Chaos op de Airport Rail Link, de lightrail verbinding tussen luchthaven Suvarnabhumi en het centrum van Bangkok. De reizigers zien zich geconfronteerd met vertragingen en lange rijen wachtenden omdat treinen uit de dienstregeling zijn gehaald. Tussen 9 uur en 17 uur rijden er minder treinen, waardoor de wachttijden in de spits tot wel 30 minuten kunnen oplopen.

De problemen op de lijn zijn ontstaan doordat het groot onderhoud van het materieel een jaar vertraging heeft opgelopen. Reserve-onderdelen moeten nog besteld worden, experts uit Duitsland moeten nog gezocht worden en een budget ontbreekt. In de tussentijd worden de meest noodzakelijke kleine reparaties uitgevoerd, waardoor treinen uitvallen.

Passagiers op het station Ratchaprarop, de tweede halte op de lijn, hebben een slimmigheid ontdekt. Ze reizen eerst in tegenovergestelde richting naar Phaya Thai, stappen daar in en bereiken zo hun bestemming. Het kost meer tijd, maar dat is altijd nog beter dan op Ratchaprasop niet kunnen instappen.

Overigens zijn vertragingen geen nieuw fenomeen op de lijn. Universiteitslector Tu zegt dat veel reizigers al langer ontevreden zijn over de dienstverlening, omdat er vaak vertragingen zijn.

De directeur van exploitant Electrified Train Co, een dochter van de Thaise spoorwegen, biedt weinig hoop. De reparaties duren nog twee maanden.

ET streeft naar een frequentie van 15 minuten in de spits en daarbuiten 20 minuten. Het artikel vermeldt niet wat de eerdere frequentie was. Het groot onderhoud gaat 12 tot 16 maanden duren. Wanneer dat begint, vermeldt het artikel evenmin.

(Avots: Bangkok Post, 13. gada 2014. septembris)

Foto: Drukte op station Phaya Thai.

9 reacties op “Chaos op de Airport Rail Link”

  1. Ko saka uz augšu

    Afgelopen woensdag en donderdag 4 keer gebruik gemaakt van de airportlink (cityline). Het was wel rond het middaguur. Geen enkel probleem, de treinen reden iedere 15 minuten en ook nog volgens de dienstregeling . Er moesten al wel veel mensen staan en in de spits zal het helemaal een chaos kunnen zijn. Maar noem me een wereldstad waar dat niet het geval is. En bedenk ook: voor 45 bath sta je in hartje stad vanaf het vliegveld en dat binnen een half uur. Dat gaat je met een taxi niet lukken! Niet voor dat geld en zeker niet binnen die tijd!

  2. IVO JANSENS saka uz augšu

    persoonlijk verkies ik toch nog steeds de taxi. heb een correcte maatschappij gevonden, Thaihappytaxi, geboekt via internet van thuis uit, hun chauffeur stond mij punctueel op te wachten op het afgesproken uur. En voor THB 800 tot in de stad ga ik zeker niet staan aanschuiven en zeulen met m’n koffers !

  3. Henks j saka uz augšu

    Staan is zeker aan de orde maar dat geldt voor de bts en mrt ook.
    Zelfs in de diverse bussen is staan erg gewoon
    Vertraging op de lijn is af en toe.
    Maar qua snelheid nog steeds de beste optie.
    In vergelijk met de NS nog steeds een verademing.
    Hoe vaak ligt de schiphol lijn er uit? De NS heeft zelfs een soort toeslag verzeker op je ticket dat je hoe dan ook je vlucht haalt.
    Staan is ook in Nederland normaal in de trein.
    Vertragingen en uitvallers zijn ook meer dan dagelijks.
    Dus de ellende valt nog mee op de airport link

