Доживувате сè во Тајланд (22)

Со уреднички
Геплаатст во Живеење во Тајланд
Тагови: ,
30 декември 2023

Друга епизода од серијата приказни, раскажува како ентузијастите од Тајланд доживеале нешто посебно, смешно, љубопитно, трогателно, чудно или обично во Тајланд.

Vandaag een verhaal van bloglezer Cees Noordhoek over een vermakelijke busreis naar Chiang Mai.

Доколку и вие сакате да го споделите вашето искуство со нас и со читателите на блогот, испратете ја вашата порака, можеби со фотографија што самите сте ја направиле, до уредниците преку контактирајте.

Ова е приказната за Cees Noordhoek.

Een busreis naar Chiang Mai

Eind december 2019 hebben mijn Thaise vrouw en ik een busreisje gemaakt van Buriram naar Chiang Mai en Chiang Rai. Het reisje werd verkocht door een vrouw uit een naburig dorp, mijn vrouw had er reuze zin in en ik eigenlijk ook wel, we waren daar nog nooit geweest. Het bleek ook nog een vermakelijk gebeuren qua Thais organisatietalent.

De vrouw is 3x aan de deur geweest voor het rond was, de eerste keer of we er wat voor voelden, de 2de keer om een papiertje te brengen waar de details op stonden (alles in het Thai uiteraard) en de 3de keer om het geld op te halen.

Ze sprak toen ook af om ons op te komen halen om 14.00 uur, de bus zou om 16.00 uur vertrekken, ruim op tijd dacht ik nog…. om 15.30 nog niemand gezien, papier opgezocht en maar eens gebeld. Ze waren ons vergeten, er kwam nu iemand aan ons op te pikken. Inderdaad, in een mum stond er een auto voor de deur. Op naar de bus en instappen, het gekakel in de bus verstomde gelijk, oooh falang! Inderdaad, een falang, sawasdeekrahb! Ze moesten even wennen, maar het gekakel begon alweer! Uiteindelijk om 16.30 uur vertrokken…

Ik kon niet rechtop staan, want heel het plafond was volledig behangen met discolampen en luidsprekers, ook boven de bagagebakken. Toen ik eenmaal zat dacht ik nog het zal toch niet waar zijn…jawel, na een half uurtje rijden een mannetje heen en weer lopend met een microfoon en aan knopjes draaiend, karaoke met het volume op 10! De ramen in de bus trilden, ik voelde de bassen in mijn lijf. Om 23.00 uur vonden een paar vrouwen het welletjes en draaiden resoluut de knop om, slapen.

Eenmaal in Chiang Mai was het de hele dag tempel in, tempel uit, markt op, markt af, mijn vrouw genoot, ik wat minder, hoef niet alle tempels te zien. Aan het eind van de dag de slaapplek opgezocht, wij hadden een kamer in een steegje bij een plein vol bussen, de Thai gingen naar een gezamenlijke slaapzaal. Hoe laat vertrekken we morgen? 5 uur was het antwoord…pff 5 uur? Ja, we moeten vroeg weg, we gaan naar de sneeuw kijken, of ik wel eens sneeuw had gezien? Nu had ik wel eens gelezen dat het daar kan vriezen, rijp dus, maar voor de Thai is het sneeuw.

Opgestaan om 04.30 uur, 5 uur buiten, niks of niemand te zien, ook geen bus, om 05.30 maar eens gebeld hoe het nu verder ging, ja, we werden zo opgehaald, en jawel, een songtaew die ons naar de rest van het gezelschap zou brengen, die hadden blijkbaar ergens anders geslapen. De chauffeur wist het ook niet, wel 3x gestopt en gebeld en rijden maar weer, er waren bij de eerste stop nog 3 songtaews aangesloten…. vreemd vond ik, maar werd later duidelijk, waar het gezelschap geslapen had, daar stond ook geen bus. Iedereen ingeladen en op naar de bus, het was inmiddels al 06.30 uur geweest.

Er moest weer 3x gestopt en gebeld waar de bus nu stond, rijden maar weer, ben hier eerder geweest, dacht ik nog, en jawel hoor, de bus stond op het pleintje waar wij geslapen hadden….. het werd 07.30 uur voor de bus vertrok, waren we iets van 2 uur door Chiang Mai gesleept om uiteindelijk weer voor de deur in te stappen.

