Çîn dixwaze mohra xwe li Asyayê bihêle. Rêhesinê Trans-Asyayî mînakek baş a vê yekê ye, her weha riya hesinî ya ji Taylandê berbi Chinaînê (an jî divê hûn bibêjin ji Chinaînê heya Taylandê?).

Ee aantal weken geleden is er begonnen met de aanleg van de 845 kilometer lange spoorlijn. Eenmaal operationeel moet het er voor zorgen dat er twee miljoen extra Chinese toeristen het ‘Land van de Glimlach’ gaan bezoeken.

Naast goederentreinen zullen er uiteindelijk ook hoge snelheidstreinen ingezet kunnen worden, die 250 kilometer per uur kunnen rijden.

De lijn doorkruist 10 provincies in Thailand en zal door de gunstige prijs van een ticket interessant zijn voor Chinezen. Zo gaat een retourticket van Kunming naar Bangkok naar verwachting 700 yuan (US$108) kosten, een stuk goedkoper dan de prijs voor een vlucht.

Çavkanî: Rojane Ciwanên Pekînê

13 reacties op “Spoorverbinding Thailand – China moet over vier jaar een feit zijn”

  1. yêşîm dibêje jor

    Hoge snelheidstrein zie ik voorlopig echt niet gebeuren. Aardverschuivingen, loslopende buffels, dronken Thai… Dat wordt een groot debakel, afgaand op de huidige verbinding Bangkok – Chang Mai.

    M meraq!

    • şêlandin dibêje jor

      We wachten in spanning af. Alles wat boven de 80 km rijdt op het spoor valt daar onder hoge snelheid. Als de lijn gereed is hoop ik er eens gebruik van te maken….

  2. Harrybr dibêje jor

    Het Land van het Midden gaat zijn plaats weer innemen, zoals het millennia lang in meer-of-mindere mate gedaan heeft.
    In 1994 vertelde een Chinees mij: “in 2020 zijn we gelijk aan het Westen”. Mah.. het begint er al goed op te lijken.
    Di sala 2012-an de wî ji min re jî pêşbînî kir: "Di sala 2050-an de hûn hemî dikarin dîsa beşdarî Textê Dragon bibin". Temaşe dikim ka her kes çawa rê dide Chinaînê (bi taybetî Deryaya Chinaînê ya Başûr, û nebûna tevahî dilxwaziya parastina berjewendîyên xwe, nemaze li Ewrûpa, li kêleka serokek Amerîkî, ku tam ji bo zanîn, jêhatîbûn û têgihiştinê nayê hilbijartin) ez radiwestim. Ger ev pêşbînî jî rast derkeve, şaş nemînin. Û hemû rê,. heke hûn li pêşkeftina karesatî ya nifûsa li SE Asyayê û rewşa xwarinê ya çaverê li ber germahiya gerdûnî binêrin. Li gorî Enstîtuya Dexlê Taylandê, +3C tê wê wateyê ku Tayland, lê di heman demê de Kamboçya, Vîetnam û Myanmar dê salê tenê yek çinîna birincê hebe li şûna ku niha li gelek deveran 2 an 3 be. Şîroveya wan: ger… wê demê… em ê 1 mîlyar kesên din ên mîna wê hebin ku li S + SE Asyayê bixwin.
    China -dankzij hun éénkind politiek-, Japan en Korea zullen de enige zijn, die hun bevolking kunnen voeden.

  3. Gerard dibêje jor

    Ideaal om in de nabije toekomst massaal militair materieel naar zuid-oost asia te verzenden om deze hoek van de wereld te controleren. Maar goed de militaire guntha hier wil dan ook haar personeelsbestand verdubbelen of dat zal collaboreren met de chinezen ….. wie weet men heeft nooit anders gedaan (collaboreren) in het verleden al was het om zogenaamd haar onafhankelijkheid te behouden.

    gr. Gerard

  4. alîkarî dibêje jor

    Gaat niet lukken die HSL. Kaartje BKK/Chiangmai gaat TBH 1800 enkel kosten. Aaangezien er vast ook tussentijds 1 of meerdere keren gestopt gaat worden, kun je dus net zo goed vliegen. En hoeveel Thais kunnen zich TBH 1800 veroorloven? Degene, die dat kunnen nemen vliegtuig.