  4. erkuda saka uz augšu

    = Het groot onderhoud aan het materieel heeft inmiddels al een jaar vertraging opgelopen;
    = reserveonderdelen moeten nog besteld worden;
    = experts uit Duitsland moeten nog gezocht worden;
    = een budget ontbreekt.
    Ziet er uit als een zoveelste typisch voorbeeld van falend Thais management.
    Zoals in veel Thaise bedrijven/organisaties zie je, wanneer je een schema bekijkt waarin alle functies vermeld staan, dat er sprake is van een werkelijk gigantische top, met vaak tientallen directie- en vergelijkbare functies.
    In de regel zijn de figuren die deze functies invullen, personen geen enkele kennis van zaken hebben en die zich ook niet daadwerkelijk met de bedrijfsvoering bezighouden, maar alleen in die functies benoemd zijn, om grote salarissen op te kunnen strijken.
    Ook dit is een van de problemen waaraan in dit land zo snel mogelijk eens iets gedaan zou moeten worden.
    Des te dringender met de verdere uitbreiding van allerlei regelgeving in ASEAN komend kalenderjaar.
    Klaarblijkelijk is het bij de ‘verantwoordelijken’ in dit land nog steeds niet doorgedrongen, dat Thailand – in tegenstelling tot wat de algemene gedachte hier in het land is – niet het slimste jongetje in de ASEAN-klas is, maar in het beste geval een van de sufferdjes.
    Maar ja……, het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn, dat die ‘verantwoordelijken’ zich wel terdege hiervan bewust zijn, maar dat het hen simpelweg niets kan schelen. Zolang zij zelf maar in allerlei geldpotten kunnen blijven graaien, zal het hen worst zijn.

  5. Lauva saka uz augšu

    Taxi ???

    800 baht ???
    Wat een grap
    300 baht ! Meer in 25 keer thailand heb ik nooit betaald

    Gals
    Neem overdag steeds de airportlink
    Taxi rijdt zich nl na 1 km al vast in de file

    Na 20 uur is taxi ok maar wees niet gek
    800 baht..betaal dit nooit he !!!

  6. Džeks Dž. saka uz augšu

    Voor transfers in Bangkok is 800 baht een prijs die je vaker hoort Leo. Vaak zelfs nog meer. Maar je hoeft geen dingen zelf uit te voeren. Comfort mag van veel mensen best wat kosten. Voor wie zich zorgen maakt over hoe je een metertaxi of de Airportlink moet pakken is naast Thailandblog Youtube een goede informatiebron.

  7. IVO JANSENS saka uz augšu

    Inderdaad Leo , 800 THB is een hele correcte prijs voor de rit van Suvarnabhumi tot BKK centrum. meestal zie je prijzen van 1200 en zelfs 1500 THB. Ik heb ook al overwogen om de airportlink te nemen, volgens mij een tof vervoersmiddel , maar dan sta je daar op het Makkasan station en moet je toch nog een taxi nemen om je eindbestemming te bereiken. Ik kies dan toch wel het voor comfort en het gemak ….

  8. Davy saka uz augšu

    800 Bath met metertaxi heb ik ook nog nooit meegemaakt hoor , maximum 300 Bath !

  9. Džeks Dž. saka uz augšu

    Dat zal je ook niet gebeuren Davy. Je hebt mensen die een transfer regelen vooraf vertrek en je hebt mensen zoals jij die een metertaxi of de airportlink pakken. Allemaal mogelijk. Een transfer vooraf geregeld is vaak 800 of meer. Als je googled zie je dat een transfer van 800 bath tot de redelijke prijzen in de transfermarkt behoort. Jij bent handig en bespaart al behoorlijk op je vakantiebudget. De ander geniet weer van een zorgeloze transfer per luxe auto.


Atstājiet savu komentāru

Thailandblog.nl izmanto sīkfailus

Mūsu vietne vislabāk darbojas, pateicoties sīkdatnēm. Tādā veidā mēs varam atcerēties jūsu iestatījumus, sniegt jums personisku piedāvājumu un jūs palīdzat mums uzlabot vietnes kvalitāti. Lasīt vairāk

Jā, es vēlos labu vietni