Elk jaar overlijden 700 jongeren in de leeftijd van 10 tot 14 jaar in Thailand ten gevolge van een bromfiets ongeluk en raken 15.800 gewond. Het Child Safety Promotion and Injury Prevention Research Centre (CSIP) heeft nu een videoclip gemaakt, die de jongeren wijzen op de gevaren bij het rijden op een bromfiets. Deze is geplaatst op sociaal media en heeft al veel kijkers getrokken.

Dr. Adisak, initiatiefnemer voor dit filmpje, houdt in eerste instantie ouders verantwoordelijk voor de dood en letsels van de jongeren, maar wil hen niet beschuldigen van het gebeuren. Het is een maatschappelijk probleem, dat niet alleen bij de ouders gelegd kan worden. Achterliggende vraag blijft natuurlijk, wanneer mag men wettelijk gezien een bromfiets besturen. Wie verzorgt de verkeersopvoeding bij jongeren en het gebruik van helmen. Soms wordt een kind met een bromfiets de weg opgestuurd met een nog kleiner kind achterop om iets weg te brengen of een boodschap te doen. Het blijft letterlijk een levensgevaarlijk risico.

Kortgeleden was er nog op YouTube een filmpje te zien (zie onderaan), waar een trotse vader zijn zoontje (12 – 14 jaar) een nieuwe bromfiets gaf. Bij het verlaten van het huis werd het kind al aangereden door een passerende brommer. Het liep redelijk goed af, maar geen enkele les of instructie was vooraf gegeven.

Vooral tijdens de vakanties en festiviteiten zoals Songkran stijgt het aantal ongevallen. Helaas staat Thailand op dit gebied op nummer een.

9 reacties op “Verkeersongevallen bij Thaise jongeren”

  1. Кампен эт сатуучу дүкөн дейт

    Alleen Libië schijnt hoger te scoren wat het aantal verkeersdoden per inwoner las ik laatst. Was dat hier? Het is daar op de weg zelfs nog gevaarlijker dan in België! Ik heb inderdaad meerdere Thais gekend die er nu niet meer zijn, dankzij het verkeer.

  2. Рууд дейт

    Is dat 700 doden, waarbij het kind de bestuurder was, of ook de ongelukken, waarbij een volwassene de bestuurder was?
    Dat maakt natuurlijk wel wat verschil, (hoewel uiteraard niet voor het kind).

    Maar veel mensen kunnen zich geen auto veroorloven en zijn dus aangewezen op het gevaarlijke transport op een bromfiets.

    • l. төмөн өлчөмү дейт

      Het gaat hier om kinderen die zelf een bromfiets besturen.

    • georgio500 дейт

      De fout ligt niet alleen bij de kinderen, de ouders zijn de grote schuldigen, dit is een tekort aan opvoeding, en ik vind dat men de koe bij de horens moet vatten, met op school te beginnen waar ze met zen allen een beetje studie moeten wijten aan het gevaarlijke verkeer, alsook de politie moet niet altijd een oog dicht knijpen, gewoon de bon op en boete betalen en bij herhaling brommer aan de ketting
      Het is de dicipline dat het thaise volk niet heeft, en dat moet van jong aangeleerd worden.

      • l. төмөн өлчөмү дейт

        In de posting wordt de fout niet bij de kinderen gelegd, maar was een antwoord op de vraag van Ruud of de verongelukte kinderen zelf de bromfiets bestuurden.

  3. уурдоо дейт

    De ouders zijn trots dat hun kind bromfiets rijdt, en dan moet je denken, dat 14 jaar al oud is.
    Ga bij een lagere school staan, hoeveel rijden daar met een bromfiets (en dan niet een scooter of zoiets, nee die zijn niet meer goed genoeg het moet het model motor zijn) weg. Bij het schoolhek staat de lokale politie het verkeer te regelen, zie uitgaan van de scholen. Deze kinderen zijn nauwelijks in staat om de “motor” op te tillen, maar rijden dan weg met een wheele en natuurlijk zonder helm. En wat doet de politie, juist, niets en waarom niet? Ze staan er om het schoolverkeer te regelen en niet om te kijken wat er met de bromfietsen aan de hand is. Dit is niet een verhaaltje, ik heb het 8 jaar bij verschillende scholen aangezien. Ik haalde mijn Farang kinderen op met de auto.

