Taizemē uz ceļiem paliek bīstami miniveni

Pēc redakcijas
Ievietots Ziņas no Taizemes
Tags:
12 augusts 2019

Neskatoties uz agrāku aizliegumu, (vecie) mikroautobusi turpina braukt pa Taizemes ceļiem. Satiksmes ministrs Saksajams tam ir devis atļauju. Taču mikroautobusiem, kas vecāki par 10 gadiem, vispirms ir jāpārbauda un jāveic drošības pārbaude.

Voormalig hoogleraar Agachai van het King Mongkut’s Institute of Technology Ladkrabang en de Hong Kong Polytechnic University vindt het een onverstandig besluit. Volgens hem is het risico van doden bij verkeersongelukken met voertuigen die ouder dan 10 jaar zijn, erg groot.

Agachai beroept zich op een studie aan van het Amerikaanse Department of Transportation, waaruit blijkt dat bestuurders en passagiers in auto’s die ouder dan 15 jaar zijn, een 50 procent hogere kans hebben om te komen dan degenen die in 10 jaar oude auto’s rijden. Bij voertuigen die 18 jaar oud zijn, bedraagt de kans zelfs 71 procent.

Minister Saksayam is de bestuurders tegemoet gekomen na enkele gesprekken. Eerder bepaalde het Land Transport Department dat uiterlijk 13 augustus de oude minibusjes vervangen moesten worden door de meer veilige midibusjes. Maar nu mogen de chauffeurs hun busjes afrijden tot ze rijp zijn voor de sloop.

Avots: Bangkok Post

8 reacties op “Gevaarlijke minibusjes blijven op de weg in Thailand”

  1. Atzīmējiet saka uz augšu

    ” … ouder dan 10 jaar gekeurd en een veiligheidsinspectie ondergaan.”

    Daarvoor ga je ook in Thailand naar de technische controle in een Transport Office. Daarvan zijn er vele in alle provinciehoofdplaatsen en districten. Het staat eenieder vrij een keuringsstation te kiezen, waar dan ook.

    In het transportoffice van mijn provinciehoofdstad gebeurt de technische keuring behoorlijk “state of the art”. Aftandse gebrekkige voertuigen worden daar niet aangeboden voor keuring. De locals weten wel beter.

    Zo’n 25 kilometer verderop is er een district transport office en daar gaat iedereen met gammele voertuigen heen. Alles wordt daar goedgekeurd mits een kleine extra bijdrage aan de uniform van dienst. Wrak van een motosai 300 Thb in het vuistje, saleng eerst ontkoppelen a.u.b. Pick-up vol roestgaten, zonder verlichting en roetbrakkend 1000 thb in the pocket.

    Dat heeft de nieuwbakken minister van transport weer fijn geregeld. Iedereen tevreden. We bollen rustig verder tot … in de kist.

  2. pw saka uz augšu

    Wordt de chauffeur ook gekeurd?

    • Rūds saka uz augšu

      Dat keuren van de chauffeur zou moeten gebeuren, voor hij zijn rijbewijs krijgt.
      De werkgever zou moeten worden gekeurd, op het aanhouden van reële werktijden, rittentijden en rusttijden.
      Ik denk dat het grootste deel van de ongevallen ontstaat door de te hoge eisen van de werkgever.

  3. l.mazs izmērs saka uz augšu

    Wie had nu echt wat anders verwacht?

  4. atbalsts saka uz augšu

    Destijds op dit blog hele – vaak onzinnige – discussies over de busjes in kwestie. Midi-busjes was de oplossing!! Over de “chauffeurs” werd niet gesproken. Deze veelal oppeppende middelen gebruikende types veroorzaakten vaak de ongelukken.
    En dat blijft zo of ze opeens op midi-busjes gingen rijden. Het aantal slachtoffers zou (meer passagiers immers) zou alleen maar toenemen.

    Naast een goede jaarlijkse keuring van voertuigen zouden deze kamikaze chauffeurs ook jaarlijks gekeurd moeten worden. Naast een goede basis-opleiding natuurlijk. Als dat allemaal is geregeld dan vallen onveilige busjes er vanzelf tussenuit.

  5. leonthai saka uz augšu

    De minibusjes zijn niet gevaarlijk, wel hun DRIVERS…Doe daar maar iets aan , AUB,

    • Džordžs saka uz augšu

      hi,
      Ben ik volledig met je eens, die denken dat ze alles mogen zoals vlak achter een andere wagen hangen vooral op dubbel vaks banen rechts rijden, snelheid, en zoveel meer, maar ja dat is Thailand he

  6. Kees saka uz augšu

    Het is wat met die Thais…nooit hebben ze waar dan ook haast mee, totdat ze achter het stuur gaan zitten. Het aantal mensen wat in Thailand dagelijks in het verkeer omkomt doet weinig onder voor het aantal slachtoffers in een oorlogsgebied. Dat heeft weinig tot niets met gevaarlijke busjes te maken.


Atstājiet savu komentāru

Thailandblog.nl izmanto sīkfailus

Mūsu vietne vislabāk darbojas, pateicoties sīkdatnēm. Tādā veidā mēs varam atcerēties jūsu iestatījumus, sniegt jums personisku piedāvājumu un jūs palīdzat mums uzlabot vietnes kvalitāti. Lasīt vairāk

Jā, es vēlos labu vietni