Ik heb er maar niks van gezegd, helpt toch ook niet meer, ben wel wat gewend van Thai en de klok en organiseren, wereldkampioen zijn ze daarin, maar ik had gewoon tot 7 uur kunnen slapen en sneeuw hebben we niet gezien, +6 graden….

8 одговори на „Искушуваш секакви работи во Тајланд (22)“

1. Пол вели

Heel herkenbaar. Leuk verhaal. Ik lag in een deuk.

• PEER вели

Hahaaaaaa
      Ooit bijna hetzelfde ik kleine vorm meegemaakt.
      ‘n jaar of vijf geleden, na bij vrienden in HuaHin te zijn geweest, besloten we om met de bus naar Suvarnabhum te reizen.
      Kwam ‘n minibusje aan, uiteraard al barstensvol niet enkel medereizigers maar ook dozen, véél dozen. Chaantje werd voorin gefriemeld en ik kon ergens achterin gepropt worden.
      Rijen maar! Tot overmaat van ramp ging de muziek aan en de sjooffeur draaide z’n petje om op standje “Max Verstappen”
      Na 50 km, bij de tankbeurt hebben we rap ‘n taxi gezocht.
      Man man, wat hebben wij toen genoten tot Suvarnabhum.

2. janbeute вели

Mooi en heel herkenbaar verhaal.
    Vooral dat van die disco bus.
    Voor veel Thaise mensen is een reis zoals omschreven een korte vakantie van een of twee dagen.
    Die ze maar eens in de zoveel jaar kunnen bekostigen, en dan wordt er ook overal nog op bezuinigt.
    Zoals de inzender al schreef slapen op een gemeenschappelijke slaapzaal.
    Ook op dit blog lees je nu bijna dagelijks over de zorgen die velen hebben of ze nog wel op vakantie kunnen dit jaar naar Thailand.
    Maar neem maar van mij aan dat er vele Thais zijn die nog nooit ooit eens op vakantie zijn geweest.
    Dus zo slecht hebben wij het nog niet.

3. Џани вели

Mooi stukje
    Ongeveer hetzelfde meegemaakt,(en in veel andere situaties ook)
    Een westerling kan zich daar mateloos aan ergeren,
    Ikzelf ben er ook al zodanig gewend aan geraakt dat ik er gewoon mee kan lachen want voorspelbaar 🙂
    Zie jou laatste citaat, heerlijk als je het eenmaal acepteert en gelukkig bent al of niet met een Thaise partner.

4. кокошка вели

Zoiets zelf ook meegemaakt. wij gingen vanuit Si Maha Phot naar Ayutthaya. Zelfde dag weer terug trwouwens.
    Half in de nacht vertrekken met 2 discobussen. Iedereen, in ieder geval de mannen en een paar jonge vrouwen, gelijk aan de drank.
    En ik dacht dat we naar de ruines gingen. Ik dacht ga mij settelen bij dat restaurant in het midden. Dat ging mooi niet door.
    We gingen langs de tempels. In sneltreinvaart.
    Zijn best veel tempels rondom Ayutthaya.

• Тео вели

Почитуван Хенк,
      Je schrijft vertrek uit Si Maha Phot. Woon je daar nog steeds?
      Gr Theo

• кокошка вели

Тео,

Ik ben hier momenteel, maar slechts op vakantie.
        Heb nog een weekje, dan weer terug naar Nederland.

5. khun moo вели

De disco bus. We kwamen deze laat in de middag tegen op weg naar kao yai waar we in de file stonden.
    Drukke weekend avondspits, bochtige wegen en veel hellingen. Oorverdovende harde muziek en zelfs dansende mensen in de bus. De disco lampen in de bus maakten het nog specialer. Veelal vijftigers Opvallend veel vrouwen van middelbare leeftijd.

Остави коментар

Thailandblog.nl користи колачиња

Нашата веб-локација најдобро функционира благодарение на колачињата. На овој начин можеме да ги запомниме вашите поставки, да ви направиме лична понуда и да ни помогнете да го подобриме квалитетот на веб-страницата. Прочитај повеќе