Zilamên Taylandî yên ku dixwazin bibin rahîb dê di demek nêzîk de li şûna heft rojên heyî qursek mecbûrî ya herî kêm 15 an 30 rojan bistînin. Civata Bilind a Sangha ev yek wekî yek ji tedbîrên ku dawî li kiryarên nebaş ên rahiban bîne biryar da.

Thaise monniken mogen bijvoorbeeld geen lichamelijk contact hebben met vrouwen en zich niet te te buiten gaan aan alcohol, drugs of andere genotmiddelen en dat blijkt een lastige opgave.

De orde van monniken vindt zeven dagen te kort om de principes van de Dhamma te begrijpen, aldus woordvoerder Oban van het National Office of Buddhism.

Çavkanî: Bangkok Post

17 reacties op “Wangedrag van Thaise monniken moet afnemen door verplichte cursus”

  1. LOUISE dibêje jor

    En men denkt dat een iets langere cursus, dit kwaad kan uitroeien??

    Naar mijn mening een hele simpele en kinderlijke gedachtengang.

    LOUISE

  2. Frans de Beer dibêje jor

    Volgens mij laten een heleboel jongens zich voor 3 maanden inwijden om zo hun familie te plezieren en meer aanzien te krijgen. Ze staan daar niet zelf achter en kunnen zich daardoor ook slecht aan de regels onderwerpen.

  3. Eric dibêje jor

    De lust voor vrouwen en alcohol zal niet afnemen door enkele weken cursus extra.
    Het vraagt een groot offer om in deze losbandige wereld een monnik te zijn.
    Het is aan de Sangha Suprime Counsel op te treden als de strenge regels worden overtreden en de afvallige te laten weten dat hij geen monnik meer is en, in feite, zelf geen boedhist. Al de rest is schijnheilig gedoe.

  4. Nicky dibêje jor

    Ik vind dus ook dat hele monnikengedoe de laatste jaren meer en meer verloederen , om het zomaar te zeggen. Als je tegenwoordig de jonge monniken ziet lopen, Allemaal met de modernste smartfone. Heb zelfs al bierdrinkende en rokende monniken gezien. Ik dacht altijd dat een monnik het voorbeeld van soberheid moest zijn. Met andere woorden, alle luxe afwenden.
    Ik vind dit echt niet kunnen. Er moet dus inderdaad door oudere leermeesters duidelijk opgetreden worden.

  5. l.pîvana kêm dibêje jor

    Zou het een idee zijn om toelatingseisen te stellen en een duidelijke motivatie om tijdelijk monnik te
    mogen worden.
    Oudere monniken zouden ook wel eens een voorbeeld functie kunnen hebben.

    • Henk dibêje jor

      Veel oudere monniken hebben al een voorbeeld functie. Ze hebben macht, zijn overweldigend rijk en vormen een staat in een staat.
      Leg de ontwikkelingen van het Europees katholicisme ernaast, en je ziet de toekomst van het boeddhisme.

  6. xew dibêje jor

    Ik ga ervan uit dat elke godsdienst zijn uitspattingen heeft. Hier gaat het van drank… tot vliegtuigen en rolex toe.
    Het blijft een instituut van macht, waar er macht is, is er misbruik.

  7. li dibêje jor

    Als buitenstaander(s)/buitenlander(s) mogen wij ons niet met de Thaise manier van leven bemoeien.
    Dat verwachten we in Nederland ook van de gasten, maar het is inderdaad nodig, dat je aspirant-monniken meer kennis van “normen en waarden” van het monnik-zijn krijgen.

    Laat ze bv. eerst 3 maand een cursus volgen (dan vallen de slappelingen die denken dat ze na 1 week al monnik zijn, vanzelf wel af), dan is het kaf van het koren gescheiden. Dan kan hoogste baas van de desbetreffende tempel, de aspirant-monniken bekijken, bv. op tatttoo’s/drank-/rookgebruik enz.

    De leerlingen die zich “normaal” gedragen, kunnen dan verder als monnik.

    Bij misdragingen, moet het mogelijk zijn, de desbetreffende monnik, direct uit zijn “roeping” te zetten.

    Maar ja, dat is een Thaise aangelegenheid.
    Wij als buitenstaanders kunnen alleen kijken, of de toekomst verbeteringen brengt!

    • Rob V. dibêje jor

      Een buitenlander staat dan zelf niet aan het roer maar kan prima zijn mening geven. Als een Thai een mening heeft over de wantoestanden binnen de kerk of mogelijke idëeen over de aanpak hiervan mag die deze prima delen. Maarja zonder baantje in de politiek zal dat vooral binnen de eigen kring blijven of als het de buitenlander echt aan het hart gaat dan bijvoorbeeld een ingezonde opinie stuk.