    Trouwens, ik waag te betwijfelen dat een dergelijk project door een dergelijk landschap in 4 jaar geregeld kan zijn. Als de Chinezen dat kunnen, is er in Europa (cq nederland) ook wel werk voor ze. Daar rijden nog steeds geen HSL’s en er is hier en daar al betonrot geconstateerd.

    • Ruud dibêje jor

      Ji wê re ne rizîna betonê, lê ji betonê xerabûyî re tê gotin.
      Mînakî, gelek qûm û hindik çîmento.
      An jî pola bi hêz, ku 10 cm ji keviya betonê dikeve û li wir disekine.
      Bi vî awayî blokên xanî ava kirin.
      Tenê yên ku dirêj nekirin.

      • frank brad dibêje jor

        Ma hûn jê re dibêjin gendelî ne?
        Li Hollandayê jê re dibêjin rizîna betonê! !

    • Roy dibêje jor

      Waarom zou de Chinezen dat niet lukken ? In China bouwen ze per jaar 1000 km aan High speed rail.
      En dat land is nou ook niet bepaald een biljartlaken.Snelheden tot 350km daar kunnen we in Europa
      tenê xeyal dike. http://www.travelchinaguide.com/china-trains/high-speed/

  5. Nico dibêje jor

    Hier in Thailand is een minuut iets langer dan bij ons in Europa, Familie zegt altijd; ha minnit (5 minuten)
    Ji ezmûnê, ez dizanim ku em di nav 10 û 20 hûrdeman de diçin.

    De oplevering van de spoorlijn over 4 jaar betekend in Thailand gewoon 40 jaar. (zie het nieuwe vliegveld)
    Ew ê bigihîje wir, lê li vir "piçek" demek din hewce dike.

    Tenê eff. bisekine.

    Air Asia vliegt in 3.30 uur van Don Muang naar Kunming, dus wie neemt de trein?

    Nico, ji Lak-si, Newroz û Sersalê li her kesî pîroz dikin

  6. H. Nusser dibêje jor

    Thailand zet zijn deuren al geruime tijd wagenwijd open voor China. Voor de westerling wordt het steeds moeilijker om hier langere tijd te verblijven. De Chinezen worden steeds meer met open armen ontvangen.
    Thailand lijkt geen idee te hebben van de Chinese expansie politiek en lijken d geschiedenis niet te kennen of te willen kennen.
    Over twintig jaar is Thailand een provincie van China en zefs dan lijken de Thai het nog niet in de gaten te hebben.
    Tîbetê bifikirin.

    • hilbijart dibêje jor

      Bê guman her Thai dizane ku.
      Want het land word al heel lang door Chinese/thai geregeert.
      Ne girîng e ku ew hemî çînî/taylandî ne.
      Kijk ook maar naar het chinese nieuwjaar meeste winkels en zaken dicht.

  7. Ruud dibêje jor

    250 km di saetê de?
    Wê demê ji sînorê Taylandê wêdetir tune.
    Ji wê pê ve dibe xirecir. (ji aliyê sînorê Çînê ve tê dîtin)

  8. hêsantir dibêje jor

    Min xwendibû ku rêya hesin 845 km dirêj e û 185 pir tê de hene.
    Û oh, erê 71 tunel!!!!!!
    Dan ook nog 31 stations, waarvan sommige aangepast moeten worden en sommige totaal nieuw.

    Û ew hemî di 4 salan de ?????

    Een Frans/Thaise bouwcombinatie, is het station van Bangsue aan het bouwen, deze loopt al vele jaren achter.
    De purple lijn is gebouwd door Italy/Thai en is helemaal greed met treinen en al, maar kan nog niet in gebruik genomen worden, omdat het station van Bangsue niet gereed is.
    De betonconstructie van de “redline” naar LakSi, Don Muang en Rangsit is tot het Station van Bangsue ook bijna gereed. Maar van de Frans/Thaise bouwcombinatie geen aktiviteit te zien.

    Thailand mag zich gelukkig voelen, dat men al vele jaren eerder is begonnen, anders was de blamage wel heel groot ten opzichte van China.


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim