gerard,
      Deze informatie die jij me geeft, is de informatie waar is steeds opgehoopt had. Ik weet dat het niet gemakkelijk zal zijn en wel wat extra voorzichtigheid aan de dag moet leggen met het zoeken van de juiste transporteur in Belgie en of Nederland, daarom ook mijn vraag op dit forum.
      Nu weet ik dat ik niet de enige ben en dit geeft me een duwtje in de rug Bedankt.
      Mag ik je veel zeilplezier toewensen in de buurt van Pattaya.

      Eric

      P.S. Als je een beetje uitgekeken bent in de golf van Thailand en je wilt een beetje zeilen in de Andaman zee. Ik heb hier contacten (Bryan Willis bekend van de grote regatta runs) die jou hiermee kunnen helpen ( Satun Thailand en Langkawi Malaysia)

  9. Le luko Ronny fai mai i luga

    Mijn container heb ik verstuurd met de firma Carga uit Antwerpen. Werkte er voor heen vlot mee samen voor container en vracht uit China. Vraag naar Christne. Ze hebben vertegenwoordigers in Bangkok. Heb nu zelf mijn container aangekocht in Belgie.
    Alofaaga mai Cha Am

  10. Eric fai mai i luga

    Hi,Ronny, Ik ga zeker contact opnemen met deze firma. Alvast bedankt voor deze info.
    Mvg uit (nu nog) Schoten


Tuua se faamatalaga

Thailandblog.nl fa'aoga kuki

O la matou upega tafa'ilagi e sili ona aoga ona o kuki. O le auala lea e mafai ai ona matou manatua au faʻatulagaga, faia oe o se ofo patino ma e fesoasoani ia i matou e faʻaleleia le tulaga lelei o le upega tafaʻilagi. faitau atili

Ioe, ou te manaʻo i se upega tafaʻilagi lelei