      Het stuk heeft het trouwens over Thaise mannen maar ik neem aan dat de regels ook gaan gelden voor Nederlanders en andere buitenlanders die monnik willen worden in een Thaise tempel.

  8. Bert Schimmel dibêje jor

    Ik woon in Cambodja en laten we eerlijk wezen, op dit land valt veel aan te merken. Maar zolang ik er geen last van heb, is het niet mijn probleem, je kan er toch niets aan veranderen.
    Heb ik er wel (te veel) last, dan vertrek ik.
    Voor mij is het gewoon take it or leave it, maar je zult zelden of nooit van mij een commentaar horen over de gang van zaken hier, dat vind ik not done, ik ben gast hier.

    • Tino Kuis dibêje jor

      Ctaat:
      ‘Ik woon in Cambodja en laten we eerlijk wezen, op dit land valt veel aan te merken.’

      Is dit dan geen commentaar? Het klinkt toch een beetje als : ‘ik profiteer van het land, sluit mijn ogen voor de werkelijkheid, als ik er niet meer van profiteer ben ik weg’. ‘Dus wel de lusten maar niet de lasten? Heb je een vrouw daar en misschien kinderen?

      • Bert Schimmel dibêje jor

        Tino,
        Waar baseer jij je mening op alsof ik zou profiteren van Cambodja?

        • Tino Kuis dibêje jor

          OK, je hebt gelijk Bert, ik weet niet zeker of je profiteert van Cambodja. Misschien is het projectie. Ik heb veel voordeel en profijt gehad van mijn verblijf in Thailand, en ik verbeeld me dat ik ook wat heb terug gegeven. Ik voelde me nooit een gast maar gewoon een inwoner. Ik gaf en ik kreeg. En ik wilde weten en meedoen. Prijzen en kritiek leveren. Dat had natuurlijk ook veel te maken met mijn vrouw en onze Nederlands/Thaise zoon.

    • Jacques dibêje jor

      Ik vind uw reactie onbegrijpelijk en zeker niet wenselijk. Het wegkijken of sterker nog het alles maar gedogen en anders verhuizen is toch niet een juiste benadering. We kunnen allemaal van elkaar leren maar dat zal zeker niet gebeuren als we maar onze mond houden en de grote gedoger gaan speler. Dat we te gast zijn in dit soort landen is toch niet gelijk te stellen aan het horen, zien en zwijgen principe, daar is nog nooit iets mee bereikt. Principes en fundamentele waarden dat is waar de mens voor moet staan, niet met alle winden meewaaien.Maar ook compassie en medeleven waar nodig natuurlijk. Er zijn en blijven meerdere wegen die naar Rome leiden.

  9. Tino Kuis dibêje jor

    De toestanden binnen het Thaise monnikendom zijn verschrikkelijk. Het heeft allemaal weinig te maken met het boeddhisme.
    Wat ter doen? Keuze uit twee mogelijkheden
    1 opheffen
    2 het gezag en toezicht op monniken en tempels weghalen bij ‘ Bangkok’ en terug geven aan de plaatselijke gemeenschap

    De plaatselijke gelovigen weten verdomd goed wat er fout gaat maar zijn machteloos in te grijpen.

    • Rob V. dibêje jor

      Opheffen van de Sangha hoeft van mij niet maar een echt democratische raad van wijze monikken lijkt me geen slecht idee. Die zou dan ook eventuele extremistische monikken/tempels of tempels met andere wanpraktijken (zakkenvullende abten of kindermisbruikende monikken) kunnen boycotten of publiekelijk aan het kruis nagelen. Maar dat zou de macht van de Thammayut verzwakken dus ik zie dat nog niet gebeuren.

    • chris dibêje jor

      3. scheiding van religie en staat. De Boeddhistische gelovigen moeten zelf uitmaken wat zij goed en slecht Boeddhisme vinden, hun eigen hierarchie en toezicht op de besteding van gelden. Is absoluut geen taak van de overheid. Wel natuurlijk als er strafbare feiten worden gepleegd. Maar als een volwassen monnik met een volwassen vrouw het bed deelt is dat geen taak van de politie.


Leaveîroveyek bihêlin

Thailandblog.nl çerezan bikar tîne

Malpera me bi saya cookies çêtirîn dixebite. Bi vî awayî em dikarin mîhengên we bi bîr bînin, ji we re pêşniyarek kesane bikin û hûn ji me re bibin alîkar ku kalîteya malperê çêtir bikin. Pêtir bixwîne

Erê, ez malperek baş dixwazim