Едвај осум месеци откако Benchaporn Suktrairob (35) го отвори својот блог moohin.com, страницата беше една од десетте најпосетувани веб-страници во Тајланд. Сега, 10 години подоцна, страницата е наведена на берзата и Бенчапон ја води популарната веб-страница за патувања како директор со единаесет членови на персоналот.

Het succes is een combinatie van factoren. Moohin.com was een van de eerste sites en de bloggers gebruiken spreektaal, geen formele taal zoals in kranten.

Maar het kwam niet aangewaaid. ‘Toen ik begon, was mijn joch 1 jaar oud en ik was een alleenstaande moeder. Ik moest mijn moeder vragen om voor hem te zorgen. Ik had als plan binnen twee jaar genoeg geld te verdienen om zijn onderwijs te kunnen betalen. En nu kan ik het mij veroorloven om hem naar een internationale school te sturen.’

Ambitie en doorzettingsvermogen zijn de sleutel van haar succes. Dat leerde ze in haar tijd als lid van het nationaal jeugdstrandvolleybalteam, toen ze nog op college zat. Ze ontdekte toen ook haar liefde voor reizen, want was veel op pad naar toernooien. En nog steeds reist ze: zes maanden per jaar, de andere zes maanden gaan op aan zakelijke besognes.

Nadat ze haar bachelor’s graad had behaald, kreeg de liefde voor reizen een vervolg als verkoper bij de sportkrant SiamSport Daily. Daar ontwikkelde ze haar zakelijk instinct en begon reisverhalen te schrijven.

Het keerpunt kwam toen ze tot het verkoopteam van sanook.com toetrad, een van Thailand’s grootste заедницата websites. Bij Sanook zag ze hoe een online bedrijf kan groeien en ze begon te peinzen over een eigen toekomst op het net.

‘Toen ik daar was, verdiende ik zo’n drie miljoen baht per maand. Daarvan kreeg ik drie procent. Ik dacht: als ik nu een eigen website begin, is de hele winst voor mij. Dus besloot ik ontslag te nemen en registreerde een domeinnaam in de VS.’

De eerste drie maanden streek Benchaporn neer in Kanchanaburi, een toeristische bestemming die ze verkende en waarover ze blogs schreef. Ze koos die plaats, omdat die dicht bij Bangkok ligt en de reis er naar toe per minibusje slechts 200 baht kost. Intussen verdiepte ze zich in Search Engine Optimization en later sloot ze een contract met Google.

‘Het geheim is doen wat je graag doet en te geloven in wat je doet. Ik houd van reizen en ik wil mijn ervaringen met anderen delen. Dat straalt allemaal af op de website en de mensen met wie ik werk.’

Laatste vraag: Wat betekent moohin? Benchaporn: ‘Moo betekent varken in het Thai. Reizen als een varken wil zeggen dat je een simpele reis maakt waarop je kan stoppen, onderweg iets eten, zonder je haasten. Хин betekent lastig. Dus moohin is een website die je laat zien hoe je door een lastige, onbekende bestemming kunt reizen zonder vast reisschema en gewoon van je ervaringen kunt genieten.’

(Извор: Муза, Бангкок Пост, 16 november 2013; de URL van de site is gewijzigd in moohin.in.th)


Поднесена комуникација

Барате убав подарок за Синтерклаас или Божиќ? Купи Блогот „Најдоброто од Тајланд“. Брошура од 118 страници со фасцинантни приказни и стимулативни колумни од осумнаесет блогери, пикантен квиз, корисни совети за туристите и фотографии. Нарачајте сега.


1 reactie op “Lastig varken: Thailands meest succesvolle reiswebsite”

  1. Весел Б вели

    Het domein moohin.com is momenteel (17/11/2013, 10 am CET) niet bereikbaar. De site is wel te zien via http://www.moohin.in.th.


Остави коментар

Thailandblog.nl користи колачиња

Нашата веб-локација најдобро функционира благодарение на колачињата. На овој начин можеме да ги запомниме вашите поставки, да ви направиме лична понуда и да ни помогнете да го подобриме квалитетот на веб-страницата. Прочитај повеќе

Да, сакам добра веб-страница