  4. Франциямстердам дейт

    In het oorspronkelijke artikel,
    .
    http://englishnews.thaipbs.or.th/motorcycle-accidents-kill-average-15-thai-youths-every-10-days/
    .
    is sprake van gemiddeld 15 doden in de leeftijdscategorie 10-14 jaar per 10 dagen.
    Dat wordt gemakshalve gelijkgesteld aan 700 per jaar, maar dat klopt niet, het moet zijn: 547.
    Verder blijkt uit niets dat deze getallen uitsluitend bestuurders betreffen.
    .
    75% van de verkeersdoden in Thailand zijn bestuurders/passagiers van een motorbike.
    Uitgaande van 20.000 doden per jaar dus 15.000 motorbike-slachtoffers.
    .
    Het leeftijdscohort 10-14 jaar maakt ongeveer 1/14e deel uit van de Thaise bevolking.
    Bij een evenredige verdeling zou men dus 15.000 / 14 = 1071 doden per jaar verwachten in deze categorie.
    Het zijn er ‘slechts’ 547.
    .
    Om nu te concluderen dat kinderen van 10-14 twee keer zo veilig zijn op een motorbike dan de rest van de bevolking is wat kort door de bocht, maar de cijfers tonen in ieder geval ook niet aan dat jongeren meer gevaar lopen of gevaarlijker zouden rijden.

  5. Мартин Снеевлиет дейт

    Ik heb zelf ruim 17 jaar in Pattaya gewoond en gewerkt. Ik reed daar zowel auto als motor. Helaas is het mij ook overkomen. Ik reed met mijn motor op de Teprasit road toen een jong meisje van recht uit een soi kwam de dubbel door getrokken streep overreed en zonder helm steeds meer naar de linker kant van de road stuurde. Ik kwam er vanachter aan en helaas kon ik niet meer uitwijken en ben er schuin aan de zijkant tegen aan gereden, gevolg een gebroken pink en een hoop schade aan mijn motor. Het huilende meisje op de grond en ik kon naar het ziekenhuis. Ik heb mijn Thaise vriend gebeld en die heeft de politie gebeld. Naar het bleek was het meisje 12 jaar en had geen rijbewijs. Gelukkig was ik wel verzekerd maar het meisje niet. Zij en haar toegesnelde moeder moesten in de namiddag naar het politie bureau komen om de schade te regelen. Helaas voor mij was er geen geld en de politieman keek mij zo aan van wat moet ik hier nou mee? het meisje vast zetten omdat moeder geen geld heeft? Na overleg met mijn vriend heb ik de zaak maar zo gelaten eh heeft de politieman na enkele harden worden de 2 weg gestuurd. Het enige positive van dit verhaal is dat ik aan de politieman een vriend hebt over gehouden, en als ik naar Thailand op vakantie gaat dat hij altijd even langs komt en we samen gezellig wat gaan eten en drinken.

  6. ча-ам дейт

    In Thailand bestaan bromfietsen 49 cc niet
    Motors, scooters meestal vanaf 107 cc wel, waarvoor uiteraard een rijbewijs nodig is, vanaf 16 jaar kan men hiervoor examen doen.


Комментарий калтыруу

Thailandblog.nl кукилерди колдонот

Биздин веб-сайт кукилердин жардамы менен мыкты иштейт. Ушундай жол менен биз сиздин жөндөөлөрүңүздү эстей алабыз, сизге жеке сунуш жасайбыз жана сиз веб-сайттын сапатын жакшыртууга жардам бересиз. Толук маалымат

Ооба, мен жакшы веб-сайтты каалайм