Veselības aprūpes atbalsta departaments (DHSS) brīdina privātās slimnīcas, ka jaunais likums nosaka, ka neatliekamā palīdzība (ĀP) 72 stundas jāsniedz ievestajiem pacientiem. Viņiem nav atļauts iekasēt maksu par to.

De regeling vloeit voort uit de nieuwe wet op ‘Universal Coverage for Emergency Patients’, die zaterdag van kracht is geworden. Directeur-generaal Visit zegt dat de eerste 72 uur na een incident, zoals bij een verkeersongeluk, van groot belang is voor de overlevingskans c.q. het herstel van slachtoffers.

Sommige particuliere ziekenhuizen willen alleen spoedeisende hulp bieden als patiënten kunnen aantonen verzekerd te zijn, of als men voldoende financiële middelen heeft. Weigering kan onder de nieuwe wet bestraft worden met een maximum van twee jaar gevangenisstraf en/of een boete van 40.000 baht per overtreding.

De gratis behandeling geldt voor 72 uur, daarna moeten patiënten worden overgebracht naar het ziekenhuis waar ze staan ingeschreven. Blijven kan ook maar dan moet er wel betaald worden.

Regeringswoordvoerder Sansern verklaarde eerder dat de regering met de nieuwe wet iedereen gelijke toegang tot de gezondheidszorgwil geven om zo de kloof tussen arme en rijke Thai te verkleinen.

Volgens cijfers van het National Institute of Emergency Medicine telde Thailand vorig jaar 12 miljoen patiënten op de spoedeisende hulp. Naar verwachting zal dit aantal, mede door de nieuwe wet, toenemen.

Avots: Bangkok Post

12 reacties op “Patiënten hebben recht op 72 uur gratis spoedeisende hulp in ziekenhuizen”

  1. Plaušu jan saka uz augšu

    Let wel: in de engelstalige nieuwsuitzending op NBT (’s ochtends om 08:00u) werd duidelijk vermeld dat het om “citizens” gaat…Bijgevolg geldt dit niet voor expat’s…helaas.

  2. erik saka uz augšu

    ” Iedereen gelijke toegang tot de zorg in de eerste 72 uur ”

    Iedereen lijkt me iedereen dus ook een buitenlander. Maar zie ik dat wel juist? Heb zo mijn twijfels.

  3. John saka uz augšu

    Hopelijk geldt die regeling ook voor toeristen? Tot nog toe moest vaak eerst aan allerlei formaliteiten worden voldaan alvorens men in de ziekenhuizen met een (buitenlandse) patiënt aan de slag ging.

  4. kniksis saka uz augšu

    Alle patiënten? Dus ook expats? en vakantiegangers?

    • Nonkel Jan saka uz augšu

      Neen!…toeristen of niet-immigrant verblijvers zijn géén “Citizens”…pas hiermee op!

  5. Renē Mārtins saka uz augšu

    Is deze wet ook voor niet Thais bedoeld ?

  6. peter saka uz augšu

    Geldt deze nieuwe wet alleen voor Thai of ook voor expats?
    Wat verstaan ze onder spoedeisende hulp? Letsel door een verkeersongeval lijkt me duidelijk. Maar een acuut hartinfarct of een longontsteking valt normaal gesproken ook onder de spoedeisende hulp. Vraag me af of Bangkok Hospital zich aan deze wet gaat houden. Mijn ervaring was dat ze pas tot opname en behandeling wilden overgaan na overleg en goedkeuring van mijn verzekering. En in mijn geval duurde dat onverantwoord lang. Het is allemaal veel te vaag en daardoor een bron van conflicten.

  7. Nonkel Jan saka uz augšu

    Ik heb dit reeds eerder aangehaald maar zie hierbij menige twijfelachtige vragen; nogmaals: de urgente zorg betreft in de nieuwsgeving “Citizens”…en daar behoren de farangs niet bij…dus: Pas op!

  8. Renē Mārtina saka uz augšu

    Pensionado’s, studenten en expats zijn volgens mij ook inwoners. Toeristen duidelijk niet. Het lijkt me een goede zaak als hierover meer duidelijkheid komt.

  9. Renevan saka uz augšu

    Het is de bedoeling dat ziekenhuizen teams gaan vormen om te bepalen of iemand in aanmerking komt voor spoedeisende hulp. Het is dus maar net de vraag wat daar van terechtkomt. Dat kan wel eens zo worden, geen geld of verzekering dan niet spoedeisend. Dit is denk ik ook weer zo’n halfbakken maatregel, waarover de uitvoering niet goed nagedacht is.

  10. Deivids H. saka uz augšu

    Ik verwacht dat die spoedeisende niet aanrekenbare hulp…(!) wel door Bangkok Hospitaal en” vergeleikbaren ” zal verrekend worden in hun algemene prijzen ….dus nog maar eventjes wat meer aanrekenen bij hun normale klanten …..ofte “de sterkste schouders dragen de lasten van de minderen ” principe …….Boekhoudkundig opgelost ..!

  11. Kolins Jangs saka uz augšu

    Alle ziekenhuizen zijn verplicht om spoedeisende eerste hulp te verlenen. Ik ken een geval waar een farang naar een staats ziekenhuis werd gestuurd en onderweg is overleden. Dit ziekenhuis heeft een hoge schadeclaim moeten betalen aan de nabestaanden.


Atstājiet savu komentāru

Thailandblog.nl izmanto sīkfailus

Mūsu vietne vislabāk darbojas, pateicoties sīkdatnēm. Tādā veidā mēs varam atcerēties jūsu iestatījumus, sniegt jums personisku piedāvājumu un jūs palīdzat mums uzlabot vietnes kvalitāti. Lasīt vairāk

Jā, es vēlos labu vietni